Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hotta upp G4:an


mountainman

Rekommendera Poster

marcushedenstrom
För några år sen installerade jag en 867a i en G4 400.

Vad jag kommer ihåg så behövdes det extra power för att få Level 3 Cache att fungera.

Kan vara att processorn inte får tillräckligt med power.

Så har du kollat så alla kablar o kontakter sitter där dom ska.

Och att du inte har några dåliga minne och kortis någonstans.

 

Står rätt mycke om just level 3 cache på XLR8.

 

B.D :foralskad:

471990[/snapback]

 

Japp. Jag behövde använda Sonnet Cache för att kicka igång L3-cachen på min blådåres uppgradering.

http://www.sonnettech.com/downloads/proc_upgrds_sw.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Tack så mycket för cache-länkarna, mycket bra läsning! En sista fråga om min osaliga burk. Jag skulle behöva "a second opinion". Tror ni att det skulle vara vettigt att byta processor i datorn eller är det bäst att byta ut burken mot en kraftfullare?

 

Som det är nu grejar den inte t ex Garageband och Guitar Port samtidigt (vilket är ett måste för mig). Egentligen är jag nog inne på att byta dator men samtidigt vore det trevligt att slippa om det gick. Kikade lite på dessa:

 

http://eshop.macsales.com/item/PowerLogix/PF47S1600QD/

 

http://eshop.macsales.com/item/Other%20Wor...ing/MEG42M1500/

 

http://eshop.macsales.com/item/Newer%20Tec...gy/MAXG47S1600/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Att uppgradera processorn är aldrig prisvärt. Så är det bara. Bättre med Sälj + ny maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för cache-länkarna, mycket bra läsning! En sista fråga om min osaliga burk. Jag skulle behöva "a second opinion". Tror ni att det skulle vara vettigt att byta processor i datorn eller är det bäst att byta ut burken mot en kraftfullare?

 

Som det är nu grejar den inte t ex Garageband och Guitar Port samtidigt (vilket är ett måste för mig). Egentligen är jag nog inne på att byta dator men samtidigt vore det trevligt att slippa om det gick. Kikade lite på dessa:

 

http://eshop.macsales.com/item/PowerLogix/PF47S1600QD/

 

http://eshop.macsales.com/item/Other%20Wor...ing/MEG42M1500/

 

http://eshop.macsales.com/item/Newer%20Tec...gy/MAXG47S1600/

473718[/snapback]

 

 

Köp en beg.dual 867 eller mer. Kan du få billigt på Ebay.

Då blir det bra krut i maskinen.

 

Men kolla upp ditt moderkort först .Kan vara fel på det.

Testa inte med Apple Hardware test för den skivan hittar inte dom riktiga felen.

 

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en beg.dual 867 eller mer. Kan du få billigt på Ebay.

Då blir det bra krut i maskinen.

 

Men kolla upp ditt moderkort först .Kan vara fel på det.

Testa inte  med Apple Hardware test för den skivan hittar inte dom riktiga felen.

B.D

474519[/snapback]

 

Okelidokeli, men hur kollar man moderkortet i så fall?

Skulle en dual 867:a passa i min burk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla Quicksilver processorer ska passa.

 

Enklaste sättet att testa kortet är om man trycker i en annan likvärdig processor.

Får man samma dåliga resultat med den så är det garanterat m-kortet det är fel på.

Eller plocka av din processor och stoppa i :superirriterad: den i annan G4.

 

 

 

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tjenixen igen!

 

Det här är lite intressant. För att få fart på min burk har jag (delvis) hottat ner den istället. :chock:

 

Jag tog helt sonika och ropade in en 867 MHz:are på e-bay för ca 650 spänn med frakt. Den gamla processorn, med den konstiga kylflänsen, var en 733:a (utan L3-cache) som blivit överklockad till 933 MHz.

 

Sen blidde det visst en "liten" upphottning av grafikkortet förstås. Ett ATi RADEON 9600PRO 256MB. :skondans:

 

Anyhoo, så blev XBench-testet betydligt bättre nu i alla fall, 33,83 istället för 19,43 förut. Det känns skönt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du sälja 933 processorn.

