Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto raderade år av foto


j:son

Rekommendera Poster

1320678791[/url]' post='1489940']

Försök spela upp en låt utan iTunes

 

Vox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Vox?

 

Hittar inte det i min dator?

Sökte i Spotlight med.

Berätta var det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1320679619[/url]' post='1489946']

Hittar inte det i min dator?

Sökte i Spotlight med.

Berätta var det finns.

 

Vox är en musik spelare du laddar ner.Men du kan faktisk spela upp mp3 direkt i Finder.Höger klicka på mp3 filen,välj info, i översikt trycker du på play symbolen så spelas filen upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken löst.

 

När jag riggade upp allt med var filer och så skulle hamna så hade jag minsann tänkt till lite.

iPhoto library-filen låg på NAS:en inne bland en massa bilder från förr.

Har du tagit backup nu? Både på den interna disken och på NASen? Och backuperna förvaras på annan plats, så det inte brinner inne eller blir stulna tillsammans med originalen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan kanske låna denna tråden lite istället för att starta en ny;

 

Mitt iPhoto bibliotek har också kraschat och har fortfarande inte fått det under kontroll.

 

För att dra det hela från början så startade jag mitt bibliotek med min iMac ´09, och då iphoto 09. När ´11 kom uppgraderade jag till den utan problem, för två veckor sedan köpte jag min en MBP och det var då problemen började.

Jag återskapade mina filer från min TM backup och jag gjorde det fil för fil för jag ville inte ha in exakt allt som fanns på imacen på MBP.

Fick inte upp några felmeddelande och allt flöt på utan att hänga sig.

 

När jag sen börjat använda iphoto och importerat nya foto till det så började det kracha och vara segt vid uppstart.

Fick upp meddelande att iphoto håller på att byggas om (eller liknande, kommer inte ihåg exakt vad där stod)

Då var alla händelser miniatyrer samma bild, och när man öppnade upp en händelse så vara alla miniatyrer samma bild men när man bläddrade igenom bilderna så var det som vanligt.

Provade säker start men det hjälpte inte.

 

Sen igår blev det riktigt knas och det gick knappt att öppna och det hängde sig hela tiden, försökte exportera alla bilderna och filmerna (totalt ca 80 GB och 15000 bilder ink. filmer)

Datorns fläkt rusade och den blev skit varm hängde sig. Provade detta flera gånger men med samma resultat.

Till slut gick jag till biblioteket i finder och visa paketets innehåll, och från mappen ”masters” drog jag alla mapparna ut till skrivbordet och det tgo en stund men det gick.

 

Startade sen om iphoto med alt-tangenten och valde att skapa ett nytt bibliotek och skulle importera alla bilderna dit.

Fick då problem med att datorn hängde sig och fläkten rusade.

 

Sitter nu och importerar typ 5 mappar i taget för att det inte ska häng sig, och än så länge så fungerar det, men jag har märkt att vissa bilder, inte alla, har fått helt fel datum.

Jag vet att datumen var rätt innan allt detta skitet började.

 

Anta att det inte finns så mycket att göra nu än att manuellt ändra datumen men vet har ändå lite frågor om detta här problemet:

 

Är mitt bibliotek för stort för iphoto att hantera så jag behöver dela upp det? Känns drygt att ha flera men om det hjälper så är det värt det i alla fall.

 

Vågar man fortsätta använda iphoto eller finns det alternativ, älskar verkligen iphoto vill egentligen inte sluta använda det. Är så smidigt och lätt att använda och att få översikt över fotona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Detta fantastiska programmet iPhoto.

Du kan inte stoppa i en usb, telefon eller hårddisk utan att den frågar om man vill spara bilderna.

 

Efter ett tag så tänker man att, ja va fan.

 

Idag när jag överförde bilder från kameran crashade iPhoto och efter en omstart av hela datorn så frågar iPhoto om jag vill skapa ett nytt bibliotek. ?!?

 

Efter sökning efter det gamla biblioteket så är det bara att inse att det är puts väck. Allt. Rubb och stubb.

 

Dom enda bilder på hela datorn som finns kvar är dom som man smart nog överfört utan att konsultera iPhoto.

 

 

Det sägs ju att man kan återskapa allt även ifrån en formaterad hårddisk så då ska det ju va en smal sak att gräva fram alla våra bilder.

Men VAR och HUR?

Har läst en massa på detta och engelska forum och man är ju inte direkt ensam om detta. Det "roliga" är att inte en enda berättar HUR dom lyckats lösa saker och ting, utan bara att dom löst det.

 

SÅ, ni som tycker att allt inuti burken är fantastiskt intressant, lär gärna upp oss som bara brukar datorn till att förenkla vardagen. En gång för alla liksom.

 

 

 

Och om nu allt fanns säkerhetskopierat så hade ju denna trådens tillkomst varit rätt onödig. Ellerhur?

 

 

Tack!

 

iPhoto ´09 version 8.1.2

 

 

Om det fortfarande behövs så kan jag nog återställa dina bilder för en mindre summa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag hänger upp mig på att det är ett PROGRAM som crashat.

 

Det är ovanligt att program kraschar, men om det händer så är det något som inte är korrekt någonstans i datorn. Det kan vara en konflikt mellan olika program, exempelvis ett tredjepartsprogram ej utvecklat av Apple. Det kan också handla om att hårddisken har fel på vissa områden som gör att program som läser de områdena kraschar.

Iphoto i min dator har aldrig kraschat och jag kör Mac sedan 2006!

 

Jag har en Time Machinekopia som är ett halvår gammal, men inte ens på den går det att fiska fram bilderna för det är tydligen iPhoto själv som indexerar bilderna.

Bilderna verkar inte längre ligga i enskilda filer sas.

 

Iphoto lägger bilderna i "iPhoto Library", det är en databas över bilder. Allt ligger i en och samma fil. Leta upp den i din TimeMachine och återställ. Den ska ligga under mappen "Bilder" i TimeMachine.

Ett halvår gammal TimeMachine? Jag vågar inte ha äldre än en timme jag... men jag jobbar med datorn varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återskapade mina filer från min TM backup och jag gjorde det fil för fil för jag ville inte ha in exakt allt som fanns på imacen på MBP.

 

Jag tror att här ligger ditt problem.

Tar vi iPhoto så består det inte enbart av två filer - programfilen och biblioteksfilen. Precis som många andra program på Mac så sparas även filer under de olika biblioteks-mapparna i Macen, och kopierar man över "fil för fil" så kan det vara en utmaning att veta vilket som är vilket och vad man ska ha med. Därför är det bättre att rensa datorn innan på sånt man inte behöver, ta bort program man inte använder etc, så att man kan återskapa från hela TimeMachine kopian. Då fungerar det som bäst.

 

I ditt fall skulle jag ominstallera iPhoto helt, för att säkerställa att den får de filer som det behöver, och sedan importera iPhoto library-filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...