Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto raderade år av foto


j:son

Rekommendera Poster

Bilderna behöver inte ta upp dubbel plats, i Iphotos inställningar kan du välja att inte kopiera bilderna till iPhoto utan låta dom ligga kvar på sin ursprungliga plats, det skapas bara miniatyrbilder i iPhotomappen och dom tar inte upp så mycket plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Bilderna behöver inte ta upp dubbel plats, i Iphotos inställningar kan du välja att inte kopiera bilderna till iPhoto utan låta dom ligga kvar på sin ursprungliga plats, det skapas bara miniatyrbilder i iPhotomappen och dom tar inte upp så mycket plats.

Detsamma gäller iTunes för den som så önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha.

Stack visst in huvudet i nördkupan. ;-)

 

Jag fattar att allt kan crasha. Ni nördar är experter på att berätta för alla att dom är dumma i huvudet.

Varför tror ni annars att det inte är "vanliga" personer som hänger på dataforum?

 

Det jag hänger upp mig på att det är ett PROGRAM som crashat.

Ni är läskunniga va?

 

Programmet tog bort biblioteket med indexering och allt. Det finns inte ett spår av det.

 

Om tex Photoshop crashar så tar det ju inte med mappar fulla med bilder. Gör det?

 

Det är ingen disk som crashat. Ska jag skriva det på fler språk? SSD crashar sällan och Time Machine gör att hela datorn stannar när den jobbar. Det är inte ett acceptabelt avkall på prestandan.

 

Jag har en Time Machinekopia som är ett halvår gammal, men inte ens på den går det att fiska fram bilderna för det är tydligen iPhoto själv som indexerar bilderna.

Bilderna verkar inte längre ligga i enskilda filer sas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna behöver inte ta upp dubbel plats, i Iphotos inställningar kan du välja att inte kopiera bilderna till iPhoto utan låta dom ligga kvar på sin ursprungliga plats, det skapas bara miniatyrbilder i iPhotomappen och dom tar inte upp så mycket plats.

 

Så bra.

Men vem vet detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, du hittar inte bilderna men har du testat något program för att hitta raderade filer? Du skrev något om Disc recovery, vet ej vad det är men det här programmet är ett av de bästa:

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

Köp och testa det innan du kopplar in IBAS eller någon sådan dyr firma. Använd helst inte datorn innan du fått skivan. Du skriver över dina raderade filer med allt nytt du lägger in/skapar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om tex Photoshop crashar så tar det ju inte med mappar fulla med bilder. Gör det?

 

Nej, men så är Photoshop ett bildbehandlingsprogram, inte ett program som indexerar och arkiverar Dina bilder – utöver att Du även kan utföra enklare redigeringar.

 

 

Det är ingen disk som crashat. Ska jag skriva det på fler språk? SSD crashar sällan och Time Machine gör att hela datorn stannar när den jobbar. Det är inte ett acceptabelt avkall på prestandan.

 

Har aldrig varit med om att en TM-backup gör att "hela datorn stannar", ens när jag gör en backup från grunden. Jag hade nog snarare kollat om Din externa hårddisk fungerade som den skulle.

 

 

Jag har en Time Machinekopia som är ett halvår gammal, men inte ens på den går det att fiska fram bilderna för det är tydligen iPhoto själv som indexerar bilderna.

Bilderna verkar inte längre ligga i enskilda filer sas.

 

Jo, bilderna ligger i "enskilda filer", men de gör det inne i ett "filpaket". Om man inte har gjort några andra inställningar, så ska det ligga ett "paket" inne i mappen "Bilder" som heter just "iPhoto-bibliotek". Högerklickar man på detta, så finns alternativet "Visa paketets innehåll". Därigenom kommer man in i iPhotos innersta och kan hitta alla sina bildfiler.

 

Om Du hittar ett sådant "paket" vid det namnet i Din TM-backup, så hade jag försökt att återställa det till exempelvis Skrivbordet och försökt att visa paketets innehåll.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig med mina 20 år med Mac varit med om att något försvinner av sig själv, annat än när hårddisken lämnar in.

Svårt föreställa mig att iPhotos bibliotek skulle förstöras pga att programmet låser sig eller kraschar.

 

Det är oftast handhavandefel hos användaren..

En del flyttar om, lägger program och mappar på platser där de inte ska ligga, går in och rotar i Bibloteksmappar, slänger filer hej vilt utan att ifrågasätta vad de är till för osv.

 

Därmed inte sagt att frågeställaren gjort så i detta fallet.

