Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hotta upp G4:an


mountainman

Rekommendera Poster

marcushedenstrom
Är det inte lite ologiskt :fundersam:

471276[/snapback]

 

Det beror givetvis på att den nyare processorn är så mycket bätter vid relativt lägre klockfrekvenser. Fast att det skulle skilja såhär mycket hade jag inte trott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Nu har jag gjort totalt 5 tester (där 4 definitivt har varit med alla program avslutade) med följande resultat:

 

- 19,54

- 19,43

- 19,61

- 19,83

- 19,42

 

I samtliga tester saknas L3 cachen, är det nåt som är kaputt i min burk? Noterar att jag och LaCarr (testet tidigare i tråden) har likadana grafikkort men att resultaten för Quartz- och Open GL skiljer rätt ordentligt. En annan sak som inte verkar riktigt rätt är mitt User Interface-resultat, 6,51? För att inte tala om mitt Memory Test! :bla:

 

 

 

post-11376-1169069509_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det är definitivt skumt med dina 2 MB L3-cache som borde vara där. Fast den går ju att slå av/på.

Om du installerar CHUD tools tror jag du ska få en processorpanel i systeminställningarna.

 

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14358

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt skumt med dina 2 MB L3-cache som borde vara där. Fast den går ju att slå av/på.

Om du installerar CHUD tools tror jag du ska få en processorpanel i systeminställningarna.

 

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14358

471355[/snapback]

 

Check! Gjorde så och här är resultatet:

 

post-11376-1169072984.png

 

Det finns ingen L3 cache tillgänglig, kan det vara så att det är nån vajsing med processorn?

Tack för alla tips förresten! :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det finns ingen L3 cache tillgänglig, kan det vara så att det är nån vajsing med processorn?

471379[/snapback]

 

Hmm.. ja det verkar ju så. Konstigt. L3-cache ska synas.

post-493-1169073579.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Sonnettechs support är Xbench inget vidare på att läsa av systemet korrekt. Den räknade fel på L2-cachen på uppgraderingsprocessorn jag köpte. OS X räknade rätt. Xbench fungerar möjligen som högst dubiös mätare av de egna uppgraderingarna, i relation tillvarandra. Knappast som jämförelse mellan olika datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Sonnettechs support är Xbench inget vidare på att läsa av systemet korrekt. Den räknade fel på L2-cachen på uppgraderingsprocessorn jag köpte. OS X räknade rätt. Xbench fungerar möjligen som högst dubiös mätare av de egna uppgraderingarna, i relation tillvarandra. Knappast som jämförelse mellan olika datorer.

471389[/snapback]

 

Det må vara så, finns det något annat sätt som jag skulle kunna kolla om allt står rätt till med min L3 cache på? CHUD tools verkar ju inte heller se någon L3.

 

Så här ser det ut i "Om den här datorn"-fönstret:

 

post-11376-1169074873_thumb.png

 

:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det är en klockad processor som sitter i burken?

471458[/snapback]

Naturligtvis är den klockad. Annars skulle den stå helt stilla.  ;)

 

Men du menar kanske ÖVERklockad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det är en klockad processor som sitter i burken?

471458[/snapback]

 

Det har jag ingen aning om, hur tar man reda på sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag har sökt runt lite. Det verkar som om 933 MHz-modellen av QS _ska_ ha PPC 7455 och 2 MB L3-cache. Detta stöds av t.ex. Mactracker och Apple-history och Everymac.

 

Frågan är varför din uppenbarligen inte har det. Vore ju riktigt rötet om processorerna hade tagit slut, och de satte in en äldre modell istället. Fast jag kan inte tänka mig att de (Apple) skulle göra det. Det vore ju som att sälja en C2D-mac, men sätta in en C1D-processor istället, för att de bättre tog slut.

 

Att processorn skulle vara överklockad går inte att se på något smart sätt. Det du kan göra är att se på etiketten på datorns baksida, och se vad specifikationen är. Med hjälp av serienumret kan du få fram mer info här.

chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är den klockad. Annars skulle den stå helt stilla.  ;)

 

Men du menar kanske ÖVERklockad?

