Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa stället köpa beg Mac produkter?


litet_my

Rekommendera Poster

Min gamla Cinema Display 20" verkar ha gett upp efter lång tjänstgöring. Vill ha en "ny" beg Mac skärm, men undrar vilket företag som är bäst att handla Mac produkter ifrån? Vill alltså helst handla från företag som håller på med att rekonda it-utrustning. Mresell eller? Finns det fler bra och pålitliga?

 

Dessutom vill jag bara köpa skärm, ej en iMac. Då blir det väl en Apple Thunderbolt/Cinema Display så ny som möjligt? Apple slutade tillverka dom 2016 har jag läst? Min som la av nu är säkert från början av 2000-talet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jessica.kjell säger:

Min gamla Cinema Display 20" verkar ha gett upp efter lång tjänstgöring. Vill ha en "ny" beg Mac skärm, men undrar vilket företag som är bäst att handla Mac produkter ifrån? Vill alltså helst handla från företag som håller på med att rekonda it-utrustning. Mresell eller? Finns det fler bra och pålitliga?

 

Dessutom vill jag bara köpa skärm, ej en iMac. Då blir det väl en Apple Thunderbolt/Cinema Display så ny som möjligt? Apple slutade tillverka dom 2016 har jag läst? Min som la av nu är säkert från början av 2000-talet ?

Jag har en gammal som bara står o skräpar som du kan få om du kan hämta den o om det är rätt modell.

min är nog äldre än din o 19”, har FireWire, usb o dvi- d.

 

skicka pm vid intresse.

 

78B3AC0A-3756-4AFA-88C4-4FEC16C390F7.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, boevil säger:

Jag har en gammal som bara står o skräpar som du kan få om du kan hämta den o om det är rätt modell.

min är nog äldre än din o 19”, har FireWire, usb o dvi- d.

 

skicka pm vid intresse.

 

78B3AC0A-3756-4AFA-88C4-4FEC16C390F7.jpeg

 

 

@Boevil, tack för ditt erbjudande! Har skickat PM. Det jag allra helst skulle vilja ha, nu när denna gamla trotjänare valde att lägga av, är väl eg en nyare Cinema Display 21" eller de är 21,5" har jag för mig, de nyare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog precis en sån som jag har. Har tyckt om den väldigt mkt ? Ja usch jag vet, den gör ju det... Tänkte på det också nyss när jag skulle räkna upp vilka apple produkter en har haft/har (i sin presentation) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu talar jag emot mig själv och har tittat på Blocket och där finns det förstås en ev. fin kandidat i rätt strl:

 

https://www.blocket.se/vi/80371471.htm

 

Men knappt nån info och jag har hört av mig till säljaren, men originalkvitto finns ej. Hur viktigt är det när det gäller Apple produkter? Verkar mindre viktigt för hårdvaran i sig är en garanti på kvalitet? Vet ju att de har väldigt högt andrahandsvärde. Han hade själv köpt den för 2-3 år sen. Hade inte brytt mig om den kostat en tusenlapp, men detta är ju lite mer pengar. På Amazon kostar samma skärm 266$. Hur mkt kan det vägleda priset här i Sverige? Säljaren vill ha 3500 SEK. Hur mkt ska man betala tycker ni? Finns ingen på Tradera just nu. Tar tacksamt emot era synpunkter!

 

https://www.amazon.com/Apple-Cinema-Display-24-Inch-MB382LL/dp/B0013FMLXK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, jessica.kjell säger:

Nu talar jag emot mig själv och har tittat på Blocket och där finns det förstås en ev. fin kandidat i rätt strl:

 

https://www.blocket.se/vi/80371471.htm

 

Men knappt nån info och jag har hört av mig till säljaren, men originalkvitto finns ej. Hur viktigt är det när det gäller Apple produkter? Verkar mindre viktigt för hårdvaran i sig är en garanti på kvalitet? Vet ju att de har väldigt högt andrahandsvärde. Han hade själv köpt den för 2-3 år sen. Hade inte brytt mig om den kostat en tusenlapp, men detta är ju lite mer pengar. På Amazon kostar samma skärm 266$. Hur mkt kan det vägleda priset här i Sverige? Säljaren vill ha 3500 SEK. Hur mkt ska man betala tycker ni? Finns ingen på Tradera just nu. Tar tacksamt emot era synpunkter!

 

https://www.amazon.com/Apple-Cinema-Display-24-Inch-MB382LL/dp/B0013FMLXK

 

Dyrt. Men vill du ha Apple original finns inte så mycket att välja på.

 

Ska du ha den till din PowerMac G5? Du vet väl att Mini displayport som det är på denna inte funkar rakt av med äldre datorer? För på din G5 är det antagligen bara DVI och/eller ADC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@marcushedenstrom Tack för ditt svar! Bjöd 2500 nyss. Det är väl bara att skaffa adapter miniport till DVI, som jag har på min dator? Det är en stationär PC. Så var min Cinema Display inkopplad? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Just nu, jessica.kjell säger:

@marcushedenstrom Tack för ditt svar! Bjöd 2500 nyss. Det är väl bara att skaffa adapter miniport till DVI, som jag har på min dator? Det är en stationär PC. Så var min Cinema Display inkopplad? 

Så du har DVI på datorn?

 

Vilken adapter tänkte du dig?

 

Och lycka till med ditt bud. :ThumbsUp:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det har jag ? En Asus köpt på Webhallen och uppgraderad en del sen inköpet ?

