Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopard är här - vad tycker du?


Chewie

Rekommendera Poster

så det blir ingen uppdatering av finder?

382766[/snapback]

De visade bara 10 av kanske 60 (vad vet jag) nya funktioner i Leopard. Och som Stevie sa, så sparar dem de bästa sakerna ett tag till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 125
  • Created
  • Senaste svar
De visade bara 10 av kanske 60 (vad vet jag) nya funktioner i Leopard. Och som Stevie sa, så sparar dem de bästa sakerna ett tag till...

382772[/snapback]

jo jag kom till samma slutsats jag med.. fast det känns som att dom brände av rätt mycket nu.. titta bara på presentationen av tiger.. det var inte så mycket mer än vad som visades på förra wwdc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första tanke var ju... ja men det var ju inte så mycket nytt med det här

 

men det sa jag om Tiger också..... jag tror att efter ett år så börjar man

känna sig hemma i systemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT
Öh.. jaha? så man får inte hoppas på nyheter och förbättringar vid nya versioner då eller?

382652[/snapback]

Jovisst får man hoppas på nytt, men det låter lite på er alla som Apple är eran jävla gud och ni är så "ÅÅÅÅH KOLLA HÄÄR NYA GREJER! PRIIIIIIISA APPLE!" och blir liksom upphettsade av minsta lilla nytt de släpper ut.

Det är BARA ett operativsystem, inget mer liksom.. Och om Apple inte har byggt in vissa delar, finns det väl andra företag som levererar det åt er ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst får man hoppas på nytt, men det låter lite på er alla som Apple är eran jävla gud och ni är så "ÅÅÅÅH KOLLA HÄÄR NYA GREJER! PRIIIIIIISA APPLE!" och blir liksom upphettsade av minsta lilla nytt de släpper ut.

Det är BARA ett operativsystem, inget mer liksom.. Och om Apple inte har byggt in vissa delar, finns det väl andra företag som levererar det åt er ändå?

382791[/snapback]

 

 

Inte lika fullt aggressivt kan jag hålla med; MEN !; det här är ju ett appleforum (mac), så varför diskutera annat?

 

Eftersom det ändå börjar spåra ur här ;) : tänkte idag tanken att jag gillar OSX MYCKET ! Men; Apple datorer sjunker i kvalitet (är rent av defekta) varje dag, inte minst har jag ju problemet att jag inte får mitt tangentbord utbytt, vilket jag har haft ett felaktigt från början och hela tiden fått det utbytt mot ett nytt trasigt. Sååååå, det blir nog en icke-apple-dator nästa gång ifall möjligheten finns att lägga in osx på den. Ifall inte, vem vet, kanske Linux är min sista räddning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst får man hoppas på nytt, men det låter lite på er alla som Apple är eran jävla gud och ni är så "ÅÅÅÅH KOLLA HÄÄR NYA GREJER! PRIIIIIIISA APPLE!" och blir liksom upphettsade av minsta lilla nytt de släpper ut.

Det är BARA ett operativsystem, inget mer liksom.. Och om Apple inte har byggt in vissa delar, finns det väl andra företag som levererar det åt er ändå?

382791[/snapback]

 

Det finns bara en sak som är ännu nördigare än denna tråd - och det är supernörden som letar upp nördiga trådar för att avreagera sig på nördigheten. Sjukdomsinsikten är obefintlig. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst får man hoppas på nytt, men det låter lite på er alla som Apple är eran jävla gud och ni är så "ÅÅÅÅH KOLLA HÄÄR NYA GREJER! PRIIIIIIISA APPLE!" och blir liksom upphettsade av minsta lilla nytt de släpper ut.

Det är BARA ett operativsystem, inget mer liksom.. Och om Apple inte har byggt in vissa delar, finns det väl andra företag som levererar det åt er ändå?

382791[/snapback]

 

Kära nån då, jag tycker du ska läsa igenom tråden igen så ser du att våra medmacare inte har uttryckt sig ens i närheten av vad du försöker få det att låta som. Tagga ner killen, ta en öl och var som folk! B)

 

För övrigt tycker jag inte Leopard verkar vara något speciellt. Timemachine verkar ju fräckt men det känns som om det inte riktigt kommer funka så bra som de försöker framställa det. Precis som någon funderade i en annan tråd, risken finns att det blir ett nytt File Vault. Multiple desktops finns ju som standard i vartenda *nix-system, det är faktiskt lite småkasst av Apple att inte hunnit producera något förrän nu. Jag kör desktop manager och om inte Apple har lyckats med något alldeles förträffligt så ser jag ingen anledning att byta. iChat använder jag överhuvudtaget inte så där bryr jag mig inte så mycket om nya funktioner.

