Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klarar Tiger hotet från Longhorn?


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Klarar Tiger hotet från Longhorn?

 

Nästa stora uppdatering av OS X väntar runt hörnet. Windows Longhorn dröjer förmodligen ända till 2006. Båda är dock moderna operativsystem, och båda satsar stenhårt på att vara bäst. Detroit Free Press har ställt sig frågan om Apple kan hålla Microsoft stången.

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Smartast vinner! Det hänger inte på plånboken! Fördel Apple alltså.......................... :vissla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som vinner? Ja, jag bara helt enkelt tror på Apple. Ganska självklart val enligt mig. De har det snyggaste, smartaste, smidigaste, enklaste, avancerade operativsystemet som finns. Skulle bli galet förvånad om Windows visade sig vara överlägset. Longhorn blir nog mer avancerat än XP men kommer kräva rysligt mycket av datorn.

 

Men smaken avgör kanske ibland från person till person antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiger kommer att vara bättre på alla sätt och vis. Dessutom är det inte helt ovisst om vi får se en 10.5 innan Longhorn. Den möjligheten finns.

Tyvärr tror jag dock att den stora massan naivt kommer att stanna kvar i windows-världen och helt och hållet svälja allt av NGSCB och allt vad de har att komma med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Sticker ut hakan här lite grand. Jag tycker Longhorn verkar riktigt lovande! Verkar vara mer stabilt och framför allt ha ett betydligt fräschare gränssnitt. I vissa fall snyggare än OS X... :rolleyes:

 

Ser fram emot att få testa det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sticker ut hakan här lite grand. Jag tycker Longhorn verkar riktigt lovande! Verkar vara mer stabilt och framför allt ha ett betydligt fräschare gränssnitt. I vissa fall snyggare än OS X...  :rolleyes:

 

Ser fram emot att få testa det!

Jag vet inte jag.. Det ser ut som om Microsoft har kombinerat gammalt utseende med nytt, de har fortfarande inte tagit sig ur Tahoma storlek 10 m.m... Interfacet är så kantigt, samtidigt som det är runt.. Njae, det skär sig i mina ögon.

 

Det nya ser bra ut, men det gamla finns fortfarande kvar. Och så länge det liknar det gamla så litar jag inte ett dugg på operativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Sticker ut hakan här lite grand. Jag tycker Longhorn verkar riktigt lovande! Verkar vara mer stabilt och framför allt ha ett betydligt fräschare gränssnitt. I vissa fall snyggare än OS X...  :rolleyes:

 

Ser fram emot att få testa det!

Jag vet inte jag.. Det ser ut som om Microsoft har kombinerat gammalt utseende med nytt, de har fortfarande inte tagit sig ur Tahoma storlek 10 m.m... Interfacet är så kantigt, samtidigt som det är runt.. Njae, det skär sig i mina ögon.

 

Det nya ser bra ut, men det gamla finns fortfarande kvar. Och så länge det liknar det gamla så litar jag inte ett dugg på operativet.

Nja, det beror nog på vilka dumpar du har sett.

Adressboken är ett exempel på det fräscha, nya gränssnittet. Slår OS X adressbok rejält på fingrarna.

 

longhorn_adressbok.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du kan ändra runt lite i mitt förra inlägg, för om nya Windows ser ut sådär så får jag ju ta tillbaka det jag sa :P

Hade inte sett den screenshoten :)

 

Så då är frågan: Kommer alla säkerhetshål och virus försvinna också, eller får PC-nissarna dras med det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sticker ut hakan här lite grand. Jag tycker Longhorn verkar riktigt lovande! Verkar vara mer stabilt och framför allt ha ett betydligt fräschare gränssnitt. I vissa fall snyggare än OS X...  :rolleyes:

 

Ser fram emot att få testa det!

Jag vet inte jag.. Det ser ut som om Microsoft har kombinerat gammalt utseende med nytt, de har fortfarande inte tagit sig ur Tahoma storlek 10 m.m... Interfacet är så kantigt, samtidigt som det är runt.. Njae, det skär sig i mina ögon.

 

Det nya ser bra ut, men det gamla finns fortfarande kvar. Och så länge det liknar det gamla så litar jag inte ett dugg på operativet.

Nja, det beror nog på vilka dumpar du har sett.

