Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mer utrymme för fotografer


Johan Niklasson

Rekommendera Poster

Johan Niklasson

Mer utrymme för fotografer

 

Vad som var fullständigt utopiskt för bara ett par år sedan blir dagligen fullt normalt. Igår lanserade även Toshiba ett nytt minneskort av SD-variant med 8 Gigabytes kapacitet. Var skall det sluta? Synpunkter?

 

>>Läs hela nyheten på MacWorld.se!

post-13799-1164006413_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

"oops! Jag råkade just radera 3000 bilder från mitt minneskort..."

 

Fattar inte varför någon skulle behöva så stora minneskort till sina kameror. Det tar 10 sekunder att byta kort, är det för lång tid?

 

Godmorgon, förresten

 

MVH

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i och med att antalet megapixlar så ökas även storleken på bilderna. Jag kan också tänka mig att personer som är borta länge utan tillgång till dator och vill fota mycket kan behöva ett stort kort. Tänk dig att du är borta från hemmet i fyra veckor och vill ta mycket foton. Då behöver du ett stort kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"oops! Jag råkade just radera 3000 bilder från mitt minneskort..."

 

Fattar inte varför någon skulle behöva så stora minneskort till sina kameror. Det tar 10 sekunder att byta kort, är det för lång tid?

 

1. Så länge kortet sitter i kameran är det lätt att hålla reda på i en "problematisk" miljö.

2. Om omgivningarna är dammiga eller fuktiga är det bra att inte behöva byta kort oftare än absolut nödvändigt.

3. Om man ska ta många bilder under en kort tid, och inte vill riskera att missa en bild pga kortbyte.

4. Om man ska fotografera under en längre tid, utan att kunna tömma korten till hårddisk under tiden, samtidigt som man vill minimera antalet kort att hålla reda på.

 

Sen är det ju inte 3000 bilder det handlar om. Med min kamera blir det drygt 700 bilder.

 

Bara för att DU inte har behov av det betyder inte att nån annan inte kan ha behov av det.

Var går den undre gränsen för dig? 128 MB? 256 MB? Tänk om folk hade sagt samma sak när de första 512 MB-korten kom! Kanske gjorde en del det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det är bra med stora minneskort, men det behövs knappast för de som bara använder kameran till det dagliga. Personligen tycker jag att många tar för mycket bilder vilket gör att de tittar aldrig på dem. Jag köpte det största minneskortet som fanns till min kamera (1Gb till en Nikon D50) men använder aldrig mer än hälften. Jag kan ta ca 280 bilder på 1 Gb. Visst, digitalt är underbart. Men jag blir trött när folk nämner "det är så bra för man kan fota hur mycket somhälst utan att det gör något". Efter att ha blivit hembjuden till några vänner för att titta på bilder från deras semester. Ca 500 bilder och kanske 50 som var fina. Sjukt drygt att titta på...

Jag gillar förr när man bara hade 36 bilder, eller kanske fotade två rullar(72 bilder). Man var tvungen att bara ta bra bilder :)

 

Jaja, Naturligtvis gillar jag 8Gb minne! Och antagligen kommer det bara att bli bättre. Men till den vardaglige fotografen så räcker det nog med mindre minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte är det väl minneskortens fel att folk har dålig självkritik?

 

När jag håller på med kameran kan jag många gånger känna att det blev en bra bild, men samtidigt har jag hittat flera bilder jag är nöjd med bland såna jag trodde skulle vara "skräpbilder".

 

Man tog inte alls bättre bilder förr, när man hade begränsat med utrymme på rullen. Man undvek i stället att chansa och missade många bra bilder som man i dag fångar när det är billigare och lättare att chansa.

 

Visst, det räcker säkert med ett mindre minneskort för den vardagligare fotografen, men vad har det med saken att göra? Varför klaga på större minneskort? Behöver man det inte, köper man det inte. Behöver man det, köper man det. Svårare än så är det inte.

 

För min egen del har jag nästan fyllt ett kort på 2 GB vid ett tillfälle. Det tog inte lång tid (ett par timmar), men då kör jag enbart med RAW, å andra sidan. Visst, det är kanske bara några procent som är godkända, men jag vet inte vilka förrän jag ser dem hemma i datorn. Vissa man trodde skulle bli bra blev dåliga, och tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar förr när man bara hade 36 bilder, eller kanske fotade två rullar(72 bilder). Man var tvungen att bara ta bra bilder :)

 

Ehhh, va? Har du aldrig tittat på någons tokdåliga fotosamling med diverse tummar på diverse hörn? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför någon skulle behöva så stora minneskort till sina kameror.