 

Tiger är ett bra OS men det kan bli bättre. Det känns dock inte som om Leopard gör OS X bättre. Men liksom många andra hoppas jag att Apple har några sköna ess i rockärmen. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen chans att de inte visade de mest revolutionerande funktionerna pga. att Microsoft inte skall hinna stjäla till Vista?

382724[/snapback]

 

Visst, men är det inte rimligt att _utvecklarna_ får ta del av dessa nya revolutionerande funktioner då i god tid för att kunna dra nytta av de? Jag tycker det hela blev lite löjligt bara med tanke på kampanjen de har kört med Vista 2.0 och allt vad det är...

 

Jag hoppas att det vi sett är toppen av ett isberg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Jovisst får man hoppas på nytt, men det låter lite på er alla som Apple är eran jävla gud och ni är så "ÅÅÅÅH KOLLA HÄÄR NYA GREJER! PRIIIIIIISA APPLE!" och blir liksom upphettsade av minsta lilla nytt de släpper ut.

Det är BARA ett operativsystem, inget mer liksom.. Och om Apple inte har byggt in vissa delar, finns det väl andra företag som levererar det åt er ändå?

382791[/snapback]

 

Jösses vem kräktes på din frukost? Vi som är här är macare, vi gillar mac och Apple, vi tycker det är roligr att diskutera mac & Apple. Om det stör dig så, vad gör du här? no offence...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det känns grymt intressant. Dock är det, som alltid, bäst att få känna på systemet själv innan man lägger sin sista röst.

 

Här kommer mina tankar om några utav de nya funktionerna.

 

1. Spaces

Äntligen, och med vilken finess. Bara det faktum att man kunde få en såndär skön Exposé överblcik över alla 'desktoppar' samtidigt för att kunna flytta program emellan dem känns grymt skönt.

 

2. Time Machine

Kan vara trevligt eller otrevligt. Det skulle vara intressant att se hur de tänkt lösa det hela, inte minst rent säkerhetsmässigt. Hur sparas informationen o s v (min gissning är med deltavärden).

 

3. Core Animation

Känns som något att lägga labbarna på i framtiden (i alla fall för mig som kodare).

 

4. Mail

Templates... Ja, jag vet inte. Jag håller mig faktiskt fortfarande till plain-text email.

 

5. iChat

Trevligt, trevligare, o s v. Gillade idén med att köra igenom presentationer och annat material via videochatten. Lite skoj, men kanske inte i längden, med effekterna o sånt.

 

Plus en hel del annat smågott. Det ska bli skoj att se vad som gömdes bakom den där "top secret"-skylten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att Finder kommer att vara annorlund när "Leo" är klar, tror att det är en av de större nyheterna men steve vill bara inte visa upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men är det inte rimligt att _utvecklarna_ får ta del av dessa nya revolutionerande funktioner då i god tid för att kunna dra nytta av de?

382832[/snapback]

Jo, utvecklarna som är på WWDC får se betydligt mer än det lilla som visades på keynoten.

Vi andra som är registrerade utvecklare, men inte deltar i konferensen får vänta ett par veckor till, innan vi får Leopard. Så självklart får vi ta del av det före alla andra. Dock så måste alla utvecklare godkänna ett avtal om tystnadsplikt, innan vi får ta del av godsakerna, så jag kan inte berätta om något på forumet.

 

Jag har inte heller fått Leopard ännu, men jag får den ju snart. Men det är ändå ingen idé att ni ställer en massa frågor om Leopard, för jag kommer ändå inte att kunna besvara dessa med tanke på tystnadsplikten. (NDA = Non Disclosure Agreement, som är avtalet om tystnadsplikt).

 

Jag hoppas att det vi sett är toppen av ett isberg.

382832[/snapback]

Jo, det som visades är just bara toppen av ett isberg, om jag har förstått saken rätt. Jag har ju inte testat Leopard själv, men har en del information, som inte ni andra har fått ta del av än. Dock vet jag långt ifrån allt, men den uppfattning jag har fått är att de höll tillbaka de riktigt stora nyheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst får man hoppas på nytt/.../

Det är BARA ett operativsystem, inget mer liksom.. Och om Apple inte har byggt in vissa delar, finns det väl andra företag som levererar det åt er ändå?

Tredjeparts corefunctions som blir allmänt accepterade?

