Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hotta upp G4:an


mountainman

Rekommendera Poster

Hejsan Alla Trevliga Macmänniskor!

 

Jag funderar på att uppgradera min trotjänare QuickSilver G4 800MHz istället för att köpa en ny PowerMac. Det kostar inte lika mycket + att jag vill kunna köra ProTools under OS 9.

 

Det jag undrar över är följande:

 

- Systembussen på min QS är på 133MHz, finns det något "tak" på hur snabb en ny processor kan vara? (Om jag köper ett nytt processorkort med en processor på 1,8GHz, utnyttjar då datorn 1,8GHz eller stryper systembussen på något sätt den så att man inte får ut mera än, typ 1,2 GHz?)

 

- Kan det vara idé att köpa nytt grafikkort? Upplevs datorn snabbare av det? Jag varken vill eller ska spela spel på den. (Jobbar nästa bara i ProTools LE 5.1.2 och Final Cut Pro 5.)

 

- Har ett ACARD 6880M med 2 st 40GB diskar på. Ger det kortet mig möjlighet att ansluta större hårddiskar är 128GB? (Finns ju en begränsning i G4:orna att ansluta större diskar än just 128GB direkt.)

 

- Har just nu 1024MB internminne, har plats för max 1500MB, någon idé att lyfta ut dom två 256:orna och stoppa i två 512:or?

 

- Något mera man kan "hotta upp"? (Har redan bytt ut CD brännaren mot en DVD brännare, och har dubbla skärmar)

 

 

Tack på förhand!

 

:w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Processorn ska du nog inte ha mer än 1.2GHz, annars märker du nog ingen större skilldnad mellan 1,8GHz och 1.2 pga systembussen.

 

Minnet kan du väl uppgradera, men det är ju fortfarande bara PC133 minnen, så prestandamässigt tjänar du nog inte mycket på det.

 

Grafikkortet räcker fint till dina ändamål.

 

Hårddiskar kan du inte ha större än 128Gb och det bör du inte heller ha för videoredigering eftersom det ka nbli felskrivningar på större diskar ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Processorn ska du nog inte ha mer än 1.2GHz, annars märker du nog ingen större skilldnad mellan 1,8GHz och 1.2 pga systembussen.

245950[/snapback]

Säker på det? Visst kan systembussen strypa, men sker detta just däromkring 1,2 GHz?

 

Minnet kan du väl uppgradera, men det är ju fortfarande bara PC133 minnen, så prestandamässigt tjänar du nog inte mycket på det.

Jodå, jämfört med att swappa hårddisken är PC133 snabbt som blixten.

 

Hårddiskar kan du inte ha större än 128Gb och det bör du inte heller ha för videoredigering eftersom det ka nbli felskrivningar på större diskar ibland.

Begränsningen på 128 GB ligger i datorns inbyggda ATA-controller. Det finns inget som säger att ditt PCI-kort har samma begränsning. (kolla specifikationerna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Om du har en single 800 MHz Quicksilver så måste det vara 2002-modellen, som stöder större diskar från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Alla Trevliga Macmänniskor!

 

- Systembussen på min QS är på 133MHz, finns det något "tak" på hur snabb en ny processor kan vara? (Om jag köper ett nytt processorkort med en processor på 1,8GHz, utnyttjar då datorn 1,8GHz eller stryper systembussen på något sätt den så att man inte får ut mera än, typ 1,2 GHz?)

 

Jag kan inte svara angående systembussen, men någon xlr8yourmac eller barefeat testade uppgraderingar och kom fram till att 1,8 Ghz var lika snabb som 1.4 beroende på att 1.8 saknade cacheminne och jobbade ineffektivare. Vilken tillverkare det var av kort minns jag inte heller men det kanske går att Googla fram. Huruvida bussen stryper kanske Thomas Ytterberg kan svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla svar!

 

Skulle vara väldigt intressant att få koll på det där med systembussen, eller om det finns andra flasktrattar som sätter stopp.

 

Kul är det att få reda på att man kan stoppa in större diskar direkt än 128GB, det blir nog till att skaffa en större disk nu. Man kan ju aldrig få för mycket hårddisk utrymme. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag uppgraderar också en Quicksilver 800, men har inte fått grejerna än. Jag provar 2x1.8Ghzkortet som Macoteket säljer (i tidningen, inte på webben??? :wacko: ) Det skall funka, säjer de. Jag återkommer med rapport sedan. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Macoteket har foryfarande inte levererat... Men idag har dual1.8-kortet dykt upp igen, både på macoteket och hos Sonnet! Macoteket´s shop säger leverans 060127!! Kanske jag ändå snart får den snabbaste OS9kompatibla maskinen någonsin? :D

Jag återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvarutrimmning bör ge ca 20% sen mjukvarutrimmning också 20%.

 

Om du har en Mac på 800MHZ gånger 1.20=960MHZ gånger 1.20=1152MHZ!

 

Detta är bara en tumregel vissa cpu´s kan gå betydligt mer!

 

Har nu en PPC med 603á på 200MHZ som nu är ca 260MHZ

 

och jag har inte mjukvarutrimmat än!

