Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopard är här - vad tycker du?


Chewie

Rekommendera Poster

Det skulle väl innebära omformattering av hårddiskar om man vill använda funktionen. Det är såklart möjligt att de har tagit den vägen (om jag har förstått ZFS rätt så är det helt ok, bortsett från bakåtkompatibiliteten mot HFS+), men jag är tveksam.

382912[/snapback]

 

Ja, jag har ångrat mig och påstår motsatsen -- det är bara en utökning av det befintliga. Tyvärr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 125
  • Created
  • Senaste svar
Nu har jag läst på. Hittade själv. Bara lite lat. Men jag tror fortfarande inte att det är frågan om backup av varje enskilt nedslag i ett textdokument. Det verkar mer som om backupen sker vid särskilda tidpunkter. Annars skulle det bli ett oändligt antal dokument att välja mellan när man väl vill återställa. Det ser inte ut att fungera så i demon.

382957[/snapback]

Du har rätt. Backupen sker vid specifika tidpunkter (som man kan speca själv).

 

Klippt från infosidan om TimeMachine på apple.com:

 

Preferential Treatment

 

Time Machine works great out of the box, but you can customize it by modifying the following behaviors in System Preferences:

 

* Backup Disk: Change the drive or volume you’re backing up to. Or back up to a Mac OS X server computer.

* Do Not Backup: By default, Time Machine backs up your entire system. But you can also select items you’d rather not back up.

* Backup Time: Time Machine will back up every night at midnight, unless you select a different time from this menu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha en location bar på findern, hela sökvägar så att man alltid vet precis vart man är, det är skitstörigt att detta saknas. Jag hade gärna sett en "delete" direkt i findern för att slippa dra iväg med allt till papperskorgen. Att "ordna efter namn osv" bör vara mer lätttillgängligt...typ i själva findern. Cut>Copy>Paste funkar inte som det ska, det är lite kackigt tycker jag.

382940[/snapback]

 

Håller med om att findern kan bli bättre. Tycker Path Finder har en del funktioner som borde finnas i Findern. Samtidigt är Quicksilver väldigt intressant som koncept – vilket jag använder allt mer.

 

Vad gäller delete kan du välja välja Innehåll > Anpassa verktygsfält och dra upp radera-symbolen i verktygsfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte riktigt vad jag hade hoppats på. Apple brukar vara bra på att leverera små grejer (tex widgets) som iaf jag inte hade saknat tidigare men numera skulle haft svårt att klara mig utan. Men visst, hoppas det händer en hel del under skalet också, snabbare spotlight är alltid trevligt och med quicksilverfunktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla den här sidan: http://techpedia.org/a/90 En massa skärmdumpar från 10.5. Det verkar som om vi får en ny kontotyp: Grupper. Yes! Gu' va jag har saknat det!

383242[/snapback]

Japp, det låter kanon! Äntligen får man möjlighet att utnyttja grupper i OSX utan att specialpilla i terminalen.

 

Undrar vad "sharing account" är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tidmaskinen" verkar vara det som är populärast.

 

post-113-1155241565.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter FileRun och skulle ha släppts innan sommaren. Bevisligen har de vissa problem, men det verkar lovande.

383728[/snapback]

 

 

Ser mkt lovande ut. är det ett freeware?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag undrar lite på är om man köper en MB nu, som vad jag vet är 32 bit. Sedan kommer leopard som är 64 bit. Kommer man kunna köra leopard på MB?

 

Jag tycker det ser schyst ut än så länge, men jag är faktiskt mer imponerad av linux XGL projekt vad gäller ögongodis (som är mitt favvo-område :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
En sak jag undrar lite på är om man köper en MB nu, som vad jag vet är 32 bit. Sedan kommer leopard som är 64 bit. Kommer man kunna köra leopard på MB?

384675[/snapback]

 

Japp! Leopard kommer att stödas av allt från G3 till Xeon. Redan Tiger är ju 64-bitars på kernel-nivå. Skillnaden är att i Leopard kommer programmiljöerna Cocoa och Carbon också att bli 64-bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först nu har jag helt ut kollat vad Leopard bjuder på :ThumbsUp:

Känner på mig att jag kommer att investera i ett nytt pälsdjur :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först nu har jag helt ut kollat vad Leopard bjuder på  :ThumbsUp:

Känner på mig att jag kommer att investera i ett nytt pälsdjur  :lol:

384700[/snapback]

 

Klart du skall skaffa ett nytt pälsdjur kommer jag göra om ekonomi tillåter.

Jag undrar dock bara om min Apple iBook G4 kommer klara av 10.5 den är redan seg på 10.4.7 :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först nu har jag helt ut kollat vad Leopard bjuder på  :ThumbsUp:

Känner på mig att jag kommer att investera i ett nytt pälsdjur  :lol:

384700[/snapback]

Och Apple höll tillbaks de stora nyheterna i Leopard. Steve Jobs började ju med avdeliningen "Top Secret", och den innehåller nyheter som är betydligt större än de som presenterades.

 

 

Klart du skall skaffa ett nytt pälsdjur kommer jag göra om ekonomi tillåter.

Jag undrar dock bara om min Apple iBook G4 kommer klara av 10.5 den är redan seg på 10.4.7 :wacko:

384747[/snapback]

Leopard ska vara snabbare än Tiger, även på äldre maskiner. Jag har hört ryktas om att den ska ge prestandaförbättringar på mellan 20 och 40%. Största förändringen ska det bli på Intel-Macar, men det ska vara frågan om betydande prestandahöjning även på de äldsta maskinerna som stöds av Leopard.