Du är väl inte lite gôrgrann du eller :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iChat

Tror det blir Metal Adium för mig även i fortsättningen. I jämförelsen saknar iChat fortfarande stödet för MSN (orkar inte jabber), och det verkar de inte kunna fixa, eller så vill de inte.

382584[/snapback]

 

Varför struntar dom i msn-stöd? :blink: Jag trodde att msn var den vanligaste klienten? Förlorar dom inte massa på detta..Jag var helt säker på att nästa iChat skulle komma med inbyggt stöd för msn. Kasst....verkligen kasst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, om det finns en ny finder....varför inte visa den? Det är ju vad användare vill ha mest av allt!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför struntar dom i msn-stöd?  :blink:  Jag trodde att msn var den vanligaste klienten? Förlorar dom inte massa på detta..

Förlorar säkert lite på det men det är inte bara att införa stöd hur som helst eftersom "inga" chatprotokoll är öppna...

AOL är oxå stort f:ö, om än inte i sverige, och AOl och MSN har ju funkat till varandra ibland när AOL och MSN varit kompisar (och inte när de inte varit kompisar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Time Machine

 

Jag antar att TimeMachine "spelar in" allt man gör i realtid och lagrar - eller sparar alla sparade filer...alla versioner. Hursomhelst så antar jag cokså att detta innebär att HDD'n fylls på i en mycket snabb takt - så en extern disk på mååånga GB bara för TimeMachine's lager är nog på plats. Om TimeMachine fixar sitt jobb utan att ta mer än 2% av processorkraft är det intressant - annars går det bort för mig. Jag fortsätter att backa upp som vanligt.

382645[/snapback]

 

 

2. Time Machine

Kan vara trevligt eller otrevligt. Det skulle vara intressant att se hur de tänkt lösa det hela, inte minst rent säkerhetsmässigt. Hur sparas informationen o s v (min gissning är med deltavärden).

382873[/snapback]

 

 

Jag gissar att Time Machine bygger på opensource-filsystemet ZFS "the last word in file systems" och dess feature "snapshots". Se t.ex.

  • *
ZFS på wikipedia
* denna zfs-pdf
* ZFS: the last word in file systems

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Time Machine

Jag gissar att Time Machine bygger på opensource-filsystemet ZFS "the last word in file systems" och dess feature "snapshots". Se t.ex.

  • *
ZFS på wikipedia
* denna zfs-pdf
* ZFS: the last word in file systems
 
 

382909[/snapback]

Det skulle väl innebära omformattering av hårddiskar om man vill använda funktionen. Det är såklart möjligt att de har tagit den vägen (om jag har förstått ZFS rätt så är det helt ok, bortsett från bakåtkompatibiliteten mot HFS+), men jag är tveksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att Finder kommer att vara annorlund när "Leo" är klar, tror att det är en av de större nyheterna men steve vill bara inte visa upp det.

382877[/snapback]

 

Med stor varning för att det är dum fråga, men jag vill ju veta, så jag frågar iaf...

Vad kommer det innebära att finderna är annorlunda, betyder det att de visade leopardfunktioneri ett tiger utseende just nu? Så att dockan kanske inte kommer vara kvar? Eller innebär nyheter i findern andra saker, typ osynliga funktioner eller tab grejjen som visats i nån fejk film innan?

Hoppas nån vill lägga lite tid på att svara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...låsa ikoner så att någon inte "råkar" slänga något från den...

382639[/snapback]

Det kan man i princip redan. Du kan ange att en användare inte ska kunna ändra i Dockan. Det innebär iofs att man inte kan lägga till saker i den heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, om det finns en ny finder....varför inte visa den? Det är ju vad användare vill ha mest av allt!?

382896[/snapback]

Den kanske inte är så färdig så att den går att visa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kanske inte är så färdig så att den går att visa.

382915[/snapback]

 

Men då kanske man kan smyga in att man faktiskt jobbar på det. Jag blir lite orolig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då kanske man kan smyga in att man faktiskt jobbar på det. Jag blir lite orolig :P

382916[/snapback]

Vadå för? Jag har inga problem med Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå för? Jag har inga problem med Finder.

382919[/snapback]

 

Ok, maila steve då så kanske dom kan sluta utveckla. Telly tycker allt är bra som det är :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, maila steve då så kanske dom kan sluta utveckla. Telly tycker allt är bra som det är  :whistling:

382921[/snapback]

Nejdå, men jag tycker att Finder INTE tillhör de områden de bör prioritera. Det verkar som om du tycker det och jag vill gärna veta varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...