Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumregler?


peth

Rekommendera Poster

Hur han har fått den uppfattningen är väl inte så svårt att se ? Några av dom häftigaste debatterna här den senaste tiden har ju gällt just det, det är ju bara "lyssna" på vad folk säger.

Förvisso sant att många debatter handlat om detta, men enligt min värld så är det bara några stycken som uttryckt problem med moderatorernas jobb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 172
  • Created
  • Senaste svar
Förvisso sant att många debatter handlat om detta, men enligt min värld så är det bara några stycken som uttryckt problem med moderatorernas jobb...

 

Det är så som världen, eller i det här fallet forumet, ser ut när man väljer att ta på sig skygglappar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några punkter:

 

- Skulle gissa att 99 % av medlemmarna här aldrig fått några inlägg/trådar redigerade av moderatorer.

 

- När jag blev medlem, för dryga två år sedan, hade vi aldrig denna typ av problem (vad jag kan minnas i alla fall).

 

- Alla måste inte gilla Mac, Apple, iPod eller OS X, men på detta forum får man acceptera att det flesta gör det.

 

- Det står ansvarig utgivare fritt att välja vad som skall publiceras här. Gilla läget.

 

- Minoriteten, som har problem med ovanstående: Varför ens vara här? Ingen tvingar er.

 

- Min personliga reflektion är att de som gnäller mest, bidrar minst. Engagera er i "frågetrådarna", hjälp dem som är nya, ställ intressanta frågor och tipsa om bra program. DET är vad detta forum BORDE handla om - inte massa gnäll om regler och censur!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så som världen, eller i det här fallet forumet, ser ut när man väljer att ta på sig skygglappar...

Detta är faktiskt något som stör mig... när man har en åsikt som inte stämmer överens med motparten, då har man skygglappar på sig. Jävla skitargument (pardon my french), som gör att diskussionen bara låser sig!

 

Jag vidhåller min uppfattning om att det är ett fåtal som kritiserat moderatorerna. Diskussionen har stundtals varit hetsig, men det är bara ett fåtal som framfört kritiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening har detta forum högt i tak när det gäller åsikter. Däremot missupfattar många och tror att man kan ha högt i tag på hur man uppför sig. Det är en väsentlig skillnad!!! För att få en miljö där samtalet flyter och där ideer kan bytas krävs det en del av forummedlemmen. Man kan inte bara komma indrällande och domdera och härja lika lite här som någon annan stans. Det finns i princip två saker du kan göra för att upprätthålla en bra miljö. Det ena är att berätta vad du tror/tycker/tänker. Det andra är att fråga vad vi andra tycker. Att börja angripa någon verbalt är meningslöst därför att det inte leder någonstans utan visar mest hur omogen man är.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Förvisso sant att många debatter handlat om detta, men enligt min värld så är det bara några stycken som uttryckt problem med moderatorernas jobb...
Så bara för att det är "några stycken" så är det mindre viktigt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- När jag blev medlem, för dryga två år sedan, hade vi aldrig denna typ av problem (vad jag kan minnas i alla fall).

Problemen ligger Apple bakom och uppstod i och med lanseringen av Intel Macen :whistling:

 

På PPC tiden hade vi det riktigt mysigt här på forumet ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bara för att det är "några stycken" så är det mindre viktigt?

Absolut inte, men du hävdade att det var "många", vilket jag invände mot.

 

Dessutom kan man väl anta att någon form av majoritetsprincip gäller, här såväl som i de flesta andra sammanhang? Så länge det inte handlar om mobbning, så kan man liksom inte alltid ta hänsyn till allas åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det som jag åtminstone har stört mig på vad gäller dina inlägg är att du (i mitt tycke) gick in med en förutfattad mening om att Mac är skit och att du ibland visat en generaliserande och nedlåtande attityd mot oss som faktiskt gillar Macar.
Ni som är fanatiska över Mac här har inte en nedlåtande syn på de som gillar Windows, eller? Om du missat det så finns det en syn på "macfolk" som inte är positiv. Det första ni gjorde var bara att förstärka den emot mig.

 

Därmed inte sagt att tydliga forumregler inte behövs... men det är ytterst MacWorld och chefred som ska sätta dessa regler.
Chefredak. har visat klart och tydligt hur han tycker om regler som jag ser det. Om det hade varit viktigt hade det tillkommit innan forumet öppnades. Nu finns det en engelsk text när du registerar dig som är standard, vilket inte ser speciellt seriöst ut.