Adressboken är ett exempel på det fräscha, nya gränssnittet. Slår OS X adressbok rejält på fingrarna.

 

longhorn_adressbok.jpg

Känns som om de rippat Adressboken i OS X.

 

För övrigt så är deras ripp av Exposé inget att jubla åt. :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä men lägg av nu Marcus... ;) Upplägget är lika, men det är ju mycket snyggare i Longhorn än i Panther...

 

Har inte sett hur det ser ut i Tiger, men jag hoppas att det inte ser ut som varken Panther eller Longhorn, utan ännu snyggare :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, nya Windows kommer nog vara bättre och se lite snyggare ut med bättre funktioner. Det verkar som myrorna i Redmond jobbar hårt. Men…jag avgör hur mycket bättre (och vad) det är när det väl kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Här är två andra snygga dumpar från Longhorn.

Det tycks vara någon sorts meddelandecentral.

 

longhorn_mess.jpg

 

 

longhorn_samtal.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar helt klart ha kommit en hel del nytt vad gäller gränssnitt i Longhorn. Många gillar det säkert... men för mig passar det inte. Det känns som man har kladdat till det alltför mycket. OS X är mer rent och elegant. För mig känns det som om Microsoft överdriver. De tar i för mycket och då blir det bara pannkaka av alltihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Longhorn har inte speciellt mycket intressant att komma med vad gäller användargränssnitt, iallafall inte det jag har sett. Den där addressboken må inte se speciellt illa ut, men ur en användargränssnittssynvilken är den inte bra. Mac OS X:s addressbok kan visa lika mycket information på en mycket mindre yta. Bra design är inte i första hand en fråga om att det skall se bra ut, det är en fråga om att det skall vara funktionellt. Ganska många Windowsanhängare har anklagat OS X för att vara en polerad yta utan egentligt innehåll. När man ser bilder ur Longhorn börjar man undra om det inte är så att det är Microsoft som bryr sig om hur det ser ut och Apple som bryr sig om hur det fungerar.

 

Och till er som säger att Microsoft stjäl från Apple... Sätt er och använd Windows XP med ett Mac OS X-tema. Det ser ut mer eller mindre exakt som en Mac. Är det lika bra? Om dom verkligen inte gör annat än stjäl från Apple, borde det inte vara aningen mindre dåligt vid det här laget? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det där skärmdumparna ser bättre ut än nuvarande Windows, och det ska man ju vara glad för. Det är skönt om man slipper få kräkskänslor så fort man sätter sig framför en PC. Men den här microsoftiga lekstugestilen finns fortfrarande där. Det finns definitivt inget i det där som slår Aqua. Och sen tror jag inte de kommer att lyckas med att få grässnittet att se snyggt ut i alla program. Det är ju en sak att få egenutvecklade program att se bra ut, men att sedan få ihop det med program som redan finns idag... kan bli betydligt svårare.

 

Sedan är jag personligen av den åsikten att jag hoppas att Windows lever vidare. Visserligen mår jag dåligt så fort jag måste sätta mig framför en dator som har kastat fram tjugo felmeddelanden efter tio minuter, så jag skulle mer än gärna slippa allt vad det innebär. Men jag tror bara Apple kan vara så bra som de är om de slår i underläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte utseende och sådana petitesser kommer att avgöra kampen utan vilket system som är stabilast i framtidens datorer de 64-bitars datorerna Apple har idag släppt datorer som inte kan användas fullt ut det misstaget har inte PC gjort åtminstone inte i samma utsträckning. Skulle jag idag köpt mig en G5 skulle jag känna mig grundlurad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sticker ut hakan här lite grand. Jag tycker Longhorn verkar riktigt lovande! Verkar vara mer stabilt och framför allt ha ett betydligt fräschare gränssnitt. I vissa fall snyggare än OS X...  :rolleyes:

 

Ser fram emot att få testa det!

Om den "stabila" koden i Win9X

"If you can't make it good, at least make it look good."

-- Bill Gates

 

Vad hjälper det att skiten ser bra ut när det knappt är användbart?

Är det någon som tror att Longhorn kommer på något magiskt vis lösa alla säkerhetsproblem med Windows (den är fortfarande mest som XP enligt Paul Thurrott)?

Kommer Longhorn på något magiskt vis eliminera behovet av wizards och faktiskt göra Windows lätt att använda (produktivitet & ekonomi)?

