Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows XP – lever det vidare?


Alix

Rekommendera Poster

Supporten för Windows XP ska upphöra den 8 april 2014. Microsoft uppmanar användarna att skaffa nyare OS. Ändå var det en tredjedel av Windowsanvändarna som i augusti i år var XP-användare. I alla fall enligt Wikipedia.

 

Är det verkligen möjligt för Microsoft att bara släppa Windows XP så där? Jag antar att det finns en mängd företag, myndigheter och institutioner som är inlåsta i XP-miljö. Jag vet inte hur de faktiskt förbereder sig inför nästa år, men jag anar att många inte gör någonting.

 

Hur ska detta gå? Det är en samhällsfråga, faktiskt, inte olikt "millenniebuggen" men här högst påtaglig. Blir vi utan vård i landstinget för att bokningssystemet rasar samman?

 

Detta är inte frågor om huruvida Windows eller XP är bra eller dåligt, nytt eller modernt. Frågan är hur det kommer att påverka vår vardag. Jag är faktiskt rätt orolig. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar
Ollie Williams

Hade varit intressant att se den geografiska fördelningen. Har en känsla av att varken Sverige eller för den delen västra Europa hör till de XP tätaste områdena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten för Windows XP ska upphöra den 8 april 2014. Microsoft uppmanar användarna att skaffa nyare OS. Ändå var det en tredjedel av Windowsanvändarna som i augusti i år var XP-användare. I alla fall enligt Wikipedia.

 

Är det verkligen möjligt för Microsoft att bara släppa Windows XP så där? Jag antar att det finns en mängd företag, myndigheter och institutioner som är inlåsta i XP-miljö. Jag vet inte hur de faktiskt förbereder sig inför nästa år, men jag anar att många inte gör någonting.

 

Hur ska detta gå? Det är en samhällsfråga, faktiskt, inte olikt "millenniebuggen" men här högst påtaglig. Blir vi utan vård i landstinget för att bokningssystemet rasar samman?

 

Detta är inte frågor om huruvida Windows eller XP är bra eller dåligt, nytt eller modernt. Frågan är hur det kommer att påverka vår vardag. Jag är faktiskt rätt orolig. :unsure:

Undra var den siffran kommer ifrån. Läser 20% på Statcounter. Iofs kan ju mångfa med XP befinnas sig i ett slutet kontorssystem som inte har internetåtkomst.

 

http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201210-201310

 

Tycker många verkar ha uppfaterat till 7'an nu på senare tid. Tror det hinner hända mkt över vintern. De flesta skjuter väl upp allt i sista stund, som vanligt.

 

Tycker det är konstigt att Windows håll den vid liv såhär länge ändå. Den kom ju 2001 ungf sammtidigt som OS X kom (som jämförelse).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller kvar vid XP så länge jag kan. Har bara dåliga erfarenheter av W7 och W8 kommer jag inte alls överens med... Tur att jag inte behöver Windows i någon större utsträckning längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade varit intressant att se den geografiska fördelningen. Har en känsla av att varken Sverige eller för den delen västra Europa hör till de XP tätaste områdena.

Ja, har ingen aning hur det fördelar sig, men jag antar att ju modernare land, desto modernare datorer och operativsystem.

 

Undra var den siffran kommer ifrån. Läser 20% på Statcounter. Iofs kan ju mångfa med XP befinnas sig i ett slutet kontorssystem som inte har internetåtkomst.

 

http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201210-201310

 

Tycker många verkar ha uppfaterat till 7'an nu på senare tid. Tror det hinner hända mkt över vintern. De flesta skjuter väl upp allt i sista stund, som vanligt.

 

Tycker det är konstigt att Windows håll den vid liv såhär länge ändå. Den kom ju 2001 ungf sammtidigt som OS X kom (som jämförelse).

Det står marknadsandel vad gäller "desktop", via Wikipedia alltså, kanske siffran blir lägre om man räknar med bärbara datorer?

 

Ja, mycket kan ju hända till april, men jag noterade att landstinget, i alla fall den mottagning jag besökte, hade XP.

