Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows XP – lever det vidare?


Alix

Rekommendera Poster

sitter just nu vid min arbetsdator på jobbet, operativ Win7. Vilket jag och mina kolleger har haft länge. Tycker Win7 funkar bra, men det gjorde XP också. Sen att det ofta är annat trassel med windowsdatorerna tror jag inte man kan lasta win7 för. Det trassligaste är förstås alla program och programklienter man ska trassla med och som inte kan prata med varandra. Billiga hårdvaror också kanske. Största problemet för offentlig sektor är ju alla dessa system som inte pratar med varandra och som Hälso- och sjukvårdspersonal kan man bli tokig på alla dessa system. NPÖ verkar avlägset....

 

Många arbetstillfällen för IT-folk i offentlig sektor

 

Längtar hem till macen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

 

Längtar hem till macen :)

ilm.gif

 

sicken gullig liten smiley! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var mer om det nu i julhelgen. Hög tid att skrota Windows XP: http://sakerhet24.idg.se/2.29373/1.540527/hog-tid-att-skrota-windows-xp

 

Att det inte finns någon anledning till panik är dock inte samma sak som att man kan ta det lugnt och inte göra någonting.

– Bara för att det inte är helt kört för de som använder Windows XP efter 8 april så betyder inte det att det är en bra idé. Att det kontinuerligt kommer säkerhetspatchar är oerhört viktigt för att få en säker miljö och personligen skulle jag aldrig köra på ett system där det inte längre kommer några patchar, säger David Jacoby.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har Windows en sida om att XP upphör. Budskapet är att om datorn mot förmodan kan uppgraderas till Windows 8.1, så gör det, köp annars en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"If the hardware is good enough to support Windows 7 or 8, you'll still have to do a "clean" installation that completely overwrites the hard drive."

 

Det skulle jag inte kalla "migrate".

 

Finns det verkligen inget sätt? Måste man sitta i timmavis och installera om vartenda program man vill ha kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"If the hardware is good enough to support Windows 7 or 8, you'll still have to do a "clean" installation that completely overwrites the hard drive."

 

Det skulle jag inte kalla "migrate".

 

Finns det verkligen inget sätt? Måste man sitta i timmavis och installera om vartenda program man vill ha kvar?

^_^ Nej, verkligen inte mkt till "migrate" där.

Man tycker att ngn driftig person borde väl ha skrivit en sån app vid det här laget. Blir nog svårt att komma undan en ren installation. Filer och data går väl att backa upp och kopiera, men proigram får man nog ominstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är den "officiella guiden":

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help/upgrading-from-windows-xp-to-windows-7#T1=tab01

 

Och mycket riktigt måste man installera om vartenda program.

Men filer och inställningar får man med över enligt guiden.

 

Jag har nästan inga filer på Windows alls, bara en massa program. Så det hjälper inte mig ett dugg. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

StatCounter tar upp lite om XP i sin blog:
New StatCounter report highlights global risk to business and other users from Windows XP

XP ligger på 19.21%
Fast jag såg en annan rapport häromdagen som pratade om att XP (äntligen) var nere på "ental"

post-64246-0-85490200-1391518834_thumb.jpg
http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-monthly-201301-201401

XP i Sverige ligger på 6.18%

post-64246-0-48118600-1391518840_thumb.jpg
http://gs.statcounter.com/#desktop-os-SE-monthly-201301-201401

Kul att se att OS X är näst största OS'et i Sverige på ≈ 16%. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

StatCounter tar upp lite om XP i sin blog:

New StatCounter report highlights global risk to business and other users from Windows XP

 

XP ligger på 19.21%

Fast jag såg en annan rapport häromdagen som pratade om att XP (äntligen) var nere på "ental"

 

attachicon.gifStatCounter-os-ww-monthly-201301-201401.jpg

http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-monthly-201301-201401

 

XP i Sverige ligger på 6.18%

 

attachicon.gifStatCounter-os-SE-monthly-201301-201401.jpg

http://gs.statcounter.com/#desktop-os-SE-monthly-201301-201401

 

Kul att se att OS X är näst största OS'et i Sverige på ≈ 16%. :ThumbsUp:

 

Inte förvånande, här i Sverige har vi alltid varit duktiga på att anamma den senaste tekniken och mac har alltid haft en bra marknadsandel här. Vill minnas att den har legat på över 30 % en gång i tiden innan Apple schabblade bort det.

 

Åtminstone i västvärlden kommer vi den nämaste tiden få se en rejäl ökning av windows 8/8.1 andel eftersom XP-användare inser att man inte kan sitta med ett antikverat OS anno 2014 som dessutom inte får några uppdateringar efter den 14 april såvida man inte är ett företag som kan hosta upp en tilltagen slant för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Finns det verkligen inget sätt? Måste man sitta i timmavis och installera om vartenda program man vill ha kvar?

 

På den tid det tar att installera Windows hinner väl MS komma med ett par operativ till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag mejlade Bankomat och frågade om de använder XP.

Jag fick följande svar, som inte på något vis dementerar att XP används:

 

"Hej 'Alix',

 

Vi har en mycket hög och tillfredställande säkerhetsnivå på våra automater.

 

Med vänlig hälsning

 

Johan Nilsson

Chef Kund & Marknad"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick följande svar, som inte på något vis dementerar att XP används:

 

"Hej 'Alix',

 

Vi har en mycket hög och tillfredställande säkerhetsnivå på våra automater.

 

Med vänlig hälsning

 

Johan Nilsson

Chef Kund & Marknad"

Johan, är det han som sitter innanför väggen och matar ut sedlarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windows.png

* Augusti 24, 2001
† April 8, 2014

Win XP somnade idag in lugnt och stilla.



- - -

Lite kaffe och kaka på det tack. :kaffe:
cake.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Här lever det vidare :devil:

 

Kör det fortfarande i VirtualBox. Använder det till att köra några få Windowsprogram jag behöver ibland och har stängt av nätverksadaptern då ingen av programmen behöver internetåtkomst.

 

Har en extra slimmad version av Win XP. Tar knappt någon plats och fungerar hur smidigt som helst. Räcker för mina behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här lever det vidare :devil:

 

Kör det fortfarande i VirtualBox. Använder det till att köra några få Windowsprogram jag behöver ibland och har stängt av nätverksadaptern då ingen av programmen behöver internetåtkomst.

 

Har en extra slimmad version av Win XP. Tar knappt någon plats och fungerar hur smidigt som helst. Räcker för mina behov.

Inget nät - då är man ju skyddad i a f. :ThumbsUp:

 

 

Även IE6 fick sätta livet till... ^_^

http://www.ie6death.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...