 

Om du fortfarande är orolig, så stoppa gärna i så mycket minne du har råd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håhum ja

 

Top secret - eller hemlig gäst eller andra sådana locktoner brukar i min erfarenhet betyda att något inte är färdigt och det inte är säkert om det blir tillräckligt klart i tid. Vi får väl se men jag tror inte på någon jättefiness till.

 

Saken är väl den att i takt med att systemet blir mer och mer färdigt blir det mindre och mindre revoultionerande förbättringar. Nästa stora ändring blir väl när man skall gå över till OS 11 elelr vad det kan tänkas komma att heta. Men dit är det länge än. Tills dess blir det bara nya små lulllull och lite anpassningar till nya standarder mm. tror jag.

 

Hela snacket om 64 bitar förstår jag inte riktigt. Möjligheten att adressera mer minne kommer ju till men det är inte ofta det behövs. Sen kommer det ju till möjligheten att räkna både heltal och flyttal med 64 bitar antar jag. Men jag vet inte var det är speciellt intressant än. Digitalbilder tror jag bara ligger på 16 bitars färdjup per kanal än. Att gå till 64 verkar vara ett långt och onödigt steg. Fast det är klart med 64 bitar klarar man väl 3x16 bitar färgkanaler och en 16 bitars alfakanal i ett ord. Kanske det kan vara en finess. Jaja om nån kan sprida lite ljus över detta så är jag nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag VERKLIGEN skulle behöva är en Dock som följde med varje desktop. En desktop/Dock för bildbehandling, en annan för ordbehandling, en tredje för backup/diskkontroll, skivbränning, en fjärde för ....

 

På Mac OS 9-tiden kunde man skapa popup-fönster för varje arbetsområde, och på så sätt bygga sitt eget användargränssnitt. Prova DragThing (men av nån anledning tycker jag inte att det är samma sak...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MacBook på 2 GHz och med 2GB RAM borde inte ha några problem med Leopard va?

385786[/snapback]

Nej, knappast. Det är ju en alldeles ny dator. Leopard ska enligt uppgift bli bra mycket snabbare på den också. Upp till 40% snabbare på Intel, jämfört med Tiger, är vad jag har hört.

 

Generellt ska Leopard bli mellan 20 och 40% snabbare på alla Macdatorer. De största ökningarna ska vara på Intel-Macar, men även de äldsta PPC-Macar som stöds av Leopard ska få betydande hastighetsökningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, knappast. Det är ju en alldeles ny dator. Leopard ska enligt uppgift bli bra mycket snabbare på den också. Upp till 40% snabbare på Intel, jämfört med Tiger, är vad jag har hört.

 

Generellt ska Leopard bli mellan 20 och 40% snabbare på alla Macdatorer. De största ökningarna ska vara på Intel-Macar, men även de äldsta PPC-Macar som stöds av Leopard ska få betydande hastighetsökningar.

385797[/snapback]

 

Låter mycket lovande :). Blir nog mycket väl så att man investerar i detta då! Någon aning om var priset kan landa runt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Låter mycket lovande :). Blir nog mycket väl så att man investerar i detta då! Någon aning om var priset kan landa runt?

385908[/snapback]

 

1195 spänn, som vanligt skulle jag tro. 597,50 för studenter. (Yippieee!) ^_^

 

Och jag kommer köra Leopard på min Pismo 550 MHz G4. ^_^:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att priset kommer att gå upp något. Med en hundring eller två. Som Jobs sa på sin keynote, så kommer de att leverera "the complete package", som skulle innehålla en del nya saker. De han räknade upp var BootCamp, PhotoBooth och Front Row. Det var 3 av de sakerna i "the complete package", vilket antydde att det kan vara fler.

 

Bland annat har det ryktats om att man inte längre ska behöva uppgradera till QuickTime Pro för att kunna köra filmer i fullskärm, så jag kan tänka mig att kanske allt det som man fick betala extra för i QuickTime Pro kanske ingår också nu.

 

Jag vet inte om det blir någon höjning av priset, men någon hundralapp mer kanske det kan vara värt, om det blir en massa extra godsaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värkar vara ett skit bra SYSTEM :D JUUU :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade alla presentationer om Leopard som apple har på sin sida. Det enda som jag blir lite besviken på är "spaces".

 

Nu har jag inte använt Mac mycket mer än på jobbet när någon kund vill ha guidning på den (adobe tech support) men jag tycker det är för lite 3D i vissa element, där 3D skulle passa mycket bra.

 

Om någon sett XGL på linux vet ni vad jag menar. Där utnyttjar man "boxtänkandet" Det är 4 ytor, precis som i spaces nu men de sitter på en kub. Det är enkelt och väldigt fundamentalt. Det är logiskt för vem som helst. Man kan snurra denna kub som man vill och dra över fönstren direkt mot kanten och man byter arbetsyta och fönstret hänger med. Givetvis har man även en "pager" så man kan se alla ytor i 2D för en enkel överblick, så man saknar heller inget.

 

Spaces som det ser ut i presentationen ser faktiskt lite gammalt ut i en jämförelse.

 

En annan sak som XGL är underbart på är alt+tab. När man gör detta höjs det fönster som är "aktivt" (som man kan välja att hoppa till) och blir upplyst och aktivt i en meny med alla fönster rullandes horisontellt, i miniatyrer. I dessa miniatyrer spelas video eller vad som än händer i det upp naturligt.

 

Jag tror det finns mac apps som fixar detta, men Leopard borde innehålla detta native i min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...