Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya moderatorer


DZV

Behöver vi nya moderatorer?  

48 medlemmar har röstat

  1. 1. Behöver vi nya moderatorer?

    • Ja, det behöver vi
      31
    • Nej, det behövs inte
      17


Rekommendera Poster

no(s)witch
Eh, hört talas om ideellt arbete? Föreningar? Kulturprojekt? OpenSource? Hjälporganisationer? Massor av folk sliter som djur utan ett öre i lön. Och njuter av det.

370790[/snapback]

 

Mm, håller absolut med. Det bästa som uträttas här i världen, görs gratis. Tror inte på sambandet mellan lön och prestation. Det finns mycket som inte kan mätas i pengar, bl a kvalité (i ordets många betydelser).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 79
  • Created
  • Senaste svar

Gællande løn så førstår jag både Jochums och iMattes resonemang. Skillnaden dock mellan tex føreningar/hjælporganisationer och macworlds forum ær att macworld ær ett vinstdrivande føretag. Dærmed kan man ju tycka att det vore ganska konstigt att jobba gratis før ett føretag som tjænar pengar på moderatorernas jobb (ett bættre forum = mer besøkt webbsida = mer annonser = mer pengar till macworld men _inget_ till moderatorn). Fast nu vet jag faktiskt inte vilken deal macworld har med sina moderatorer.

 

Jag ær sjælv moderator, men antar att det mest har att gøra med att jag en gång i tiden skøtte forumet och att min status helt enkelt inte ændrats. Visst hænder det att jag flyttar någon tråd eller liknande, men oftast ær jag bara en beøskare som mest læser trådar før att hænga med i macværlden.

 

Så... jag røstar Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, hört talas om ideellt arbete? Föreningar? Kulturprojekt? OpenSource? Hjälporganisationer? Massor av folk sliter som djur utan ett öre i lön. Och njuter av det.

370790[/snapback]

Inte så många som njuter av att moderera forumet, samtidigt som de, enligt nowitch inte "får" va här och skriva lika mycket längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, hört talas om ideellt arbete? Föreningar? Kulturprojekt? OpenSource? Hjälporganisationer? Massor av folk sliter som djur utan ett öre i lön. Och njuter av det.

370790[/snapback]

OT: Jag "sliter" oxå gratis för nåt som är roligt och min hobby, som de flesta du räknade upp ovan vars hobby oxå kan hjälpa folk (dubbel glädje), men din tidigare formulering om "jobba hårt" och "slitgöra" fick mig mer att tänka i banor om hårt hundgöra, vilket jag el nån annan är min gissning inte skulle ställa upp på om det inte vore för nån god sak eller roligt, men jag skulle inte arbeta gratis för de som äger dessa tidningar (vem?) om det inte vore roligt. Jag ser det som att en moderator måste tycka att det är kul att moderera på frivillig basis, börjar det bli för mycket krav börjar det likna mer ett arbete, vilket kräver lön. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
OT: Jag "sliter" oxå gratis för nåt som är roligt och min hobby, som de flesta du räknade upp ovan vars hobby oxå kan hjälpa folk (dubbel glädje), men din tidigare formulering om "jobba hårt" och "slitgöra" fick mig mer att tänka i banor om hårt hundgöra, vilket jag el nån annan är min gissning inte skulle ställa upp på om det inte vore för nån god sak eller roligt, men jag skulle inte arbeta gratis för de som äger dessa tidningar (vem?) om det inte vore roligt. Jag ser det som att en moderator måste tycka att det är kul att moderera på frivillig basis, börjar det bli för mycket krav börjar det likna mer ett arbete, vilket kräver lön. :)

370866[/snapback]

 

Jo, det kan ligga nåt i det. Men det kan bero på vem man känner att man hjälper. Om det känns som att man hjälper MacWorld att hålla ordning på forumet (tex moderera bort inlägg om hur man blockerar annonser) känns det nog som ett "arbete", men om det känns som om att man hjälper till att hålla ett bra community levande går det säkert att jobba hårt gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge någon fixar så att man kan redigera *alla* sina inlägg så får det vara hur många moderatorer som helst ;-)

370635[/snapback]

Jag håller inte riktigt med. Jag tycker inte att det ska gå att ändra sedan någon svarat. Men fram tills dess vore bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag tycker att det kan krävas nya moderatorer är för att jag ofta ser saker som man inte själv kan fixa.

