Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya moderatorer


DZV

Behöver vi nya moderatorer?  

48 medlemmar har röstat

  1. 1. Behöver vi nya moderatorer?

    • Ja, det behöver vi
      31
    • Nej, det behövs inte
      17


Rekommendera Poster

Håller ni inte med att det behövs fler moderatorer. De som finns verkar inte vara inne särskilt ofta.

 

Jag tycker det är ofta som det kan behövas en moderator.

 

Några förslag på lämpliga moderatorer?

 

Mina är Pocahontas och marcushedenstrom.

 

Alla förslag är välkommna och sedan får vi hoppas att MacWorld lyssnar och utnämmner dem valda moderatorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 79
  • Created
  • Senaste svar
no(s)witch
Jag tycker det är ofta som det kan behövas en moderator.

370294[/snapback]

 

Varför inte ge fler och mer nyanserade svarsalternativ?

De här "ja-eller-nej"-omröstningarna brukar väldigt ofta misslyckas, dessutom tenderar de att polarisera den eventuella debatten i "svart vs vitt".

 

Själv är jag så pass ny på detta forum att jag knappast vet hur jag skulle rösta, om jag nu fann något lämpligt svarsalternativ. Jag såg just att du själv har varit medlem i 3 veckor, och skrivit 5 inlägg före det här.

 

Det vore önskvärt, tycker jag, om du ville utveckla ditt resonemang lite mer, beskriva tankegångar och iakttagelser som enligt din mening motiverar diskussion/omröstning kring moderatorfrågan. Kött på benen.

 

Har du saknat modereringen? Har du påkallat moderatorns uppmärksamhet men inte fått gehör?

Vad ska de nya moderatorerna göra, mer än synas i inläggsströmmen?

Moderatorns uppgifter medför automatiskt att personen ifråga inte längre kan vara lika personlig i sina inlägg som han/hon kanske egentligen skulle vilja vara... bland mycket annat.

Nej, jag skulle föredra diskussion framför omröstning. Och tidpunkten (mitt i semestern) gör att många medlemmar inte kan delta/närvara.

 

Det du skrev är så väldigt allmänt hållet att åtminstone jag inte tänker/kan delta i omröstningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår också Pocahontas och Marcus Hedenström, samt daekyras_danyal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch

En åsikt som jag tror att jag redan har är att det här forumet verkar klara av att med gemesamma krafter moderera sej självt. Att moderatorn inte syns och hörs _kan_ således vara ett gott betyg åt forumet :)

För vad ska en moderator göra om han/hon inte behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår också Pocahontas och Marcus Hedenström, samt daekyras_danyal

370306[/snapback]

 

 

ja dem är otroligt hjälpsamma båda två!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle eventuellt kunna erbjuda mig som moderator. Om ni tycker att mina inlägg har någorlunda kvalité. Ska börja skriva mer i dem andra forumen med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En åsikt som jag tror att jag redan har är att det här forumet verkar klara av att med gemesamma krafter moderera sej självt. Att moderatorn inte syns och hörs _kan_ således vara ett gott betyg åt forumet :)

För vad ska en moderator göra om han/hon inte behövs?

370312[/snapback]

Jag delar i stort din åsikt men tror att behovet av nya moderatorer finns av den enkla anledningen att de flesta av nuvarande moderatorer inte längre är aktiva i forumet. Det handlar ju inte bara att ta hand om "olämpliga" inlägg utan också om att ex ändra och radera i köp&sälj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
En åsikt som jag tror att jag redan har är att det här forumet verkar klara av att med gemesamma krafter moderera sej självt. Att moderatorn inte syns och hörs _kan_ således vara ett gott betyg åt forumet :)

För vad ska en moderator göra om han/hon inte behövs?

370312[/snapback]

Precis.

 

Jag sitter aktivt i ett annat forum där moderatorerna bestämmer över forumet.

Inte kul, o jag hoppas verkligen inte det blir nåt sånt här. :huh:

 

Tycker det är bra som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tycker att vi sköter oss rätt hyfsat, och Andreas Leijon ryter till ibland om det är något som är galet.

 

Lite gnabb kan väl förekomma, men vi får hjälpa till och kyla ner.. :)

 

Edit:

Kan hålla med Kabo om att det behövs någon som redigerar i gamla inlägg samt i köp&säljtrådarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte heller att det behövs en mer aktiv moderering, det känns som att det sköter sig självt! Eller kanske snarare så att vi sköter det själva... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan som har något mer erfarenhet av forumet (tror jag) än trådskaparen menar att det inte finns anledning att moderera mera. Vi sköter oss mycket bra. Huruvida köp/sälj inte fungerar som det ska kan jag inte uttala mig om då jag inte är där å kollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ge fler och mer nyanserade svarsalternativ?

