Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mer utrymme för fotografer


Johan Niklasson

Rekommendera Poster

Men däremot tror jag att dom skickliga fotograferna inte behöver slösa så mycket för att lyckas.

 

437309[/snapback]

 

Du skulle bara veta... :shifty:

 

Lite OT - det kan jag ju säga bara för att det stöder ditt resonemang att det är bra med stora minneskort: min erfarenhet är att yrkesfotografer i allmänhet (och jag har känt några stycken - tillika hur mina egna arbetssätt har varit) är de största 'exponeringsslösarna'. Skicklighet ligger på yrkesfotonivå inte nödvändigtsvis i att träffa rätt med 'få skott', utan att nå ett bra slutresultat (hur, är fullkomligt underordnat). Eller som den ikoniske 1900-talsfotografen Henri-Cartier Bresson uttryckte det: 'det behövs mycket mjölk för att få fram lite grädde...'

 

 

Sen hör det förstås till att vad som är bra bilder kan mätas med lite olika mått bland proffs och amatörer. Vilket något förklarar de för amatörer närmast ofattbart många exponeringar som yrkesfotografer ofta ägnar åt sina motiv.

 

Skickliga fotografer, är nog i det stora hela de som behöver störst minneskort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Kan nog så vara, å andra sidan tar man mycket blir det mycket att gå igenom efteråt, önskat jag kunnat sovra vid exponeringsögonblicket betydligt mer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog så vara, å andra sidan tar man mycket blir det mycket att gå igenom efteråt, önskat jag kunnat sovra vid exponeringsögonblicket betydligt mer!

437353[/snapback]

 

Man kan inte få allt. Och 'slösandet' ska inte underskattas som arbetsmetod. Knapphet, kan lika gärna leda till att man går miste om bra slutresultat. T o m s k konstnärliga genier - och då inte nödvändigtsvis fotografer - har ofta haft arbetsmetoden att jobba sig fram till kvalite genom en stor mängd ombearbetningar. Om något, har jag lärt mig som t ex fotolärare att just amatförfotografer ofta är för snåla när det gäller att tillåta sig söka sig fram till de optimala resultaten genom att tränga djupare in i de motivvärldar de har framför sig genom rikligt exponerande.

 

Så fram för stora minneskort! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte problem med att läsa eller förstå vad du skriver. Men tidigare skrev du att du skulle köpa kortet nu om du hade råd. Det kan du själv kolla längre upp i tråden. De andra anledningarna har du lagt till i efterhand.

 

Nja, att det inte finns än är ett skäl som knappast behövde skrivas ut. Och i "har råd" ingår även att det måste vara rimligt rent ekonomiskt. Men det var jag väl inte tydlig med i det inlägget, kan jag hålla med om.

 

"trams om förlorade bilder..." det är väl självklart att det är värre att förlora hundratals bilder eller några få?? Hur kan du påstå något annat? Det är som att säga att om det brann hemma hos dig, så spelar det inte någon roll ifall det var alla fotoalbum eller bara ett som brann sönder.

 

Jag kan verkligen inte se det så. Alla bilder på minneskortet är okända för mig, lite förenklat. Jag vet inte om jag har 0 bra bilder eller 100 bra bilder. Det vet jag först när de ligger på hårddisken. Därför kan EN förlorad bild vara den bästa jag nånsin tagit, medan ett hundratal bilder kan vara testbilder tagna i syfte att kolla en viss funktion eller ett nytt objektiv. Det beror alltså väldigt mycket på situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...