Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumuppdateringen klar


Joel Westerholm

Rekommendera Poster

Joel Westerholm

niffen, den 21 Maj 2013 - 12:49, skrev:

 

Vart har underrubrikerna tagit vägen? :fundersam: Jag tycker det är en viktig del av rubriksättningen.attachicon.gif Skärmavbild 2013-05-21 kl. 12.42.45.png

Jo, funktionen för underrubriker, eller "descriptions" som forumet kallar dem, har tagits bort. Inte helt hundra kanske, eventuellt kan vi slå på att de underrubriker som redan finns kan visas eftersom de ligger kvar i databasen men man kommer inte kunna lägga till nya i trådar som inte redan har en underrubrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 359
  • Created
  • Senaste svar

Jo, funktionen för underrubriker, eller "descriptions" som forumet kallar dem, har tagits bort. Inte helt hundra kanske, eventuellt kan vi slå på att de underrubriker som redan finns kan visas eftersom de ligger kvar i databasen men man kommer inte kunna lägga till nya i trådar som inte redan har en underrubrik.

Rubrikerna har en gång skrivits med tanke på stöd av underrubriker så i alla händelser måste de viktigare trådarna gås igenom om enbart huvudrubriken ska vara kvar. Det är elementärt, hälsar en van rubriksättare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, funktionen för underrubriker, eller "descriptions" som forumet kallar dem, har tagits bort. Inte helt hundra kanske, eventuellt kan vi slå på att de underrubriker som redan finns kan visas eftersom de ligger kvar i databasen men man kommer inte kunna lägga till nya i trådar som inte redan har en underrubrik.

Varför ser mitt inlägg så fel ut i ditt citat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Varför ser mitt inlägg så fel ut i ditt citat?

 

Jag testade autosparningsfunktionen när jag skrev svaret på ditt inlägg (när du skriver ett svar så sparas det du skriver med några sekunders mellanrum, så att om du råkar gå från sidan eller webbläsaren kraschar kan du hitta det igen). Och det verkar tyvärr som att den funktionen inte lirar så bra med svenska tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Etiketterna som dyker upp när man håller muspekarna över raderna i Senaste nytt från MacWorld och Allt om iPhone verkar ha felaktig teckenkodning - svenska tecken återges på felaktigt sätt.

 

Inte för att jag förstår varför etiketterna behövs där, bättre att stänga av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fyra olika markeringar men jag blir inte riktigt klok på dem. Sen är några mörkare och andra inte....

post-363-0-65294800-1369137804.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, funktionen för underrubriker, eller "descriptions" som forumet kallar dem, har tagits bort. Inte helt hundra kanske, eventuellt kan vi slå på att de underrubriker som redan finns kan visas eftersom de ligger kvar i databasen men man kommer inte kunna lägga till nya i trådar som inte redan har en underrubrik.

 

Ta till baka funktionen med underrubriker...

Det gör rubriken och tråden mer tydlig, som i min tråd om ( fiber ur=är det värt pengarna.) Eller fyndig som axelmans (Vad gör du idag? En mycket o- UR= vetenskaplig undersökning). Och inte som nu, Vad gör du idag? En mycket o- i Papperskorgen.

Ta till baka underrubrikerna. Please..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande är det fel på antalet visningar:

post-11001-0-39635300-1369139984_thumb.png

Trådarna är markerade som lästa (av mig), men de har fortfarande 0 visningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Fortfarande är det fel på antalet visningar:

attachicon.gifSkärmavbild 2013-05-21 kl. 14.39.27.png

Trådarna är markerade som lästa (av mig), men de har fortfarande 0 visningar.

 

Det är inte riktigt ett fel men det finns en fördröjning när det gäller antalet visningar. De uppdateras inte direkt, utan det kan ta några minuter. Utan att ha tittat närmare på det så skulle jag absolut tro att det är av prestandaskäl, om forumet skulle behöva göra en koll efter antalet visningar på varje tråd varenda gång någon listar en forumvy så blir det en del belastning på databasen.

 

Nu sker det istället var tionde minut, eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Vad är "Pages" för skumma grejer? Engelska språket i alla fall. Se nedan.

