Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

Jag är högeligen skeptisk till att FB tillåter föräldralösa sidor. Någon måste alltid vara administrativt ansvarig. Felet är nog något annat, men vilket och hur man rättar till det vet jag inte, jag saknar erfarenhet kring sådana sidor.

Håller med. Rimligt. Kanske internetuppkopplingen strular. FB är seg även för mig ibland.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag är högeligen skeptisk till att FB tillåter föräldralösa sidor. Någon måste alltid vara administrativt ansvarig. Felet är nog något annat, men vilket och hur man rättar till det vet jag inte, jag saknar erfarenhet kring sådana sidor.

Låter rimligt. 
Det konstiga är att när jag försöker lägga tillbaka sidan i företagsinställningar så säger den att jag måste vara administratör för sidan för att kunna lägga till den. 
När jag navigerar till min företagssida så är jag som vilken besökare som helst. 
jag har testat att logga ut, söka upp företagssidan för att sedan klicka på logga in när jag står på den sidan. Jag har bara en ”användare” på Facebook och när jag loggar in så kommer jag bara till min privata sida. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
2021-04-28 23:04, martin991 säger:

Vet inte riktigt var jag skall posta min fråga då denna tråd mest handlar om innehållet på Facebook. 

 

Jag har en privat sida och en företagssida på Facebook. Jag ville ta bort min företagssida så jag gick in i "Företagsinställningar, Konton, sidor och valde ta bort sida. 

Det som hände var att jag tappade möjligheten att administrera min sida. Nu ligger den alltså kvar på nätet, men jag kommer inte åt den. 

Det är ju helt j-vla omöjligt att få kontakt med facebook och deras supportsidor ger ingen hjälp. 

Det finns förvisso ett avsnitt hur man får tillbaka en raderad sida, men det bygger på att man plockat bort den, eller avpublicerat den, på ett annat sätt. 

Dvs via sin privata profil, sidor osv....

 

Men nu gjorde jag det via företagsinställningar, vilket kändes logiskt för mig, men det gick inte bra.

 

Några tips?

Nu har jag försökt i flera veckor att få tillbaka kontrollen på min sida. Testat alla Facebook support som är relevanta och även några som inte är relevanta. 

Sidan ligger uppe och är helt utan admin. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, martin991 säger:

Nu har jag försökt i flera veckor att få tillbaka kontrollen på min sida. Testat alla Facebook support som är relevanta och även några som inte är relevanta. 

Sidan ligger uppe och är helt utan admin. 

Med tillfälligt konto: Skriv hemska saker på sidan som Facebook inte tolererar och anmäl. Så tas den ned med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

om iMassage är vanligast i USA

så borde väl WeChat vara vanligast i Asien

 

vilken av WhatsApp och facebookMessenger är vanligaste i Europa?

 

www.macworld.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, ronny säger:

om iMassage är vanligast i USA

så borde väl WeChat vara vanligast i Asien

 

vilken av WhatsApp och facebookMessenger är vanligaste i Europa?

 

www.macworld.com

En ronnad tråd igen? 😄

Alltfler använder iPhone, alltfler av mina kontakter använder iPhone varför bubblan blir blå som i säker och rikare med saker man kan lägga till som smileys och allt möjligt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubriken hade lite komisk klang i artikeln

 

Google is wrong. Apple’s iMessage is actually a failure

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, ronny säger:

om iMassage är vanligast i USA

så borde väl WeChat vara vanligast i Asien

 

vilken av WhatsApp och facebookMessenger är vanligaste i Europa?

 

www.macworld.com

Ingen aning men WhatsApp gillar jag bättre för att slippa facebookträsket. I Asien är Line otroligt populär. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, iMarc säger:

Ingen aning men WhatsApp gillar jag bättre för att slippa facebookträsket. I Asien är Line otroligt populär. 

WhatsApp tillhör och är en del av Facebook, eller Meta som de numera kallar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, ronny säger:

Rubriken hade lite komisk klang i artikeln

 

Google is wrong. Apple’s iMessage is actually a failure

Man måste inte vara störst i världen för att ha något bra att ge.

Lite barnsligt bara med "min är större än din", det räcker med att konstatera att Apples iMessages när det går och SMS som en sista utväg faktiskt funkar. Att de flesta använder SMS är problemet därför att det är så osäkert och begränsande.

Att skicka iväg e-post är bättre. Om alla krypterade sin e-post vore ännu bättre.

 

IMG_8824.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är såhär långt mycket nöjd med hur det utvecklats med Friendly Social Browser. Har nu precis ställt in den att öppna alla externa länkar i Safari, naturligtvis för att dra fördel av iCloud Private Relay. 
 

Jag har testat och vet nu säkert att det är Safari som Friendly öppnar och att skyddet är igång.

