Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej radera ny hårddisk


jolinda

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min MacBook Pro (köpt 2014) hade vit skärm imorse. Jag försökte radera skivan som var i (insatt för ungefär två år sedan, en SSD, ej av mig) utan resultat.

Jag har besökt Apple och där sa han att det var hårddisken som behövde bytas ut. 

Efter en del googlande har jag vågat mig på det själv. Jag har köpt en annan SSD, Toshiba 240 GB och satt in den i datorn (samma märke och GB som den gamla). 

Som jag förstått det ska jag nu radera den innan jag kan gå vidare. 

Jag har startat datorn i cmd+r (även testat alt cmd r, men det verkade vara fel väg att gå?). När jag raderar skivan kommer det upp ett felmeddelande att radering misslyckats. 

Jag har även försökt partitionera (men det kanske jag inte borde?), men får upp ett felmeddelande även där. 

 

När jag går in på Skivkontroll kan jag inte välja något alternativ där. 

 

Vad kan detta bero på? 

Finns det någon annan väg att gå? 

 

Alla tips mottages tacksamt! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sefr säger:

alt+cmd+R ska du använda, då laddas macOS ner från internet. Du måste ha en fungerande internet-anslutning. Wifi eller kabel.

Inte partionera. Radera! Se mer här: https://support.apple.com/sv-se/HT208496

 

Sven

 

Tack för svar! 

 

Nu är jag inne på skivverktyg genom alt+cmd+R, när jag väljer Innehåll—> visa alla enheter får jag endast upp Apple disk image Media och en som heter OS X Base System. Vad kan det bero på? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, jolinda säger:

 

 

Nu är jag inne på skivverktyg genom alt+cmd+R, när jag väljer Innehåll—> visa alla enheter får jag endast upp Apple disk image Media och en som heter OS X Base System. Vad kan det bero på? 

du har alltså en ny SSD. Jag vet inte exakt hur de olika valen ser ut. @Stereotypen och @Alix brukar förklara fint, vänta på deras inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, sefr säger:

du har alltså en ny SSD. Jag vet inte exakt hur de olika valen ser ut. @Stereotypen och @Alix brukar förklara fint, vänta på deras inlägg

 

Ja, precis! 

Okej tack, då hoppas jag få svar från någon av dem :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror du ska markera översta valet, sedan klicka på radera, som också formaterar din nya SSD, sedan ska det gå att installera  macOS. 

 

Skärmavbild 2019-01-19 kl. 13.47.44.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. Jag kan inte välja radera (inte på någon av dem). Jag kan bara välja skivkontroll (båda är okej) och partitionera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att stänga av datorn med strömknappen genom att hålla inne den några sek. Efter datorn är avstäng, håll inne cmd+alt+r, med dessa intryckta, använd andra handen till att starta datorn med strömknappen, håll fortfarande inne cmd+alt+r en stund efter startljudet, vad jag själv kan minnas sedan tidigare så startas direkt en installation via internet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade! Nu ser jag enheten :) Fick äntligen hoppet tillbaka! ?

Men blir lite nojig nu över att jag ska välja fel. Är det Mac OS Extended (journalförd) eller APFS som jag ska välja? Tycker mig ha läst att man kan välja båda? Den väljer själv Mac OS Extended (journalförd). 

Och sen GUID-partitionskarta? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade denna info:

 

Skivverktyyg i macOS High Sierra eller senare kan radera de flesta skivor och volymer antingen med nyare APFS-format(Apple File System) eller äldre Mac OS Extended-format och väljer automatiskt ett kompatibelt format för dig.

 

Jag behöll det förvalda formatet och tryckte radera. Men, raderingen misslyckades. 

”Rensning av volymdata för att förhindra kommande sonderingar misslyckades.”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, jolinda säger:

Tack för svar! 

 

Den hakar upp sig under raderingsprocessen. Är det något jag har missat? imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0

image.jpg

Nej, du missar inget. Skivverktyg är inte speciellt potent. Förmodligen vill det inte fungera eftersom lagringsutrymmet på något sätt blockeras av installationsprogrammet och kombinationen med oformaterat utrymme funkar då inte. Bäst/enklast (trots allt) är om du laddar ned Mac OS X på en annan Mac och skapar en bootbar USB-sticka som du kan starta datorn med. Gratisprogram för det finns här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Nej, du missar inget. Skivverktyg är inte speciellt potent. Förmodligen vill det inte fungera eftersom lagringsutrymmet på något sätt blockeras av installationsprogrammet och kombinationen med oformaterat utrymme funkar då inte. Bäst/enklast (trots allt) är om du laddar ned Mac OS X på en annan Mac och skapar en bootbar USB-sticka som du kan starta datorn med. Gratisprogram för det finns här.