471509[/snapback]

klart jag menar det ju :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt runt lite. Det verkar som om 933 MHz-modellen av QS _ska_ ha PPC 7455 och 2 MB L3-cache. Detta stöds av t.ex. Mactracker och Apple-history och Everymac.

 

Frågan är varför din uppenbarligen inte har det. Vore ju riktigt rötet om processorerna hade tagit slut, och de satte in en äldre modell istället. Fast jag kan inte tänka mig att de (Apple) skulle göra det. Det vore ju som att sälja en C2D-mac, men sätta in en C1D-processor istället, för att de bättre tog slut.

 

Att processorn skulle vara överklockad går inte att se på något smart sätt. Det du kan göra är att se på etiketten på datorns baksida, och se vad specifikationen är. Med hjälp av serienumret kan du få fram mer info här.

chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

471576[/snapback]

 

Det här fick jag fram:

 

Chipmunk International BV | Home | Aanbiedingen | Produkt Overzicht

 

Serial number: CK134HJAKSD

Name: Power Macintosh G4 (Quicksilver)

Model: PowerMac G4 733MHz/867MHz/800MHz-DP (please tell us if you have a different speed) BTO

Bus speed: 133MHz

Factory: CK (Cork, Ireland)

URL: Technical specifications by apple-history.com code_to_number: HJA - UV4510YTS87

 

Model introduced: 2001

Production year: 2001

Production week: 34 (August)

Production number: 20274 (within this week)

Kan det vara så jäkligt att jag har en äldre burk med en nyare processor i eller rentav en överklockad 733:a? Tillverkningsåret på min burk (enligt lappen på baksidan av datorn) är mycket riktigt 2001. Ytterst märkligt. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här fick jag fram:

 

Chipmunk International BV | Home | Aanbiedingen | Produkt Overzicht

 

Serial number: CK134HJAKSD

Name: Power Macintosh G4 (Quicksilver)

Model: PowerMac G4 733MHz/867MHz/800MHz-DP (please tell us if you have a different speed) BTO

Bus speed: 133MHz

Factory: CK (Cork, Ireland)

URL: Technical specifications by apple-history.com code_to_number: HJA - UV4510YTS87

 

Model introduced: 2001

Production year: 2001

Production week: 34 (August)

Production number: 20274 (within this week)

Kan det vara så jäkligt att jag har en äldre burk med en nyare processor i eller rentav en överklockad 733:a? Tillverkningsåret på min burk (enligt lappen på baksidan av datorn) är mycket riktigt 2001. Ytterst märkligt. :fundersam:

471738[/snapback]

Tror nästan att det är så att du har överklockad processor, för hade någon bytt processorn så hade nog L3 funnits där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Är den byggd 2001 kan det vara den äldre modellen av quicksilver. Den kom med 733, 867 MHz eller dubbla 800 MHz PPC 7450 och L3-cache på de två snabbare modellerna. Ja, det står ju till och med så hos Klantservicen.

Den hade dock inte ATI-grafik, utan bara Nvidea.

 

Frågan är, köpte du datorn ny, eller har någon annan kunnat uppgradera den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Tror nästan att det är så att du har överklockad processor, för hade någon bytt processorn så hade nog L3 funnits där.

471760[/snapback]

 

Japp, det lutar åt något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är, köpte du datorn ny, eller har någon annan kunnat uppgradera den?

471778[/snapback]

 

Nopp, begagnad. Blev med Mac för styvt ett år sen ungefär. När jag kikar i datorn så ser kylflänshistorian inte alls ut som den man kan hitta på apple-history (varken QS 2001 el 2002).

 

post-11376-1169136215_thumb.jpg

 

Undrar vad det är för hopplock jag köpt egentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Nopp, begagnad. Blev med Mac för styvt ett år sen ungefär. När jag kikar i datorn så ser kylflänshistorian inte alls ut som den man kan hitta på apple-history (varken QS 2001 el 2002).