Kommer de flesta att bli som vanligt tvungna att uppgradera sina datorer för att kunna bekvämt använda Longhorn (extra kostnader)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med att uppdatera är nog Apple ett steg värre tar hutlöst betalt för sina uppdateringar av system som kommer så ofta att det inte går att hänga med. Och programtillverkarna går tyvärr på apples linje och gör program som bara fungerar på det senast där ligger MS många steg före apple. Gamla system fungerar på de flesta av de nya programmen.

Och det konstiga är att även Apples egna Quicktime fungerar i flera MS system än i apples egna och ännu värre blir det säkert när Quicktime 7 kommer att lanseras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utseendet är inte allt, det är nog samma sunkiga win känsla i longhorn iaf, Trots "hipp" look, x är x och MS kan aldrig komma upp i samma klass.

Win kommer alltid att kännas som bakplåts papper, så ere.

 

Win användarna kommer nog att gå i taket o tycka att det är great men dom vet ju inget annat heller o det kan dom ju inte råför.

Det är väl bra att vissa nöjer sig med lite, så X leder fortfarande men endel vet bara inte om det :D

 

Om man kollar på dumparna har dom bara lagt till "apple symboler" sänkt opaciteten på text o försökt gjort det modernt, men förmodligen är det samma hiraki i dosträdet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med att uppdatera är nog Apple ett steg värre tar hutlöst betalt för sina uppdateringar av system som kommer så ofta att det inte går att hänga med.

Spana du in priset på XP pro. Ho hum.

Mac OS X är ett ungt OS och har snabbt utvecklats de här fyra eller fem åren.

Apple ska nu lugna sig med nya versioner efter Tiger då de anser sig nått målet med utvecklandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker både Tiger och Longhorn är spännande, eftersom jag har en PC med. Ju mer dumpar man ser från Longhorn, ju mer intressant blir det. Tiger tror jag kommer att vara bättre beroeende på att Microsofts OP är alldeles för stora och komplexa. Det är helt enkelt inte möjligt att få det att fungera helt igenom bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med att uppdatera är nog Apple ett steg värre tar hutlöst betalt för sina uppdateringar av system som kommer så ofta att det inte går att hänga med.  Och programtillverkarna går tyvärr på apples linje och gör program som bara fungerar på det senast där ligger MS många steg före apple. Gamla system fungerar på de flesta av de nya programmen.

Och det konstiga är att även Apples egna Quicktime fungerar i flera MS system än i apples egna och ännu värre blir det säkert när Quicktime 7 kommer att lanseras

Det beror på att Apple har varit flitiga på att lägga in nya funktioner i varje version vilket programvarutillverkarna längtat efter. När OS X är så pass ungt som det är och funktionen som programleverantören vill ha kom i Panther... ja då blir systemkraven där efter.

 

Vad gäller priset så titta på vad XP kostar på hyllan och vad OS X kostar på hyllan. I de flesta fallen är t o m fem licenser av Mac OS X billigare än en licens med XP Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack vid nyköp av dator kostar inte XP pro så mycket heller man måste jämföra rättvist även som Appleägare

 

Jämför själv om man köpte en PC och Mac samtidigt systemen X och XP proi kom också ganska lika i tid så det är en bra jämförelse

 

Hur mycket har det kostat för en PC ägare jo ingenting

 

Och för oss Apple ägare om man följt med hela vägen orkar inte ens räkna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack vid nyköp av dator kostar inte XP pro så mycket heller man måste jämföra rättvist även som Appleägare

Det var ju precis vad jag gjorde. :huh:

Man kan få ett OS på olika sätt. Antigen köper man det löst eller så följer det med vid köp av en dator.

Både OS X och XP kan köpas på hyllan i butik eller så följer det med vid datorköp.

 

Priserna är hämtade från inWarehouse:

OS X (en licens): 1 369 kronor inklusive moms.

XP Home (en licens): 2 520 kronor inklusive moms.

XP Pro (en licens): 3 768 kronor inklusive moms.

2000 Pro (en licens): 3 883 kronor inklusive moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojjj vill man göra en jämförelse helknasig så varsogod tror du på den själv :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

:lol:

 

 

Finns faktiskt nyköp av datorer med XP pro :polis:

 

Och hur många Apple ägare sitter med första versionen av X i sin dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...