Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto raderade år av foto


j:son

Rekommendera Poster

Detta fantastiska programmet iPhoto.

Du kan inte stoppa i en usb, telefon eller hårddisk utan att den frågar om man vill spara bilderna.

 

Efter ett tag så tänker man att, ja va fan.

 

Idag när jag överförde bilder från kameran crashade iPhoto och efter en omstart av hela datorn så frågar iPhoto om jag vill skapa ett nytt bibliotek. ?!?

 

Efter sökning efter det gamla biblioteket så är det bara att inse att det är puts väck. Allt. Rubb och stubb.

 

Dom enda bilder på hela datorn som finns kvar är dom som man smart nog överfört utan att konsultera iPhoto.

 

 

Det sägs ju att man kan återskapa allt även ifrån en formaterad hårddisk så då ska det ju va en smal sak att gräva fram alla våra bilder.

Men VAR och HUR?

Har läst en massa på detta och engelska forum och man är ju inte direkt ensam om detta. Det "roliga" är att inte en enda berättar HUR dom lyckats lösa saker och ting, utan bara att dom löst det.

 

SÅ, ni som tycker att allt inuti burken är fantastiskt intressant, lär gärna upp oss som bara brukar datorn till att förenkla vardagen. En gång för alla liksom.

 

 

 

Och om nu allt fanns säkerhetskopierat så hade ju denna trådens tillkomst varit rätt onödig. Ellerhur?

 

 

Tack!

 

iPhoto ´09 version 8.1.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Tar du aldrig backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen nyhet för någon att program kan krascha och att det ställer till elände? Inget undantag för macar. Backup är givetvis svaret på detta, och för det finns antingen det inbyggda Time Machine eller andra program som Carbon Copy Cloner. Vad gäller bilder som är så viktiga, på mina barn inte minst, gör jag emellanåt backup genom att bränna dvd:er. De förvarar jag inte i min bostad. Backup verkar ofta vara något tidsödande och tråkigt ända tills man behöver det. Men inte desto mindre viktigt. Detta som svar riktat till medlemmar i allmänhet. Om just ditt problem, läs här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du slippa att iphoto öppnas var gång du ansluter något så öppna bildinsamling och anslut din enhet och vänta till den dyker upp i bildinsamling, nere till vänster så kan man välja åtgärd när denna enheten ansluts till datorn.

 

EDIT: stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag använder aldrig iPhoto just av denna anledning. Det är oursäktligt att langa ut skräpprogram som kan orsaka så massiv dataförlust som iPhoto kan. Ja, program kan krascha, men om de raderar många filer pang på utan vidare, då är det dåligt gjort.

 

Jag har förlorat bilder med Förhandsvisning också, dock aldrig på samma skala som iPhoto.

 

Garageband har också problem med säkerheten, i alla fall i version 2 (vilket är alldeles för högt versionsnummer för sådana problem). När man gör "spara" så försvinner ljudfiler - utan felmeddelande eller nånting! Så om man jobbar med det så går man in i projektet innan man sparar och fiskar ut råfilerna för säkerhets skull.

 

Nånting är allvarligt fel när sådant händer.

 

Återskapa raderade filer, ja, det finns sådana program, men jag har inte använt dem på länge. Data Rescue är ett, men jag vågar inte säga något om hur bra det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder aldrig iPhoto just av denna anledning. Det är oursäktligt att langa ut skräpprogram som kan orsaka så massiv dataförlust som iPhoto kan. Ja, program kan krascha, men om de raderar många filer pang på utan vidare, då är det dåligt gjort.

 

Jag har förlorat bilder med Förhandsvisning också, dock aldrig på samma skala som iPhoto.

 

 

Word brother!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder aldrig iPhoto just av denna anledning. Det är oursäktligt att langa ut skräpprogram som kan orsaka så massiv dataförlust som iPhoto kan. ...

Ta inte i så mycket, det blir överdrivet. Internet hade varit nedlusat av stormande kritik och Appleaktien hade rasat om det var så illa som du beskriver det.

 

Vill du slippa att iphoto öppnas var gång du ansluter något så öppna bildinsamling och anslut din enhet och vänta till den dyker upp i bildinsamling, nere till vänster så kan man välja åtgärd när denna enheten ansluts till datorn.

