Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumuppdateringen klar


Joel Westerholm

Rekommendera Poster

Jo, men direkt från paddan. Hur man får över bilden till Macen vet jag, men om jag sitter i trädgården vill jag förmodligen inte gå in på hemmakontoret, utan jag vill kunna bifoga skärmbilden där och då.

Till MW:s gamla forum gick det ju tyvärr inte, men kanske det är ändring på det nu när det är så uppgraderat och moderniserat ? :totaltgalen::totaltgalen:

I övrigt så funkar det bra med Copy and Paste exv till dokument eller mail, när inte de inbyggda funktionerna används,

 

Har inte ipaden till hands just nu, men det här skulle behöva kluras med nå tag ;) men tror väl redan nu att jag kommer att åka på pumpen. för det går förmodligen inte. MAn får ha en bärbar mac till hands ute i trädgården så man slipper gå in.

 

Ipaden är nog bra, men för min del så slutar det alltid med att jag går in efter macen, blir så himla frustrerad över ipadens begränsningar. Speciellt när man besöker forumet och vill citera i någon tråd och webbläsaren ideligen krashar, men det kanske det är slut med nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 359
  • Created
  • Senaste svar

Jag och Kiplon får lite förkrympta info-rutor (sådana där när man för muspekaren över namnet,

 

attachicon.gifSkärmdump 2013-05-20 kl. 21.50.44.jpg

 

attachicon.gifSkärmdump 2013-05-20 kl. 21.51.19.jpg

 

medan t.ex. mikaellq och Svolder får stora och fina...

 

attachicon.gifSkärmdump 2013-05-20 kl. 21.51.48.jpg

 

attachicon.gifSkärmdump 2013-05-20 kl. 21.50.23.jpg

 

Jag hade starkt misstänkt dig för att favorisera vissa, om det inte vore så att du själv drabbats av denna förkrympning:

 

attachicon.gifSkärmdump 2013-05-20 kl. 21.52.51.jpg

 

:D

 

Är man bara värd "stor ruta" där alla knappar syns om man skrivit en lustig kommentar om sig själv?

Ser ut som det är någonting som skiljer så att det triggas igång ett clear-element i vissa situationer. Borde vara enkelt att lägga in en clear i slutet där så det alltid justerar höjden.

 

 

Hur har vi det med stavningen? Och ingen svengelska, tack.

attachicon.gifSkärmavbild 2013-05-21 kl. 09.56.32.png

 

Förslag:

Bifogad(e) minibild(er)

Tummbilder är helt klar en taskig övesättning. Tumnaglar är det man kallar det för på svenska.

 

Minibilder... Miniatyrer har jag sett användas ibland.

 

Eg. Bifogad(e) miniatyr(er)

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Tummbilder är helt klar en taskig övesättning. Tumnaglar är det man kallar det för på svenska.

 

Minibilder... Miniatyrer har jag sett användas ibland.

 

Eg. Bifogad(e) miniatyr(er)

 

:)

Om man ska tro NE:s engelska ordbok är miniatyrer eller miniatyrbilder att föredra. Tumnagel nämns inte ens i datorsammanhang. Och detta är allmänt språkbruk.

 

post-28798-0-05195700-1369154949_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-64246-0-53526800-1369155265.png

 

Färgvalsrutan har ett scrollelement som nästan täcker hela kolumnen längst till höger. Även ikonerna där till höger där markeringar och grafik går in på ovanliggande rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag klickar på Markera forumet som läst längst ner på sidan händer ingenting.

Har någon annan fått det att fungera?

 

Har varit bortrest så jag vill ha det markerat som läst och börja om från början så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag blind eller? Hur jag letar så hittar jag inte den vanligaste och ursprungligaste smileyn av dem alla, den som man iofs lika gärna kan skriva med ett : och ett )

 

och som avtecknas i menyraden och som jag sen inte hittar???

 

post-67957-0-21540900-1369156591_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummbilder är helt klar en taskig övesättning. Tumnaglar är det man kallar det för på svenska.