435995[/snapback]

Till det här kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörni! Minneskort används inte enbart i kameror. ;)

436555[/snapback]

 

??? Vad används de mer till? :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??? Vad används de mer till?  :chock:

436559[/snapback]

Att lagra information i t ex handdatorer, MP3-spelare och inbäddade system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där backe, hur mycket minne man än har har man för lite, man anpassar sig hela tiden så det ändå tar slut.

Fast jag förstår den inledande skribenten, ha så stora kort och om det enda pajar el man raderar det är det inget roligt, med Compacflash som inte viker sig för lite damm så ser jag föga anledning att ha ett 8GB. Några 2 el 4 i väskan känns lagom för mig personligen, men det betyder inte att det för andra kan va bra med 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajaja, visst kan det såklart finnas några som behöver 8gb minneskort för sina kameror. Men det är knappast många som gör det, iaf inte till dagens digitalkameror.

 

Själv föredrar jag många mindre minneskort, så man sprider ut riskerna. Förlorade nästan en hel semesters foton när det blev fel på minneskortet (lyckades dock rädda dem).

 

Ärligt talat så tror jag inte att problemet med fukt är den största anledningen att folk köper stora minneskort, jag tror det är rätt vanligt att folk vill ha dem för att de tycker det är lite småhäftigt med mycket minne i kameran.

 

Personligen kommer jag nog aldrig köpa minneskort för mer än 400 bilder per bild, och egentligen vore det säkrare att ha ännu färre filer per kort än så. Det riskerar att kosta mer än det smakar med onödigt stora minneskort enligt min personliga mening.

 

Men det är klart, som någon i tråden nämde, det finns ju annat än kameror att använda minneskort till.

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det är bra med stora minneskort, men det behövs knappast för de som bara använder kameran till det dagliga. Personligen tycker jag att många tar för mycket bilder vilket gör att de tittar aldrig på dem. Jag köpte det största minneskortet som fanns till min kamera (1Gb till en Nikon D50) men använder aldrig mer än hälften. Jag kan ta ca 280 bilder på 1 Gb. Visst, digitalt är underbart. Men jag blir trött när folk nämner "det är så bra för man kan fota hur mycket somhälst utan att det gör något". Efter att ha blivit hembjuden till några vänner för att titta på bilder från deras semester. Ca 500 bilder och kanske 50 som var fina. Sjukt drygt att titta på...

Jag gillar förr när man bara hade 36 bilder, eller kanske fotade två rullar(72 bilder). Man var tvungen att bara ta bra bilder :)

 

Jaja, Naturligtvis gillar jag 8Gb minne! Och antagligen kommer det bara att bli bättre. Men till den vardaglige fotografen så räcker det nog med mindre minne.

436022[/snapback]

 

Jag håller med dig. Dessutom kan man fråga sig hur mycket tid som lagts på komposition och dylikt om man knäpper av tusentals bilder på en dag eller två. Tror att många fotar så mycket de orkar och hoppas att någon av bilderna ska bli bra. Det säger sig själv att chansen är större att någon bild blir bra om man tar tusentals. Undrar egentligen om inte bildkvaliteten skulle öka om folk använde mindre kapacitet på sina minneskort? Då skulle man ju ta längre tid på sig för varje bild, istället för att knäppa av 10-20 stycken på samma sak och välja ut den bästa.

Ken Rockwell använder för övrigt 2gb-kort.

 

 

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Visst, det räcker säkert med ett mindre minneskort för den vardagligare fotografen, men vad har det med saken att göra? Varför klaga på större minneskort? Behöver man det inte, köper man det inte. Behöver man det, köper man det. Svårare än så är det inte.

...

436449[/snapback]

Jo, det är det - för dem som inte kan/vet/inser så mycket. Låter ju jättesmart med 1 stort kort om man ska luffa runt ett tag. Säljaren säger säker inte emot.

 

Men det finns ett problem - blir du av med kameran har alla kort försvunnit. Och stölder och rån tror jag inte minskat i takt med att allt fler åker runt med förhållande vis dyra kameror.

