Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopard är här - vad tycker du?


Chewie

Rekommendera Poster

  • Svars 125
  • Created
  • Senaste svar
Jag fattar ingenting av det här med Time Machine. Någon som orkar förklara?

 

På valda filer så tas en back-up på en valbar disk vid initieringen, efter detta så sparas ändringarna i de valda filerna med önskat intervall.

Detta gör att - om man vill - man kan återskapa en gammal version av filen (nuvarande status minus ändringarna) eller en nyare version av back-up:en (backad fil plus ändringarna).

Ungefär så, och automagiskt via (inte, men typ) cron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men blir det inte en väldigt massa versioner av varje fil då?

382573[/snapback]

Jo, av de filer som förändras.

 

Jag funderar på hur mycket disk funktionen kommer att käka. Ha de någon smart underliggande delta-lagring (lagrar bara förändringar mellan olika versioner), eller komprimeras all data med vanlig zip?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Spaces

Visserligen har jag kört liknande Virtual desktops tidigare, men nu när Apple bygger in det känner jag på mig att jag kommer börja använda multipla skrivbord på riktigt. Som vanligt verkar Apples lösning vara snäppet bättre än föregående tredjepartslösning.

 

Time Machine

Suveränt med ett backup-program som fokuserar på den jobbigaste biten av backup; inte att arkivera filer, utan att leta upp och återställa förlorad data. Jag har gjort ett par backups av mina grejer på DVD, men jag ser inte fram emot den dagen då jag måste gräva ner mig bland mina skivor och leta upp en viss fil.

Med Time machine kommer jag äntligen att börja backa upp, på riktigt. :)

 

Nya Spotlight

Det som jag fastnade för var möjligheten att söka på nätverksenheter! "Har jag filen på min powermac, eller ligger den på pismon?". Inget problem längre. Häromdagen sökte jag efter ett dokument som jag trodde fanns på Pismon, men till slut fann jag det på Powermacen. Här hade nätverks-spotlight underlättat en hel del.

 

iChat

Kommer jag dumpa Adium nu? Kanske inte. Det känns som om nyhterna i iChat är för dem med iSight (= inte jag). Eventuellt för de nya tabbarna, men det har ju adium redan, och om inte annat så fixade 3djepartaren Chax det förr (ja, jag hade det).

Tror det blir Metal Adium för mig även i fortsättningen. I jämförelsen saknar iChat fortfarande stödet för MSN (orkar inte jabber), och det verkar de inte kunna fixa, eller så vill de inte.

 

Sammanfattat, så ser jag GRYMT fram emot Leopard. Minus för att det är framskjutet minst två månader. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men blir det inte en väldigt massa versioner av varje fil då?

Spelar roll så länge filerna är små, och normalt är ju en ändring bara en liten bit av en fil...

Sen ser du ju bara den senaste och resten hittar du via "Time Machine".

 

[Time Machine finns för övrigt för nerladdning till Tiger - men det är ju ett helt annat program :-) ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iChat

Kommer jag dumpa Adium nu? Kanske inte. Det känns som om nyhterna i iChat är för dem med iSight (= inte jag). Eventuellt för de nya tabbarna, men det har ju adium redan, och om inte annat så fixade 3djepartaren Chax det förr (ja, jag hade det).

Tror det blir Metal Adium för mig även i fortsättningen. I jämförelsen saknar iChat fortfarande stödet för MSN (orkar inte jabber), och det verkar de inte kunna fixa, eller så vill de inte.

 

Sammanfattat, så ser jag GRYMT fram emot Leopard. Minus för att det är framskjutet minst två månader.  :(

382584[/snapback]

Fan vad snopna alla windows användare kommer bli om man videochat och kan fixa allt det där :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Fan vad snopna alla windows användare kommer bli om man videochat och kan fixa allt det där  :P

382589[/snapback]

 

Japp, tufft är det. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine: Grymt imponerad av att Apple återigen hittar en genial grafisk lösning på något som alla borde göra men som väldigt få gör.. Backups alltså :)

 

Spaces : Skönt med inbyggt i Leopard, gillar att Apple ser bra funktioner (Virutal Desktops) och lyckas skapa ngt eget av det.. Samma sak gjorde dom med Dashboard som tog "inspiration" från ett väldigt snarlikt program och byggde in det....

 

iChat : Kommer inte att överge Adium tills dom bygger in ett stöd för MSN. Orkar inte heller jiddra med Jabber för krångligt....

 

Mail : Gillar mallarna och anteckningarna.. Hoppas dom har löst den där förfärliga kinesiskatecken-buggen.....

 

Dashboard : Web Clip är lysande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spaces : Skönt med inbyggt i Leopard, gillar att Apple ser bra funktioner (Virutal Desktops) och lyckas skapa ngt eget av det.. Samma sak gjorde dom med Dashboard som tog "inspiration" från ett väldigt snarlikt program och byggde in det....

382594[/snapback]

 

Visst, de ser bra funktioner, men att kalla det nytt och inovativt!? Dashboard var också "nytt", men Apple stal mer eller mindre konceptet ifrån Konfabulator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spaces

Visserligen har jag kört liknande Virtual desktops tidigare, men nu när Apple bygger in det känner jag på mig att jag kommer börja använda multipla skrivbord på riktigt. Som vanligt verkar Apples lösning vara snäppet bättre än föregående tredjepartslösning.