 

Minibilder... Miniatyrer har jag sett användas ibland.

 

Eg. Bifogad(e) miniatyr(er)

 

:)

 

 

Om man ska tro NE:s engelska ordbok är miniatyrer eller miniatyrbilder att föredra. Tumnagel nämns inte ens i datorsammanhang. Och detta är allmänt språkbruk.

 

attachicon.gifDump 2013-05-21 kl. 18.48.16.png

Svenska Datatermgruppen säger "minibild" eller "miniatyrbild".

http://www.datatermgruppen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=91&obj=a179&uttr=thumbnail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet av egna erfarenheter att uppdatera ett forum till en nya mjukvara är inte lätt. Det är alltid en massa buggar och skit. Och det skall passa med tidigare fix man gjort osv. Den här uppgraderingen känns ju som en riktigt stor/större också...

 

Som ett litet förslag. Till alla olika forum finns det alltid en massa s k MOD's (modifikationer) man kan installera. Och det brukar alltid finnas ngn som gjort en s k "Bug tracker". Det skulle nog vara bra att ha en sån här på forumet. Både till nu, men också till vardags sen. Dyker alltid upp ngt varteftersom webläsare uppgraderas osv. Alt. att ha ett separat system, t ex Mantis

 

Eller om man gör en underkategori i "Diskutera MacWorlds webbplats och forum" med Buggar.

 

För att ha alltingienendalångtråd kommer till slut bli omöjligt för "Joel & c/o" att hantera. Är lätt att missa och ha kolla på allt då.

 

Det brukar i a f bli mer lättjobbat för den/de som skall ha hand om det, även om det kanske blir mer att göra för den/de som skall rapportera in "sitt fynd".

 

Jaja, bara en tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog inte sett minibild ngn gång.

 

Men går man på deras sidan så är ju "miniatyr" ett bra alternativ:

 

Miniatyr ensamt förekommer också, men denna avkortade term bör endast användas om sammanhanget är givet.

...och här är det ju ganska givet sammanhang då det handlar om bilder. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag blind eller? Hur jag letar så hittar jag inte den vanligaste och ursprungligaste smileyn av dem alla, den som man iofs lika gärna kan skriva med ett : och ett )

 

och som avtecknas i menyraden och som jag sen inte hittar???

Om du klickar på smileysymbolen i ikonraden så får du upp alla i nederkant av skrivrutan, men pilar höger/vänster för att visa fler. :crossfingers::yeahbaby:

 

Är kanske bra att memorera de man brukar använda oftast. Går fortare att skriva, än att leta upp. :)

 

Tex:

 :crossfingers:

 

Kika lite här. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på smileysymbolen i ikonraden så får du upp alla i nederkant av skrivrutan, men pilar höger/vänster för att visa fler. :crossfingers::yeahbaby:

 

Är kanske bra att memorera de man brukar använda oftast. Går fortare att skriva, än att leta upp. :)

 

Tex:

 :crossfingers:

 

Kika lite här. ;)

 

fast såklart jag menade att jag inte hittar just den smileyn när jag öppnar menyn, dock alla andra. Tänkte det var underförstått :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast såklart jag menade att jag inte hittar just den smileyn när jag öppnar menyn, dock alla andra. Tänkte det var underförstått :)

nu verkar det iofs ha fixat till sig, men i går kväll så gick det inte att skriva smilgubben med ett : och ett ) , iaf så hände det mig i något inlägg. därav min fundering om jag inte ser träden för all skog. Nu går det och då går det ju helt klart myckt fortare att skriva smilgubbarna för hand än att klicka i menyn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast såklart jag menade att jag inte hittar just den smileyn när jag öppnar menyn, dock alla andra. Tänkte det var underförstått :)

Där.

post-28798-0-24453700-1369160309_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där.

Som jag trodde m a o, jag såg inte träden för all skog..... :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går man in och kollar statistiken längst ner på sidan blir profilbilden lite lätt komprimerad :citation:

post-34005-0-78073300-1369162854_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall alldeles för ljust. Men vi kanske är få som sitter vid större skärmar?

