Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Hardware Test på MacBook Pro 3,1?


litet_my
 Share

Go to solution Solved by Alix,

Rekommendera Poster

Jag köpte och installerade mina minnen i Paris, köpte dom i en auktoriserad Apple shop. Jag har tummen mitt i handen men det gick gallant. Datorn går som tåget fortfarande, men eftersom(som jag skrev tidigare) jag fick batteriet och allt förstört så måste jag köra den över elnätet. Det ärt uppriktigt sagt inge större skillnad på den och min nya Mac Book Pro med Mojve, 16 GB. Den är ny hösten 18, men 15 modellen utan touch och c port. Går också strålande, men den andra har aldrig svikit mig under 11 år så häng kvar på din - jag trormo att det är värt det... 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det finns en gräns för hur gamla maskiner man kan använda.

MIN åsikt är att @jessica.kjell 's dator är så gammal att det är dags att byta.

 

Vi pratar om Silverfisken från 2006-2008, dessa hade fel på grafikkorten - liknande de som 2011 års 15" har.

 

Mitt råd:

Köp en 2010 eller 2012 års 15" och stoppa in den disk du har i datorn idag, uppdatera MacOS så långt det går och du har en bra dator några år till.

 

OBS: "MY 50c".....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stereotypen har rätt i allmänhet. Men @jessica.kjell skrev innan så här (angående att ändå köpa mer RAM): ”Vill testa bara för att nu typ. Mitt testobjekt ? Så jag utgår från att det finns ett annat motiv än det krasst ekonomiska och praktiska.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

De är riktigt kinkiga med minnet - så se till att du har:

DDR2 PC5300

 

Inget annat - det är att kasta pengar i sjön för du kommer bara få 3 pip vid uppstart.

 

Har sett sådant minne på Tradera ibland, 4Gb PC5300, har legat ÖVER 500kr.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Alix Är det så stor skillnad på dem? Min är enligt serienumret från slutet av 2007, Justine13's från slutet av 2008. Om min har beteckningen 3,1 vad har hennes? Hur kan det vara helt olika datorer? Fattar att de såklart har uppdaterats med åren, men just min och hennes är ju ff MacBook Pro och bara 1 år emellan?

Helt riktigt, har fått denna dator och har redan datorer så det räcker och blir över, vill mest lära mig och testa lite med denna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

@Stereotypen Finns på tyska Amazon för 1300 SEK (2x4gb 667 MHz). Gratis frakt. Men har läst att högre frekvens på RAM än den ursprungliga kan accepteras? Men det är kanske på antal pins det fallerar, 200 vs 204. Isåfall, I rest my case såklart ?

Redigerad av jessica.kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Justine13 Vet du vilken typ av minne som satt i din dator innan? Kul att det funkade att byta! Tack för pepp med gammel MacBooken ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, @jessica.kjell, stor skillnad. Det kom ett större teknikskifte då. Från silverfisk till unibody.

 

Din dator (ungefär) juni 2007: https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-2-duo-2.2-15-santa-rosa-specs.html

 

Justine13 (ungefär) oktober 2008: https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-2-duo-2.4-aluminum-15-late-2008-unibody-specs.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner. Ni är stjärnor och jag en vattenbärare. Ni verkar vara mycket bevandrade. Jag minns inte vad de var för minne som satt i när jag köpte den - men det jag bytte således från original 4 GB till 8 GB. Jag har antagligen  haft turen att få ett söndagsex som stått på i stort sett i elva år. Jag stänger av den en gång i månanden och kör Onyx då och då. Inget annat. Jag tror den kom ed Leopard, sedan har jag uppdaterat OS då och då, men har slutat och kör nu bara El Captain som gör allt jag ber den om.  Jag surfar, skriver och ser film på den, men spelar inte. Den har rest över hela världen i olika strömkällor och alltid funkat. Tills en idiot tryckte in sin stenhårda rullväska i bagagehyllan och sabbade hela batterikonstruktionen. Men allt annat har således fungerat perfekt trots att den fått både drinkar och vatten på tangentbordet. Min nya verkar lika bra och robust och hoppas att Apple inte gör något idiotiskt och lägger ner sina uppdateringar på endast några år äldre prylar..  

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

@jessica.kjell: Du kan "endast" ha 6Gb RAM i den - den klarar inte mer, så ingen ide att köpa mer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...