Aha det var ju typiskt! 

 

Okej det låter ju som en möjlig väg. Tack!

Måste den USB-stickan ha samma kapacitet som skivan? 

 

Finns det något annat alternativ om man inte själv har en till Mac? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, iMarc säger:

Testa att radera skivan med Mac OS extended istället

Tyvärr fungerade inte det heller. Men tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, jolinda säger:

Aha det var ju typiskt! 

 

Okej det låter ju som en möjlig väg. Tack!

Måste den USB-stickan ha samma kapacitet som skivan? 

 

Finns det något annat alternativ om man inte själv har en till Mac? 

Nej, inte samma kapacitet. Helst 16 GB, dock. Kanske klarar det sig med 8 GB, osäker.

Alternativet är att du känner någon med en mac som du kan låna eller som gör det åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt detta, vet inte om skivkontroll kan hjälpa. 

När jag hade problem med min Mac mini så hade jag lyckats strula till det och raderat allt så det inte fanns någon partition. 

Vad jag gjorde då var att ringa apple support och via skärmdelning med min iPhone så kunde de ledsaga mig igenom allting så jag sedan kunde få ett fungerande system. De var mycket behjälpliga och trevliga så det kanske kan vara ett alternativ? Om du ringer till apple support och beskriver kort problemet så kopplar de dig till senioravdelningen som är proffs. Jag vet inte vad detta skulle kosta dig, men begär kostnadsförslag i såfall, har du tur hjälper de dig gratis. Jag behövde inget betala när jag gjorde detta då min garanti fortfarande gällde. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Nej, du missar inget. Skivverktyg är inte speciellt potent. Förmodligen vill det inte fungera eftersom lagringsutrymmet på något sätt blockeras av installationsprogrammet och kombinationen med oformaterat utrymme funkar då inte. Bäst/enklast (trots allt) är om du laddar ned Mac OS X på en annan Mac och skapar en bootbar USB-sticka som du kan starta datorn med. Gratisprogram för det finns här.

 

Jag tänkte att jag skulle testa att starta om (kanske bara dumt, speciellt som det verkar nu.) Nu är jag tillbaka till att inte se den nya hårddisken, har testat flera ggr att starta om som tidigare, men den verkar inte hitta hårddisken. 

Måste den hitta hårddisken för att jag ska kunna göra ovanstående? Är det liksom utgångsläget? 

 

Tack tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Tråkigt detta, vet inte om skivkontroll kan hjälpa. 

När jag hade problem med min Mac mini så hade jag lyckats strula till det och raderat allt så det inte fanns någon partition. 

Vad jag gjorde då var att ringa apple support och via skärmdelning med min iPhone så kunde de ledsaga mig igenom allting så jag sedan kunde få ett fungerande system. De var mycket behjälpliga och trevliga så det kanske kan vara ett alternativ? Om du ringer till apple support och beskriver kort problemet så kopplar de dig till senioravdelningen som är proffs. Jag vet inte vad detta skulle kosta dig, men begär kostnadsförslag i såfall, har du tur hjälper de dig gratis. Jag behövde inget betala när jag gjorde detta då min garanti fortfarande gällde. 

Tyvärr har min garanti gått ut, men kanske är det dit jag får vända mig trots allt. 

Tack för tips! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Innehåll först och välj "Visa alla enheter"

Markera sen den fysiska skivan och välj radera istället för att som du gör nu, markera och radera den befintliga logiska volymen.

Återkom med resultat.

Möjligt du kan behöva göra detta via Internet recovery eller via bootbart USB-minne då radering av den fysiska skivan även raderar recoverypartionen på hårddisken och detta går inte om det är från denna du startat datorn.

 

*edit* Nevermind, ser nu att du redan troligtvis valt att visa alla enheter... disken verkar defekt.

 

9EAF5E4A-4A3A-483C-8E5B-9974BB28BE15.thumb.jpeg.27d27ecc7508bc0a513c354ebec93796.jpeg.7807beb9867e5c7b8bc20362f1f5f32c.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...