Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur räknar de ränta på lån på banken?


Semmelman

Rekommendera Poster

Det egna kapitalet var ca 3,5 miljoner, omsättningen 179 miljoner.

Med den omsättningen handlar det väl om ett aktiebolag. Hur aktierna värderas är väl mest en teknikalitet, eller hur? Det låter märkligt i mina öron att ett företag med nästan 2 miljoner i avkastning skulle vara värt 3,5 miljoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Med den omsättningen handlar det väl om ett aktiebolag. Hur aktierna värderas är väl mest en teknikalitet, eller hur? Det låter märkligt i mina öron att ett företag med nästan 2 miljoner i avkastning skulle vara värt 3,5 miljoner.

Mig veterligen drivs alla Ica-butiker som aktiebolag. Det är det egna kapitalet som uppgår till 3,5 miljoner, värdet på butiken är sannolikt flera gånger högre än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen drivs alla Ica-butiker som aktiebolag. Det är det egna kapitalet som uppgår till 3,5 miljoner, värdet på butiken är sannolikt flera gånger högre än så.

Alltså är värderingen av det egna kapitalet bara teknikaliteter. För ett noterat bolag styrs ju värdet av kapitalet i stor utsträckning av avkastningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså är värderingen av det egna kapitalet bara teknikaliteter. För ett noterat bolag styrs ju värdet av kapitalet i stor utsträckning av avkastningen.

Vad menar du? Det egna kapitalet är en nominell post i balansräkningen som styrs av bolagets resultat samt av bolagsstämman beslutad utdelning. Det egna kapitalet är på inget sätt föremål för värdering (annat än vid eventuella nyemissioner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... för oss som inte hänger med i vokabuläret... vem har mest vinstmarginal el avkastning (vilket som nu betyder mest i vad som kan va viktigt), handlarna eller bankerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... för oss som inte hänger med i vokabuläret... vem har mest vinstmarginal el avkastning (vilket som nu betyder mest i vad som kan va viktigt), handlarna eller bankerna?

Ica-handlarna har en bättre avkastning på det egna kapitalet än bankerna, medan bankerna har en högre vinstmarginal. Enkelt förklarat så gör Ica-handlarna en stor vinst i förhållande till de pengar som de satsat (det egna kapitalet) och bankerna har en stor vinstmarginal på de tjänster säljer, men då de satsat väldigt mycket pengar (eget kapital) så blir avkastningen lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, tack, förmodligen så enkel å bra förklaring man kan ge bara jag som är lite seg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...