Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om OS X 10.10 Yosemite...


xeric

Rekommendera Poster

Jag bifogar skärmdump och en länk

http://support.apple.com/kb/ht1237. Om jag laddar ner filen MB71.0039.B0E (EFI 2.1) och försöker installera den far jag meddelande om att programmet inte stöds av min dator.

 

Det är bara hoppas att minnena fungerar ändå!

 

Du har den redan, se Boot ROM-version ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 317
  • Created
  • Senaste svar

I Maverics kan man tagga filmer (mp4) direkt i QuickTime vilket är toppen.

Nu fungerar det knappt då listan med tagg-alternativ stängs igen så fort det blir dags att välja tagg.

Det går naturligtvis att skriva hela texten men det blir jobbigt.

Någon som får det att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför fungerar inte Java som det ska? Jag har installerat senaste versionen, 8 uppdatering 25, när jag går in och kollar så står det under inställningarna att jag har den rekommenderade versionen. Men när jag ska in på en sida som använder sig utav Java så kommer det upp ett felmeddelande att jag måste uppdatera och det fungerar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför fungerar inte Java som det ska? Jag har installerat senaste versionen, 8 uppdatering 25, när jag går in och kollar så står det under inställningarna att jag har den rekommenderade versionen. Men när jag ska in på en sida som använder sig utav Java så kommer det upp ett felmeddelande att jag måste uppdatera och det fungerar inte.

 

En länk till en sida så man kan testa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En länk till en sida så man kan testa

Är en sida med emailtjänst så om du inte har mail där ger det ändå inget. Countermail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du har den redan, se Boot ROM-version ovan.

Tack, jag ser att jag missförstod Apples sida. Ser fram mot att dubbla minnet!

 

Om man inte beställer extra minne levereras MacBook mid 2010 med 2 GB. Tveksamt om kan kan säga att min dator uppfyller kraven för Yosemite, vilket Apple menar att den gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en sida med emailtjänst så om du inte har mail där ger det ändå inget. Countermail

 

Så det är alltså inte sidor som kräver java utan bara enbart den sidan du har problem med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så det är alltså inte sidor som kräver java utan bara enbart den sidan du har problem med?

Hm det vet jag ej, kan vara så. Men när jag försöker logga in så får jag upp meddelandet att jag inte har den senaste versionen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix samma trötta badboll, får det inte att funka.

Eftersom jag själv inte haft problemet så Googlade jag nu runt lite och läste på.

 

Det verkar som om vissa har haft problem sedan Mavericks. Det "lustiga" i det hela var att Mail.app förbättrades i just Mavericks. Eftersom Google har ett lite halvtokigt sätt att "emulera" IMAP försökte Apples utvecklare att på kluriga sätt komma runt tokigheterna. Bland annat löste man hur "All mail"-foldern fungerade så att man slapp få dubletter av sin mail överallt. Denna artikel var intressant att läsa: http://tidbits.com/article/14219

(Enligt många har Yosemite ytterligare löst vissa av problemen med Gmail)

 

Så varför har då vissa problem? Det verkar som om det mest är gamla Gmail-rävar som har de största problemen. Folk som envist försökte få sina labels och inställningar att fungera hjälpligt i Mountain lion och tidigare. Jag har sett många bli hjälpta av "Gmail-Mail.app"-problem genom att ändra en massa inställningar på Gmail.com och sedan ta bort IMAP-foldrar lokalt för att sedan synka om. Att ändra max tillåtna brev per IMAP-folder ska också ha hjälpt vissa.

 

Jag tror att det fungerar för mig för att jag har ett restriktivt sätt att använda Gmail. Jag gillar inte deras labels utan använder istället min smarta foldrar i Mail.app. Det enda foldrarna som jag valt att visa i IMAP är "inbox" och "sent". Mitt Gmail-liv blev hundra gånger lättare när jag insåg att man kunde ta bort "All mail", "starred", "important", "chats", "drafts" och "spam" från IMAP.

 

Hur ser dina inställningar ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kunde man faktiskt i senaste versionen av Safari i Mavericks också. Och även nu i iOS8. Jag försöker att söka så mycket som möjligt med DuckDuckGo, men jag är inte så imponerad av sökresultaten än.

