Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple chockhöjer priserna på svenska Apple Store


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar
Pocahontas

Då kan de behålla sina prylar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tittar man bakom chockrubriken så visade det sig vara en justering till valutaläget och att produkterna faktiskt tidigare var billigare här än i USA...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som gnällde eller reagerade när priserna justerades i Ryssland pga av rasande valuta utan det var mer uttryck av skadeglädje.

Nu när samma sak händer här då ska det bojkottas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tittar man bakom chockrubriken så visade det sig vara en justering till valutaläget och att produkterna faktiskt tidigare var billigare här än i USA...

Inte hela sanningen. Om man tar den nya Macbooken, kollar på priset i USA, använder dagskursen och lägger på 25% moms så blir den en tusenlapp dyrare i Sverige än i USA. De gör som vanligt, en marknad får betala det som Apple tror att just den marknaden är villig att betala för en produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tittar man bakom chockrubriken så visade det sig vara en justering till valutaläget och att produkterna faktiskt tidigare var billigare här än i USA...

Priserna har väl höjts rejält ändå? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som gnällde eller reagerade när priserna justerades i Ryssland pga av rasande valuta utan det var mer uttryck av skadeglädje.

Nu när samma sak händer här då ska det bojkottas :)

Har vår valuta rasat i den omfattningen att det motiverar sådana prishöjningar? Jag skiter väl i valutor. Jag betalar ju det som står på prislappen. Men nu är det helt enkelt för dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även priserna på Iphone har höjts.

Jag får intrycket att den höjningen var tämligen rejäl. Jag får också en känsla av att det inte direkt är de florstunna marginalerna som styr Apples prissättning... Apple står i princip för branschens *hela* vinst på telefoner. *Alla* andra går med förlust eller jämnt upp. Till och med Samsung vinstvarnar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför står priset på en del modeller still, om det nu handlar om valutafluktuationer? :huh:

Nya modeller hamnar under nya upphandlingar och låsning mot dollarn. De modeller som inte ändras är ju redan upphandlade och rullar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför står priset på en del modeller still, om det nu handlar om valutafluktuationer? :huh:

iMac är gammal som tusan, och det måste finnas en ny modell klar för lansering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag låtsas väljer den Nya MBP. Jag drar till med mellanmodellen för jag vill ha 256 GB hårddisk. Sen bjuder inte Apple på mer processor vilket man brukar så jag tar väl en 2,9 i5. 16 GB RAM måste jag ha för framtiden så det piskar jag i. Och då inträffar en konsumentfientlig process och slutar på 19,795:- för en MELLANMODELL av MacBook Pro 13"........ :tappahakan::superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya modeller hamnar under nya upphandlingar och låsning mot dollarn. De modeller som inte ändras är ju redan upphandlade och rullar på.

Mjaha, men jag har lärt mig att allt ska säljas för vad det kostar att göra nytt. Allt annat är dålig företagsekonomi. De modeller som ska ersätta de gamla blir ju också "låsta" mot dollarn (vad som nu menas med det). Men de får väl ta yen det på annat! :w00t:

 

iMac är gammal som tusan, och det måste finnas en ny modell klar för lansering.

Kanske det, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... "låsta" mot dollarn (vad som nu menas med det).

Företag kan ju skaffa valutasäkring för att gardera sig mot kursändringar. Dessa löper över tid som en sorts försäkring.

http://www.foretagande.se/sakra-valutan-vid-import-och-export/

Nu vet jag ju inte om Apple som har oceaner av kosing kontant bryr sig om det. Men det vanliga är att priserna ligger still över längre tid fast valutor rör sig om man har det. Har man inte det så justerar man med jämna mellanrum som många datorfirmor som Komplett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företag kan ju skaffa valutasäkring för att gardera sig mot kursändringar. Dessa löper över tid som en sorts försäkring.

http://www.foretagande.se/sakra-valutan-vid-import-och-export/

Nu vet jag ju inte om Apple som har oceaner av kosing kontant bryr sig om det. Men det vanliga är att priserna ligger still över längre tid fast valutor rör sig om man har det. Har man inte det så justerar man med jämna mellanrum som många datorfirmor som Komplett.

