Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om OS X 10.10 Yosemite...


xeric

Rekommendera Poster

Hittar varken min Synology Nas eller min Time capsule under delat efter uppdatering till Yosemite. Hittar bara min Mac mini och den går ej att fjärrstyra längre. Någon som har samma problem eller vet varför?

MBP early 2009

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 317
  • Created
  • Senaste svar

Vet egentligen inte vad som skedde här i Yosemite. Men en uppdatering. Nu kan jag ta emot och ringa samtal via datorn. Kan även skicka vanliga sms. Detta var en funktion som bara, plupp, "Knappa in kod, synka med dator" typ.

 

Kommer åt iCloud drive. Men ser egentligen ingen poäng med det just nu. Kommer bara åt en app som jag gjort PDF:er med, där dessa ligger.

 

Airdrop, Handoff. Nothing of that works. Inte ens airdrop? Blåtand 4? Skit om man inte har en sprillans ny dator.

 

(iMac 27" sent 09, iPhone 6)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad jag lyckades med men efter installation av Yosimite tömdes min dropbox nästan helt... bara vissa filtyper kvar. PDF och i princip allt annat är borta.. Är det något jag missat relaterat till icloud drive?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppgradering till Yosemite funkar inte ljudet till min bluetoothhögtalare (Bose soundlink mini)... Jag får kontakt (hör hur det piper till i högtalaren när jag connectar), men det går inte ut nån musik... Nån som har nåt tips på vad det kan vara och hur jag kan få till det?

Edit: Jag hittade lösningen (i ljudinställningar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppdateringen så har det blivit något konstigt med dela funktionen bla i Safari och Finder. När jag klickar på den så står det "ingen tjänst". Provat att kolla inställningar osv men problemet kvarstår. Hur fixat man det?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad jag lyckades med men efter installation av Yosimite tömdes min dropbox nästan helt... bara vissa filtyper kvar. PDF och i princip allt annat är borta.. Är det något jag missat relaterat till icloud drive?

 

Nej, dessa funktioner har ingen sammanblandning med varandra och rör inte varandras innehåll. Någon förklaring till vad som har hänt har jag inte, men förhoppningsvis har du ju backup att falla tillbaka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Har en snabb fråga angående installation av Yosemite.

 

Är det bästa sättet att installera det nya operativsystemet direkt genom att tanka ner det via App Store och installera direkt eller är det viktigare att köra en clean install?

Vilka är i så fall fördelarna?

 

Har för övrigt en Macbook Pro 13' (mid-2012) 2,9 Ghz 8 GB ram

 

Har man mycket skit som man vill bli av med så kan det väl vara en idé att börja om på ny kula, annars är det bara att köra in det, systemmappen ersätts och alla inkompatibla program/systemtillägg kommer att avaktiveras om det finns några.

 

Har du dessutom en backup innan du börjar så är det ju bara att radera och installera från ny kula om du inte skulle bli nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejhey!

 

Jag har en del saker som inte verkar fungera som de ska:

 

(1) iCloud Drive mappen kommer inte upp när jag klickar på den i findern, utan jag stannar kvar i den föregående mappen. Är det likadant för er?

 

(1) Det var likadant för mig. Jag startade om datorn och efter det fungerar det som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hehe... Precis vad jag sa ju. (c;

 

Fast å andra sidan tycker jag att det nya klickljudet i Yosemite är riktigt schysst... Så nu kanske man ska börja hålla in shift hela tiden, bara för att få höra det!

 

 

Edit: Nä, inte precis vad jag sa (många missuppfattningar nu). Steglöst är bra! (c:

Behöver inte trycka in shift. Går att ställa in i systeminställningar/ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går snabbare att komma i gång med Yosemite än Mavericks på min MacBook 13 mitten av 2010 med 4 GB minne (maximalt vad jag förstår). I Mavericks skulle Spotlight indexera i ca två minuter vid varje inloggning. Medan man väntade gick det i princip inte att göra någonting. I Yosemite öppnas Spotlight direkt.

 

3,99 GB av 4 GB minne är utnyttjat med Safari som enda öppna program enligt aktivitetskontroll. Men minne är väl till för att användas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går snabbare att komma i gång med Yosemite än Mavericks på min MacBook 13 mitten av 2010 med 4 GB minne (maximalt vad jag förstår). I Mavericks skulle Spotlight indexera i ca två minuter vid varje inloggning. Medan man väntade gick det i princip inte att göra någonting. I Yosemite öppnas Spotlight direkt.

