Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klarar Tiger hotet från Longhorn?


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Ojjj vill man göra en jämförelse helknasig så varsogod tror du på den själv :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

:lol:

 

 

Finns faktiskt nyköp av datorer med XP pro  :polis:

 

Och hur många Apple ägare sitter med första versionen av X i sin dator

Att hålla på och jämföra OEM-versioner känns inte riktigt helt rättvist det heller. Då börjar man komma in på hur väl datortillverkaren förhandlat med OS-leverantören och en massa andra faktorer. För mig känns fullversioner endast som ett vettigt sätt att jämföra priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Då tycker jag Apple är än värre som ger en ett system som bara fungerar på just den modell du köpt kallar du det fullversion

 

 

Och Apple måste ju ha den lättaste att förhandla med eller (w00t) (w00t) sig själva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag Apple är än värre som ger en ett system som bara fungerar på just den modell du köpt kallar du det fullversion

 

 

Och Apple måste ju ha den lättaste att förhandla med eller  (w00t)  (w00t)  sig själva

Den version av Mac OS X som du köper hos Apple Store eller inWarehouse eller var som helst är fullversion och kan installeras på vilken Mac som helst som har G3-, G4- eller G5-processor, minst 128 MB minne och inbyggd USB. Dessutom kan man med lite trix installera det även på maskiner som inte har systemkraven som jag nyss nämnde. Det är vad jag kallar fullversion.

 

När man köper en ny Mac får man med en licens av Mac OS X som är speciellt till den dator man köpt.

 

Det är samma sak när man köper en ny dator med XP. Den licens av XP som följer med är tänkt att bara installeras på datorn den såldes med.

 

Så jag förstår inte vad skillnaden är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkt jag äger för sjutton licensen för systemet så då har jag rätt att installera den på vilken dator jag vill det skall inte ett företag bestämma så llänge jag inte har fler än ett system installerat och jag bestämmer själv vad jag skall ha det men icke apple vill annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkt jag äger för sjutton licensen för systemet så då har jag rätt att installera den på vilken dator jag vill det skall inte ett företag bestämma så llänge jag inte har fler än ett system installerat och jag bestämmer själv vad jag skall ha det men icke apple vill annat

Men själva grejen med att det följer med är att man bara ska kunna installera det på den dator man köpte tillsammans med OS X eller XP. Så fungerar det med OS X, och med XP. Enda skillnaden är att Apple har något lättare att göra versioner för varje modell medan Microsoft skulle få det betydligt tuffare om det försökte samma sak. Men principen är det samma. Köper du en dator där XP följer med så är det tänkt att du bara ska få ha XP på den datorn.

 

Nu är det dessutom på gång att man dessutom inte ska få med någon systemskiva när man köper en datorn med XP. Istället ska man få de förinstallerat och vill man installera om får man åka till inköpsstället så har de skivorna där. Men den idén är ännu bara på gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkt jag äger för sjutton licensen för systemet så då har jag rätt att installera den på vilken dator jag vill det skall inte ett företag bestämma så llänge jag inte har fler än ett system installerat och jag bestämmer själv vad jag skall ha det men icke apple vill annat

XP Produkt aktivering.... :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

longhorn_adressbok.jpg

 

OOtroligt!! Microsoft har anställt en DESIGNER!! Första gången i världshistorien som man lyckats designa nåt! ( Men det luktar Apple-rippoff....)

 

Angående Longhorn undrar man vilket minimikrav den kommer att ha på hårdvaran. Panther går ju riktigt bra på riktigt gamla maccar. I samband med Longhorn talas det ju om REJÄLA krav som dagens toppdatorer. För mig får de gärna lansera ett OS som gör 95% av maskinerna odugliga...................... :vissla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte utseende och sådana petitesser kommer att avgöra kampen utan vilket system som är stabilast i framtidens datorer de 64-bitars datorerna Apple har idag släppt datorer som inte kan användas fullt ut det misstaget har inte PC gjort åtminstone inte i samma utsträckning. Skulle jag idag köpt mig en G5 skulle jag känna mig grundlurad

64-bitarsgrejen är rejält överhypad. Väldigt få datoranvändare kommer faktiskt tjäna något på det. Safari kommer inte bli snabbare bara för att det är 64-bitars. Merparten av Photoshops funktioner kommer inte heller bli snabbare av det. Den största fördelen med 64-bitarssystem är att man kan ha mer än 4GB minne. Panther klarar av bra mycket mer än 4GB, men kan inte ge mer än så till varje program. Jag tror Tiger löser det problemet, men det hjälper inte alltid. Photoshop klarar inte mer än 2GB hur du än vrider och vänder på det.

 

AMD:s Athlon64 släpptes ungefär samtidigt som G5:an, och den är också en 64-bitarsprocessor. Windows XP-64 skall släppas någon gång i vår, eller i sommar, sägs det. Visst, Linux och Unix finns ju i 64-bitarsversioner, men dom finns till Mac/PPC också...

 

Hursomhelst skall man inte känna sig lurad för att man köper en G5:a utan ett operativsystem som är helt 64-bitars. Det spelar liksom ingen roll.

 

 

Med att uppdatera är nog Apple ett steg värre tar hutlöst betalt för sina uppdateringar av system som kommer så ofta att det inte går att hänga med. Och programtillverkarna går tyvärr på apples linje och gör program som bara fungerar på det senast där ligger MS många steg före apple. Gamla system fungerar på de flesta av de nya programmen.