 

Undrar vad det är för hopplock jag köpt egentligen...

471819[/snapback]

 

Whoa! Den där modellen har jag aldrig sett förr. Tror du kan ha att göra med en tredjepartsuppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nopp, begagnad. Blev med Mac för styvt ett år sen ungefär. När jag kikar i datorn så ser kylflänshistorian inte alls ut som den man kan hitta på apple-history (varken QS 2001 el 2002).

 

post-11376-1169136215_thumb.jpg

 

Undrar vad det är för hopplock jag köpt egentligen...

471819[/snapback]

 

Garanterat överclockad 867 du får ta av processorn och kolla vad den är märkt med.

Står på processorn med djävulskt liten tekst.

 

En överclockad 466a som jag satt i en G4 med 100MHz system bus.Nu en 550

Ligger runt 32-34 på Xbench.

 

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Garanterat överclockad 867 du får ta av processorn och kolla vad den är märkt med.

Står på processorn med djävulskt liten tekst.

471938[/snapback]

 

Ska tilläggas att om du flyttar kylflänsen sabbar du kylpastan, måste tvätta med isopropyl och smeta på ny kylpasta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tilläggas att om du flyttar kylflänsen sabbar du kylpastan, måste tvätta med isopropyl och smeta på ny kylpasta.

471939[/snapback]

 

Har jag aldrig gjort på mina vanliga G4or.

Den ända jag behövt göra det på var powerbookarna.

 

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tilläggas att om du flyttar kylflänsen sabbar du kylpastan, måste tvätta med isopropyl och smeta på ny kylpasta.

471939[/snapback]

 

Nä, det skippar jag nog i det här läget. Datorns tillverkningsår, det faktum att kylflänsen ser annorlunda ut och att sajten som du tipsade om, Marcus, konstaterar att det är en QS 2001 räcker för att övertyga mig. Frågan är bara, vad fangen gör jag nu? Visserligen hade jag lite planer på göra den där fläktmodden och ev kika på ett processorbyte längre fram redan innan det här kom fram.

 

Vad tror ni, med tanke på det här med att L3 cachen saknas, är det något som kan ha pajat i datorn i och med att processorn verkar ha bytts eller saknas cachen just för att den inte finns i den processor som sitter i? Det jag funderar på är om det skulle vara idé att byta processor egentligen.

 

Någon som känner sig hågad skulle hemskt gärna få förklara lite mer om just L3 cachen och dess uppgift då jag känner att jag inte riktigt har pejl på det.

 

Ber om ursäkt för att jag tagit upp er tid med detta men er hjälp har verkligen varit ovärderlig! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Har jag aldrig gjort på mina vanliga G4or.

Den ända jag behövt göra det på var powerbookarna.

B.D

471948[/snapback]

 

Jag vet inte hur länge de har haft kylpasta på Powermacen. Min har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sen installerade jag en 867a i en G4 400.

Vad jag kommer ihåg så behövdes det extra power för att få Level 3 Cache att fungera.

Kan vara att processorn inte får tillräckligt med power.

Så har du kollat så alla kablar o kontakter sitter där dom ska.

Och att du inte har några dåliga minne och kortis någonstans.

 

Står rätt mycke om just level 3 cache på XLR8.

 

B.D :foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
tror ni, med tanke på det här med att L3 cachen saknas, är det något som kan ha pajat i datorn i och med att processorn verkar ha bytts eller saknas cachen just för att den inte finns i den processor som sitter i? Det jag funderar på är om det skulle vara idé att byta processor egentligen.

 

Någon som känner sig hågad skulle hemskt gärna få förklara lite mer om just L3 cachen och dess uppgift då jag känner att jag inte riktigt har pejl på det.

471957[/snapback]

 

Det handlar nog om att den processormodulen som sitter i datorn helt enkelt inte har något L3-cacheminne.

 

Cache

http://en.wikipedia.org/wiki/Cache

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...