 

Hade de inte floppat (relativt sett) med Vista hade de väl avskaffat XP för länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan iaf medela att vi- en högskola bytte till win7 för flera år sen. Att kommuner och landsting här är sega efterslätare bör väl inte förvåna nån.. I Metro och SVT kan vi ldag läsa om att kommuner fullständigt skiter i att människor faktiskt kan vara homosexuella - även på äldre dar. Har man alltså varit öppet bög i hela livet så är det bara att krypa tillbaks i garderoben - och låtsas vara lämpligt hetero på gamla dar. Det är ju inte direkt optimalt :( Personligen så skiter jag fullkomligt i om XP- eller mammas operativ används så länge bemötandet är ok. Vad folk använder hemmavid är väl vars och ens privatsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brorsan släpper inte XP förrän i graven..... :hihihi: Det är det sista riktiga Windows säger han. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten för Windows XP ska upphöra den 8 april 2014. Microsoft uppmanar användarna att skaffa nyare OS. Ändå var det en tredjedel av Windowsanvändarna som i augusti i år var XP-användare. I alla fall enligt Wikipedia.

 

Är det verkligen möjligt för Microsoft att bara släppa Windows XP så där? Jag antar att det finns en mängd företag, myndigheter och institutioner som är inlåsta i XP-miljö. Jag vet inte hur de faktiskt förbereder sig inför nästa år, men jag anar att många inte gör någonting.

 

Hur ska detta gå? Det är en samhällsfråga, faktiskt, inte olikt "millenniebuggen" men här högst påtaglig. Blir vi utan vård i landstinget för att bokningssystemet rasar samman?

 

Detta är inte frågor om huruvida Windows eller XP är bra eller dåligt, nytt eller modernt. Frågan är hur det kommer att påverka vår vardag. Jag är faktiskt rätt orolig. :unsure:

Klart dom kan släppa support på XP, Microsoft har talat om det sedan 2011 eller något sådant till sina företagsanvändare åtminstone. Att sedan företag/kommun/landsting inte har livcykelhanerat sina system och mjukvaror och ersatt programvara som kommer sluta supporteras är ju inte mjukvaruleveranterörens fel utan den organisation som har ansvaret för förvaltningen av de it-system som används i verksamheten. Microsoft har ju även gått ut med och erbjudit sig hjälpa organisationer att migrera till ex Win7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart dom kan släppa support på XP, Microsoft har talat om det sedan 2011 eller något sådant till sina företagsanvändare åtminstone. Att sedan företag/kommun/landsting inte har livcykelhanerat sina system och mjukvaror och ersatt programvara som kommer sluta supporteras är ju inte mjukvaruleveranterörens fel utan den organisation som har ansvaret för förvaltningen av de it-system som används i verksamheten. Microsoft har ju även gått ut med och erbjudit sig hjälpa organisationer att migrera till ex Win7

Ja, visst kan de släppa stödet. Men hur kommer det att uppfattas? Jag såg lite av The Kennedys igår på SVT där pappa Joe hade blivit insyltad i maffian, utan egen direkt förskyllan. Bröderna Kennedy konstaterade detta, men pekade just på hur det skulle uppfattas, obeaktat själva förhållandet. Microsoft jobbar i motvind och vill liksom alla företag vårda sitt varumärke. Har de då råd att släppa XP plötsligt? Jag tänker på Apple som släppte Snow Leopard och som ett tag senare började sälja det igen. De tänkte om eftersom användarna inte var med på tåget. Vi får väl se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst kan de släppa stödet. Men hur kommer det att uppfattas? Jag såg lite av The Kennedys igår på SVT där pappa Joe hade blivit insyltad i maffian, utan egen direkt förskyllan. Bröderna Kennedy konstaterade detta, men pekade just på hur det skulle uppfattas, obeaktat själva förhållandet. Microsoft jobbar i motvind och vill liksom alla företag vårda sitt varumärke. Har de då råd att släppa XP plötsligt? Jag tänker på Apple som släppte Snow Leopard och som ett tag senare började sälja det igen. De tänkte om eftersom användarna inte var med på tåget. Vi får väl se hur det går.

Då XP är så gammalt så kommer användarna byta i närtid då deras dator faller för ålder strecket så då har dom inget val ändå. Varför någon vill ligga kvar på XP när Win 7 finns övergår mitt förstånd systemet är föråldrat både teknikt och säkerhetsmässigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst kan de släppa stödet. Men hur kommer det att uppfattas?

 

// ... //

 

Microsoft jobbar i motvind och vill liksom alla företag vårda sitt varumärke. Har de då råd att släppa XP plötsligt? Jag tänker på Apple som släppte Snow Leopard och som ett tag senare började sälja det igen.

Jag uppfattar det som: "-Äntligen". :) Är ju bara några år sen "end-of-life" var för win2000. Var säkert samma övergång där.

 

Men det var väl länge sen de slutade sälja XP. Är ju bara det att de supportat det med patchar och säkerhetsuppdateringar. Att börja sälja det igen, senare, vore väl som om Leopard el Tiger skulle börja säljas igen. För att vårda sitt varumärke borde de förkorta livscyklarna på sina OS istället. För Leopard har kom det väl 2-3 säkerhetsuppdateringar efter att den slutades säljas. Räcker bra. :crossfingers: Sen att Leopard fortf hänger kvar är ju för plattformen (PPC). Det problemet har ju inte Windows med XP.