 

Det är som sagt tur att "!g" finns så att man snabbt kan göra en Google-sökning om man skulle behöva. Google är fortfarande överlägsna på sök, men jag hoppas att "Dux" kommer ge stora G en match snart.

Jaha, redan i Mavericks. Jag tycker det oftast är bättre resultat där... fast man använder väl !g med ibland. Det som bra är ju att man kommer åt alla andra sidors sökfunktion via DDG med en !bang - typ wiki, imdb, macword osv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Maverics kan man tagga filmer (mp4) direkt i QuickTime vilket är toppen.

Nu fungerar det knappt då listan med tagg-alternativ stängs igen så fort det blir dags att välja tagg.

Det går naturligtvis att skriva hela texten men det blir jobbigt.

Någon som får det att fungera?

 

Björn,

 

Är det såhär du menar? (en snabb skärminspelning när jag väljer flera taggar i QT)

http://www.jonasaeriksson.se/macworld/QuickTimeTags.mp4

 

// Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har man mycket skit som man vill bli av med så kan det väl vara en idé att börja om på ny kula, annars är det bara att köra in det, systemmappen ersätts och alla inkompatibla program/systemtillägg kommer att avaktiveras om det finns några.

 

Har du dessutom en backup innan du börjar så är det ju bara att radera och installera från ny kula om du inte skulle bli nöjd.

 

Tack för svaret mattem!

Har inte så mycket skit jag vill bli av med så kör nog igång med vanlig installation så fort säkerhetskopieringen i TM är klar.

 

Någon som vet om Parallels desktop 8 fungerar som det ska i Yosemite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Björn,

 

Är det såhär du menar? (en snabb skärminspelning när jag väljer flera taggar i QT)

http://www.jonasaeriksson.se/macworld/QuickTimeTags.mp4

 

// Jonas

 

Yes, fast i QuickTime medan filmen rullar. Jag har t.ex. skrivit Träd - Ek, Träd - Björk, Träd - Alm.

Nu när jag skriver Träd - .. så försvinner de alternativa taggarna för Träd och jag måste skriva hela benämningen.

 

Ser nu när jag kollar noga att i Finder så har Apple gjort listan smalare så nu ser jag inte hela benämningarna heller.

Verkar som jag får tänka om när det gäller hur mycket text som får var med i beskrivningen. Nattjobb :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, fast i QuickTime medan filmen rullar. Jag har t.ex. skrivit Träd - Ek, Träd - Björk, Träd - Alm.

Nu när jag skriver Träd - .. så försvinner de alternativa taggarna för Träd och jag måste skriva hela benämningen. I Finder fungerar det som tidigare.

Ok..

 

Jag har aldrig testat det förrän du påpekade det nu. I mitt test gjorde jag samma sak som du, fast med taggarna: "Project - Blue", "Project - Red", etc.. Jag får fram autocomplete alternativen där precis som i Finder. Identiskt beteende. Märkligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok..

 

Jag har aldrig testat det förrän du påpekade det nu. I mitt test gjorde jag samma sak som du, fast med taggarna: "Project - Blue", "Project - Red", etc.. Jag får fram autocomplete alternativen där precis som i Finder. Identiskt beteende. Märkligt?

Ska ta och testa med , (komma) istället för - och se om det blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, komma går inte.

Texten innan man anger komma-tecken blir då en ny tagg.

 

Får nog avvakta och se om det är något som kommer att fixas innan jag börjar döpa om mina taggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte längre få program att "tvångsavslutas" när dom hänger sig. Irriterande. Ännu drygare är att tex nu när Spotify hängt sig efter jag uppdaterade appen och jag ska in i aktivitetshanteraren och tvångsavsluta där istället finns inte ens Spotify med där som öppen....!

 

(se bilder)

 

post-74999-0-82141500-1413671887_thumb.png

 

post-74999-0-55727300-1413671888.png

 

Någon som har vatt med om liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte längre få program att "tvångsavslutas" när dom hänger sig. Irriterande. Ännu drygare är att tex nu när Spotify hängt sig efter jag uppdaterade appen och jag ska in i aktivitetshanteraren och tvångsavsluta där istället finns inte ens Spotify med där som öppen....!

