Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Naturgas är det mest naturvidriga människan dragit upp


Pocahontas

Rekommendera Poster

Jag förstår inte skakkameror generellt sett i dokumentärer. Det handlar ju inte om snabba tv-nyheter över ett pågående upplopp, precis. Dokumentärfilmare kan vanligen ta tid på sig. Som det är att skriva reportage för mig som tidningsjournalist. Dock kan det ju vara så att kameramannen tvingas springa efter en undvikande potentat som flyr in i ett hus eller en bil för att slippa bli intervjuad, så klart. Som stilgrepp är det föremål för en så kallad "kill your darlings"-prövning, det vill säga om något som i sig kan vara bra ändå gör helheten i det aktuella fallet sämre. Den prövningen kanske gjordes, men misslyckades uppenbarligen. Man misslyckas alltid som journalist om hela eller delar av målgruppen stör sig på hur man använder rent fysiska eller grafiska verktyg, det kan per definition givetvis aldrig vara målgruppens problem. Nog OffT för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 89
  • Created
  • Senaste svar

Nä, om man ska addera nånting ska man ju det för att förbättra, vilken tonårstjej som helst kan detta i sömnen, de sminkar upp sig för att se så bra ut som möjligt, inte för att bli fulare och mer avstötande. I så fall skulle det finnas rynkkrämer (i motsats till antirynkkrämer).

 

Detta tilltag har ju gjort att jag t ex inte ens bemödat mig att titta på filmen, då har de missat hela grejen med sin film, att kommunicera ut sitt budskap, så de har helt uppenbart gjort helt fel. Förmodligen nån filterkåt AD/regissör som trott de skulle få kidsen intresserade av innehållet med en häftig yta. :ThumbsDown:

 

Slut jag ville oxå va me på OT. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå, men kanske funkar den som radioprogram då? Sätt på filmen och ha den i bakgrunden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det komiska i denna dokumentär är att skakningarna troligtvis lagts till i postproduktionen och inte finns på originalmaterialet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

Men lite tråkigt kanske.

 

Äh, jag vet nog på ungefär vad budskapet var, de använder kemikalier för att få upp gasen. Vet inte vad jag kan göra emot det. Vi kör på biogas så... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det komiska i denna dokumentär är att skakningarna troligtvis lagts till i postproduktionen och inte finns på originalmaterialet.

Äh, int va? :chockadskeptisk:

Det är ju vankelmodigt att höra isåfall. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu ser till innehållet i filmen, och detta som nu sker i USA.

Finns det ingen miljörörelse i USA?

Är de korrumperade av makten också.?

Det är ju ingen liten nerskitning som påbörjats!

Metoden att spräcka berget och utvinna gasen är ju relativt ny, men har spritts i 10.000 tals borrhåll som visades i filmen, och flod efter flod förgiftas av allt spillvatten, floder rinner som bekant ut i haven. Allas vårt hav.

 

Några tar lättvindligt på det jag nämnde om den stora bidöden.

Kort och gott ska jag bara säga:

Det kommer att barka åt helvete!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det miljörörelser, men på det hela taget är USA, och kommer att förbli, den ojämförligt största miljöboven på planeten. I USA är man bra på att rädda den hotade lila pelikanen, men världen i stort förstör man gärna*. Obama et alii har i år godkänt planen att utvinna olja ur oljesand i Alberta, Kanada. En förfärande miljövidrig energikälla. En pipeline dras till Texas för raffinering. Denna tillförsel räknas på sikt öka koidioxidhalten i atmosfären från 392 till ≈600 ppm.

 

 

*Det har ett kristet evangeliskt (=protestantiskt) ursprung. Skapelsen anses vara en gåva till människorna från gud och är till för att förbrukas intill domedagen. Först då, och endast av den orsaken, går skapelsen under. Människan kan inte förstöra den. (Alla kristna ser det givetvis inte så här men evangelisk kristendom är mycket stark i USA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl göra som i gamla tider: byta häst. Alltså, koppla loss batteridelen och sätta dit en nyladdad. Säg inte att det inte går... :D

Det går inte, på ett lätt sätt.