 

Själv tycker jag 7'an är riktigt bra. Har oxå kör XP länge innan, men blev riktigt positiv överraskad av 7'an hurpass bra och snabb den var, även på lite äldre datorer. Gillar man XP kan man ju ställa in ned så den anv det gamla utseendet (xp-look'en).

 

Att sjukhus och vårdcentraler har kvar XP gör ju eg inte så mkt eftersom de är i ett slutet system. Tror dem har det mest som ett light-modell och kör mot en stor dator. Typ "tunn klient"-upplägget. Är ju värre när man ser XP i offentlig miljö - t ex Bibliotek osv.

 

Skall bli skönt när Mars kommer. Ingen XP kvar. :ThumbsUp:

 

Tack o lov så verkar det gå lite fortare nu. Så senast igår en liten miniundersökning som visade att ≈ 50% har slutat anpassa websidorna efter IE8 (≈ 25% som ibland, beroende på projektet). Så det är 9'an och uppår nu. "Freedom at last". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då XP är så gammalt så .... systemet är föråldrat både teknikt och säkerhetsmässigt

Brorsan hävdar att XP är så gammalt att det är säkert för ingen bryr sig i att göra skitprogram för det. Men han är lite konstig.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då XP är så gammalt så kommer användarna byta i närtid då deras dator faller för ålder strecket så då har dom inget val ändå. Varför någon vill ligga kvar på XP när Win 7 finns övergår mitt förstånd systemet är föråldrat både teknikt och säkerhetsmässigt

 

Brorsan hävdar att XP är så gammalt att det är säkert för ingen bryr sig i att göra skitprogram för det. Men han är lite konstig.... :whistling:

Hehe, där fick lar-sode indirekt svar på tal av Axelmans brorsa... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattar det som: "-Äntligen". :) Är ju bara några år sen "end-of-life" var för win2000. Var säkert samma övergång där.

 

Men det var väl länge sen de slutade sälja XP. Är ju bara det att de supportat det med patchar och säkerhetsuppdateringar. Att börja sälja det igen, senare, vore väl som om Leopard el Tiger skulle börja säljas igen. För att vårda sitt varumärke borde de förkorta livscyklarna på sina OS istället. För Leopard har kom det väl 2-3 säkerhetsuppdateringar efter att den slutades säljas. Räcker bra. :crossfingers: Sen att Leopard fortf hänger kvar är ju för plattformen (PPC). Det problemet har ju inte Windows med XP.

 

Själv tycker jag 7'an är riktigt bra. Har oxå kör XP länge innan, men blev riktigt positiv överraskad av 7'an hurpass bra och snabb den var, även på lite äldre datorer. Gillar man XP kan man ju ställa in ned så den anv det gamla utseendet (xp-look'en).

 

Att sjukhus och vårdcentraler har kvar XP gör ju eg inte så mkt eftersom de är i ett slutet system. Tror dem har det mest som ett light-modell och kör mot en stor dator. Typ "tunn klient"-upplägget. Är ju värre när man ser XP i offentlig miljö - t ex Bibliotek osv.

 

Skall bli skönt när Mars kommer. Ingen XP kvar. :ThumbsUp:

 

Tack o lov så verkar det gå lite fortare nu. Så senast igår en liten miniundersökning som visade att ≈ 50% har slutat anpassa websidorna efter IE8 (≈ 25% som ibland, beroende på projektet). Så det är 9'an och uppår nu. "Freedom at last". ;)

Fast det var väl i praktiken ingen som använde Win2000 när det lades ned? :fundersam: Här snackar vi ju riktigt många nutidsanvändare av XP.

 

Vad gäller bibliotek tror jag mig bestämt att mitt lokala bibliotek (hyfsat stort) faktiskt har XP på de fyra publika internetdatorerna. Jag ska kolla i morgon och höra efter vad de planerar (en gissning är att de på biblioteket inte har en aning om det eller vad det hela handlar om).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten för Windows XP ska upphöra den 8 april 2014. Microsoft uppmanar användarna att skaffa nyare OS. Ändå var det en tredjedel av Windowsanvändarna som i augusti i år var XP-användare. I alla fall enligt Wikipedia.

 

Är det verkligen möjligt för Microsoft att bara släppa Windows XP så där? Jag antar att det finns en mängd företag, myndigheter och institutioner som är inlåsta i XP-miljö. Jag vet inte hur de faktiskt förbereder sig inför nästa år, men jag anar att många inte gör någonting.

