Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple chockhöjer priserna på svenska Apple Store


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Vad jag menar är att grundpriset i Kina, dvs tillverkningskostnaden är så låg att valutakompensationen där är högst marginell. OM arbetarna får dubblerade löner så talar vi om prispåslag på en tjuga max på en dator. Det är Apples ohotade konkurrens om sin egna produkt som tillåter dem att hålla sin extremt höga vinstmarginal intakt utan att bry sig om mig som användare. Det har alltid varit så, så jag är inte förvånad å ena sidan. Å andra sidan hade jag hoppats att Apples sprängfyllda kista kunde motivera dem att inte fläska på prislappen. Men nu är det ju utdelningen till aktieägarna som är det viktigaste, inte vad kunderna tycker. Men nog blev mitt köpmotstånd rejält starkare. 20 papp för mellanmodellen av en MacBook Pro 13" som inte är märkvärdig på något sätt är horribelt. Jag tänkte tjacka en iMac snart för min är gammal och har gjort sitt efter 6 år och inväntar de nyare processorerna. Blir det samma prispåslag där också vetitusan om inte det är dags att lämna detta dollarsjuka Apple.

Tänker du bli en PC användare!? :whistling:

Okey...det avgör också om råvaror och vad det kostar.

Råvaror minskar ju och det blir inte billigt då,då man tappar marknaden med mindre möjlighet att tillverkar produkter,eftersom det blir dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Tänker du bli en PC användare!? :whistling:

Okey...det avgör också om råvaror och vad det kostar.

Råvaror minskar ju och det blir inte billigt då,då man tappar marknaden med mindre möjlighet att tillverkar produkter,eftersom det blir dyrare.

Med denna prisnivån går det inte att köpa en ny. Windows känns främmande, kanske Linux i form av Ubuntu. Men jag vet inte. Är mest sur på Apple. Går nog över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför står priset på en del modeller still, om det nu handlar om valutafluktuationer? :huh:

Plus på det. Det kan man verkligen undra.

 

(Har nu sett övriga inlägg och svar om detta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med denna prisnivån går det inte att köpa en ny. Windows känns främmande, kanske Linux i form av Ubuntu. Men jag vet inte. Är mest sur på Apple. Går nog över.

När använde du Windows senast? Eller Linux? Bygg en Hackintosh, installera OS X och kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det samma prispåslag där också vetitusan om inte det är dags att lämna detta dollarsjuka Apple.

Jag är inte heller främmande för den tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller främmande för den tanken.

Jag är redan på väg. Min bordsdator fungerar bättre än väntat. Står sig intrycket över tid så byter jag nog ut MacBook Pron mot en PC laptop när det blir dags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Vad är det med alla här? Ni beter er som om att köpa en Apple produkt någonsin varit billigt?! Är det något jag missat eller? Trodde man är Apple användare för att kvalitén och designen sticker ut? Inte för att dom billiga...? haha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sammanställde ett litet dokument med historiska priser av instegsmodeller (alltså den billigaste modellen) av MacBook Pro 13" samt MacBook Pro Retina 13" som finns bifogat.

 

Där finns priserna på introduktionsdagen av produkten i dollar, svenska kronor samt i svenska kronor exklusive moms (eftersom dollarpriserna är exklusive moms). Vidare finns valutakursen USD/SEK på introduktionsdagen för att omräkna dollarpriset till svenska kronor för jämförelse i skillnad på pris.

 

Vad man kan utläsa av detta är att skillnaden i pris mellan USA och Sverige varierar en hel del över tiden, men att skillnaden i pris för modellen som släpptes i måndags är 564 kronor, vilket är historiskt lågt av de jämförda modellerna, med ett genomsnitt över tiden på 1034 kronor.

 

Jämför man sedan modellen som fanns att köpa innan den som släpptes i måndags, men tar växelkursen från förra måndagen, så var den modellen 1244 kronor billigare i Sverige än i USA. Med andra ord kanske man borde ha köpt en dator förra veckan, istället för idag.