 

 Jag tror nu att det enda jag kan göra för att förbättra säkerheten och minimera deras spionerande är att helt sluta använda Facebook, Instagram och Twitter, logga ut för gott. :nerd:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Allt hänger väl på hur man väljer att använda Facebook. Spionerar de på mig så får de veta ytterst lite matnyttigt (jag använder FB i princip för att visa en bild om dagen och skriva en bildtext till den). Jag är avsevärt mer orolig över Googles spionerande, de har verkligen tentakler över hela internet.

Studera resultatet av hur Safari blockerar trackers där Google dominerar men Facebook och Twitter är inte långt efter. Om iCloud Private Relay kan dölja IP så blir det åtminstone mycket svårare att bygga en profil om oss (för riktade annonser).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa vore nog om Google lades ned och att hela internet bantades ned till som det var på 99-talet + att smartphones slutade tillverkas för att få slut på eländet. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-20 13:26, mikaellq säger:

Man måste inte vara störst i världen för att ha något bra att ge.

Lite barnsligt bara med "min är större än din", det räcker med att konstatera att Apples iMessages när det går och SMS som en sista utväg faktiskt funkar. Att de flesta använder SMS är problemet därför att det är så osäkert och begränsande.

Att skicka iväg e-post är bättre. Om alla krypterade sin e-post vore ännu bättre.

 

IMG_8824.jpeg

Olika kommunikationstjänster har olika fördelar. SMS är ett smidigt sätt att kommunicera mellan två personer, iMessage är huvudsakligen en pimpad variant av det. Exempelvis WhatsApp kan användas till gruppkommunikation, ungefär som en privat forumtråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickar inte många sms nuförtiden. Då får jag desto fler, till exempel från transportörer som talar om att jag har paket att hämta eller vården som säger att jag har fått svar på 1177.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Olika kommunikationstjänster har olika fördelar. SMS är ett smidigt sätt att kommunicera mellan två personer, iMessage är huvudsakligen en pimpad variant av det. Exempelvis WhatsApp kan användas till gruppkommunikation, ungefär som en privat forumtråd.

Om man litar på Facebook vilket man inte bör.

Telegram eller Signal hade jag föredragit.

Men även dessa två dras med samma problem som iMessage, att inte alla använder dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Svolder säger:

WhatsApp är väl bara ytterligare en messenger grej för telefonen? Den har väl förmodligen samma brister som alla andra, att man måste vara säker på att mottagaren har den och att den inte med automatik skickar via sms till den som inte har WhatsApp. Alla telefoner kan skicka och ta emot sms, till och med en gammal Nokia 3310, och vinner därför i min föreställningsvärld.

WhatsApp, Telegram och Signal använder alla tre end-to-end krypterad trafik vilket gör dem idealiska för konversationer av känslig karaktär. WhatsApp nämner bank info och transfereringar men allt annat också som behöver hållas privat.

 

Hade varit perfekt om någon av dessa tre hade kunnat ersätta gamla osäkra dinosaurien SMS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

Ja, olika don för olika personer. Min sms-konversation inskränker sig till ”skall vi ses över en fika?”. Jag är inte så intressant att hacka…

Inte jag heller men hade ändå gärna hållit även mitt fika-intresse privat. 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

WhatsApp, Telegram och Signal använder alla tre end-to-end krypterad trafik vilket gör dem idealiska för konversationer av känslig karaktär. WhatsApp nämner bank info och transfereringar men allt annat också som behöver hållas privat.

 

Hade varit perfekt om någon av dessa tre hade kunnat ersätta gamla osäkra dinosaurien SMS.

Inte Telegram per default, men de har en funktion, Secret Chats, som gör det.

 

https://telegram.org/faq#q-so-how-do-you-encrypt-data

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WhatsApp är populär i tredje världen, och andra fattigare delar, där man dels i regel får betala för individuella sms och dels använder billig Android. I USA har man länge haft fria sms och man använder mest Iphone (som här).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Inte Telegram per default, men de har en funktion, Secret Chats, som gör det.

 

https://telegram.org/faq#q-so-how-do-you-encrypt-data

 

Jo alltihop blir krypterat, med två lager med kryptering till och med för chatten. Folk och företag börjar vakna upp inför de växande säkerhetskraven och förväntningar. Inte bara Apple och Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Jo alltihop blir krypterat, med två lager med kryptering till och med för chatten. Folk och företag börjar vakna upp inför de växande säkerhetskraven och förväntningar. Inte bara Apple och Google.

Telegrams huvudfunktion är inte E2EE. Man får lita till att företaget inte läser av meddelandena på sina servrar.

 

Telegrams defaultkryptering:

 

c2310d6ede1a5e220f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Telegrams huvudfunktion är inte E2EE. Man får lita till att företaget inte läser av meddelandena på sina servrar.

 

Telegrams defaultkryptering:

 

c2310d6ede1a5e220f

Inte E2EE men krypterat som de skriver. Det andra är ju publika forum och är inte personliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...