Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om belysning


Telly82

Rekommendera Poster

Men snälla, det handlar ju bara om några tiotals gram!

Om det vore sant så borde väl produkten finnas?

 

Det är väl så att man riskerar att bryta sönder själva uttaget när man råkar slå i lampan som sticket rakt ut. Bättre då att lampan sitter bredvid, så uttaget inte riskerar att skadas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Men snälla, det handlar ju bara om några tiotals gram! Edit: Jag mätte lampan, den väger 63 gram, rätt tung ändå. Men adaptern behöver inte göra så att vikten överstiger 100 gram. Det är väl tveksamt om produkten med sladd plus lampa skulle väga mindre.

 

Jag ska fråga rent ut: Menar du på allvar att det finns en risk för att vägguttaget för lampan skulle kunna knäckas på grund av en lampa som väger 63 gram plus adapter som sticker ut cirka 10 centimeter? Ja eller nej?

 

Om det vore sant så borde väl produkten finnas? ...

Du menar att jag omöjligt kan komma på idén? Det måste finnas en hake? Bara elingenjörer kan sådant. Jag förstår.

 

... Det är väl så att man riskerar att bryta sönder själva uttaget när man råkar slå i lampan som sticket rakt ut. Bättre då att lampan sitter bredvid, så uttaget inte riskerar att skadas.

Tack, jag fick svar på frågan jag lade till, men som du kanske inte hann läsa. Uttaget går så klart inte sönder när någon hänger i en sladd som är monterad i uttaget... Jag förstår. Alla har tänkt på allt utom jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du menar att jag omöjligt kan komma på idén? Det måste finnas en hake? Bara elingenjörer kan sådant. Jag förstår.

 

Tack, jag fick svar på frågan jag lade till, men som du kanske inte hann läsa. Uttaget går så klart inte sönder när någon hänger i en sladd som är monterad i uttaget... Jag förstår. Alla har tänkt på allt utom jag.

Vad är det med dig?

Jag har INTE skrivit NÅGONTING om dig. Inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Det är något konstigt med forumprogramvaran. När jag citerade Alix inlägg så fick jag med text som inte syns i hans inlägg. Märkligt.)

 

I alla fall: Nej, jag såg inte tillägget innan jag postade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det med dig?

Jag har INTE skrivit NÅGONTING om dig. Inte alls.

Jo, indirekt skriver du att mitt resonemang kring detta inte kan hålla, annars hade vi redan sett en sådan produkt. Det är ett argumentationsfel. Vädjan till auktoritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, indirekt skriver du att mitt resonemang kring detta inte kan hålla, annars hade vi redan sett en sådan produkt. Det är ett argumentationsfel. Vädjan till auktoritet.

Jaja, Du har ju rätt till din åsikt om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Avsaknaden av det som efterfrågas kan inte ha med värmeutveckling att göra då? En lampa så nära taket utan en skyddande skärm som den takarmaturer brukar ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avsaknaden av det som efterfrågas kan inte ha med värmeutveckling att göra då? En lampa så nära taket utan en skyddande skärm som den takarmaturer brukar ha.

Det kan vara ett annat skäl, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, Du har ju rätt till din åsikt om saken.

Ja, jag anser att du vädjar till auktoritet när du skriver så.

 

Avsaknaden av det som efterfrågas kan inte ha med värmeutveckling att göra då? En lampa så nära taket utan en skyddande skärm som den takarmaturer brukar ha.

Ja, kanske det. Men den LED-lampa jag hade tänkt ha där blir inte ens för varm att ta i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett möte mellan en G9-sockel och en lamppropp hos Kjell&Co kanske skulle lösa saken! :-)

post-76815-0-81175600-1476040389.pngpost-76815-0-49078300-1476040401_thumb.png

 

Jag tror inte heller riktigt på ditt resonemang om tyngden eller "utstickandet" hos dessa små lampor, Telly82, i så fall skulle varken de "nattlampor" jag tidigare visade (som finns betydligt större än den här ikea-varianten) eller sådana där tidur och räckviddsförstärkare för nätverk som man också sätter i de vanliga väggkontakterna heller finnas.

Det har nog snarare med överslags-/hettningsrisk och brandskydd att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den LED-lampa jag hade tänkt ha där blir inte ens för varm att ta i.

Ja, det kanske kommer en nattlampe-liknande LED-lampa i framtiden (fast starkare då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan säljs sådant här, för "temporärt bruk". Antagligen helt lagligt. Vilken belastning på uttaget kan inte det medföra? Och vilken värmeutveckling? Säg en naken 100-Watts glödlampa mot en trävägg med tapet. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller riktigt på ditt resonemang om tyngden eller "utstickandet" hos dessa små lampor, Telly82, i så fall skulle varken de "nattlampor" jag tidigare visade

 

Fast en nattlampa sitter inte i en E14-sockel och är därmed betydligt kortare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske kommer en nattlampe-liknande LED-lampa i framtiden (fast starkare då).

Japp, jag får väl hoppas på det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan säljs sådant här, för "temporärt bruk". Antagligen helt lagligt. Vilken belastning på uttaget kan inte det medföra? Och vilken värmeutveckling? Säg en naken 100-Watts glödlampa mot en trävägg med tapet. :totaltgalen:

Den är ju avsedd att sitta i taket, inte på väggen. Men det finns ju säkert de som gör som du beskriver och hänger en het lampa på väggen. :stjarnsmall:

 

Belastningen på (vägg)uttaget är mindre när lampan hänger ner än om den sticker rakt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en nattlampa sitter inte i en E14-sockel och är därmed betydligt kortare.

 

Jodå, för den kan se ut så här också!

 

post-76815-0-49325600-1476041256_thumb.png

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jodå, för den kan se ut så här också!

 

attachicon.gifnattlampa.png

 

:D

Är den verkligen tillåten i Sverige?

Litet svårt att se på teckningen hur den är konstruerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns så mycket konstifikt och tungt som kan sticka ut från kontakterna.

(Det är väl därför det heter "stickkontakt"?)

post-76815-0-16170800-1476041497.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ju avsedd att sitta i taket, inte på väggen. Men det finns ju säkert de som gör som du beskriver och hänger en het lampa på väggen. :stjarnsmall:

 

Belastningen på (vägg)uttaget är mindre när lampan hänger ner än om den sticker rakt ut.

Elsäkerhet handlar väl om "shit happens"? Och vad vet du om belastningen när den hänger ned? Någon kanske har gjort en lampskärm av kopparplåt... :D

 

 

Jodå, för den kan se ut så här också!

 

attachicon.gifnattlampa.png

 

:D

Finns Barbamamma också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns så mycket konstifikt och tungt som kan sticka ut från kontakterna.

Det är väl därför det heter "stickkontakt"?)

attachicon.gifnetgear.png

Det är en annan typ av kontakt, som i sig är robustare än ett lamputtag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad vet du om belastningen när den hänger ned?

 

Kortare hävarm, så det blir mindre vridmoment i kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortare hävarm, så det blir mindre vridmoment i kontakten.

Klipper bort det väsentligaste, ja...

 

Här var annars en trevlig sak:

 

praktisk-vaggspot-for-eluttaget-8ba8-478

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Just nu kan du inte beställa den hos inreda.com (Lidingö, Stockholm)

- slut på lager - annars finns den här: https://www.inreda.com/detaljer/3234/20/PABOBO

Den sitter ju i ett vanligt eluttag, som i sig är robustare än ett lamputtag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...