De här "ja-eller-nej"-omröstningarna brukar väldigt ofta misslyckas, dessutom tenderar de att polarisera den eventuella debatten i "svart vs vitt".

 

Själv är jag så pass ny på detta forum att jag knappast vet hur jag skulle rösta, om jag nu fann något lämpligt svarsalternativ. Jag såg just att du själv har varit medlem i 3 veckor, och skrivit 5 inlägg före det här.

 

Det vore önskvärt, tycker jag, om du ville utveckla ditt resonemang lite mer, beskriva tankegångar och iakttagelser som enligt din mening motiverar diskussion/omröstning kring moderatorfrågan. Kött på benen.

 

Har du saknat modereringen? Har du påkallat moderatorns uppmärksamhet men inte fått gehör?

Vad ska de nya moderatorerna göra, mer än synas i inläggsströmmen?

Moderatorns uppgifter medför automatiskt att personen ifråga inte längre kan vara lika personlig i sina inlägg som han/hon kanske egentligen skulle vilja vara... bland mycket annat.

Nej, jag skulle föredra diskussion framför omröstning. Och tidpunkten (mitt i semestern) gör att många medlemmar inte kan delta/närvara.

 

Det du skrev är så väldigt allmänt hållet att åtminstone jag inte tänker/kan delta i omröstningen.

370305[/snapback]

 

För det första så har jag varit delaktig i forumet som gäst en längre tid och sett hur det funkar.

 

Anledningen till att jag tycker att det kan krävas nya moderatorer är för att jag ofta ser saker som man inte själv kan fixa.

Ett exemple är som på denna omröstning, om jag skulle kunna lägga till något till alternativ efter kritken skulle jag göra det, men det går inte. Därför behövs det moderatorer eller att medlemmarna får mer makt.

Jag har sett folk som har frågat efter moderatorer men inte fått något svar.

 

Sen så är det som personer ovan mig säger att det är så att det även kan behövas rensas lite i trådarna. Som Köp&Sälj och kanske om någon lyckas dubbel posta eller skapa en ny tråd oavsiktligt.

 

Tyckte att alternativen Ja och Nej var tillräkligt. Vad mer skulle kunna ha varit lämpligt, "kanske"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

Ja, det är en jätte bra idé!

Skulle gärna bli det.. :blushing:

Dock kanske jag inte är den bästa...

Men jag har ialf lite erfarenhet, sedan så är det som så också att moderatorer ska se till

FORUMET dvs han/hon måste ju inte vara expert på allt inom macintosh området.. (däremot är det ju kul och användbart ifall newbies behöver hjälp, man ser liksom som modden som något av en allvetande....:P)

Mina inlägg kanske inte heller är så mycket att ha men jag skulle ialf gärna åtgärda fel i omröstningar och flytta trådar som ligger fel, sånt kan jag ialf...:P

Annars förslår jag marcushedenstrom och pocca...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
ja dem är otroligt hjälpsamma båda två!!!!

370323[/snapback]

3....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda 3, eller alla 2? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GuitarFreak

Så länge någon fixar så att man kan redigera *alla* sina inlägg så får det vara hur många moderatorer som helst ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Så länge någon fixar så att man kan redigera *alla* sina inlägg så får det vara hur många moderatorer som helst ;-)

370635[/snapback]

EXAKT!

Väldigt irriterande ifall man skriver nåt fel och inte märker det för än det är för sent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Båda 3, eller alla 2?  :lol:

370606[/snapback]

...lol... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch

Funktionen att redigera sina egna inlägg hör egentligen inte till moderatorfrågan.

Samma sak med annonsforum.

Båda frågorna diskuterades rätt nyligen, har jag för mej, och har väl egentligen med programvaran att göra.

 

Visst förväntar man sej av forumansvariga att seriöst överväga att tillmötesgå de önskemål som medlemmarna gång på gång framför. Det minsta de kan göra är att åtminstone ge ett ordentligt underbyggt och uttömmande svar på de ofta återkommande frågorna. Det är iaf vad man förväntar sej. En liten, väl synlig ruta med Forum-aktuellt?