 

Jobbar man med film, bilder och andra oersättliga filer, och inte tar timvisa backup med TimeMachine (eller andra backupprogram) så är tydligen inte så noga med vad man håller på med.

 

Även den bäste kan göra fel ibland, men då kan i alla fall lätt återställa det rätt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto har jag använt i flera år och har drygt 50000 bilder där utan problem. Med tanke på hur många som kör iPhoto utan problem så är det nog inget generellt fel som orsakat det här. Det KAN vara orskat av dålig hårdvara, störning på elnätet eller vad som helst som inte har med iPhoto att göra.

 

Gör nu INGENTING med hårddisken. Jag upprepar INGENTING. Du ska INTE ENS STARTA Macen från den!!!!!!!!!!

 

Steg 1 är att köpa en extern hårddisk så diskräddningsprogram har någonstans att lägga filerna det räddar.

Steg 2 är att köpa programmet Data Resque 3.

Steg 3 är att använda en annan Mac att starta från.

Steg 4 Anslut disken med iPhoto-biblioteket till denna andra Mac (Firewire target disk mode, exempelvis) tillsammans med den tomma disken du just köpt.

Steg 5, kör Data Resque 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte rotat eller tagit bort något någonstans.

 

Tömde ett minneskort till kameran igår och skulle göra en grovgallring vilka som skulle kastas.

Såklart går det ju inte att bara förhandsvisa det som finns på minneskortet och sen radera allt redan där, utan man måste först importera alla bilder om man vill se dom större än thumbnails.

 

Då generalhänger sig iphoto så illa att att även alla andra program slutar att svara.

Till sist finns bara norsk reset kvar som alternativ.

 

När jag klickade på iPhotu-ikonen så frågar den till vilket bibliotek jag vill spara bilderna i framtiden.

Inget gammalt bibliotek finns att välja heller.

 

That´s it. Det är vad som hänt.

50GB ledigt på disken innan med så där fanns utrymme att jobba emot.

 

Av en händelse märkte jag att där nu är 77GB ledigt istället.

Nu behöver jag ju inte berätta detta för er, men även om man kastar en mapp eller en fil så frigörs inte utrymmet förrän man tömt papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto har jag använt i flera år och har drygt 50000 bilder där utan problem. Med tanke på hur många som kör iPhoto utan problem så är det nog inget generellt fel som orsakat det här. Det KAN vara orskat av dålig hårdvara, störning på elnätet eller vad som helst som inte har med iPhoto att göra.

 

Gör nu INGENTING med hårddisken. Jag upprepar INGENTING. Du ska INTE ENS STARTA Macen från den!!!!!!!!!!

 

Steg 1 är att köpa en extern hårddisk så diskräddningsprogram har någonstans att lägga filerna det räddar.

Steg 2 är att köpa programmet Data Resque 3.

Steg 3 är att använda en annan Mac att starta från.

Steg 4 Anslut disken med iPhoto-biblioteket till denna andra Mac (Firewire target disk mode, exempelvis) tillsammans med den tomma disken du just köpt.

Steg 5, kör Data Resque 3.

 

 

 

Har kört Data Rescue 3 i natt.

 

Status Que.

 

Hittar inget som man kan relatera till detta.

 

Inga enskilda filer i alla fall och frågan är då vad mappen eller databasen man eftersöker ska heta.

 

Har testat mot dom mest logiska namnförslagen (iphoto library) men även det var fruktlöst.

Dom ligger på något annat ställe isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du startat upp från din DataRescue-DVD?

Jag har för mig att du kan söka efter bara en viss typ av filer, i ditt fall så är det förmodligen JPG (JPEG). Hittar du inga sådana på din hårddisk med DR3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotar bara i RAW, men inte ens sökning efter filformat ger något napp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotar bara i RAW, men inte ens sökning efter filformat ger något napp.

Är det möjligt!?

Vad har dina RAW-filer för filändelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken löst.

 

När jag riggade upp allt med var filer och så skulle hamna så hade jag minsann tänkt till lite.

iPhoto library-filen låg på NAS:en inne bland en massa bilder från förr.

Där fanns gott om plats och förmodligen så har jag lagt den där för att den inte skulle komma bort eller skadas.

Arbetar väldigt sällan mot NAS:en.

 

När iPhoto dog så har den gissningsvis gjort en hard reset och då även helt glömt var biblioteket fanns.

När jag sökte på datorn så har den ju inte hittat något bibliotek för det har ju aldrig funnits något där.

 

Dock ska iPhoto raderas från datorn för all framtid. Finns tydligen en massa program som gör att man kan kontrollera bilderna redan från minneskortet och alltså slipper att importera rubb och stubb, för att sen radera dom igen.