 

 

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du sälja 933 processorn.

B.D

486877[/snapback]

Tja, för ett schysst bud så varför inte? Du kan väl PM:a mig eller så kan du maila mig på: robro@xpress.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Halojs, igen! Ursäkta dubbelposten men jag tänkte bara skryta lite med Xbench-testet jag gjort efter omformateringen. Om man jämför med mitt första Xbench-test i tidigare i den här tråden så är det ju en liten förbättring kan man säga. Hursomhelst är jag jäkligt nöjd nu. Tjohoo!

 

Edit: Av någon anledning lyckades jag inte lägga till min skärmavbild så jag får väl meddela att jag nu fick 44.47 i resultat på testet. 19.43 var det tidigare resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var lurigt. Får kolla manualerna.

 

Men jovisst, det är väl bara PCI-grafiken (Yikes) som har ZIF. Yikes är ju egentligen en blådåre-G3, med G4-processor. Moderkorten tog ju slut då på den tiden.

 

 

/edit/

Ooops... såg just att det jag skrivit redan skrivits av någon annan...

Men jag hittar inget sätt att ta bort en post... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenixen igen!

 

Det här är lite intressant. För att få fart på min burk har jag (delvis) hottat ner den istället. :chock:

 

Jag tog helt sonika och ropade in en 867 MHz:are på e-bay för ca 650 spänn med frakt. Den gamla processorn, med den konstiga kylflänsen, var en 733:a (utan L3-cache) som blivit överklockad till 933 MHz.

 

Sen blidde det visst en "liten" upphottning av grafikkortet förstås. Ett ATi RADEON 9600PRO 256MB. :skondans:

 

Anyhoo, så blev XBench-testet betydligt bättre nu i alla fall, 33,83 istället för 19,43 förut. Det känns skönt i alla fall.

 

Är det någon mer som kör Radeon 9600 Pro i sin G4 ? (Jag har sett några här i denna tråd)

Jag köpte för något år sedan ett 9600 Pro PC & Mac Edition till min QS 2002 - men det ville aldrig riktigt fungera. Det blev ofta helt svart vid en kallstart och det kunde krävas ett tiotal omstarter för att "väcka" kortet.

Efter månader av "tjafs" med AIT's support och TRE olika 9600-kort som inte ville så fick jag ett 9800 Pro som funkar som en dröm. ATI (numera ägt av AMD) lade in på sin supportsida att man inte längre stöder vissa modeller av G4 och 9600-korten.

Har ni haft problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Är det någon mer som kör Radeon 9600 Pro i sin G4 ? (Jag har sett några här i denna tråd)

Jag köpte för något år sedan ett 9600 Pro PC & Mac Edition till min QS 2002 - men det ville aldrig riktigt fungera. Det blev ofta helt svart vid en kallstart och det kunde krävas ett tiotal omstarter för att "väcka" kortet.

Efter månader av "tjafs" med AIT's support och TRE olika 9600-kort som inte ville så fick jag ett 9800 Pro som funkar som en dröm. ATI (numera ägt av AMD) lade in på sin supportsida att man inte längre stöder vissa modeller av G4 och 9600-korten.

Har ni haft problem?

 

Jag har det i min MDD. Har du senaste drivrutinen till ditt kort? Mitt funkar asbra, ska jag tillägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det i min MDD. Har du senaste drivrutinen till ditt kort? Mitt funkar asbra, ska jag tillägga.

 

Ja, jag körde korten med den allra senaste drivrutinen. Enligt ATI så är MDD och de allra första G4:orna med AGP de enda av G4:orna som stöds. I Quicksilver funkar inte 9600-korten så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Quicksilver funkar inte 9600-korten så bra.

Då måste jag ha tur, för mitt funkar klockrent...peppar, peppar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort fråga. Vet någon om en 1GHz dual processor frå en QS 2002 funkar rakt av i en QS 2001?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...