Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har jag Fusion Drive?


Padchi

Rekommendera Poster

Hejsan,

Fick nyligen hem min nya iMac 2013 från macoteket (http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresultat/CTO_iMac_27_i7_34GHz8GB3TBGTX_675MX_1GB/prd25615945.aspx) och funderar på hur jag ser om det verkligen är Fusion Drive på den?

Jag har en 3 TB hårddisk som det ska vara men som jag har förstått det så ska det vara en mindre SSD hårddisk också och om jag kör 'diskutil list' i terminalen så får jag enbart fram två hårddiskar med 3TB vardera. När jag googlade detta så fick de flesta fram disk0, disk1 och disk2 där man kunde se att den ena var en SSD med några GB.

 

Flummigt förklarat? Jag är inte helt hajj på detta. Får iaf fram detta när jag kör 'diskutil list':

 

 

/dev/disk0
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *3.0 TB disk0
1: EFI 209.7 MB disk0s1
2: Apple_CoreStorage 3.0 TB disk0s2
3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk0s3
/dev/disk1
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: Apple_HFS Macintosh HD *3.0 TB disk1

 

 

Är allt som det ska och kan jag på något vis se vilka filer / program som körs på min SSD? Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Du borde kunna få fram infon i Apples Systeminformation.

 

EDIT: En fusion drive borde vara helt transparent (osynlig) på Unix-nivån (alltså diskutil).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna få fram infon i Apples Systeminformation.

 

EDIT: En fusion drive borde vara helt transparent på Unix-nivån (alltså diskutil).

 

Har redan kollat där och det står inget om Fusion Drive tyvärr.

 

Såg din edit nu. Om den nu är helt transparent, hur ska jag då kunna veta att den fungerar som den ska? Macoteket skulle ju rent teoretiskt bara ha kunnat slänga in en 3TB vanlig hårddisk och sen säga att det är en fusion drive utan att jag vet om det verkligen är det.

De programmen som jag använder mest som rent teoretiskt skulle starta snabbare startar ungefär lika snabbt som på min gamla iMac från mitten av 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Skivverktyg ska det stå "Logical Volume Group", eller motsvarande på svenska, om du markerar startskivan. Se dump.

 

 

 

Det gör det! Innebär detta att jag har fusion drive? Skulle vara skönt om man kunde se vilka filer och program som använder detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det gör det! Innebär detta att jag har fusion drive? Skulle vara skönt om man kunde se vilka filer och program som använder detta..

Ja, då har du det*. Du kan inte se det**, det jobbar i bakgrunden. Det du läser in oftast hamnar på SSD:n.

 

 

Edit:

 

*Dessutom ska det stå 3,12 TB till höger, och där indikerar ",12" de 128 GB som SSD:n utgör.

**Det är hemligt dessutom, läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_Drive#System_design_insights

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fusiondrive använder sig av CoreStorage. (Även FileVault2 använder sig av CoreStorage)

Du kan skriva följande i terminalen för att lista din CoreStorage och se vad den är byggd av.

 

diskutil cs list

 

Såhär ser det ut i min Mac Mini med fusiondrive.

post-65695-0-31277200-1376420394_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser inte rätt ut.

Hur ser det ut i Systeminformation under Serial-Ata?

Hitta denna skärmdump från en iMac med Fusiondrive

 

sysreport.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte märks att det är en Fusion drive utan det måste kollas i systeminställningarna känns det onekligen som man ska satsa på en riktig SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte märks att det är en Fusion drive utan det måste kollas i systeminställningarna känns det onekligen som man ska satsa på en riktig SSD.

OK, vad kostar en SSD på 3TB? :devil:

 

En fusion drive måste "köras in". Då märker system vilka filer som används mycket och det läggs på SSD-delen. Sedan går det snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, Appels beskrivning på Fusion Drive är "Fusion Drive är en kombination av en supersnabb 128 GB flashenhet och en traditionell hårddisk" och enligt Macoteket ska det vara en Fusion Drive på 3TB (det samma som går att välja på från Appels hemsida).

 

Om så är fallet att jag inte har en SSD, får de ens skriva då att det är en Fusion Drive i den? Jag köpte den enbart för att jag ville ha en Fusion Drive på 3TB dvs det samma som Appel har att erbjuda från deras sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt detta. Någon Fusiondrive verkar det ju inte vara.

Kolla om FileVault används. Systeminställningar->Säkerhet och integritet->FileVault

 

Detta är alltså en sprillans ny iMac tagen ur oöppnad kartrong?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en egen byggd Fusion drive med en SSD och en vanlig hdd och så här ser det ut för mig.

 

post-45175-0-45136200-1376422492.png

 

post-45175-0-27225900-1376422508_thumb.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, Appels beskrivning på Fusion Drive är "Fusion Drive är en kombination av en supersnabb 128 GB flashenhet och en traditionell hårddisk" och enligt Macoteket ska det vara en Fusion Drive på 3TB (det samma som går att välja på från Appels hemsida).

 

Om så är fallet att jag inte har en SSD, får de ens skriva då att det är en Fusion Drive i den? Jag köpte den enbart för att jag ville ha en Fusion Drive på 3TB dvs det samma som Appel har att erbjuda från deras sida.