 

Apple brukar ju köra med överraskningstaktiken, inga förhandsbesked därifrån, inte. Kör forumledningen med samma taktik, månne? Till hösten får vi kanske en liten present i form av en användbar annonsdel, med funktion att redigera egna inlägg, ta bort inaktuella annonser, möjlighet att ställa öppna frågor till annonsören, lägga synliga bud på objekten (auktion, typ), etc, etc... Nån som tror på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker till så har jag ju startat en sharewaretråd som jag och många önskade skulle kunna bli en liten länkbank genom att någon snäll moderator klistrade den och redigerade den men där har intet blivit. Folk frågar hela tiden om vilka program man ska ha och var de finns. Det hade varit guld att kunna länka till en sådan tråd i stället för att uppfinna svaret hela tiden. OK. Det kanske behövs lite mera aktiviteter von oben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch

Jag tror att det vore till stor nackdel för forumet om de föreslagna (Pocahontas och Marcus) blev nya moderatorer... Lugn lugn, börja inte hoppa än, jag ska förklara mej ;)

 

En moderators kanske svåraste och viktigaste uppgift är att hålla tillbaka sin egen medverkan.

Det finns massor med exempel på fora som söndermodereras av personer som inte har kunnat stå tillbaka, och istället ingripit i tid och otid. Resultatet blir ofta, som i fotbollsmatcher där domaren blåser för allt och viftar med gula kort, värdeinflation och regelanarki.

 

Andra (skräck)exempel, tyvärr också mycket vanliga, är när moderator använder sej av den "pondus" funktionen ger för att höja sin egen status, eller ge tyngd åt sina personliga åsikter och övertygelser (ego-booster = missbruk).

 

En del moderatorer tror att de måste vara mycket aktiva och väl synliga för att vinna medlemmarnas förtroende (och gunst?). Inget kan vara mer felaktigt. En, så gott som osynlig, moderator är modellen (tycker jag), men en som har egen Moderator-ruta med (klara) forumregler, tips, exempel på lämpligt/olämpligt, Forum-Aktuellt, Första Hjälpen (som man hänvisar till och på så sätt slipper hundratals upprepande trådar), m m m m (fyll på!)

 

Det går att fortsätta hur länge som helst, men det är inte vitsen.

Vitsen är att om de ovan föreslagna personerna skulle bli moderatorer, skulle forumet mista två av de mest frekventa, hjälpsamma, vänliga, tålmodiga (osv :) ) medlemmar som dagligdags utför betydande insatser för både gamla och nytillkomna medlemmar. Som vanliga medlemmar kan de fortsätta med, i den mån de finner intressant och stimulerande, att vara personliga: allvarliga eller tramsiga.

Som moderatorer skulle de bli tvungna att modifiera sina "uppenbarelser" på ett eller annat sätt.

 

Och DET... det har forumet inte råd med. Det är som att såga av två ben på den stol man sitter på. :D

 

En moderator ska naturligtvis moderera, utifrån givna och tydliga regler. That´s all.

That´s all? Nja, det fodras även en viss distans, överblick, självinsikt och självdisciplin, integritet samt respekt för densamma, gärna lite personlig mognad, samt en lätt åtkomlig stor röd nödbroms.

 

Jaha mina vänner, ska vi ha nya moderatorer, JA eller NEJ?

 

Själv tror jag mest på anarki... stopp igen!... menar Anarki Under Ansvar.

Tycker nog att MWF inte är så jäkligt långt från anarki (he he). Ansvaret är ju upp till oss själva. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag tror att det vore till stor nackdel för forumet om de föreslagna (Pocahontas och Marcus) blev nya moderatorer...    Lugn lugn, börja inte hoppa än, jag ska förklara mej ;)

 

En moderators kanske svåraste och viktigaste uppgift är att hålla tillbaka sin egen medverkan.

Det finns massor med exempel på fora som söndermodereras av personer som inte har kunnat stå tillbaka, och istället ingripit i tid och otid. Resultatet blir ofta, som i fotbollsmatcher där domaren blåser för allt och viftar med gula kort, värdeinflation och regelanarki.

 

Andra (skräck)exempel, tyvärr också mycket vanliga, är när moderator använder sej av den "pondus" funktionen ger för att höja sin egen status, eller ge tyngd åt sina personliga åsikter och övertygelser (ego-booster = missbruk).