 

Hur ska detta gå? Det är en samhällsfråga, faktiskt, inte olikt "millenniebuggen" men här högst påtaglig. Blir vi utan vård i landstinget för att bokningssystemet rasar samman?

 

Detta är inte frågor om huruvida Windows eller XP är bra eller dåligt, nytt eller modernt. Frågan är hur det kommer att påverka vår vardag. Jag är faktiskt rätt orolig. :unsure:

Företag och organisationer kommer att kunna köpa support och säkerhetsuppdateringar för Win XP i flera år till. Dock blir priset ganska högt - 200 dollar per maskin och år. Med den strategin lämnar MS ett val till organisationer som av olika skäl inte orkar ta klivet över till modernare operativ. Privatpersoner anses troligen få stå sitt kast. Det har ju funnits möjlighet att uppgradera för en ganska låg kostnad under en period och dessutom har det ju varit känt i nästan fem år nu när stödet för XP kommer att upphöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företag och organisationer kommer att kunna köpa support och säkerhetsuppdateringar för Win XP i flera år till. Dock blir priset ganska högt - 200 dollar per maskin och år. Med den strategin lämnar MS ett val till organisationer som av olika skäl inte orkar ta klivet över till modernare operativ. Privatpersoner anses troligen få stå sitt kast. Det har ju funnits möjlighet att uppgradera för en ganska låg kostnad under en period och dessutom har det ju varit känt i nästan fem år nu när stödet för XP kommer att upphöra.

Jaha, där ser man, det var ju lösningen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, där ser man, det var ju lösningen! :)

Jo, men en ganska dyr lösning om man har några burkar. Redan första året kostar ju ungefär vad en rekonditionerad dator med god prestanda inklusive en fullversion av Windows 7 Pro kostar.

Vi får hoppas att inte några skattekronor ska behöva slösas bort på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jaha, där ser man, det var ju lösningen! :)

 

Nej, det är inte alls någon lösning. Det gäller vissa legacy produkter och det är inte alls säkert att det kommer att gälla XP.

Precis som Apple så är Microsoft ett företag som vill tjäna pengar. Att supporta ett OS från tiden då tyrannosaurus rex regerade på jorden låter inte som någon vinstgivande sysselsättning. Det skulle vara som om Apple fortfarande supportade Mac OS X 10.1 "Puma" som släpptes ungefär samtidigt som XP, den tanken är rent skrattretande.

 

 

Jag är ganska mycket ute på företag och det var länge sedan jag såg någon klient som fortfarande körde XP. Det handlar nog mer om USA där företagen är så snåla att de inte vill lägga ut ett par dollar extra på en säker IT-hantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då XP är så gammalt så kommer användarna byta i närtid då deras dator faller för ålder strecket så då har dom inget val ändå. Varför någon vill ligga kvar på XP när Win 7 finns övergår mitt förstånd systemet är föråldrat både teknikt och säkerhetsmässigt

För att det fungerar.

För att det skulle kosta pengar, tid och energi att uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det fungerar.

För att det skulle kosta pengar, tid och energi att uppgradera.

 

Det är inget giltigt argument. Häst och vagn fungerar alldeles utmärkt men ändå var det bilen som alla ville ha. Varför? Därför att den har mer funktioner, bättre kapacitet, är mer driftssäker än en häst och lättare att använda. Analogin fungerar lika bra på XP vs nyare windowsversioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två Macar hemma, en med XP och en med Windows 7. Den med XP fungerar precis lika bra som den andra och båda gör allt jag behöver ha dem till.

Varför i hela friden skulle jag fixa det som inte är trasigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför i hela friden skulle jag fixa det som inte är trasigt?

Hade en gammaljumlig PC med XP, den fyllde precis kreven för Win7 så jag provade där ... och jag upplevdeatt den faktiskt blev snabbare. :yeahbaby: Så om inte för att all support upphör i Mars/April, så fartens skull. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en gammaljumlig PC med XP, den fyllde precis kreven för Win7 så jag provade där ... och jag upplevdeatt den faktiskt blev snabbare. :yeahbaby: Så om inte för att all support upphör i Mars/April, så fartens skull. :)

 

Du är inte ensam om att märka en väsentlig skillnad i prestanda mellan XP och 7, även på gammal hårdvara. Windows 7 har mycket bättre minneshantering och mycket bättre stöd för multi-trådning än vad XP hade, därav kan den utnyttja hårdvaran bättre.

För att inte nämna de övriga typ 250 sakerna som 7 och 8/8.1 gör mycket bättre än XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...