Vad står det på kvittot? Vad kostade Macen? Kolla mot deras priser här:

http://www.macoteket.se/Categories/Datorer/iMac.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det på kvittot? Vad kostade Macen? Kolla mot deras priser här:

http://www.macoteket.se/Categories/Datorer/iMac.aspx

 

Såg nu på kvittot så står det att det är en 3 TB seriell ATA-hårddisk med andra ord inte en Fusion Drive som det står i beskrivningen. Betalade 22 238 kr för det alltså är det den som jag länkade till i huvudinlägget (http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresultat/CTO_iMac_27_i7_34GHz8GB3TBGTX_675MX_1GB/prd25615945.aspx).

 

Är det jag som är dum och förväntar mig en Fusion Drive MED SSD när det står att det är en Fusion Drive eller är det de som har gjort fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det Fusion Drive ska du så klart ha både HDD och SSD, allt annat är bedrägeri, eller i alla fall vilseledande reklam/marknadsföring. Klaga!

 

Edit: Jag lägger till en pdf och ett Safari-webbarkiv av Macotekets hemsida i en zip nedan, så kan du bevisa att de har gjort fel, om de nu skulle ändra på hemsidan.

Arkiv.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, vad kostar en SSD på 3TB? :devil:

 

En fusion drive måste "köras in". Då märker system vilka filer som används mycket och det läggs på SSD-delen. Sedan går det snabbt.

 

Du får en riktig 256 GB SSD för 880:- mindre som du kan lägga på en hårddisk.

Och att jämföra med 3 TB SSD känns väl lite långsökt eller?

 

Uppstartstiden är väl knappast heller något som måste "köras in"

 

Nu verkar det inte som trådskaparen fått en Fusion drive i och för sig så jag antar att att en sådan är bättre än det verkade som tidigare i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, vad kostar en SSD på 3TB? :devil:

 

En fusion drive måste "köras in". Då märker system vilka filer som används mycket och det läggs på SSD-delen. Sedan går det snabbt.

Nej tvärsom faktiskt.

Från början ligger allt på SSD men medans man arbetar med den flyttar den filerna som man inte använder så ofta till Sata disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du får en riktig 256 GB SSD för 880:- mindre som du kan lägga på en hårddisk.

Och att jämföra med 3 TB SSD känns väl lite långsökt eller?

 

Uppstartstiden är väl knappast heller något som måste "köras in"

 

Nu verkar det inte som trådskaparen fått en Fusion drive i och för sig så jag antar att att en sådan är bättre än det verkade som tidigare i tråden.

Använder 400GB av 512GB på den bärbara datorn. Använder mer än så på den stationära.

 

Nej tvärsom faktiskt.

Från början ligger allt på SSD men medans man arbetar med den flyttar den filerna som man inte använder så ofta till Sata disken.

Hur trycker man in mer än 400GB filer på en 128 GB SSD? :devil:

(Ja, ja, kunde inte låta bli.)

 

OK, den lägger på SSDn först tills den blir full. Ja, självklart är det bäst.

 

Läste ett test som någon amerikansk sajt gjort på fusion drive och där tog det en (god) stund att få upp prestandan, dvs så att Macen fått över filerna som användes ofta till SSDn. De hade förstås (mycket) mer data än som rymdes på SSDn när de gjorde testet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder 400GB av 512GB på den bärbara datorn. Använder mer än så på den stationära.

 

Hur trycker man in mer än 400GB filer på en 128 GB SSD? :devil:

(Ja, ja, kunde inte låta bli.)

 

OK, den lägger på SSDn först tills den blir full. Ja, självklart är det bäst.

 

Läste ett test som någon amerikansk sajt gjort på fusion drive och där tog det en (god) stund att få upp prestandan, dvs så att Macen fått över filerna som användes ofta till SSDn. De hade förstås (mycket) mer data än som rymdes på SSDn när de gjorde testet.

 

Jag förstår inte hur mycket du har på dina hårddiskar har att göra med detta?

För vad jag förstår har han en ny dator med få filer på.

 

Det säger sig självt att har man en ny dator med bara OS:et på så fyller det bara SSD:n

När SSD:n är full flyttar den filer som man inte använder så ofta men SSD:n har alltid en 8GB skriv cache så i praktiken märker du aldrig av någon prestanda sänkning.

 

Så ditt påstående att den måste "köras in" för att sedan gå snabbare är bara nonsens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag förstår inte hur mycket du har på dina hårddiskar har att göra med detta?

För vad jag förstår har han en ny dator med få filer på.

 

Det säger sig självt att har man en ny dator med bara OS:et på så fyller det bara SSD:n

När SSD:n är full flyttar den filer som man inte använder så ofta men SSD:n har alltid en 8GB skriv cache så i praktiken märker du aldrig av någon prestanda sänkning.

 

Så ditt påstående att den måste "köras in" för att sedan gå snabbare är bara nonsens.

Jag refererade till den artikel jag läste där testarna först inte märkte av någon prestandaökning, men efter "inkörning" så blev det snabbare. Den artikeln kan du nog hitta via svenska MacWorlds nyhetssida. Den skrevs när fusion drive var nytt.

 

Det är inte säkert att TS har en dator med få filer på. Han kan ha använt Flyttassistenten och lagt in massor med Gigabyte på den.

 

I alla fall: TS har fått en dator utan fusion drive, trots att specifikationerna på hemsidan säger att det ska ingå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...