Jag sitter vid min MBP 13" och tycker det är vedervärdigt ljust......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst problemet tack vare mikaellq:s och iEricF:s stilmall, se bifogad fil. I Safari lägger man till den i Inställningar > Avancerat > Stilmall. I Chrome har jag för egen del lagt in det via tillägget Stylebot. Liknande möjligheter/tillägg finns sannolikt för andra webbläsare. Koden kommer man åt genom att öppna stilmallen i exempelvis Safari (den har ju alla).

Jag sitter vid min MBP 13" och tycker det är vedervärdigt ljust......

Testa ovanstående. Det blev bättre.

MWF.css

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Har du missat denna?

 

#71

 

Sen kan du ju ställa minimistorleken själv i webbläsaren.

Jo, men tyckte tt det vore smidigt om man själv kunde spara hur sidan visas. Det här är en av få sidor som jag regelbundet loggar in på så här skulle det ju kunna sparas i min användare. Zoom i webbläsaren blir dessutom något helt annat, jag skulle vilja ha en enkel förstoring av hela fältet med inlägget, även om jag inte ser något behov av förstorad profilbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man klickar på rubriken till ett ämne bör man komma till sista sidan. Det gör man inte. Man kommer till första sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man klickar på rubriken till ett ämne bör man komma till sista sidan. Det gör man inte. Man kommer till första sidan.

Att komma till sista sidan är ju som att komma in mitt i handlingen i en film. Man bör därför komma till första sidan, precis som nu.

 

Har man läst delar av tråden klickar man lämpligen på stjärnan till vänster, då kommer man till första olästa inlägg. (Detta oavsett om detta ligger på sista sidan eller ej.)

 

EDIT: Rättat syftningsfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kollade närmare på det och tydligen sker uppdateringen var 3:e timme. Kan slå på att det uppdateras direkt men det påverkar prestanda, jag måste kolla med teknikerna först hur mycket de tror att det kommer påverka. Jag har hellre ett snabbt forum än uppdaterad statistik, men om det inte påverkar så mycket är det ju bara att köra.

OM det uppdateras var tredje timme borde det bli en större belastning just då. Om man kör en gång i halvtimman blir det oftare men med mindre arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörru Joel. Du kan ju inte ha missat att somliga har tagit fram ett fix för att få ett bredare forum och responsen är stor vilket visar att valet av smalt forum ogillas kraftigt. Är det inte dags att göra det "fullbrett" från början? Eller en knapp där man kan välja bredd? Ska vi sitta och göra fix...?

...

Dessutom verkar det vara i stort sett enighet om att forumet är för vitt. Varför då inte anpassa färgen...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man klickar på rubriken till ett ämne bör man komma till sista sidan. Det gör man inte. Man kommer till första sidan.

 

 

Att komma till sista sidan är ju som att komma in mitt i handlingen i en film. Man bör därför komma till första sidan, precis som nu.

 

Har man läst delar av tråden klickar man lämpligen på stjärnan till vänster, då kommer man till första olästa inlägg. (Detta oavsett om detta ligger på sista sidan eller ej.)

 

EDIT: Rättat syftningsfel.

och jag kommer mitt i tråden när jag klickar på rubriken, lite snårigt när tråden har väldigt många sidor.

Helst skulle jag vilja komma till sista inlägget, det andra har man ju läst redan.

Alla frågor brukar inte få så många sidor utan ytterst få, det är då lätt att gå till första sidan om man behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att komma till sista sidan är ju som att komma in mitt i handlingen i en film. Man bör därför komma till första sidan, precis som nu.

Jag har iofs inte läst alla sidorna i tråden om vad vi gör idag, men det verkar rätt ointressant att sitta och läsa om vad vi gjorde idag 2005. Bättre att man kommer till sista sidan direkt. Nu måste man pricka rätt på en liten siffra. Funkar med mus, är väldigt trixigt på paddan. Trådar som handlar om något specifikt datorproblem är sällan mer än en sida, eller max två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...