 

3,99 GB av 4 GB minne är utnyttjat med Safari som enda öppna program enligt aktivitetskontroll. Men minne är väl till för att användas...

 

Ja, OS X tar minnet som finns, sen släpper det minnet efterhand som andra komponenter behöver RAM. Men 4 GB är in minsta laget om man inte har en SSD som gör att det begränsade minnet inte märks så tydligt när växlingsfilen behöver användas. Men din modell (Vit Macbook mid2010 / MacBook Pro Alu 13" mid2010) klarar 16 GB RAM så att öka till åtminstone 6 eller 8 GB är att rekommendera, helst 16 GB om du planerar att behålla datorn ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, OS X tar minnet som finns, sen släpper det minnet efterhand som andra komponenter behöver RAM. Men 4 GB är in minsta laget om man inte har en SSD som gör att det begränsade minnet inte märks så tydligt när växlingsfilen behöver användas. Men din modell (Vit Macbook mid2010 / MacBook Pro Alu 13" mid2010) klarar 16 GB RAM så att öka till åtminstone 6 eller 8 GB är att rekommendera, helst 16 GB om du planerar att behålla datorn ett tag till.

Gör den verkligen det? Jag bifogar utdrag från manualen:

 

Installera mer minne

Datorn har två minneskortplatser som du kommer åt genom att ta bort datorns underdel. MacBook levereras med minst två 2 gigabyte (GB) 1 066 MHz DDR SDRAM- minne (Double Data Rate (DDR3) Synchronous Dynamic Random-Access Memory) installerat. Båda minneskortplatserna hanterar SDRAM-moduler som uppfyller följande krav:
 Formatet DDR3 SDRAM (Double Data Rate Small Outline Dual Inline Memory Module)  1,18 tum
 204 stift
 1GBeller2GB
 RAM-minne av typen PC3-8500 DDR3 SO-DIMM 1066 MHz
Du kan lägga till två stycken minnesmoduler i storleken 2 GB för maximalt upp till 4 GB totalt minne. För bästa prestanda bör du installera likadana minnesmoduler i båda kortplatserna.
Stämmer det du säger skaffar investerar jag i mer minne direkt!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit sätta mig in i några nya funktioner i Yosemite, men skönt att de har tagit bort klick-ljudet när man ändrar volymen. Om man saknar klicket kan man hålla ner shift samtidigt som man sänker/höjer volymen (precis tvärtom som det var innan alltså).

 

Gillar dessutom det nya, rena utseendet!

 

(c:

Klick-ljudet kunde man stänga av innan också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gör den verkligen det? Jag bifogar utdrag från manualen:

 

 

 

Installera mer minne

Datorn har två minneskortplatser som du kommer åt genom att ta bort datorns underdel. MacBook levereras med minst två 2 gigabyte (GB) 1 066 MHz DDR SDRAM- minne (Double Data Rate (DDR3) Synchronous Dynamic Random-Access Memory) installerat. Båda minneskortplatserna hanterar SDRAM-moduler som uppfyller följande krav:
 Formatet DDR3 SDRAM (Double Data Rate Small Outline Dual Inline Memory Module)  1,18 tum
 204 stift
 1GBeller2GB
 RAM-minne av typen PC3-8500 DDR3 SO-DIMM 1066 MHz
Du kan lägga till två stycken minnesmoduler i storleken 2 GB för maximalt upp till 4 GB totalt minne. För bästa prestanda bör du installera likadana minnesmoduler i båda kortplatserna.

 

 

Stämmer det du säger skaffar investerar jag i mer minne direkt!

 

 

Vad Apple säger och vad verkligheten är, är ibland två skilda saker.

post-34005-0-16752600-1413634748_thumb.pngpost-34005-0-48782800-1413634758_thumb.png

 

Själv har jag en 15" MBP mid2010 och den (av någon anledning) stöder enbart 8 GB RAM, fast det är en modell som riktar sig mot "professionella och inte konsumenter" :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som förvald sökmotor i Yosemite kan man välja DuckDuckGo nu. :yeahbaby:

Sökningarna blir så myket bättre och f f a mycket enklare.