 

Adapter:

 

https://www.apple.com/shop/product/MB570LL/B/mini-displayport-to-dvi-adapter

 

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/8579884/apple/mini-displayport-till-dvi-adapter?gclid=CjwKCAjwkMbaBRBAEiwAlH5v_rKs975QQX-zGwQVf3bAgU7jJoeE5AbBU1NPoPbYTMKCzY-gmk4MXBoCUssQAvD_BwE#fo_c=2521&fo_k=5208323f612fcb4262c0ef4e26ef986f&fo_s=gplase

 

Vad tycker du vore skäligt att betala för en Cinema Display 24"? Den är ju från 2008-2010 vad jag förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, jessica.kjell säger:

Japp det har jag ? En Asus köpt på Webhallen och uppgraderad en del sen inköpet ?

 

Adapter:

 

https://www.apple.com/shop/product/MB570LL/B/mini-displayport-to-dvi-adapter

 

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/8579884/apple/mini-displayport-till-dvi-adapter?gclid=CjwKCAjwkMbaBRBAEiwAlH5v_rKs975QQX-zGwQVf3bAgU7jJoeE5AbBU1NPoPbYTMKCzY-gmk4MXBoCUssQAvD_BwE#fo_c=2521&fo_k=5208323f612fcb4262c0ef4e26ef986f&fo_s=gplase

 

Vad tycker du vore skäligt att betala för en Cinema Display 24"? Den är ju från 2008-2010 vad jag förstår.

Jag tror inte att adaptrarna du länkar till fungerar, de är DisplayPort till dvi. Du behöver nåt i motsatt riktning (dvi->dp). T.e.x den här från Dustin

 

kanske kan någon av forumets ”experter” bekräfta? (Jag är inte 100)

 

jag ska försöka orka testa min gamla skärm idag o kolla att den fungerar.

regn o svalt idag?  

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@boevil Tack för att du uppmärksammade mig på det, slarvigt av mig! Säljaren till skärmen hade skaffat en sådan adapter separat, berättade han, och är snäll nog att göra ett försök att leta fram den åt mig ??

Men åh tack snälla du om du orkar göra det! Har som sagt tyckt väldigt mkt om min 20" matta Cinema Display skärm. Vet inte om jag kommer gilla den blanka. Håller på lite med foto osv så EG ska en ju ha en matt skärm. Kanske nyare än från 2005 eg, men då kan det ju inte bli Mac. Och alla andra är ju inte på långa vägar så vackra som Apples skärmar!☝

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
4 timmar sedan, boevil säger:

Jag tror inte att adaptrarna du länkar till fungerar, de är DisplayPort till dvi. Du behöver nåt i motsatt riktning (dvi->dp). T.e.x den här från Dustin

 

kanske kan någon av forumets ”experter” bekräfta? (Jag är inte 100)

Stämmer. 700 kr var inte så fasligt dyrt som jag hade trott dock för den där adaptern. Sen behöver du så klart en kabel som har Display port i ena änden och Mini Displayport i andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Stämmer. 700 kr var inte så fasligt dyrt som jag hade trott dock för den där adaptern. Sen behöver du så klart en kabel som har Display port i ena änden och Mini Displayport i andra.

T.o.m hane till hona, väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
28 minuter sedan, boevil säger:

T.o.m hane till hona, väl.

Ja det också. Bra tänkt där. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte Apple gjort en sån som jag behöver? Säljaren till 24" skärmen menar det iaf. Han betalade 900 kr för den beg tydligen ? Nån som kan leverera en bild på den? Kom på att det kanske är strömadaptern som gett upp och inte själva skärmen... Det skulle ju vara intressant att testa den teorin genom att få låna din @boevil Adaptern till min nuvarande skärm ser ju ut såhär:

IMAG2365.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
3 minuter sedan, jessica.kjell säger:

Har inte Apple gjort en sån som jag behöver? Säljaren till 24" skärmen menar det iaf. Han betalade 900 kr för den beg tydligen ? Nån som kan leverera en bild på den?

Inte vad jag vet. Kan inte säljaren skicka en bild om han har en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@marcushedenstrom Skriver från mobilen och det verkar fungera dåligt att citera, därför gör jag såhär istället. Mini displayport hona -> displayport hane:

Screenshot_20180721-155137.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat och det fungerar.

Skicka pm, om du vill ha den och kan hämta den.

Vi tar när och hur via vår ”pm-tråd”, om du vill ha den.

 

4EA6CE9D-01A7-4F6A-86A8-7BE434366D02.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, boevil säger:

Nu har jag testat och det fungerar.

Skicka pm, om du vill ha den och kan hämta den.

Vi tar när och hur via vår ”pm-tråd”, om du vill ha den.

 

4EA6CE9D-01A7-4F6A-86A8-7BE434366D02.jpeg

 

Va fint! ?? Jag skriver pm till dig ikväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-21 på 15:08, marcushedenstrom säger:

Inte vad jag vet. Kan inte säljaren skicka en bild om han har en sådan?

 

Nu har jag den "nya" skärmen hemma och adaptern ?Adaptern är en Kanex XD som konverterar mini display till HDMI istället (sen sitter HDMI-kabeln i en HDMI-till-DVI-kontakt in i datorn) :

 

https://cdon.se/accessoarer-och-vaskor/kanex-xd-hdmi-till-mini-displayport-converter-p39801015?ds_rl=1247131&gclid=CjwKCAjw-dXaBRAEEiwAbwCi5qSJvWL3qep0VVsaAyDUJ0u-9LHgBRyUly-YzlrR_FdolcK9oaDjyBoCsI0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CKubncqDttwCFQoGGQod9BIK1Q#fo_c=1753&fo_k=2a5f5b4e92816137c2652ed4e0e9132d&fo_s=gplase

 

 

kanex XD.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...