Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har jag Fusion Drive?


Padchi

Rekommendera Poster

Jag refererade till den artikel jag läste där testarna först inte märkte av någon prestandaökning, men efter "inkörning" så blev det snabbare. Den artikeln kan du nog hitta via svenska MacWorlds nyhetssida. Den skrevs när fusion drive var nytt.

 

Det är inte säkert att TS har en dator med få filer på. Han kan ha använt Flyttassistenten och lagt in massor med Gigabyte på den.

 

I alla fall: TS har fått en dator utan fusion drive, trots att specifikationerna på hemsidan säger att det ska ingå.

 

En artikel som är i princip värdelös att nämna eftersom du inte länkar till den så man får läsa den.

För "märka av" låter som en subjektiv bedömning och inte som en faktiskt prestanda ökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

 

En artikel som är i princip värdelös att nämna eftersom du inte länkar till den så man får läsa den.

För "märka av" låter som en subjektiv bedömning och inte som en faktiskt prestanda ökning.

Jag har talat om att artikeln finns och hur du hittar den. Är du intresserad så letar du upp den, annars inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har talat om att artikeln finns och hur du hittar den. Är du intresserad så letar du upp den, annars inte. :)

 

Så det ligger på mig att leta reda på källan som du bygger ditt lösryckta påstående som du utger för att vara fakta?

 

Ditt påstående om "inkörning" kan tolkas som att det gäller för alla med FD.

En dator som är ny eller som man fört över filer med Flyttassistenten som inte fyller hela SSD:n går snabbt från början.

Däremot en dator som du fört över filer med Flyttassistenten som fyller mer än SSD:n går också snabbt i själva OS:et eftersom OS:et ligger på SSD direkt.

Program däremot kan gå långsamt eftersom dom kan ligga på den vanliga hårddisken.

 

Så ditt kategoriska påstående stämmer inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Fick nyligen hem min nya iMac 2013 från macoteket (http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresultat/CTO_iMac_27_i7_34GHz8GB3TBGTX_675MX_1GB/prd25615945.aspx) och funderar på hur jag ser om det verkligen är Fusion Drive på den?

 

Om du har beställt exakt denna dator så står det FusionDrive i specifikationstexten. FusionDrive är benämningen på Apples lösning med vanlig hårddisk och SSD i kombo. Då ska det vara detta och inget annat. Är det beställt så ska det levereras så eller bytas ut till en med FD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat de nu och som ni säger så ska jag ha en dator med FD då det är det jag har beställt. Bara att hoppas att de är bra nog att inse sitt misstag och kan byta ut så jag får den datorn jag beställde..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat de nu och som ni säger så ska jag ha en dator med FD då det är det jag har beställt. Bara att hoppas att de är bra nog att inse sitt misstag och kan byta ut så jag får den datorn jag beställde..

 

 

Bara att stå på dig om dom trilskas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat de nu och som ni säger så ska jag ha en dator med FD då det är det jag har beställt. Bara att hoppas att de är bra nog att inse sitt misstag och kan byta ut så jag får den datorn jag beställde..

Undertiden gör inget med datorn så de kan hålla det mot dig senare. Stoppa ner den i kratongen å låt den sova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel i specifikationen på deras hemsida. Får lämna tillbaka datorn.

Tur att jag var uppmärksam på detta, hoppas det inte är allt för många som beställt samma i tron om att det är en fusion drive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde få den bytt till en med Fusion Drive. För samma pris, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde få den bytt till en med Fusion Drive. För samma pris, förstås.

 

Lär de nog inte gå med på då den datorn med Fusion Drive kostar 24.500 vilket är ca 2.500 kr mer än den datorn jag köpte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se det så här: MWF är kanske det viktigaste macforumet i landet. Just nu framstår Macoteket som att de har vilselett dig att köpa något du inte fick. Om de är smarta så låter dig få det du trodde att du köpte, det gör att alla andra kan känna att Macoteket är seriösa; de skapar goodwill. Eller så struntar de i dig, vilket inte är så smart, då får deras rykte sig en knäck hos den samling macfantaster de sannolikt vill ha bra rykte hos. Om du kan få Macoteket att se det så här så har de skapat en billig "annons". Återkom gärna hur det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lär de nog inte gå med på då den datorn med Fusion Drive kostar 24.500 vilket är ca 2.500 kr mer än den datorn jag köpte.

Det som står på hemsidan gäller.

 

"Krav som näringsidkare måste följa:

...

Köperbjudanden

Om en säljare marknadsför en bestämd produkt tillsammans med en prisangivelse måste också annan information finnas med. Marknadsföringen måste då bland annat innehålla produktens utmärkande egenskaper, pris och betalningsvillkor."