 

Idag finns det inga skrivna regler vilket lockar fram personliga tolkningar av saker och ting. Ska admin kunna svära sig fri från personlig påverkan så ska denna person ge någon som inte är i betydande position på detta forum att skriva ner regler som inte ska ändras framöver. Stabila regler är sådan som inte ändras efter hand det dyker upp nya ämnen som kan vara obekväma.

 

Här nedan är några exempel på tydliga regler som kan vara med.

 

§1 - Tydliga ämnen.

Det är inte alla användare som har tid att läsa igenom allt. För att spara tid åt andra och vara säker på att rätt personer läser just din tråd, skriv ett tydligt ämne så att man enkelt kan tyda vad tråden handlar om. Det räcker inte med bara ett ord som rubrik.

§2 – Påhopp – personliga / folkgrupp.

Ett publikt forum som MacWorld är fel ställe för det. Gör upp via email, telefon, öga mot öga, eller i verkliga livet på en tävlingsbana.

Vi tillåter inte heller rasistiska inlägg eller inlägg där alla ur en viss folkgrupp dras över en kam. Detta leder till varning och vid grova övertramp till omedelbar avstängning.

§3 – Postjagande.

Användare som skriver en massa meningslösa inlägg för att öka sitt antal inlägg accepteras inte! Detta kan leda till varning, och om det fortsätter trots varning resulterar det i avstängning av användarkontot.

§4 - Ogillar du ett inlägg?

Använd funktionen "Rapportera inlägget". Ett mail skickas då till berörda moderatorer, som sedan får bedöma om inlägget är stötande samt vidtaga åtgärder om så är fallet.

§5 - Spam i forumet.

Vi tillåter inte någon form av spam i forumet under några omständigheter. Spam i forumet leder till omedelbar avstängning.

Vår definition av spam: Trådar där exakt samma tråd postas i fler delar av forumet, detta gäller reklam såväl som vanliga trådar.

§6 – Varningssystemet.

Om du har blivit varnad för något du skrivit på MacWorlds Forum och tycker att varningen är felaktig så kontaktar du moderatorn eller administratören som utfärdat den.

Tre varningar innebär att du blir avstängd från MacWorlds Forum.

Varningarna skickas till dig per PM (privat medelande), dessa varningar kommer sedan moderatorerna samt administratörerna ha ett register över, ingen mer än Du vet om du har en varning!

Den enda varning som inte är permanent är "namnvarning", d.v.s. att du inte fyllt i ditt namn i profilen. Denna varning tages bort när du fyllt i ditt namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är fanatiska över Mac här har inte en nedlåtande syn på de som gillar Windows, eller? Om du missat det så finns det en syn på "macfolk" som inte är positiv. Det första ni gjorde var bara att förstärka den emot mig.

 

Alltså micke, du får faktiskt skylla dig själv och din otroligt tråkiga attityd till att du fick det mottagandet du fick. Det har knappast nåt med att du inte gillar mac. Det är massa människor här som pratar sig varmt för Windows ellwr Linux och som absolut inte får hugg här.

 

Vad jag ser är det bara du som fått ett sånt mottagande. Inte gör det det bättre utav att du springer omkring med en "åh så synd om mig" attityd i varenda tråd du kan, det enda du pratar om är hur jobbiga alla är här. Inte konstigt att folk vänder sig mot dig. Det har endast med din taskiga attityd att göra, vad du än tror.

 

hoppas du kan släppa det bakom dig och ta del av allt här, ta hjälp av folk, hjälp folk (du verkar ju kunna en del om Windows/Linux). Sluta sprida negativ energi, släpp fram det positiva i dig istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är fanatiska över Mac här har inte en nedlåtande syn på de som gillar Windows, eller? Om du missat det så finns det en syn på "macfolk" som inte är positiv. Det första ni gjorde var bara att förstärka den emot mig.

 

Och så föll du i fällan med att generalisera igen. Personligen kanske jag har en nedlåtande syn på Windows, men om någon vill använda det systemet - fine by me! Om andra har svårt att göra den skillnaden så får det stå för dom.

 

Den här delen av diskussionen har ju förts i ett antal spaltmeter i andra trådar, så den kanske vi inte ska driva här, men en liten reflektion har jag: Du är mig veterligen en av väldigt få som reagerat som du gjort efter inträdet här på forumet. Det kan möjligen inte vara så att det bemötande du fick åtminstone till viss del berodde på hur du betedde dig?