 

En del moderatorer tror att de måste vara mycket aktiva och väl synliga för att vinna medlemmarnas förtroende (och gunst?). Inget kan vara mer felaktigt. En, så gott som osynlig, moderator är modellen (tycker jag), men en som har egen Moderator-ruta med (klara) forumregler, tips, exempel på lämpligt/olämpligt, Forum-Aktuellt, Första Hjälpen (som man hänvisar till och på så sätt slipper hundratals upprepande trådar), m m  m m (fyll på!)

 

Det går att fortsätta hur länge som helst, men det är inte vitsen.

Vitsen är att om de ovan föreslagna personerna skulle bli moderatorer, skulle forumet mista två av de mest frekventa, hjälpsamma, vänliga, tålmodiga (osv :) ) medlemmar som dagligdags utför betydande insatser för både gamla och nytillkomna medlemmar. Som vanliga medlemmar kan de fortsätta med, i den mån de finner intressant och stimulerande, att vara personliga: allvarliga eller tramsiga.

Som moderatorer skulle de bli tvungna att modifiera sina "uppenbarelser" på ett eller annat sätt.

 

Och DET... det har forumet inte råd med. Det är som att såga av två ben på den stol man sitter på.  :D

 

En moderator ska naturligtvis moderera, utifrån givna och tydliga regler. That´s all. 

That´s all? Nja, det fodras även en viss distans, överblick, självinsikt och självdisciplin, integritet samt respekt för densamma, gärna lite personlig mognad, samt en lätt åtkomlig stor röd nödbroms.

 

Jaha mina vänner, ska vi ha nya moderatorer, JA eller NEJ?

 

Själv tror jag mest på anarki... stopp igen!...  menar Anarki Under Ansvar.

Tycker nog att MWF inte är så jäkligt långt från anarki (he he). Ansvaret är ju upp till oss själva. Eller?

370705[/snapback]

 

Jag håller i stort sett med. Lämpligast som moderator är inte den som är bäst kompis med de flesta eller mest hjälpsam. En bra moderator måste - precis som en chef, för att använda en metafor från arbetslivet - undvika att "fika med sina underställda".

Dock håller jag med trådens skapare om att de nuvarande moderatorerna är alldeles för slöa - en moderator måste jobba hårt eller bli utbytt. Att bli moderator är inget hedersuppdrag, det är slitgöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GuitarFreak
Funktionen att redigera sina egna inlägg hör egentligen inte till moderatorfrågan.

Samma sak med annonsforum.

Båda frågorna diskuterades rätt nyligen, har jag för mej, och har väl egentligen med programvaran att göra.

370674[/snapback]

 

Väl medveten om det, men eftersom det inte får något gehör någonstans så är det väl lika bra att prova i en tråd som trots allt har litegranna med det att göra. Jag har svårt att tro att det är speciellt komplicerat att fixa. Nu har jag ingen större erfarenhet av IPB, men jag har kört någon 1.*-version av det och jag är rätt säker på att man kunde ställa in rättigheter osv. för att redigera inlägg, varför det skulle saknas i 2.* som forumet kör (?) kan man ju i sådana fall fråga sig ;)

 

Det är säkert möjligt att frågan faktiskt fått svar av Leijon eller någon annan, men i sådana fall har jag missat det.

 

Visst förväntar man sej av forumansvariga att seriöst överväga att tillmötesgå de önskemål som medlemmarna gång på gång framför. Det minsta de kan göra är att åtminstone ge ett ordentligt underbyggt och uttömmande svar på de ofta återkommande frågorna. Det är iaf vad man förväntar sej. En liten, väl synlig ruta med Forum-aktuellt?

 

Jag håller med till fullo. Visst, jag förstår att Leijon förmodligen har en "del" andra arbetsuppgifter också, men man borde faktiskt kunna förvänta sig att få respons på diverse frågor och önskemål.

 

EDIT: Glömde att jag skulle skriva något on-topic också ;-)

 

Visst skulle det inte skada med några aktiva moderatorer, men det funkar rätt bra med anarkin vi har nu ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

… - en moderator måste jobba hårt eller bli utbytt. Att bli moderator är inget hedersuppdrag, det är slitgöra.

370710[/snapback]

Vem vill slita utan lön? Kanske bra att vi har det som det är, annars kanske de börjar ta betalt eller styr upp det så vi inte känner igen oss…

Qwerty brukar va här annars, kanske på semester?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Vem vill slita utan lön?

370784[/snapback]

Eh, hört talas om ideellt arbete? Föreningar? Kulturprojekt? OpenSource? Hjälporganisationer? Massor av folk sliter som djur utan ett öre i lön. Och njuter av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...