 

EDIT: stavfel

Med reservation för senare versioner av iPhoto (jag har 7) kan man ställa in detta i iPhoto också:

 

post-28798-051855500 1320604706_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall, hårddiskar kan krascha helt utan förvarning..och då är allt borta.

Om man inte har minst dubbla backup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fantastiska programmet iPhoto.

Du kan inte stoppa i en usb, telefon eller hårddisk utan att den frågar om man vill spara bilderna.

 

Du styr detta beteende genom att ställa in programmet Bildinsamling att agera på det sätt du önskar.

Utgångsläget i Bildinsamling är att aktivera iPhoto, men du kan ställa in det på att importera bilder till en mapp på hårddisken istället - eller helt enkelt ställa in att inget alls händer.

 

För mig har iPhoto alltid fungerat väldigt bra.

 

Och om nu allt fanns säkerhetskopierat så hade ju denna trådens tillkomst varit rätt onödig. Ellerhur?

 

Jag undrar verkligen varför vanliga användare inte säkerhetskopierar. Apple slänger till och med in ett program för detta, så det är ju inte precis svårt eller komplicerat att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall, hårddiskar kan krascha helt utan förvarning..och då är allt borta.

 

Min erfarenhet är att det är vanligare att hårddiskar kraschar utan förvarning än att de varnar innan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD crashar inte jätte ofta iaf.

Men visst, det är kanske bättre med två livremmar och tre par byxhängslen en bara två av varje.

 

Jag har använt mig av Time Machine tidigare, men törnade lite när min säkerhetskopia var betydligt större än hårddisken som den säkerhetskopierade är.

Jag gjorde väl fel som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jag har använt mig av Time Machine tidigare, men törnade lite när min säkerhetskopia var betydligt större än hårddisken som den säkerhetskopierade är. ...

Använd Carbon Copy Cloner så får du en identisk hårddisk i stället, den blir aldrig större än den du kopierar. Dessutom får du en extra startskiva, om den du har skulle krascha. Du kan inte "bläddra bakåt" som med Time Machine, men hellre ha det senaste än inget alls. :)

 

 

... Jag gjorde väl fel som vanligt.

Bara att ta nya tag, från botten finns det bara en väg, uppåt. kramis.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du går till din hemkatalog, öppnar Bilder och tittar på iPhoto Library (eller vad det heter på svenska) -- hur stor är den "filen"? Om du högerklickar på den och väljer "Visa paketets innehåll" ska där finnas en katalog som heter ORiginals. Finns det några kataloger där? Innehåller de underkataloger med dina bilder i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS: skapa inte ett nytt iPhoto-bibliotek innan du undersökt saken väl.

 

För sent....

Fast det fanns ingen fil med det namnet innan. Den var bara puts väck. Som att jag aldrig använt iPhoto tidigare.

 

 

Det ännu märkligare är/var att härom veckan så sa den precis samma sak när jag stoppade i någon enhet. (Kan inte hitta något bibliotek och vill skapa ett nytt) Men då skulle jag ändå inte föra över några bilder så jag fördjupade mig inte i fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått genom alla mappar och räknat samman allt upptaget minne och inget är gömt någonstans.Det som Finder säger är tillgängligt är just tillgängligt.

Har kört genom datorn med Disc Recovery och den hittar heller inga filer som iPhoto har raderat.

Minns en gång för många många år sen när man råkade radera ett konto i Outlook och vartenda mail var bye bye på en knapptryckning. Apple är inte ett skvatt bättre.

Jo, en skillnad finns. Man får inte kritisera Apple för då blir anhängarna rabiata.whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått genom alla mappar och räknat samman allt upptaget minne och inget är gömt någonstans.Det som Finder säger är tillgängligt är just tillgängligt.

Har kört genom datorn med Disc Recovery och den hittar heller inga filer som iPhoto har raderat.

Minns en gång för många många år sen när man råkade radera ett konto i Outlook och vartenda mail var bye bye på en knapptryckning. Apple är inte ett skvatt bättre.

Jo, en skillnad finns. Man får inte kritisera Apple för då blir anhängarna rabiata.whistling.gif

 

Worst case scenario... http://www.ibas.se

 

Gratis program ingår i mängder med en Mac...bland annat något som heter Time Machine som är ett bakupprogram...gratis.

http://www.apple.com...memachinebasics

Använd dessa programmen.