Ett exemple är som på denna omröstning, om jag skulle kunna lägga till något till alternativ efter kritken skulle jag göra det, men det går inte. Därför behövs det moderatorer eller att medlemmarna får mer makt.

370549[/snapback]

 

Jag håller inte med om att det skall finnas möjlighet att ändra alternativen i en omröstning. De som redan röstat kanske hade valt annorlunda om de nya alternativen/formuleringarna funnits. Har man inte tänkt till och tagit med alla alternativ från början får man starta en ny omröstning istället. Att ändra förutsättningarna mitt i en omröstning kan bara resultera i ett missvisande resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att det finns en bot som heter Anna kanske kan va nått? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Jag undviker att gå in på periferidiskussionen om huruvida att jobba gratis för en icke-ideell organisation är ett nobelt öde eller inte. Den som vill ställa upp som moderator får en gratisprenumeration på tidningen och alla framtida internettjänster utan kostnad.

 

Så istället för att jag ska ragga runt efter fler _aktiva_ moderatorer (som jag håller med om behövs) så skulle jag önska att de som är intresserade skickar mig ett PM och berättar om varför just de skulle bli en bra företrädare för forumet.

 

Vill helst se att de personer som ser sig som framtida moderatorer hör av sig än att vissa blir nominerade. Det handlar om passion och engagemang för att göra forumet bättre.

 

/Leijon - on vacation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacWorld har resurser som man på andra håll bara skulle kunna drömma om för att skapa ett riktigt bra diskussionsforum. Men ett forum är ingenting utan dess medlemmar. Enligt räknaren på indexsidan passerar vi snart 13 000 medlemmar. Det är väldigt mycket. MacWorld har ett stort forum.

 

Ett av de vanligaste sysslorna en moderator har är att ändra i ämnesrubriker. Ta en titt bland dem. Det finns tyvärr väldigt många dåligt valda rubriker. Man brukar säga att en god rubrik tydligt beskriver vad diskussionen handlar om. En diskussion som heter "Safari" kan lika väl handla om att en viss webbsida inte renderas korrekt eller att en ny version har kommit. Dessutom är det många som helt i onödan delar upp rubriker på två rader. Just detta är ett större problem än vad man lätt kan tro. Poängen med en sökmotor försvinner om man inte kan söka bland diskussionerna på ett enkelt sätt. En annan inte fullt så vanligt förekommande syssla är att flytta diskussioner mellan olika fora därför att de ursprungligen placerats fel.

 

Floran av moderatorer måste ständigt bytas ut. Ytterst få orkar med hur länge som helst. Det kan blåsa väldigt snålt till och från. Man kan lätt få hård kritik för sådant som gått mindre bra, men man är sällan uppskattad för det som gått bra. Man brukar säga att en moderator normalt utför omkring 60 aktioner i månaden. De flesta syns inte.

 

Någon nämnde tidigare att man som moderator måste hålla tillbaka sin egen medverkan. Det måste man inte alls. Alla ska vara helt på det klara med att som moderator är man inte mer än någon annan medlem, men man är heller inte mindre. Som moderator är man en helt vanlig medlem men som har extra rättigheter i programvaran. Det som däremot är väldigt viktigt (vilket även påpekats tidigare) är att moderatorerna inte blandar in sina egna åsikter när de agerar som moderator. Man måste agera efter de regler som finns, även om man inte tycker om dem.