Dom GB som den interna HDD´n ökades med vid crashen är troligen alla dom bilder som legat cashade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken löst.

 

När jag riggade upp allt med var filer och så skulle hamna så hade jag minsann tänkt till lite.

iPhoto library-filen låg på NAS:en inne bland en massa bilder från förr.

Där fanns gott om plats och förmodligen så har jag lagt den där för att den inte skulle komma bort eller skadas.

 

Dubbelskönt! Skönt att du inte förlorat dina bilder och skönt att min tro på DataRescue inte är totalt knäckt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För sent....

Fast det fanns ingen fil med det namnet innan. Den var bara puts väck. Som att jag aldrig använt iPhoto tidigare.

 

 

Det ännu märkligare är/var att härom veckan så sa den precis samma sak när jag stoppade i någon enhet. (Kan inte hitta något bibliotek och vill skapa ett nytt) Men då skulle jag ändå inte föra över några bilder så jag fördjupade mig inte i fallet.

 

Och det är inte så enkelt som att du har fler användarkonton på maskinen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... skönt att min tro på DataRescue inte är totalt knäckt...

Det kan jag lugna dig med, har jobbat med det för att rädda bilder, och det fungerar finfint, särskilt när man vet var bilderna har befunnit sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken löst.

 

När jag riggade upp allt med var filer och så skulle hamna så hade jag minsann tänkt till lite.

iPhoto library-filen låg på NAS:en inne bland en massa bilder från förr.

 

 

Tydligen har du tänkt till så mycket att du lurade dig själv whistling.gif

 

iPhoto har krashat för mig också några gånger men det berodde på att jag drog ut kameran för fort innan importen var klar.

Fått samma fråga som du men aldrig att några bilder försvunnit och skulle så vara fallet har en backup på min NAS.

 

Förstår inte vad du snackar om att du inte kan titta på bilderna utan att importera dom?

Det går alldeles utmärkt för mig att förhandsgranska dom med Bildinsamlaren.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig..men det var ju ändå inte iPhotos fel utan mer ditt "internminne" balla ur och inte mindes var du hade dina bilder.. Mänskliga faktorn ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen har du tänkt till så mycket att du lurade dig själv whistling.gif

 

iPhoto har krashat för mig också några gånger men det berodde på att jag drog ut kameran för fort innan importen var klar.

Fått samma fråga som du men aldrig att några bilder försvunnit och skulle så vara fallet har en backup på min NAS.

 

Förstår inte vad du snackar om att du inte kan titta på bilderna utan att importera dom?

Det går alldeles utmärkt för mig att förhandsgranska dom med Bildinsamlaren.

 

 

 

 

 

 

Ja ibland är man för mycket geni för sitt eget bästa.

 

Visst kan du se bilderna, men bara som thumbnails via iPhoto.

När man gör en förbesiktning så behöver man titta närmre på var och en efter rörelseoskärpa etc.

Har man då några hundra bilder som var och en är över 20MB styck så tar det en stund och det blir tungrott.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ibland är man för mycket geni för sitt eget bästa.

 

Visst kan du se bilderna, men bara som thumbnails via iPhoto.

När man gör en förbesiktning så behöver man titta närmre på var och en efter rörelseoskärpa etc.

Har man då några hundra bilder som var och en är över 20MB styck så tar det en stund och det blir tungrott.

Jag förstår inte din beräkning där. Om du ska göra en "förbesiktning" så måste du läsa in alla 20MB per bild i alla fall. Dvs, det tar lika lång tid som att importera bilderna.

Och om du först ska göra en "förbesiktning" och sedan ska importera vissa bilder så läser du in dessa 20MB per bild två gånger.

 

Borde det inte vara effektivare att importera alla bilder en enda gång och sedan kasta de du inte vill ha? Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl dessutom öppna bilderna via finder i förhandsvisning så att säga 'från minneskortet' och radera de du inte vill ha kvar, eller blir iPhoto knäppt då det saknas bilder vid importen efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag lugna dig med, har jobbat med det för att rädda bilder, och det fungerar finfint, särskilt när man vet var bilderna har befunnit sig.

Jag har heller aldrig haft problem med det, men har tack och lov inte behövt det så ofta. Blev ett "helt" för mycket i min kommentar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni inte är van vid att försöka se bilder vid sidan av iPhoto så kan man ju säga.

 

Försök spela upp en låt utan iTunes. :-)

 

 

 

Hittade PhotoMechanic.

Verkar va mycket trevligt och lättarbetat.

 

Titta här för lite demo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...