Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows XP – lever det vidare?


Alix

Rekommendera Poster

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar
Aah... är det inte senaste filmen med bl a Brad Pitt. Har inte sett den än. Men den kommer väl på TV/DVD snart kanske.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-11001-0-35988400-1397028375.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som titeln säger: “Windows XP – lever det vidare?”
Enl en undersökning gjord av Tech Pro Research så kommer rätt många gå till Linux, och skulle göra Linux större än OS X för första gången.

post-64246-0-65876500-1397102424_thumb.png

Intressant tanke. Siffrorna pekar väl på en tendens, men jag tror inte de är så representativa för oss (läs Sverige).

 

http://www.fool.com/investing/general/2014/04/09/exit-of-windows-xp-will-help-linux-leapfrog-mac-os.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte de är så representativa över huvud taget. Som med alla sådana sajter vänder de sig till geeks. Vanliga användare har knappt hört talas om att Linux finns och vet troligen inte ens om att de kör XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag tror inte de är så representativa över huvud taget. Som med alla sådana sajter vänder de sig till geeks. Vanliga användare har knappt hört talas om att Linux finns och vet troligen inte ens om att de kör XP.

Håller med om vi talar om Sverige/USA/Västeuropa.

 

Men tänker mig att Linux kan växa ordentligt i länder där färre har råd med uppgradering till Win 7/8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte de är så representativa över huvud taget. Som med alla sådana sajter vänder de sig till geeks. Vanliga användare har knappt hört talas om att Linux finns och vet troligen inte ens om att de kör XP.

Håller med om vi talar om Sverige/USA/Västeuropa.

 

Men tänker mig att Linux kan växa ordentligt i länder där färre har råd med uppgradering till Win 7/8.

Ja, och vi kan ju “hjälpa till” med. T ex de XP-användare som vill uppdatera men inte vill köpa ny dator. Är ju bra att kunna rekommendera/hjälpa dem att få en Linuxinstallation istället. För vad “vanliga användare” vill ha/behöver finns ju samma saker där (+mer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Alix: Du är inte ensam på barrikaderna :D

 

post-66896-0-15221100-1397201222_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en anledning till varför XP måste bort.

http://www.zdnet.com/hackers-text-atms-for-cash-via-windows-xp-flaws-7000027672/

 

Man får hoppas att det inte finns några Bankomater el uttagsmaskiner i Sverige som har XP som sitt OS.

 

Du vet nog inte riktigt vad du pratar om, Bankomaterna är inte uppkopplade direkt mot internet och i de flesta fall kör de XP Embedded som det fortfarande är support på. Dessutom kan företagen betala för premium support för vanliga XP även efter den 8 april.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mejlade Bankomat och frågade om de använder XP.

 

Jag fick följande svar, som inte på något vis dementerar att XP används:

 

"Hej 'Alix',

 

Vi har en mycket hög och tillfredställande säkerhetsnivå på våra automater.

 

Med vänlig hälsning

 

Johan Nilsson

Chef Kund & Marknad"

 

 

... Bankomaterna är inte uppkopplade direkt mot internet och i de flesta fall kör de XP Embedded som det fortfarande är support på. ...

Aha! Det förklarar ju det intetsägande svaret jag fick, om det du skriver stämmer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Det finns ett registerhack som gör att man kan säkerhetsuppdatera sin Windows XP till april 2019. Man lurar Microsoft att tro att man har en slags inbäddad "XP" som finns i olika maskiner (som bankomaten ovan). I alla fall ska detta fungera om allt flyter på som det gör just nu hos Windows. Men man gör det på egen risk, i värsta fall kan XP:n krascha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är helt insnöad på WinXP, så varför inte PCLinuxOS istället: ^_^

 

pclinuxos-2007-desktop.png

Därför att Windowsprogram i allmänhet och spel i synnerhet inte fungerar på Linux?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett registerhack som gör att man kan säkerhetsuppdatera sin Windows XP till april 2019. Man lurar Microsoft att tro att man har en slags inbäddad "XP" som finns i olika maskiner (som bankomaten ovan). I alla fall ska detta fungera om allt flyter på som det gör just nu hos Windows. Men man gör det på egen risk, i värsta fall kan XP:n krascha.

Jag fick inte hacket att funka på Windows XP Pro SP3 Svensk. Kanske bara funkar på engelska versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag fick inte hacket att funka på Windows XP Pro SP3 Svensk. Kanske bara funkar på engelska versioner.

 

:rolleyes:

 

 

 

:D Hör av dig om du skulle få det att funka. Här är en som är lite sugen isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...