 

Pocahontas och marcushedenstrom blev nämnda som tänkta moderatorer. Jag är säker på att de skulle klara jobbet utan problem. De är båda trevliga och väldigt kunniga. Men det sker under förutsättning att de inte är ensamma. Man brukar säga att det är bra att ha minst en moderator per varje tusen medlemmar. Målet bör alltså vara att ha minst 13 aktiva moderatorer. Annars blir det för mycket och de kommer snart att bli utbrända.

 

Så behövs fler moderatorer? Man kan svara både ja och nej. Naturligtvis fungerar det utan moderatorer. Men mycket av det jobb en moderator utför är värdefullt både för forumet och för medlemmarna. Jag tror att de som aldrig agerat som moderator har svårt att uppskatta det jobb en moderator utför.

 

Jag vill att fler ska bli moderatorer. Gärna en grupp på omkring 20 personer som går samman i ett team. Gruppen måste hela tiden växa. Ju fler medlemmar det blir desto fler moderatorer måste det vara. Det måste skapas en gruppkänsla med nära koppling till MacWorld för att det ska lyckas. Håll årliga träffar där moderatorerna bjuds in till IDG, en konferensanläggning eller liknande där moderatorerna och administratörerna tillsammans kan träffas och ha en kickoff.

 

Jag föreslår att de som vill bli moderatorer kontaktar Andreas Leijon nu under juli månad. Ett datum för kickoff spikas i augusti, förslagsvis på något trevligt ställe i Stockholm. Där går administratörerna och moderatorerna igenom läget och lägger upp en plan för vad som ska hända med forumet framöver. Jag önskar lycka till! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 000 medlemmar är visserligen mycket, men knappast fler än kanske 5% av dem är aktiva i nån relevant grad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det behövs, forumet verkar väldigt lungt och trevligt för det mesta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fram för fler tjejer som moderatorer (eller heter det moderatorskor?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fram för fler tjejer som moderatorer (eller heter det moderatorskor?)

375970[/snapback]

 

moderatöser :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaah! Sluta upp med könsbundna beteckningar!

 

Der skär i mina öron varje gång jag hör det vedervärdiga nyordet "landsmaninna" i sportsammanhang! Samma sak med "fru talman" i riksdagen... Urk!!!

 

Vad kommer sen? Granninna? Förarinna? Om Anna Lindh hade levt hade hon förmodligen haft Göran Perssons jobb just nu. Vad hade hon kallats då? Statsministerska? Statsministerinna?

 

Blääää!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man inte säga servitris eller sångerska heller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska försöka göra sig av med så många såna ord som möjligt.

De redan ingrodda får självdö med den äldre generationen. Vi ska i alla fall inte skapa nya. I synnerhet inte så ohyggligt hemska saker som "landsmaninna", det hoppas jag du håller med om. Skulle nog säga att det är svenskans absolut vedervärdigaste ord just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landsmaninna håller jag med om låter helknasigt! Annars brukar jag själv bli störd när de kallar Carola för sångare eller Meg Ryan för skådespelare, i mina öron låter det helt fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man inte säga servitris eller sångerska heller??

376011[/snapback]

 

 

Jodå, det får man visst.

Finns det manliga sjuksköterskor så...

 

Här är mer att reta sej på:

graciös dansös :)

muskulös fritös

pompös knös

seriös gös

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kommer jordgummorna till Sverige? Rätt trött på att bara äta jordgubbar och glass varje dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Jag tycker man ska försöka göra sig av med så många såna ord som möjligt.

De redan ingrodda får självdö med den äldre generationen. Vi ska i alla fall inte skapa nya. I synnerhet inte så ohyggligt hemska saker som "landsmaninna", det hoppas jag du håller med om. Skulle nog säga att det är svenskans absolut vedervärdigaste ord just nu.

376013[/snapback]

 

 

Nej svenskans absolut vedervärdigaste ord är vårtgård. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ett annat ord som jag tycker låter helt vidrigt fult är "delkasko". Vet inte ens vad det är, men har nåt med bilförsäkringar att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

landsmaninna?

 

landskvinna menar du väl? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...