 

Under resor på 80-talet körde vi till med 24-bilders rullar som vi inte alltid tog ut, just för att sprida riskerna. Stöld, rån polisbeslag - jag i alla fallen försvan kameran med de bilder som är i men vi hade kvar de tidigare och tack o lov skadades vi inte fysiskt någon gång. Med bra försäkring kunde vi få en ny kamera på plats och fortsätta plåta

 

Ska man då förbjuda korten :byrakrat: Naturligtvis inte, de som vill köpa ska få gör det och det finns nog en del vars verksamhet förenklas men jag vill bara påtala att det finns ett problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajaja, visst kan det såklart finnas några som behöver 8gb minneskort för sina kameror. Men det är knappast många som gör det, iaf inte till dagens digitalkameror.

 

Jag hoppas att jag kommer iväg på en treveckors exkursion till USA om knappt två år. Då ska jag då ha så mycket minneskortskapacitet jag bara kan köpa. Jag gissar att 8 GB då är ganska vanliga, och kanske finns det kort med 16 GB eller mer. Man köper det som ger flest byte per krona, så att säga. Råkar det då vara 8 GB, så blir det 8 GB.

 

Hade jag haft råd nu (dvs, haft de pengarna utan att ha andra saker jag behöver mer för tillfället) hade jag nog köpt ett nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att jag kommer iväg på en treveckors exkursion till USA om knappt två år. Då ska jag då ha så mycket minneskortskapacitet jag bara kan köpa. Jag gissar att 8 GB då är ganska vanliga, och kanske finns det kort med 16 GB eller mer. Man köper det som ger flest byte per krona, så att säga. Råkar det då vara 8 GB, så blir det 8 GB.

 

Hade jag haft råd nu (dvs, haft de pengarna utan att ha andra saker jag behöver mer för tillfället) hade jag nog köpt ett nu.

436605[/snapback]

 

Men är du inte orolig för att något ska hända med ett kort som du har kanske 700 bilder på?

Alla tänker förstås olika, men jag har svårt att se vad ett 8gb kort kan göra bättre än 4 st 2gb kort?

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är det - för dem som inte kan/vet/inser så mycket. Låter ju jättesmart med 1 stort kort om man ska luffa runt ett tag. Säljaren säger säker inte emot.

 

Men det finns ett problem - blir du av med kameran har alla kort försvunnit. Och stölder och rån tror jag inte minskat i takt med att allt fler åker runt med förhållande vis dyra kameror.

 

Under resor på 80-talet körde vi till med 24-bilders rullar som vi inte alltid tog ut,  just för att sprida riskerna. Stöld, rån polisbeslag - jag i alla fallen försvan kameran med de bilder som är i men vi hade kvar de tidigare och tack o lov skadades vi inte fysiskt någon gång. Med bra försäkring kunde vi få en ny kamera på plats och fortsätta plåta

 

Ska man då förbjuda korten  :byrakrat: Naturligtvis inte, de som vill köpa ska få gör det och det finns nog en del vars verksamhet förenklas men jag vill bara påtala att det finns ett problem

436603[/snapback]

 

Jaha, men var är det du åker runt, där du blir av med kameran hela tiden???

 

Ett problem jag kan se är att kameror inte har två kortplatser, så att man kan ha två kort i samtidigt, där all data lagras identiskt på båda korten samtidigt. Då slipper man oroa sig särskilt mycket för kortfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är du inte orolig för att något ska hända med ett kort som du har kanske 700 bilder på?

Alla tänker förstås olika, men jag har svårt att se vad ett 8gb kort kan göra bättre än 4 st 2gb kort?

 

Jag är orolig för korten oavsett hur många bilder det är på dem!!! Hur många det är spelar ingen roll!

 

Fyra stycken kort betyder fyra gånger så många skitsmå kort att hålla koll på. 700 bilder skulle jag tro räcker en vecka om jag är ute på en sån exkursion. Det betyder minst tre kort på 8 GB. Eller 12 kort på 2 GB...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är orolig för korten oavsett hur många bilder det är på dem!!! Hur många det är spelar ingen roll!

 

Fyra stycken kort betyder fyra gånger så många skitsmå kort att hålla koll på. 700 bilder skulle jag tro räcker en vecka om jag är ute på en sån exkursion. Det betyder minst tre kort på 8 GB. Eller 12 kort på 2 GB...

436611[/snapback]

 

Jo, men det låter på dig som att du verkligen gillar att fota, och då antar jag att du har en systemkamera. Då är väl inte minneskort något problem att bära på? En annan sak, om du är orolig för korten oavsett hur många bilder som är på dem: problemet förvärras väl bara om du lägger alla ägg i samma korg?