 

Tricket är att man har ett stabilt system på Mac/Pc först!

 

Har du 7455án? i så fall vet jag att den är trimmbar!

 

Några har gasat upp den i ca 1,8GHZ!=med vattenkylning!

 

Utan vatten kylning ca 1,33GHZ! med fläkt ca 1,5GHZ!

 

Inte så dåligt eller hur?

 

 

Lycka till med uppsnabbningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P

 

NU ÄR DET GJORT!!

Har uppdaterat!

 

Quicksilver 2002 single 800mhz har nu fått:

 

Sonnet Dual G4 1,8Ghz!

1,25 Gb ram

och ny HD

 

Smidigt, fast ProgramCD'n gick inte att läsa, verkar vara en regel att det är bättre att ladda hem drivisar från leverantören direkt för att säkert få senaste versionen.

 

Det kostade 10papp från macoteket, men man blir nästan tårögd när man kör filter i photoshop...

SÅ ROLIGT!

Jag har alltså behovet att kunna använda filer i ett gammalt OS9-program (MOTU Mosaic notskrivning) som inte är kompatibelt med andra (nyare) program. Motu lämnar folk i sticket!

 

Men nu har jag nog den snabbaste macen möjligt, som bootar OS 9.2.2 och också rullar kanon med min Tiger.

 

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra för att mäta farten, om någon är intresserad...?

Fort nog, tycker jag.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
:P  :P  :P  :P  :P  :P  :P  :P  :P  :P  :P  :P  :P  :P

 

NU ÄR DET GJORT!!

Har uppdaterat!

 

Quicksilver 2002 single 800mhz har nu fått:

 

Sonnet Dual G4 1,8Ghz!

1,25 Gb ram

och ny HD

 

Det kostade 10papp från macoteket, men man blir nästan tårögd när man kör filter i photoshop...

SÅ ROLIGT!

Jag har alltså behovet att kunna använda filer i ett gammalt OS9-program (MOTU Mosaic notskrivning) som inte är kompatibelt med andra (nyare) program. Motu lämnar folk i sticket!

 

Men nu har jag nog den snabbaste macen möjligt, som bootar OS 9.2.2 och också rullar kanon med min Tiger.

 

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra för att mäta farten, om någon är intresserad...?

Fort nog, tycker jag.. :D

271222[/snapback]

 

GRATTIS!!!! :cake:

 

Det var ju hela kitet. Och vad är tio lök om du får en sån suverän dator? :whistling:^_^;)

 

Gör ett test med Xbench, så kommer du hit och skryter sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

* skryt, skryt, skryt *

 

Här kan du jämföra med min dual 1,42 GHz.

post-493-1139004195.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde av lite program och lät den testa mot den nya HD;n (Maxtor120Gb) och nådde då 53,8 Men på Xbenchs hemsida framgår ju att det borde gå att optimera. Hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade omstart, testade igen, nu utan Classic igång... nådde 56.04.

Min slutsats är att fullt minne betyder mer än processorfart. Med 1.2-1.4 Ghz och fullt minne får man nog BRA fart!

 

 

Nöjd med farten ^_^

 

Nu till ljudet...

post-10319-1139047080_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Grattis, din maskin är snabbare än min. <_<<_<:);)

 

Din CPU är 25% snabbare (vilken den borde vara på typ mer än 25% högre klockfrekvens.)

 

Mycket snabbare minne också. Hmm...

 

Snabbare grafik än mitt Radeon 9600 Pro, hur går detta till?

 

Men min hårddisk är fyra gånger så snabb. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Gjorde ett nytt test. Tror datorn var belastad senast.

post-493-1139051269.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ett result på 60,32 på min PM G4 2x1,25

 

Är det så att mycket RAM fixar biffen ?

 

http://slottet.mine.nu/~fral/xbench.pdf

 

Tyvärr kan jag inte göra så snygg miniatyr som nu kan

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag får ett result på 60,32 på min PM G4 2x1,25

 

Är det så att mycket RAM fixar biffen ?

 

http://slottet.mine.nu/~fral/xbench.pdf

 

Tyvärr kan jag inte göra så snygg miniatyr som nu kan

 

/Fred

271819[/snapback]

 

Ajfan! Vad sover min burk för?? :lol::lol:

 

Jaja tyst är den iaf...

 

Aerofred, tog du inte en skärmdump av Xbenchs fönster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag tror att RAMet gör en hel del. Fast vi har typ samma poäng på minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix

 

Skrev till en pdf och la upp den på plats i cyber.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Men Aerofred!!! Din grafik är bättre än min!

 

Du har ett sketet ATI rage 128, jag har det mäktiga Radeon 9600 Pro!!! :w00t::w00t::w00t: Jag har 16 gånger så mycket grafikminne som du.

 

Vad kommer detta sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Nix

 

Skrev till en pdf och la upp den på plats i cyber.

 

/Fredrik

271822[/snapback]

 

Okej. Onödigt.

 

Bara skicka upp skärmdumpsfilen här, så fixar miniatyren sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...