 

Exempel:

Yosemite

!w Yosemite

!wsv Yosemite

!g Yosemite

!g24 Yosemite

!gi Yosemite

!tw #Yosemite

Ja, det kunde man faktiskt i senaste versionen av Safari i Mavericks också. Och även nu i iOS8. Jag försöker att söka så mycket som möjligt med DuckDuckGo, men jag är inte så imponerad av sökresultaten än.

 

Det är som sagt tur att "!g" finns så att man snabbt kan göra en Google-sökning om man skulle behöva. Google är fortfarande överlägsna på sök, men jag hoppas att "Dux" kommer ge stora G en match snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad Apple säger och vad verkligheten är, är ibland två skilda saker.

attachicon.gifSkärmavbild 2014-10-18 kl. 14.18.24.PNGattachicon.gifSkärmavbild 2014-10-18 kl. 14.18.35.PNG

 

Själv har jag en 15" MBP mid2010 och den (av någon anledning) stöder enbart 8 GB RAM, fast det är en modell som riktar sig mot "professionella och inte konsumenter" :irriteradtjej:

Tack ska du ha. Jag sökte själv lite grand. Jag såg att man måste ha senaste EFI-uppdateringen men när jag skulle installera fick jag upp att min dator inte stödde den

 

Jag har nu beställt 2x4 GB från Komplett. Bara att hoppas det fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha. Jag sökte själv lite grand. Jag såg att man måste ha senaste EFI-uppdateringen men när jag skulle installera fick jag upp att min dator inte stödde den

 

Jag har nu beställt 2x4 GB från Komplett. Bara att hoppas det fungerar!

 

Senaste EFI för just din modell ska du ha fått genom programuppdateringen... Finns EFI-uppdateringar att ladda ner separat till flera olika modeller, se till att den är just för din dator.

 

Säger den att den inte kan (behövs) appliceras så brukar det betyda att din dator redan är uppdaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(2) Osäkert om detta har något med Yosemite att göra men när jag skriver i Chrome aktiveras en amerikanskt tangentbord? Någon som har något koll på detta? Har googlar en del men inte hittat någon lösning.

 

Kan det ha något med automatisk inmatningskälla att göra?

inmatningsk%C3%A4lla.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande Gmail buggen där mail app bara står med badbollen när den startar.

Trodde det skulle lösa sig med Yosemite, men det är samma boll som snurrar.. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat Yosemite på min MBP 2011 igår. Min trådlösa Plexgear usb-mus slutade fungera efter detta. Har varit ute på nätet och jag är inte ensam om problemet.

Det positiva är att Mail fungerar återigen perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande Gmail buggen där mail app bara står med badbollen när den startar.

Trodde det skulle lösa sig med Yosemite, men det är samma boll som snurrar.. :huh:

Vad trist. Jag har inte hört talas om denna bugg förut. Jag använder själv Gmail i min Mail.app utan problem. Kan det vara så att du har nån speciell inställning? Låt oss hjälpa dig att bli kvitt den ondskefulla badbollen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten detalj som jag just märkte va att mobilen ringde när jag satt med min mac. Efter 3 sekunder ringer det även på macen. Det är ju som det skall vara det men när jag svarade på min mobil så fortsatte min mac att plinga på. Lite udda och förmodligen inte som det skall vara... har någon annan haft detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad trist. Jag har inte hört talas om denna bugg förut. Jag använder själv Gmail i min Mail.app utan problem. Kan det vara så att du har nån speciell inställning? Låt oss hjälpa dig att bli kvitt den ondskefulla badbollen!

Ja den är ondskefull, verkar vara en kvarleva från Maverick. Hittade denna, https://miapple.me/fixing-mac-os-x-10-10-yosemite-gmail-bug-mail-app/

ska prova att köra den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Senaste EFI för just din modell ska du ha fått genom programuppdateringen... Finns EFI-uppdateringar att ladda ner separat till flera olika modeller, se till att den är just för din dator.

 

Säger den att den inte kan (behövs) appliceras så brukar det betyda att din dator redan är uppdaterad.

Jag bifogar skärmdump och en länk

http://support.apple.com/kb/ht1237. Om jag laddar ner filen MB71.0039.B0E (EFI 2.1) och försöker installera den far jag meddelande om att programmet inte stöds av min dator.

 

Det är bara hoppas att minnena fungerar ändå!

post-58007-0-63261900-1413639831_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...