 

Let him who is without sin cast the first stone... eller hur det nu är.

 

Chefredak. har visat klart och tydligt hur han tycker om regler som jag ser det. Om det hade varit viktigt hade det tillkommit innan forumet öppnades. Nu finns det en engelsk text när du registerar dig som är standard, vilket inte ser speciellt seriöst ut.

 

Idag finns det inga skrivna regler vilket lockar fram personliga tolkningar av saker och ting. Ska admin kunna svära sig fri från personlig påverkan så ska denna person ge någon som inte är i betydande position på detta forum att skriva ner regler som inte ska ändras framöver. Stabila regler är sådan som inte ändras efter hand det dyker upp nya ämnen som kan vara obekväma.

Det må så vara, men det är ändå upp till MacWorld och Andreas Leijon att styra över detta! Om han bestämmer att någon "utomstående" ska skriva reglerna, fine - men det är ändå hans och tidningens regler!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Om han bestämmer att någon "utomstående" ska skriva reglerna, fine - men det är ändå hans och tidningens regler!
Tidningens regler, inte hanses personliga. För det är inte hanses personliga forum som han antydde till mig via pm.

 

Jag upplever det som att du kommer tycka att det blir jobbigt at ha regler nerskrivna. Men jag hoppas jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
hoppas du kan släppa det bakom dig och ta del av allt här, ta hjälp av folk, hjälp folk (du verkar ju kunna en del om Windows/Linux). Sluta sprida negativ energi, släpp fram det positiva i dig istället!
Sålänge det kommer upp svar på saker som inte är relevant till topic och raka angrepp på mig eller vad jag gör så kommer det inte släppa.

 

Har idag anmält två inlägg som var raka angrepp på mig som person. Tycker det är positiv energi? Rensa i det "egna" lägret inna ni börjar kasta skit på nya medlemmar!

 

Jag har nu gett 3-4 förslag på hur regler kan se ut. Varför tar ni inte detta och kollar över det? Vad har ni gjort för att det ska bli stabila regler och bra stämning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidningens regler, inte hanses personliga. För det är inte hanses personliga forum som han antydde till mig via pm.

 

Jag upplever det som att du kommer tycka att det blir jobbigt at ha regler nerskrivna. Men jag hoppas jag har fel.

Vad du och Andreas har haft privata mailkonversationer om kan jag ju knappast bemöta eller kommentera.

 

Och jag har sagt ett otal gånger att skrivna, tydliga regler vore bra att ha. Förstår inte hur du kan få det till att jag skulle tycka att sådana regler vore jobbiga.

 

Att du skriver detta tolkar jag som att du inte tycker jag följer de regler som du skissat på. Är det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Och jag har sagt ett otal gånger att skrivna, tydliga regler vore bra att ha. Förstår inte hur du kan få det till att jag skulle tycka att sådana regler vore jobbiga.
Du ger inte egna förslag, utan bara "gnäller" på att jag beter mig illa., som jag upplever det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke i all vänlighet..

 

Du får sluta generalisera att vi moderatorer friskt håller på och raderar och ändrar i inlägg här i forumet.

Jag har aldrig tidigare, vad jag kan minnas, behövt radera störande inlägg förrän du kom in

saboterade den goda tonen på forumet, och det har varit i de trådar du "slängt käft" och det står jag för.

 

Det jag gör för det mesta, dagligen är att redigera om rubriker, radera SPAMinlägg, ytterst ytterst sällan går in i ett inlägg och suddar bort något. Och det är när någon ber mig korrigera texten.

 

Vi behöver inte byråkratisera detta forumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Micke i all vänlighet..

 

Du får sluta generalisera att vi moderatorer friskt håller på och raderar och ändrar i inlägg här i forumet.

Jag har aldrig tidigare, vad jag kan minnas, behövt radera störande inlägg förrän du kom in

saboterade den goda tonen på forumet, och det har varit i de trådar du "slängt käft" och det står jag för.

 

Det jag gör för det mesta, dagligen är att redigera om rubriker, radera SPAMinlägg, ytterst ytterst sällan går in i ett inlägg och suddar bort något. Och det är när någon ber mig korrigera texten.