Jaha, du menar sådant. Okidoki. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag låtsas väljer den Nya MBP. Jag drar till med mellanmodellen för jag vill ha 256 GB hårddisk. Sen bjuder inte Apple på mer processor vilket man brukar så jag tar väl en 2,9 i5. 16 GB RAM måste jag ha för framtiden så det piskar jag i. Och då inträffar en konsumentfientlig process och slutar på 19,795:- för en MELLANMODELL av MacBook Pro 13"........ :tappahakan::superirriterad:

Som hittat. Tänk på vilken position du får i pyramiden. Gör du motsvarande manöver med en 15" så landar du väl tio papp högre. Är det värt så mycket? Vet ej, men det verkar ju som om det säljer bra och premium kostar. Det avspeglas inte nödvändigtvis i ett verkligt värde, mer som status bland de som vet och en upplevelse av kvalitet hos ägaren. Ingen hade köpt BMW om det bara hade berört nyttan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priserna har väl höjts rejält ändå? :fundersam:

reagerade bara på artikelns uppbyggnad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 495,00 kr

 

För en max mod 13"

 

När det är dax för 15" så lär det väll bli 55000 +

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Att jag inte gnällde när priser höjdes i Ryssland beror på att jag inte bor i Ryssland.

 

Maxad 15 tummare från 23.495 till 27.495. Inte visste jag att kronan rasat så mycket att 15% prishöjning var motiverad.

 

Men jag antar att Apple utan att tveka kommer sänka den med 4.000 kr om den svenska kronan hämtar sig. Eller just det, vid det laget vi ju visat att vi är beredda att betala 27.495 kr för den, kanske kan man höja lite till då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkas inte Apples Mac datorer i Kina?

I så fall borde det anpassa från efter kinesiska marknads valuta och därefter prissättas med moms?

Att Apples produkter har blivit dyrare i Sverige är ändå billigt jämfört med Danmark...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkas inte Apples Mac datorer i Kina?

I så fall borde det anpassa från efter kinesiska marknads valuta och därefter prissättas med moms?

Att Apples produkter har blivit dyrare i Sverige är ändå billigt jämfört med Danmark...

OM lönen är 10:- timmen för arbetarna och materialkostnaden är 2,500:- ( vet ej rätt summa ) spelar valutan ingen roll. Men i regel har priset 10-dubblats innan produkten når användaren för att alla ska bli nöjda. Utom dem som slavar vid tillverkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

En 128 Gb, iPhone 6, Space Grey kostar idag på Apple Store 9695kr...

- Samma som ovan, får du fortfarande på Tre.se, för milda 8395kr....

 

Så höjt priserna har dom gjort, folk som vill ha en iPhone 6 borde passa på innan operatörerna höjer dom med...

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM lönen är 10:- timmen för arbetarna och materialkostnaden är 2,500:- ( vet ej rätt summa ) spelar valutan ingen roll. Men i regel har priset 10-dubblats innan produkten når användaren för att alla ska bli nöjda. Utom dem som slavar vid tillverkningen.

Njaaa...det är företaget Apple som bestämmer genom att prissätta sina produkter,men dom följer också efter valuta med att justera priser som resultatet med moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaaa...det är företaget Apple som bestämmer genom att prissätta sina produkter,men dom följer också efter valuta med att justera priser som resultatet med moms.

Vad jag menar är att grundpriset i Kina, dvs tillverkningskostnaden är så låg att valutakompensationen där är högst marginell. OM arbetarna får dubblerade löner så talar vi om prispåslag på en tjuga max på en dator. Det är Apples ohotade konkurrens om sin egna produkt som tillåter dem att hålla sin extremt höga vinstmarginal intakt utan att bry sig om mig som användare. Det har alltid varit så, så jag är inte förvånad å ena sidan. Å andra sidan hade jag hoppats att Apples sprängfyllda kista kunde motivera dem att inte fläska på prislappen. Men nu är det ju utdelningen till aktieägarna som är det viktigaste, inte vad kunderna tycker. Men nog blev mitt köpmotstånd rejält starkare. 20 papp för mellanmodellen av en MacBook Pro 13" som inte är märkvärdig på något sätt är horribelt. Jag tänkte tjacka en iMac snart för min är gammal och har gjort sitt efter 6 år och inväntar de nyare processorerna. Blir det samma prispåslag där också vetitusan om inte det är dags att lämna detta dollarsjuka Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...