 

Varför inte bränna bilderna på dvd på nåt internetcafé och skicka hem dem till sverige? Då borde du klara dig på lite mindre minne. Ett annat alternativ är en sån där hd som man för över bilder till.

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar på mina sandisk CF-kort, jag backupar inte el nåt, men känns ändå bra att ha två st 2GB (och två 1GB (äldre)), skulle det va nåt extremt viktigt som aldrig återkommer eller ligger utanför norden skulle jag fota på ett kort och byta bums och fota samma med ett andra kort, bilder på två CF-kort som man förvarar inte på samma plats det kan inte bli säkrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, men var är det du åker runt, där du blir av med kameran hela tiden???

 

Ett problem jag kan se är att kameror inte har två kortplatser, så att man kan ha två kort i samtidigt, där all data lagras identiskt på båda korten samtidigt. Då slipper man oroa sig särskilt mycket för kortfel.

436609[/snapback]

 

Men vi blev inte av med kameror vid varje resa - men reste väldigt mycke

 

Rån/stöld/polisbeslag som jag var med vid under 80-talet skedde i Köpenhamn, Neapel, Gdanzk, Bukarest, Tirana och så var det nog något ställe till

Därefter har det varit i Kapstaden, Moskva, Portoprince

 

Delägaren till fotoutrusningen har dessutom blivit av med två i New York och slarvat bort (dvs glömt) en.

 

Visst det handlar om hur mycket man reser, i vilka länder man reser osv. Men å andra sidan förekommer det saker härhemma också! En kompis som varit runt i Sydamerika 10 månader utan några problem vad gällde att bli av med saker blev väskryckt utanför Nässjö station!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man ute i världen och plåtar så bör man nog backa upp bildfilerna. Jag bränner alltid cd/dvd's och postar hem kontinuerligt - 2 av varje. Inte kan man lita på små flashkort - dom är bara till för att fånga bilden och hålla den tills man kan ta hand om den på ett vettigt sätt. Om man reser runt och bara fyller ett eller flera små kort med bilder så bör man inte ens bli sur om bilder är korrupta när man kommer hem, eller att man tappar bort ett kort eller att ett kort har blivit fullständigt avmagnetiserat. Sånt ber man om när man litar på dessa kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bränna bilderna på dvd på nåt internetcafé och skicka hem dem till sverige? Då borde du klara dig på lite mindre minne. Ett annat alternativ är en sån där hd som man för över bilder till.

 

Tja, just den här exkursionen går inte genom särskilt många platser där det kan tänkas finnas. Ladda batterier är inte heller att tänka på under resan, så en hårddisk är inte aktuell. Bara ett par nätter är i annat än tält på tältplatser i Klippiga bergen och kringliggande områden. Bara proviantering i större orter längs vägen - inga längre stopp.

 

Visst, nu är detta ett mer speciellt fall. I övrigt reser jag i princip aldrig (och den här resan är två år i framtiden, och dessutom är det inte säkert att jag kommer iväg på den), eftersom det är extremt dyrt och rätt obekvämt att resa.

 

Jag förstår egentligen inte hela den här diskussionens syfte... Varför går gränsen, enligt er 8 GB-motståndare, just vid 2 GB? Sa ni samma sak när det kom 2 GB-kort? Eller 1 GB? Ni ser väl själva hur löjligt utvecklingsfientligt det ser ut!? Om alla resonerade som ni gör, då skulle vi väl alla sitta med minneskort som rymmer fem bilder, och förväntas vara nöjda med det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
Jag förstår egentligen inte hela den här diskussionens syfte... Varför går gränsen, enligt er 8 GB-motståndare, just vid 2 GB? Sa ni samma sak när det kom 2 GB-kort? Eller 1 GB? Ni ser väl själva hur löjligt utvecklingsfientligt det ser ut!? Om alla resonerade som ni gör, då skulle vi väl alla sitta med minneskort som rymmer fem bilder, och förväntas vara nöjda med det...

436627[/snapback]

 

"512kb ought to be enough for anybody" Bill Gates.

 

Jag håller med dig ClCdCm. Det är precis samma diskussion. Megapixlarna och kvaliteten på megapixlarna ökar år efter år. På samma sätt som kanske inte har behov av mer än 2Gb idag kommer man att tycka att 50Gb är för lite om 20 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...