 

Det verkar alltså som att den "chockerande prishöjningen" till väldigt stor del kan förklaras av förändrade växelkurser, baserat på den här jämförelsen. Det förklarar dock inte varför priset på vissa produkter inte har höjts. Dock verkar Apple historiskt inte ha justerat priser kontinuerligt utan att faktiskt ha uppdaterat en produkt, vilket kanske kan förklaras med att de vid produktlanseringar skyddar sig mot valutafluktuationer genom futures eller andra derivatinstrument, men det är ren spekulation från min sida. Kan det finnas andra förklaringar till detta?

 

MacBook Pro priser.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det med alla här? Ni beter er som om att köpa en Apple produkt någonsin varit billigt?! Är det något jag missat eller? Trodde man är Apple användare för att kvalitén och designen sticker ut? Inte för att dom billiga...? haha...

Rubriken som MacWorld satte är:

 

Apple chockhöjer priserna på svenska Apple Store

 

Då är det väl inte så konstigt att folk stämmer i bäcken. Fast sett över tid var Macar mycket dyrare förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det med alla här? Ni beter er som om att köpa en Apple produkt någonsin varit billigt?! Är det något jag missat eller? Trodde man är Apple användare för att kvalitén och designen sticker ut? Inte för att dom billiga...? haha...

Det är inte priset så mycket som att produkterna blir mer och mer igensvetsade plåtlådor där din möjlighet att själv göra något är ytterligt kringskuren. Jag hade inte protesterat mot vettigt formgivna produkter med en vettig mängd portar och en lucka där jag hade kunnat komma åt disk och minne som var utbytbara enligt vanlig industristandard. Jag hade inte haft något emot en design som gamla Mac Pro, eller till och med den MacBook Pron jag sitter med, även om det fastlimmade batteriet stör mig som f:n. Hade de gort hårdvaran åtkomlig hade jag nog stannat även om jag skulle få slanta upp en eller två tusenlappar ytterligare. Nu är den enda anledningen till att köpa Mac igen OS X och en snygg formgivning. Det räcker inte för mig - trots att jag kört Mac sedan 1985. Det börjar bli dags att vinka farväl eftersom bolaget rör sig åt, i mitt tycke, fel håll. De blir en modeaccessoar för det hippa innefolket i världens storstäder. Tack för kaffet och lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första datorn jag köpte till jobbet i början på 80-talet, en Altos kostade drygt 80.000 och hade 10 MB hårddisk, och disketter stora som stekpannor..så nog är Apple billiga :whistling:

 

post-113-0-72378400-1426056903_thumb.png

 

http://www.vintage-computer.com/altos5-15ad.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även de flesta reservdelar har fått en prishöjning i Apples system. Så förvänta er även dyrare reparationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första datorn jag köpte till jobbet i början på 80-talet, en Altos kostade drygt 80.000 och hade 10 MB hårddisk, och disketter stora som stekpannor..så nog är Apple billiga :whistling:

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-03-11 kl. 07.52.18.png

 

http://www.vintage-computer.com/altos5-15ad.shtml

5,25-tums disketter? Rena nymodigheten! Tacka vet jag 8-tums disketter. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl byta plattform i värsta fall..avsevärt billigare än MacBook

 

post-113-0-22099100-1426065784_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl byta plattform i värsta fall..avsevärt billigare än MacBook

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-03-11 kl. 10.21.56.png

Utbudet är större, men också mer förvirrat. Prestanda varierar likaså vildsint, men generellt ligger det nog på halva priset, grovt sett, mot en jämförbar MacBook. Och då får man i allmänhet också med en optisk läsare och möjlighet att uppgradera minne i efterhand. Identiska specar blir det inte, och det kommer alltid några att hänga upp sig på, men är det tillräckligt bra så kan väl det räcka. Jag lider inte av att min gamla MBP inte har retinaskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows? :sick:

Windows 8? :sjuk:

Har använt Windows 8.1 i snart två veckor nu, och jag är förvånad över hur bra det funkar (med Classic Shell). Fortsätter det kännas så här så kommer jag nog att lämna Apple helt, eller i stort sett helt. Hårdvaran är alldeles för inlåst och, ja, Yosemite är inte märkbart bättre än Windows 8.1. Det startar långsammare, stängs av långsammare och känns långsammare. Aktivitetsfältet känns och funkar ungefär som dockan, programmen startar snabbare i Windows, det är också snålare på minne... Apple behöver tagga upp en hel del till 10.11...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt Windows 8.1 i snart två veckor nu, och jag är förvånad över hur bra det funkar (med Classic Shell). Fortsätter det kännas så här så kommer jag nog att lämna Apple helt, eller i stort sett helt. Hårdvaran är alldeles för inlåst och, ja, Yosemite är inte märkbart bättre än Windows 8.1. Det startar långsammare, stängs av långsammare och känns långsammare. Aktivitetsfältet känns och funkar ungefär som dockan, programmen startar snabbare i Windows, det är också snålare på minne... Apple behöver tagga upp en hel del till 10.11...

 

Haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvarar inte Apple på något vis, produkterna är överprisade men ska man börja jämföra priser med random PC-dator så får man väl ta något som är i närheten av prestanda och funktioner och då kostar även PC-datorer är bra slant.

Enklaste Asus Zenbook är väl typ 7500Kr och är väl det närmaste en Air man kan komma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Haha

Förstår inte kommentaren. Yosemite är verkligen inte ett steg framåt - det är, med god marginal, den segaste versionen av OS X jag använt (jag har varit med sedan Public Beta, och okej, 10.0 var segare). Windows 8.1 är å andra sidan den rappaste versionen av Windows jag någonsin använt (och jag har varit med sedan DOS 6 och Windows for Workgroups 3.11). Man kan inte, i datorsammanhang, vila på tidigare lagrar. Det är nu som gäller, inte då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte kommentaren. Yosemite är verkligen inte ett steg framåt - det är, med god marginal, den segaste versionen av OS X jag använt (jag har varit med sedan Public Beta, och okej, 10.0 var segare). Windows 8.1 är å andra sidan den rappaste versionen av Windows jag någonsin använt (och jag har varit med sedan DOS 6 och Windows for Workgroups 3.11). Man kan inte, i datorsammanhang, vila på tidigare lagrar. Det är nu som gäller, inte då.

 

Därför att jag tycker du är roligt.

Windows 7 var bra men Windows 8 är inget annat än en katastrof.

http://www.informationweek.com/software/operating-systems/8-reasons-to-hate-windows-81/d/d-id/898905?image_number=2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har en historia av varannan version bra, varannan dålig. Detta från Windows 98 till nutid:

Windows 98 bra.

Windows ME dålig.

Windows XP bra.

Windows Vista dålig.

Windows 7 bra.

Windows 8 dålig.

 

Så det finns en förhoppning om Windows 10. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har en historia av varannan version bra, varannan dålig. Detta från Windows 98 till nutid:

Windows 98 bra.

Windows ME dålig.

Windows XP bra.

Windows Vista dålig.

Windows 7 bra.

Windows 8 dålig.

 

Så det finns en förhoppning om Windows 10. :)

 

Ja jösses Windows ME var inte bara dåligt det är utanför skalan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Därför att jag tycker du är roligt.

Windows 7 var bra men Windows 8 är inget annat än en katastrof.

http://www.informationweek.com/software/operating-systems/8-reasons-to-hate-windows-81/d/d-id/898905?image_number=2

Äh, det där handlar ju om appsystemet, Bing och Internet Explorer. Allt det där kan man skita i genom att installera Classic Shell och köra en annan webbläsare via skrivbordet precis som i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, det där handlar ju om appsystemet, Bing och Internet Explorer. Allt det där kan man skita i genom att installera Classic Shell och köra en annan webbläsare via skrivbordet precis som i Windows 7.

 

Varför ska jag göra det? Behöver inte modifiera OS X för att tycka om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...