Billig försäkring.

Det är inte iPhotos fel att det crachade.

 

Men gå igenom programmen du får med en Mac...de kan hjälpa dig massor...och framför allt...de kan lära dig det du behöver vet om en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått genom alla mappar och räknat samman allt upptaget minne och inget är gömt någonstans.Det som Finder säger är tillgängligt är just tillgängligt.

Har kört genom datorn med Disc Recovery och den hittar heller inga filer som iPhoto har raderat.

Minns en gång för många många år sen när man råkade radera ett konto i Outlook och vartenda mail var bye bye på en knapptryckning. Apple är inte ett skvatt bättre.

Jo, en skillnad finns. Man får inte kritisera Apple för då blir anhängarna rabiata.whistling.gif

 

Trist när s**t happens, MEN uttrycket har tillkommit av en anledning. Dessutom kan man inte skylla datorn för att den gör vad man säger åt den att göra "med en knapptryckning" Detta är helt plattformsoberoende, en Unixmaskin gör vad du säger åt den att göra liksom en Windows eller MacOS-d.o.

Vad gäller Timemachine är det väl inte rocket science att alla säkerhetskopiorna, med sitt ändrade innehåll adderar upp till större volym än källdisken?? Det är väl ganska givet att man inte köper en extern disk som är lika stor som källdisken, om man vill ha backup på adderat/ändrat innehåll? (även om jag varit med om tomtar som kört TimeMachine till en separat partition på samma disk som systemet ligger på..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl vara med och strö lite mer salt i såren:

 

Ja, det är "Apples fel" att iPhoto kraschade. Jag finner det iofs oerhört märkligt att hela bildbiblioteket kan försvinna genom en krasch, men visst... Jag vet inte hur de har gjort iPhoto eller om krascher kan orsaka sådan här stor skada.

 

Men... det är Ditt fel att bilderna kanske är borta för evigt. Du borde ha fortsatt använda Time Machine eller någon annan backuplösning. Märkligt att folk kan betala dyra pengar på årliga försäkringar till sina cyklar, bilar, hem och datorer - men inte någon enstaka hundralapp i engångsutgift på en extern hårddisk.

 

Jag hade genast vänt mig till något företag som kan ta fram sådana här saker igen.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Apple är inte ett skvatt bättre.

Jo, en skillnad finns. Man får inte kritisera Apple för då blir anhängarna rabiata.whistling.gif

Vi kan inte ge annat svar än att program kraschar även i Mac OS X och att man ska ta backup. Plus tips om hur man räddar data. Vad hade du väntat dig? Att Apple tillverkar datorer och program där man inte längre behöver ta backup? Ditt egentliga problem är inte Apple, Mac OS X, eller iPhoto, utan att du har varit dum nog att strunta i backup. Det är så det är, sedan kan du gnälla på Apple eller "anhängarna" så mycket du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt det här vara ett varnande exempel för er andra! Ta backup! Förr eller senare havererar ALLA datorer och hårddiskar!

 

Själv har jag alltid en aktuell backup tillgänglig. Om jag av någon anledning måste formatera en hårddisk gör jag dubbla kopior av min backup, så att jag alltid har minst två aktuella uppsättningar.

 

Ta backup!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltd bättre att importera bilder till Bildermappen och organisera bilderna i mappar där och därifrån importera dom till iPhoto, då kan man lättare återstställa iPhoto om iPhotobiblioteket skulle krångla, det gör också att andra program lättare får tillgång till bilderna, också säkerhetskopierar man ju förstås!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltd bättre att importera bilder till Bildermappen och organisera bilderna i mappar där och därifrån importera dom till iPhoto, då kan man lättare återstställa iPhoto om iPhotobiblioteket skulle krångla, det gör också att andra program lättare får tillgång till bilderna, också säkerhetskopierar man ju förstås!

 

Så gör jag, skapar Årsmappar, som innehåller 12 månader..så vet man var alla bilder finns..

Väljer ut dem jag vill ha till iPhoto för vidare behandling..Visserligen tar det dubbel plats, men det är det värt.

 

Samt dubbla backups både med TimeMachine och SuperDuper..och inte ha alla liggandes hemma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...