 

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Marknadsforingslagen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om dom skriver att det är en fusion drive så ska du ha en fusion drive! annars är det falsk marknadsföring väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om dom skriver att det är en fusion drive så ska du ha en fusion drive! annars är det falsk marknadsföring väl?

Just precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som står på hemsidan gäller.

 

"Krav som näringsidkare måste följa:

...

Köperbjudanden

Om en säljare marknadsför en bestämd produkt tillsammans med en prisangivelse måste också annan information finnas med. Marknadsföringen måste då bland annat innehålla produktens utmärkande egenskaper, pris och betalningsvillkor."

 

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Marknadsforingslagen/

 

Och detta är påföljden om företaget inte följer just marknadsföringslagen, längre ner på samma sida:

Om näringsidkaren inte följer lagen

Näringsidkare som bryter mot lagen kan förbjudas av Marknadsdomstolen att fortsätta med sin marknadsföring. Marknadsdomstolen kan också tvinga näringsidkaren att lämna information i marknadsföringen. Till exempel prisinformation.
Näringsidkare kan också bli skyldig att betala en särskild avgift, en så kallad marknadsstörningsavgift. Avgiften är lägst fem tusen kronor och högst fem miljoner kronor. Denna avgift tillfaller staten.
I fall av mindre betydelse kan Konsumentombudsmannen besluta att näringsidkaren ska sluta med sin marknadsföring. Konsumentombudsmannen kan också besluta att näringsidkaren ska lämna viss information i marknadsföringen. Marknadsdomstolens och Konsumentombudsmannens beslut är ofta kopplade till ett vite.
Du kan anmäla marknadsföring som du uppfattar som vilseledande eller otillbörlig till Konsumentverket. Anmälan skickar du in via vårt anmälningsformulär som finns till vänster på denna sida, ”Gör en anmälan nu”.

 

Nej, Det är konsumentköplagen som skall användas i detta fall:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentkoplagen/

Fel på varan

Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:
  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.
Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

 

Edit: fixade formatering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är "fel på varan" enligt KKL* och säljaren kan antingen låta dig häva köpet och få pengarna tillbaka, eller sätta dit en SSD så att du får en Fusion Drive.

 

"... Om inte annat följer av avtalet, skall varan
... 3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till ..."
ur § 16

 

"Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. ..." ur § 22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag ska alltså kräva att få datorn för 24.500 istället? Låter ologiskt i mina öron då de enbart kan säga att jag ska skicka tillbaka datorn och få pengarna tillbaka vilket de har gjort i det här fallet. Fick ett presentkort med på 500kr men osäker på om jag ens vill beställa från de igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störande att man inte kan citera från telefonen..

 

Men då de har erbjudit mig att lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka så känns det som om de har följt KKL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Men då de har erbjudit mig att lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka så känns det som om de har följt KKL.

Visst, det är ett sätt man kan följa KKL. Mindre goodwill, men lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dåligt tycker jag. köp på apple store eller på mstore istället! jag hade nåt liknande på macoteket och köper inget där mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, det är väldigt klantigt, i bästa fall. Om de nu gör det själva, och inte får in det från tredje man. I så fall har de en dålig underleverantör, men det är i alla fall deras ansvar. Att låta köpet gå tillbaka är det minsta man kan begära, men hade jag månat om mina kunder och goodwill så hade jag sett till att TS hade fått sin SSD och riktiga Fusion Drive. Det finns andra företag att gå till, nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dåligt tycker jag. köp på apple store eller på mstore istället! jag hade nåt liknande på macoteket och köper inget där mer

 

Jag beställer alltid från Apple Store annars men just vid det här tillfället så ville jag kunna köra datorn på avbetalning och Apple Stores 12 månader räcker inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag beställer alltid från Apple Store annars men just vid det här tillfället så ville jag kunna köra datorn på avbetalning och Apple Stores 12 månader räcker inte.

ok fattar.men det som jag tycker är irriterande är att du fått massa jobb med att ringa och kolla och gå tillbaka med den bara för att dom sålt helt fel dator. men nån annan kanske har avbetalning? jag skulle hellre testa elgiganten än macoteket i såna fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är väl att Elgiganten och de andra större elektronikkedjorna enbart säljer standardmodellerna utan tillval som Fusion drive? Men finns kanske undantag. Leta runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag beställer alltid från Apple Store annars men just vid det här tillfället så ville jag kunna köra datorn på avbetalning och Apple Stores 12 månader räcker inte.

Gå till banken och ta ett medlemslån om du är med i facket. Det kan vara billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...