Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple chockhöjer priserna på svenska Apple Store


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jo, det vet jag.

Jag ska fråga en vän jag har som lägger ut tillverkning i Kina och andra länder.

Jag fick svar nyss:

 

"Ang kontrakten:

Vanligtvis i USD i Kina, vi säkrar ofta valutan el. en del av valutan , så att man kan garantera Priset.

 

I Indien handlar vi i USD , men jag vet att det även är populärt att handla I EUR , nu när dollarn fått fnatt."

 

Ska man förstå det som att Apple inte säkrar valutan så att de kan garantera priset? Verkar skumt. Jag menar, om ett litet företag i Sverige gör så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Jag fick svar nyss:

 

"Ang kontrakten:

Vanligtvis i USD i Kina, vi säkrar ofta valutan el. en del av valutan , så att man kan garantera Priset.

 

I Indien handlar vi i USD , men jag vet att det även är populärt att handla I EUR , nu när dollarn fått fnatt."

 

Ska man förstå det som att Apple inte säkrar valutan så att de kan garantera priset? Verkar skumt. Jag menar, om ett litet företag i Sverige gör så...

Är helt övertygad om att Apple säkrar priset, det är ju därför det ändras så sällan som det ändå gör. Men en säkring är ju tidsbegränsad, så förr eller senare kommer priset justeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är helt övertygad om att Apple säkrar priset, det är ju därför det ändras så sällan som det ändå gör. Men en säkring är ju tidsbegränsad, så förr eller senare kommer priset justeras.

Ännu mer antaganden, vi lär väl inte få svar. Jag misstror dock företag, de ska tjäna pengar, och därför lurar de i oss en massa så att vi accepterar prishöjningarna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förstår inte ett ord av det du skriver.

Återförsäljare fyller på i lager med sina produkter.

Trots gamla priser,höjer dom priser.

Ta det slut i lagret,beställer dom bara hem på nytt.

Då gäller det nya priset också.

Alltså gammalt trots samma modell blir det nya priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu mer antaganden, vi lär väl inte få svar. Jag misstror dock företag, de ska tjäna pengar, och därför lurar de i oss en massa så att vi accepterar prishöjningarna.

Precis. För några år sedan pajjade tvättmaskinen och då är det ju som bekant att bara köpa en ny även om man inte har stålar. Så vi skulle finansiera den på affären och fick räntefritt eller avbetalning att välja mellan. Då jag är envis fick jag säljaren att räkna ut totalkostnaden på båda dessa och till allas förvåning blev räntefritt dyrare än avbetalning. Pga uppläggningsavgiften och fakturaavgiften.... så kolla bakom orden så sitter det en liten pengahungrig lingvistiker! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återförsäljare fyller på i lager med sina produkter.

Trots gamla priser,höjer dom priser.

Ta det slut i lagret,beställer dom bara hem på nytt.

Då gäller det nya priset också.

Alltså gammalt trots samma modell blir det nya priser.

 

Stämmer inte alla gånger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. För några år sedan pajjade tvättmaskinen och då är det ju som bekant att bara köpa en ny även om man inte har stålar. Så vi skulle finansiera den på affären och fick räntefritt eller avbetalning att välja mellan. Då jag är envis fick jag säljaren att räkna ut totalkostnaden på båda dessa och till allas förvåning blev räntefritt dyrare än avbetalning. Pga uppläggningsavgiften och fakturaavgiften.... så kolla bakom orden så sitter det en liten pengahungrig lingvistiker! :totaltgalen:

Räntefritt låter bra. Som om det inte kostade mer än att köpa kontant. Och det är ju meningen. Usch...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu mer antaganden, vi lär väl inte få svar. Jag misstror dock företag, de ska tjäna pengar, och därför lurar de i oss en massa så att vi accepterar prishöjningarna.

Företag säljer ju såklart till det pris som ger störst vinst, inberäknat hur många enheter de kan sälja till det priset. Något annat vore ju seriöst dumt.