 

(se bilder)

 

attachicon.gifwierd.png

 

attachicon.giftvångsavslut.png

 

Någon som har vatt med om liknande?

Ja, ibland funkar inte 1 gång, man får köra 2.

 

Skall du tvångsavsluta - prova med det egna fönstret för det: ⌥⌘esc

 

post-64246-0-82038800-1413672444.png

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ibland funkar inte 1 gång, man får köra 2.

 

Skall du tvångsavsluta - prova med det egna fönstret för det: ⌥⌘esc

 

attachicon.gifforce_quit.png

 

:yeahbaby:

 

Fungerade inte heller. Testade 5 gånger men Spotify stannade kvar utan att bry sig alls om vad jag sa till den...

 

Har nyss startat om min macbook "fel" genom att hålla inne power-knappen och tvingat den att dö, eftersom den inte heller gick att varken Stänga av eller Starta Om genom avsluta menyn på -knappen...!

 

Varje gång jag klicka "Starta Om" hände ingenting. Väntade 2-3min testade igen, samma sak... Testade starta Safari, då dyker rutan upp att "datorn håller på att stänga ner..." och så stängde sig Safari igen...

 

Hade inget problem med detta i Betan så om det kom nu är det en ganska massive bug.

 

Någon som vill testa på er maskin och se om ni får samma problem? Enklaste sättet är att starta något, och sen snabbt högerklicka och stänga av det direkt, kan då hända att programmet hänger sig... Och isf kanske det fastnar i det läget på er mac med... Hoppas inte, men om det är en bug så kanske det gör det...

 

:dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon kanske har frågat om detta tidigare så ber om ursäkt i så fall.

 

Jag har en MBP Mid 2010. Enligt kraven kan jag uppdatera till Yosemite, men tror ni att det kommer fungera bra? Jag upplevde att när jag uppdaterade till Mavericks blev datorn segare och långsammare. Vill ju inte att den blir långsammare om jag uppdaterar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon kanske har frågat om detta tidigare så ber om ursäkt i så fall.

 

Jag har en MBP Mid 2010. Enligt kraven kan jag uppdatera till Yosemite, men tror ni att det kommer fungera bra? Jag upplevde att när jag uppdaterade till Mavericks blev datorn segare och långsammare. Vill ju inte att den blir långsammare om jag uppdaterar...

Min Macbook mid 2010 blev långsammare med Mavericks, men jag tycker att den är snabbare med Yosemite än Mavericks. I Mavericks skulle Spotlight hålla på och indexera i flera minuter vid varje start.

 

Jag har dessutom precis beställt mer minne, så att jag får 8 GB i stället för nuvarande 4 GB. 4 upplever jag som ett minimum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte redigera bilder i Förhandsvisning, rutan är nedgråad, se dump. Gäller både png, tiff och jpg. :fundersam:

 

post-28798-0-09128500-1413706385.png

 

(Däremot funkar Quark Xpress 7.5 alldeles utmärkt, den dör aldrig!!! :P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera av Google Chromes hjälpprogram funkar inte. Å andra sidan gjorde jag ingen nyinstallation. Det är nog läge för det, den dag jag uppgraderar på allvar (kör en på partition nu).

 

post-28798-0-30142100-1413707193.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte redigera bilder i Förhandsvisning, rutan är nedgråad, se dump. Gäller både png, tiff och jpg. :fundersam:

 

attachicon.gifredigera.png

 

(Däremot funkar Quark Xpress 7.5 alldeles utmärkt, den dör aldrig!!! :P )

Haha, det där var nog överstrykningspennan... :D (Eller? :unsure: ) Redigeringsfunktionen ploppade fram när jag skulle ändra storlek. Men hur får man fram redigeringsmöjligheterna annars? :huh:

 

post-28798-0-99575900-1413708594_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som den förståndige ska vänta till version 10.10.1 eller 10.10.2 av Yosemite :D

Laddade dumt nog ner Maverick .0 och "inget fungera som det skulle" förrän .1 kom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...