382584[/snapback]

Vad jag VERKLIGEN skulle behöva är en Dock som följde med varje desktop. En desktop/Dock för bildbehandling, en annan för ordbehandling, en tredje för backup/diskkontroll, skivbränning, en fjärde för ....

 

Det fanns tredjepartprogramvara som bytte skrivbord, men inte Dock. Spaces verkar ha stannat på det planet, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Spotlight

Det som jag fastnade för var möjligheten att söka på nätverksenheter! "Har jag filen på min powermac, eller ligger den på pismon?". Inget problem längre. Häromdagen sökte jag efter ett dokument som jag trodde fanns på Pismon, men till slut fann jag det på Powermacen. Här hade nätverks-spotlight underlättat en hel del.

382584[/snapback]

Jag har säkert missuppfattat som vanligt, men att söka på enheter inkopplade på nätverket gör jag ju dagligen, i »gamla« Spotlight. Man kan ju kryssa i vilka enheter man vill söka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar roll så länge filerna är små, och normalt är ju en ändring bara en liten bit av en fil...

Sen ser du ju bara den senaste och resten hittar du via "Time Machine".

382586[/snapback]

Men jag jobbar med tunga Photoshopdokument hela dagarna, sällan under 20 MB och oftast över 100! Hur ska det gå ihop med Time Machine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag jobbar med tunga Photoshopdokument hela dagarna, sällan under 20 MB och oftast över 100! Hur ska det gå ihop med Time Machine?

382632[/snapback]

Användningen av Time Machine är (naturligtvis) frivillig. Annars köper du en STOR hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta såg fantastiskt ut och jag ser verkligen fram emot att få sätta tänderna i Leoparden :rolleyes:

Men jag hade hoppats på en bättring av Docken, låsa ikoner så att någon inte "råkar" slänga något från den, kanske en autobackup av Docken lite då och då, möjligheter till att gruppera saker bättre osv. Det har ju inte hänt något med Docken på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Hallå snälla!? Det är bara ett operativsystem.. herreguud!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att TimeMachine "spelar in" allt man gör i realtid och lagrar - eller sparar alla sparade filer...alla versioner. Hursomhelst så antar jag cokså att detta innebär att HDD'n fylls på i en mycket snabb takt - så en extern disk på mååånga GB bara för TimeMachine's lager är nog på plats. Om TimeMachine fixar sitt jobb utan att ta mer än 2% av processorkraft är det intressant - annars går det bort för mig. Jag fortsätter att backa upp som vanligt.

 

TimeMachine och 64bitar är det enda som sticker ut i Leopard. jag hoppas verkligen att dom botat Alzheimers i Leoperden - kanske börjar OSX att komma ihåg filers program-associationer, hur mappars innehåll ska visas (lista, ikon,..) etc. Detta är allt jag begär av Leopard...det är så skämmigt och amatöraktigt att OSX glömmer grejer hela tiden. Pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå snälla!? Det är bara ett operativsystem.. herreguud!

382640[/snapback]

 

Öh.. jaha? så man får inte hoppas på nyheter och förbättringar vid nya versioner då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hallå snälla!? Det är bara ett operativsystem.. herreguud!

382640[/snapback]

 

Vaddå bara. Är du inte en Geek? <_<<_<<_<<_<;):):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser oroligt på att de kommer att utnyttja de nya möjligheterna med två kärnor och en massa grafiskt lullull till time-machine.. tänk om de räknar med att en kärna ska ta allt "machine:ande" och vi andra blir fast med badbollar :ermm:

nåja, kan man välja bort det och det inte är för dyrt kanske det blir leopard för nyhetens behags skull..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Det finns ingen chans att de inte visade de mest revolutionerande funktionerna pga. att Microsoft inte skall hinna stjäla till Vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar roll så länge filerna är små, och normalt är ju en ändring bara en liten bit av en fil...

Sen ser du ju bara den senaste och resten hittar du via "Time Machine".

382586[/snapback]

Det fungerar ju bra så länge man kan delta-lagra versionerna, dvs bara lagra förändringarna som görs mellan varje version istf hela filen varje gång. Det borde ju Apple klara bra på filer som hör till de apps som de själva utvecklar, men när man sitter med jättefiler i olika Adobe-format blir det kanske inte riktigt lika enkelt för dem. Visst går det att delta-lagra binärer, men det är ganska omständigt och brukar ge ganska stora deltan i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att TimeMachine "spelar in" allt man gör i realtid och lagrar - eller sparar alla sparade filer...alla versioner. Hursomhelst så antar jag cokså att detta innebär att HDD'n fylls på i en mycket snabb takt - så en extern disk på mååånga GB bara för TimeMachine's lager är nog på plats. Om TimeMachine fixar sitt jobb utan att ta mer än 2% av processorkraft är det intressant - annars går det bort för mig. Jag fortsätter att backa upp som vanligt.

 

TimeMachine och 64bitar är det enda som sticker ut i Leopard. jag hoppas verkligen att dom botat Alzheimers i Leoperden - kanske börjar OSX att komma ihåg filers program-associationer, hur mappars innehåll ska visas (lista, ikon,..) etc. Detta är allt jag begär av Leopard...det är så skämmigt och amatöraktigt att OSX glömmer grejer hela tiden. Pinsamt.

382645[/snapback]

Om jag förstod det hela rätt så kan man ställa in hur ofta man vill att TimeMachine ska ta sin backup, men jag kanske missuppfattade något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...