 

attachicon.gifDump 2013-05-21 kl. 14.08.54.png

attachicon.gifDump 2013-05-21 kl. 14.09.34.png

attachicon.gifDump 2013-05-21 kl. 14.10.07.png

 

En funktion i forumet som jag inte tror att vi använder till något, därför har jag inte brytt mig om att översätta det. Får kolla på det, borde bara vara att slå av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte riktigt ett fel men det finns en fördröjning när det gäller antalet visningar. De uppdateras inte direkt, utan det kan ta några minuter. Utan att ha tittat närmare på det så skulle jag absolut tro att det är av prestandaskäl, om forumet skulle behöva göra en koll efter antalet visningar på varje tråd varenda gång någon listar en forumvy så blir det en del belastning på databasen.

 

Nu sker det istället var tionde minut, eller något liknande.

 

Det är nu snart två timmar sedan jag kollade på de trådarna och 22 minuter sedan jag postade. Det är fortfarande 0 visningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En funktion i forumet som jag inte tror att vi använder till något, därför har jag inte brytt mig om att översätta det. Får kolla på det, borde bara vara att slå av.

Gör det i så fall, det ser bara osnyggt ut med blindspår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst problemet tack vare mikaellq:s och iEricF:s stilmall, se bifogad fil. I Safari lägger man till den i Inställningar > Avancerat > Stilmall. I Chrome har jag för egen del lagt in det via tillägget Stylebot. Liknande möjligheter/tillägg finns sannolikt för andra webbläsare. Koden kommer man åt genom att öppna stilmallen i exempelvis Safari (den har ju alla).

Tack! Nu ser det äntligen vettigt ut.

 

Men ska man verkligen behöva lita till andra forumanvändare när det gäller att korrigera problem som MW-redaktionen borde åtgärda :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

 

Det är nu snart två timmar sedan jag kollade på de trådarna och 22 minuter sedan jag postade. Det är fortfarande 0 visningar...

 

Kollade närmare på det och tydligen sker uppdateringen var 3:e timme. Kan slå på att det uppdateras direkt men det påverkar prestanda, jag måste kolla med teknikerna först hur mycket de tror att det kommer påverka. Jag har hellre ett snabbt forum än uppdaterad statistik, men om det inte påverkar så mycket är det ju bara att köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vi som modererar har tydligen också en del nya funktioner..som kräver lite förklaring.. kan vi ta i Moderatorstråden kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har hellre ett snabbt forum än uppdaterad statistik

Samma här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Fortfarande skumt i min iPad, tog ett foto på det då jag inte vet hur man tar en skärmdump i iPaden

 

Översta svarta ramen är stympad och gör Logga ut halvt synligt

 

 

post-113-0-87581800-1369144004_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande skumt i min iPad, tog ett foto på det då jag inte vet hur man tar en skärmdump i iPaden

 

Översta svarta ramen är stympad och gör Logga ut halvt synligt

 

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-05-21 kl. 15.45.14.jpg

 

Skärmdump tar man med att hålla ner knappen upptill och trycka på den runda nedtill, men jag vet inte fasen hur man bifogar den till ett inlägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Fortfarande skumt i min iPad, tog ett foto på det då jag inte vet hur man tar en skärmdump i iPaden

 

Översta svarta ramen är stympad och gör Logga ut halvt synligt

 

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-05-21 kl. 15.45.14.jpg

 

 

Ja, har inte hunnit kolla på det i dag och det kommer jag nog inte göra heller. Får ta det i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Svolder, det där får du nog beskriva i bild :fundersam:

 

Ah, nu kom jag på det, hamnar i Bilder och i min Bildström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svolder, det där får du nog beskriva i bild :fundersam:

Avlång knapp upptill, den som släcker skärmen. Håll ner den medan du snabbt trycker på den runda hemknappen längst ner.

 

Skärmen blinkar till och en skärmavbild landar i ditt bildbibliotek och kan laddas upp till Instagram el. liknande. Det funkar likadant som på en iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmdump tar man med att hålla ner knappen upptill och trycka på den runda nedtill, men jag vet inte fasen hur man bifogar den till ett inlägg...

bildström via icloud!

 

dyker upp efter någon minut eller mindre i macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bildström via icloud!

 

dyker upp efter någon minut eller mindre i macen.

Jo, men direkt från paddan. Hur man får över bilden till Macen vet jag, men om jag sitter i trädgården vill jag förmodligen inte gå in på hemmakontoret, utan jag vill kunna bifoga skärmbilden där och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...