 

Och vad gäller Apple så brukar de väl aldrig berätta varför de sätter ett visst pris, så hur kan vi då vara lurade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företag säljer ju såklart till det pris som ger störst vinst, inberäknat hur många enheter de kan sälja till det priset. Något annat vore ju seriöst dumt.

 

Och vad gäller Apple så brukar de väl aldrig berätta varför de sätter ett visst pris, så hur kan vi då vara lurade?

Men varför då allt detta prat om valutakurser? Det var ju det allt började med...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företag säljer ju såklart till det pris som ger störst vinst, inberäknat hur många enheter de kan sälja till det priset. Något annat vore ju seriöst dumt.

 

Och vad gäller Apple så brukar de väl aldrig berätta varför de sätter ett visst pris, så hur kan vi då vara lurade?

Apple har marginaler som ingen annan i branschen kan drömma om, men så länge kunderna betalar det pris de begär är det väl okej. En Mercedes- eller BMW-kund är inte lurad för att marginalerna är högre än på en KIA...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför då allt detta prat om valutakurser? Det var ju det allt började med...

Det är väl en allmän teori att Apples prisjusteringar beror på förändringar i valutakurserna. Om inte Apple själva berättar att så är fallet, jag vet inte om de brukar göra det.

 

Och det faktum att priserna på Macar ändras tämligen sällan (i princip aldrig på en befintliga modeller) indikerar väldigt starkt att de säkrar sin valutahandel på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en allmän teori att Apples prisjusteringar beror på förändringar i valutakurserna. Om inte Apple själva berättar att så är fallet, jag vet inte om de brukar göra det.

 

Och det faktum att priserna på Macar ändras tämligen sällan (i princip aldrig på en befintliga modeller) indikerar väldigt starkt att de säkrar sin valutahandel på något sätt.

Jahopp. Vi säger väl så.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahopp. Vi säger väl så.

 

Jo, men Johnalder har har helt rätt i att priserna på Apples produkter justeras extremt sällan, oftast enbart vid uppdateringar av hårdvaran i modellerna eller vid produktvisningar. Ofta flera månader i förväg vid en keynote så kan de presentera priset på någon helt ny hårdvara eller på "nya" uppdaterade MacBook Pro Retina.

 

Ta Mac Pro som exempel, den var väl ca tre år gammal teknologi och priset var väl inte justerat på samma tidsrymd, Sen presenterade de den nya Mac Pro som finns idag och det priset är väl fortfarande detsamma, och det priset presenterades lång tid före den ens hade lanserats på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runner

Nu känns det lite lättare att titta på badbollen ibland? Blir mer ram och ssd till mina burkar så får dom gå några år till. No way att det är värt att slanta upp för nya macar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känns det lite lättare att titta på badbollen ibland Blir mer ram och ssd till mina burkar så får dom gå några år till. No way att det är värt att slanta upp för nya macar!

Om du har Macar äldre än 2011 dvs 2010 och tidigare lönar det sig med att byta upp sig i alla fall till 2011. Det skiljer ca 100% i processorprestanda bara mellan 2010 och 2011 på många modeller. Vad man ska passa sig för 2011 är MacBookPro 15" och dyrare iMacar som hade massor med fel på grafikkortet. Gäller inte Intels integrerade som bara går och går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Macar äldre än 2011 dvs 2010 och tidigare lönar det sig med att byta upp sig i alla fall till 2011. Det skiljer ca 100% i processorprestanda bara mellan 2010 och 2011 på många modeller. Vad man ska passa sig för 2011 är MacBookPro 15" och dyrare iMacar som hade massor med fel på grafikkortet. Gäller inte Intels integrerade som bara går och går.

Min 13" Late 2011 hoppas jag skall hålla ett decennium till. Den känns kassaskåpssäker. Och snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 13" Late 2011 hoppas jag skall hålla ett decennium till. Den känns kassaskåpssäker. Och snabb.

Med max RAM och en bra SSD så står den sig bra mot en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...