Och det konstiga är att även Apples egna Quicktime fungerar i flera MS system än i apples egna och ännu värre blir det säkert när Quicktime 7 kommer att lanseras

Skillnaden är att Apple faktiskt lägger till saker i Mac OS X. Anledningen till att många program bara fungerar i senaste versionen är att senaste versionen är bättre och kan mer. Många av programmen som bara fungerar i Tiger skulle inte ha blivit gjorda om det inte vore för allt som Apple har förbättrat. Anledningen till att det mesta till Windows fungerar lika bra i Win95 som i XP är att det är inte så mycket som är nytt.

 

QuickTime till Mac OS är ett helt system för att spela upp ljud, film, visa bilder, etc. En så kallad API (som Cocoa). QuickTime till Windows är nästan bara QuickTime Player och iTunes. Det går inte att jämföra.

 

 

 

 

Skitsnack vid nyköp av dator kostar inte XP pro så mycket heller man måste jämföra rättvist även som Appleägare

Jodå, det gör det. Det kostar ofta ett antal tusenlappar att uppgradera från XP Home till XP Pro vid köp av en ny dator.

 

 

Hur mycket har det kostat för en PC ägare jo ingenting

Om du tror att Windows inte kostar något bara för att det ingår i datorns pris har du blivit rejält lurad av Microsoft och Dell. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OOtroligt!! Microsoft har anställt en DESIGNER!! Första gången i världshistorien som man lyckats designa nåt! ( Men det luktar Apple-rippoff....)

 

Inget kunde ju iofs vara anskrämligare än XP...O_o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att Windows inte kostar något bara för att det ingår i datorns pris har du blivit rejält lurad av Microsoft och Dell. ;)

När man köper Apple så betalar man inte för systemet då tänka sig då borde Appledatorerna vara lika billiga som PC då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper Apple så betalar man inte för systemet då tänka sig då borde Appledatorerna vara lika billiga som PC då

När man köper en Mac så följer inte bara Mac OS X med. Till exempel iLife och AppleWorks (snart troligen iWork) samt ett par spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men XP o tidigare win os ingår väl bara som installerad, inte ingår väl en system CD/DVD i priset inte, vi fick då bara med en recovery cd till våran compaq/hp men det kanske är det samma som system skiva fast det har ett ner funktions anpassat namn. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till märkesdatorer, typ HP/Compaq ingår oftast bara en sk recoverycd. Men det är väll egentligen vad man får med n Mac också? Köper man däremot från ex Dataparadiset.se så köper man med en skarp licens om man behöver. Jag gjorde så. Det är visserligen en OEM version, So what? Man får ingen tjock lunta eller 2 gratisfrågor till MS. Annars är det som vilken skarp fullversion som helst.

 

Dataparadiset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till märkesdatorer, typ HP/Compaq ingår oftast bara en sk recoverycd. Men det är väll egentligen vad man får med n Mac också? Köper man däremot från ex Dataparadiset.se så köper man med en skarp licens om man behöver. Jag gjorde så. Det är visserligen en OEM version, So what? Man får ingen tjock lunta eller 2 gratisfrågor till MS. Annars är det som vilken skarp fullversion som helst.

 

Dataparadiset

De skivor man får med en Mac är inga räddnings-skivor. Det är helt vanliga systemskivor med det undantaget att de bara går att använda på den Mac-modell de såldes med, detta är helt normalt då det är själva tanken med det. Samma tanke är det med OEM-versionerna av XP och dess räddnings-skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM versionen är en skarp fullversion som bara får säljas tillsammans med nyköp av dator. Det har inget med sk räddningscd att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM versionen är en skarp fullversion som bara får säljas tillsammans med nyköp av dator. Det har inget med sk räddningscd att göra.

Nej, det är inte samma. Man vad jag trycker på är att de skivor som en ny MAc levereras med är med jämförbara med OEM-skivor med XP än med räddningsskivor med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte samma. Man vad jag trycker på är att de skivor som en ny MAc levereras med är med jämförbara med OEM-skivor med XP än med räddningsskivor med XP.

Ja, kan så vara, Men till min eMac tycker jag det är lite räddningsskivestuk över det hela. Stoppa i och följ instruktionerna. Sätta en skiva enligt ett prickmönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här nyheten har skapat lustiga - läs sorgliga & omogna - kommentarer på idg.se (som vanligt)

 

read em and weep:

 

http://idg.se/tjanster/artikelforum/defaul...45934_MW#217345

Den nyheten var ju född till att få en låg nivå bland kommentarerna i sandlådan IDG. :(

Kan de inte växa upp någon gång.

Det sorgliga är att de redan har nått vuxen ålder :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tröttnade efter 10 kommentarer. Vill folk leka i sandlådan så låt de göra det. Det är inget att bry sig i det minsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här nyheten har skapat lustiga - läs sorgliga & omogna - kommentarer på idg.se (som vanligt)

 

read em and weep:

 

http://idg.se/tjanster/artikelforum/defaul...45934_MW#217345

Den nyheten var ju född till att få en låg nivå bland kommentarerna i sandlådan IDG. :(

Kan de inte växa upp någon gång.

Det sorgliga är att de redan har nått vuxen ålder :shifty:

Man skiljer på att vara vuxen i kroppen och att vara vuxen i sinnet. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tröttnade efter 10 kommentarer. Vill folk leka i sandlådan så låt de göra det. Det är inget att bry sig i det minsta.

Just de översta var faktiskt riktigt låga, sen blev det något bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper Apple så betalar man inte för systemet då tänka sig då borde Appledatorerna vara lika billiga som PC då

När du köper en Mac betalar du för OS X. Om Apple inte utvecklade operativsystem hade dom kunnat ta mindre betalt för sina datorer, eftersom dom hade haft mycket mindre utgifter. Alltså betalar man för OS X om man köper en Mac.

 

Och vad har det med en prisjämförelse med "PC" att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...