Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumregler?


peth

Rekommendera Poster

Simon Grabiec

Många intressanta synpunkter. Tackar!

 

Som alla säkert förstår är det väldigt svårt att sätta en klar gräns som utestänger diskussioner om olagligheter men inte sådant som är lagligt. Tidigare har vi stängt trådar där någon frågat om hur man till exempel rippar en dvd till hårddisken, men inte om det framkommit att dvd-filmen ifråga är en semesterfilm som grannen gett i present. Syftet är liksom den röda tråden, men då hamnar vi oundvikligen i ett läge där de flesta frågor kan formuleras på ett "diplomatiskt" sätt.

 

Till exempel kan man alltid hävda att den film man vill rippa är egenhändigt gjord, musiken man delar med sig av har man spelat in med egna bandet, Bittorrent ska användas till att ladda hem Xplane-filer och så vidare. Det blir rätt omöjligt att gissa om det faktiskt stämmer. Därför är det mycket effektivare att helt enkelt ha klara regler som förbjuder diskussioner om Bittorrent, DC, rippning av dvd osv. Musikdelning har tills helt nyligen inte varit illegal enligt svensk lag, därav "dubbelmoralen", men det är kanske något vi måste se över.

 

Att de användare som faktiskt använder sitt Bittorrent till Linuxdistron inte kan få hjälp är förstås synd, men blir nog en oundviklig nackdel med systemet. Om ingen kommer på något bättre.

 

Vad gäller otrevligheter som personliga påhopp av etniska, sexuella, religiösa eller andra arter har jag en känsla av att vi är rörande överens. Sådant ska helt enkelt inte få förekomma, medlemmar som inte följer reglerna blir varnade och avstängda. För gott, om det behövs.

 

Däremot tycker jag inte att det bara är en uppgift för moderatorerna att sniffa och spåra upp eventuella mobbinlägg som förklätts med inrikata formuleringar. Därför finns knappen "Anmäl", som ni alla uppmanas att klicka på om ni snubblar över ett inlägg som inte hör hemma här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 172
  • Created
  • Senaste svar
Översätt det synsättet till att gälla alla datorprogram, inklusive operativsystem, ja då kan vi ju lägga ned forumet i dag. ;)

204956[/snapback]

 

Nej, gällde specifikt gråzonsprogrammen! För den angelägne finns det så mycket information på nätet hur man skall cracka eller hitta dylika program att det inte kan ses som en brist att det inte tillhandahålles här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju den att vill man rippa en dvd med semesterbilder så behöver man inte fråga om hur man kommer förbi kompieringsskydd, inte heller om man vill kopiera en cd som man pulat ihop själv i sin hemmastudio. Då man kan kopiera denna rakt av i tex toast. Så sånna frågor tycker jag det är ganska lätt att skilja på rätt och fel. Men när det gäller fildelning är det värre, och det är såklart lättast att helt förbjuda snack om sånna program och dra allt över en kam, för det är ju en pyttebråkdel av alla som använder fildelningsprogram som använder dom till lagliga saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns det förslag till regler vi kan börja med att ha:

http://forum.sweclockers.com/regler.php

209089[/snapback]

 

Verkar ok för min del.

 

Vad de glömt i reglerna är hur man gör en läslig sida läsbar!

I listan över ämnen: ljusbrun bakgrund, några toningar mörkare innehållstext samt ytterligare mörkare bruntoning på huvudrubriken!

Det borde vara skottpengar på såna webdesigners!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...betalar du för rättigheterna till att använda Snobben som din avatar? ;)

Jag tror att dessa bilder är copyrightskyddade. Vet dock inte hur det ligger till om man ritar en egen snobbenbild. Men då blir det kanske plagiat.

209344[/snapback]

 

Inget problem för mig! Min avatar är på mig själv från senaste maskeraden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...betalar du för rättigheterna till att använda Snobben som din avatar? ;)

Jag tror att dessa bilder är copyrightskyddade. Vet dock inte hur det ligger till om man ritar en egen snobbenbild. Men då blir det kanske plagiat.

209344[/snapback]

Hur är det då med att använda 'snobben' i användarnamnet? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
daniel_hejhopp

Jag tycker att det här bör tas upp igen, eftersom jag fortfarande inte hittar några forumregler. Kan det månne vara så att jag accepterade dem för snart 1 år sedan iom min registration? Hursomhelst hinner man glömma mycket på ett år, så jag skulle gärna vilja läsa dem igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Jag tycker att det här bör tas upp igen, eftersom jag fortfarande inte hittar några forumregler. Kan det månne vara så att jag accepterade dem för snart 1 år sedan iom min registration? Hursomhelst hinner man glömma mycket på ett år, så jag skulle gärna vilja läsa dem igen.

338988[/snapback]

 

Det står på priolistan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guldslang

På båtforumet fendern.se finns det exempel på regler som är ganska lagomt hållna, läs här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
daniel_hejhopp

Om man skall registrera en ny användare här på macworld får man läsa lite forumregler. De kan väl inte vara seriösa?

 

Forumregler

 

Please take a moment to review these rules detailed below. If you agree with them and wish to proceed with the registration, simply click the "Register" button below. To cancel this registration, simply hit the 'back' button on your browser.

 

Please remember that we are not responsible for any messages posted. We do not vouch for or warrant the accuracy, completeness or usefulness of any message, and are not responsible for the contents of any message.