 

Vi behöver inte byråkratisera detta forumet

Det jag efterlyser är stabila regler, det är inte byråkrati. Stabila regler är ett måste om det inte ska bli en lekstuga för inbördes beundran. Dessutom är stabila regler som inte ändras, liksom stadgar i en förening. Ska liksom vara ryggraden. Det är en sak som förhindrar godtycklighet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här forumet har funkat i snart fyra och ett halvt år utan några regler, fattar inte varför det ska spåra ur nu :stjarnsmall:

Inte hade vi några problem när det hette Macpressen heller :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag efterlyser är stabila regler, det är inte byråkrati. Stabila regler är ett måste om det inte ska bli en lekstuga för inbördes beundran. Dessutom är stabila regler som inte ändras, liksom stadgar i en förening. Ska liksom vara ryggraden. Det är en sak som förhindrar godtycklighet.

Som andra redan skrivit så har detta forum fungerat bra tidigare. Du har varit medlem en dryg månad nu, o det känns lite som att du "stövlat in" o kräver saker på en gång. Så funkar det inte. Visst att skrivna regler kunde underlätta, men som oxå redan är sagt så behöver inte detta forum byråkratiseras (mer än ev. nödvändigt).

 

Ett gammalt ordspråk säger att "man tar seden dit man kommer". Ett lätt exempel: Jag är bjuden på fest hem till (dig?) nån, jag kommer dit o börjar (mer eller minndre negativt) kommentera allt jag ser. I det läget är man inte länge en populär person.

 

Självklart ska man få vädra sina åsikter, men på ett forum som detta o alla andra så gäller den oskrivna regeln att man håller sig till allmän netikett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag efterlyser är stabila regler, det är inte byråkrati. Stabila regler är ett måste om det inte ska bli en lekstuga för inbördes beundran. Dessutom är stabila regler som inte ändras, liksom stadgar i en förening. Ska liksom vara ryggraden. Det är en sak som förhindrar godtycklighet.

 

1. Det har aldrig funnits stabila "regler", och vet du varför? Det har inte behövts!

2. "Lekstuga med inbördes beundran" är definitivt bättre än det som utvecklats nu (Gnällstuga med riktigt mycket nonsens)!

3. Du har varit medlem en bråkddel av tiden som jag har varit det. Ändå har du fler inlägg. Använd dessa till at bidra till forumet, genom att hjälpa och tipsa!

 

Detta är inte "en förening med stadgar", det är ett forum för mac-intresserade!

 

Håller HELT med rickard1234!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som om ämnat är avhandlat och vi inte kommer längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

När ett forum växer så kommer regler bli ett måste, det kan fungera utan i början när det är relativt få som använder det. Det är min erfarenhet efter att ha byggt och adminsterat ett antal.

 

Dock bör ett reglemt finnas från början för att slippa just denna diskusion. De som hävdar att man inte behöver regler är oftast dom som skulle missgynnas av att dom finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ger inte egna förslag, utan bara "gnäller" på att jag beter mig illa., som jag upplever det.

Håller med Poca om att ämnet känns avhandlat, men detta måste jag bara få bemöta.

 

Jag har i ett inlägg i denna tråd, och möjligen något i en annan tråd, drivit tesen om att det inte är ens fel att två träter. Med andra ord - undersökt möjligheten att den tråkiga stämning som du upplever kanske inte bara beror på alla andra. Om du tycker att det är att likställa med att jag "bara gnäller" på hur du beter dig, då vet jag inte vad jag ska göra för att nå fram.

 

Och dessutom svarade du inte på frågan som du ändå citerade... vad är det i mina inlägg som får dig att tro att jag skulle tycka att reglerna skulle vara jobbiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Det finns 3-4 inlägg i denna tråden som tar upp förslag på regler som kan fungera. Nu tycker jag att någon . t.ex chefredak. ger en poerson i uppgift att utforma ett gångbart förslag. Lägger ut det för röstning och påfyllnad.

 

Sedan skippar vi resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 3-4 inlägg i denna tråden som tar upp förslag på regler som kan fungera. Nu tycker jag att någon . t.ex chefredak. ger en poerson i uppgift att utforma ett gångbart förslag. Lägger ut det för röstning och påfyllnad.

 

Sedan skippar vi resten.

Ett helt nytt forum är på väg, så jag tycker att vi tar det lugnt tills vi får se hur det nya blir :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...