 

The messages express the views of the author of the message, not necessarily the views of this bulletin board. Any user who feels that a posted message is objectionable is encouraged to contact us immediately by email. We have the ability to remove objectionable messages and we will make every effort to do so, within a reasonable time frame, if we determine that removal is necessary.

 

You agree, through your use of this service, that you will not use this bulletin board to post any material which is knowingly false and/or defamatory, inaccurate, abusive, vulgar, hateful, harassing, obscene, profane, sexually oriented, threatening, invasive of a person's privacy, or otherwise violative of any law.

 

You agree not to post any copyrighted material unless the copyright is owned by you or by this bulletin board.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Artighet och glada tillrop

Respektfullhet

Skojfriskhet

 

Detta är väl det mest grundläggande för ett trivsam social tillvaro i ett forum.

Vi vill väl alla värna om detta forums välmående?

 

Jag bjuder er alla härmed på en kopp :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
gabriel.fjellander

Nå, kommer det några forumregler så vi vet vad som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är fånigt att bry sig om vad folk i teorin kan använda svaren på forumet till.

 

Om någon frågar "Hmm, tycker Azureus är slö och tar för mycket minne, finns det någon snabbare klient?" så ska folk här ge tusan i vad personen använder bittorrent till. Det har ingen här med att göra. Om han däremot frågar "Shit, hittar inte senaste avsnittet av blablabla, kan ni ge mig någon bra sida för att ladda ner?" så är det en HELT annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är så larvigt att inte få prata om saker som _eventuellt_ kan användas i olagligt syfte. Kollar man omkring sig kan allt användas i olagligt syfte om personen har sådant uppsåt.

 

Att stänga en tråd för att någon frågar hur man installerar Bit Torrent tycker jag är fruktansvärt larvigt, speciellt när det är helt ok att prata om hur man tankar ner Tiger på alla andra macforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är så larvigt att inte få prata om saker som _eventuellt_ kan användas i olagligt syfte. Kollar man omkring sig kan allt användas i olagligt syfte om personen har sådant uppsåt.

 

Att stänga en tråd för att någon frågar hur man installerar Bit Torrent tycker jag är fruktansvärt larvigt, speciellt när det är helt ok att prata om hur man tankar ner Tiger på alla andra macforum.

499213[/snapback]

Min bil kan döda folk. Ett torrentprogram kan göra någon fattigare. Vad är värst att diskuttera kan man undra..Bilar eller Torrentklienter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bil kan döda folk. Ett torrentprogram kan göra någon fattigare. Vad är värst att diskuttera kan man undra..Bilar eller Torrentklienter.

För att vara en gnällig definitionsnasse, en torrentprogram kan inte göra någon fattigare, det kan dock göra att någon inte blir rikare ;)

 

Hur som helst tycker jag det du säger är precis så det är, samma som Jonte sa. Allt kan användas på olagligt sätt, fånigt att säga att vissa saker är tabuu bara för att de är i hetluften för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Och snart 2 år efter att denna tråden skapades finns fortfarande inga forumregler att läsa, trots att det legat på prio-listan i ett år.

 

Och senast idag läste jag en fräsning från en moderator som tyckte att det var fel att ladda hem en Mac OS X installations-skiva av samma version som man redan har till datorn. bah, inte ett dugg olagligt.

 

Men så är det, pontén har verkligen lyckats för majoriteten av svenska ungdomar idag tror att det är olagligt att låna ut en köpt film till en kompis. Eller, att det skulle vara olagligt att kopiera sin köpta film och bränna ner den på skiva. (Behöver jag säga att detta är fullständigt lagligt?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst micke_nkpg
Och snart 2 år efter att denna tråden skapades finns fortfarande inga forumregler att läsa, trots att det legat på prio-listan i ett år.
Ändå kan dom säga att folk gör fel. Hur kan man det utan skrivan regler?

 

På violket plats i prio-listan det stod vill jag inte ens tänka på... plats 222222222000999888 kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Om man skippar paragraf §1.4, §3.3 så blir det nog bra och om man finjusterar några av de också :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga trådar vars innehåll kan användas för olagliga saker är som att bakbinda en nation för att förebygga inbrott.

 

Guilty until proven innocent skulle man kunna uttrycka det.

 

Länkar till denna tråd som jag tycker passar in här väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får fråga hur hanterar moderatorerna då denna tråd

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=54110&hl=

 

Citat från trådskaparen: " Hejsan, jag undrar om den nya mac mini'n klarar av att spela av hd material, inte att visa den upplösningen på en extern skärm utan _spela_ upp dem. Dvs spela upp nerladdade 1080p filmer"

 

Hur vet vi vilka filmer menas här och vilka kriterier som gäller för en moderator att bedömma om tråden ska vara kvar eller stängas ?

P.S. inget illamenat om ovanstående tråd eller trådskapaern, det bara användes som exempel 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Sweclockers regler är bra. Men man ska bara använda §1-§6

 

Dessutom ser jag ingen anledning till att ta bort §1.4. För detta kan anvädas via pm.

§3.3 kan istället skrivas som att det flyttas till "offtopic".

 

Om alla kunde följa §1 så skulle alla dessa dumma kommentarer som mac fixar allt, byt till mac osv försvinna. Dock kräver det att ALLA moderatorer ALLTID är objektiva och inte gynna sina egana kompisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...