Batterierna behöver tydligen sitta ganska skyddade och blir då svåra att byta själv, de bör dessutom, om de är tunga, sitta ganska lågt. Och de får inte kunna kortslutas av en klantig bilägare.

Hörde även något om att Volvos batteri hade någon liten värmare som hindrade batteriet från att frysa. Ska den sitta fast i (runt?) batteriet eller ska ägaren montera loss den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte, på ett lätt sätt.

Batterierna behöver tydligen sitta ganska skyddade och blir då svåra att byta själv, de bör dessutom, om de är tunga, sitta ganska lågt. Och de får inte kunna kortslutas av en klantig bilägare.

Hörde även något om att Volvos batteri hade någon liten värmare som hindrade batteriet från att frysa. Ska den sitta fast i (runt?) batteriet eller ska ägaren montera loss den?

Då får man väl byta bil, helt enkelt. Det kan man i alla fall göra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde gå, små enkla, allt från enmansbilar till flersitsiga. De flesta kör ju ensamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde gå, små enkla, allt från enmansbilar till flersitsiga. De flesta kör ju ensamma.

Precis. Problemet är attityden till bilåkandet. Senast presenterade ju Volvo ett lyxåk för den kinesiska marknaden. Inte en liten elbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Problemet är attityden till bilåkandet. Senast presenterade ju Volvo ett lyxåk för den kinesiska marknaden. Inte en liten elbil.

Vad gäller förbränningsmotorer verkar de ju satsa på mindre fyrcylindriga motorer som eventuellt kombineras med elmotorer och annat.

 

Jag tvivlar på att Rolls Royce kommer sluta med lyxbilar bara för att det i framtiden kanske inte funkar med V12.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte, på ett lätt sätt.

Batterierna behöver tydligen sitta ganska skyddade och blir då svåra att byta själv, de bör dessutom, om de är tunga, sitta ganska lågt. Och de får inte kunna kortslutas av en klantig bilägare.

Hörde även något om att Volvos batteri hade någon liten värmare som hindrade batteriet från att frysa. Ska den sitta fast i (runt?) batteriet eller ska ägaren montera loss den?

 

Lucka undertill. Man stoppar över en viss plats. Där finns en maskin som självsynkar sin position efter bilens och fjärröppnar en batterilucka under bilen. Batteriet lyfts ur automatiskt och ett nytt stoppas in. Luckan stängs och man kan köra iväg. Behöver inte ta mer än 3-4 minuter, dvs ungefär som att tanka i dag. Men det kräver att alla biltillverkare enas om en viss standard för batteriplacering och batterityp.

Antalet batterier kan variera - sånt klarar ett automatsystem utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte, på ett lätt sätt.

Batterierna behöver tydligen sitta ganska skyddade och blir då svåra att byta själv, de bör dessutom, om de är tunga, sitta ganska lågt. Och de får inte kunna kortslutas av en klantig bilägare.

Hörde även något om att Volvos batteri hade någon liten värmare som hindrade batteriet från att frysa. Ska den sitta fast i (runt?) batteriet eller ska ägaren montera loss den?

 

Det skulle vara hur lätt som helst, ett kassettsystem. Främsta kravet skulle vara ett standardiserat anslutningsdon. Jag är helt övertygad om att en standard kommer att tas fram, annars är elbilen dödsdömd.

Så problemet är inte konstruktionen utan att ta fram en standard som inte hindrar framtida utveckling, och att alla kan enas om detta.

Risken är att det bildas flera standards, en japansk, en europeisk och en amerikansk.

Prestige är inte att leka med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller förbränningsmotorer verkar de ju satsa på mindre fyrcylindriga motorer som eventuellt kombineras med elmotorer och annat.

 

Jag tvivlar på att Rolls Royce kommer sluta med lyxbilar bara för att det i framtiden kanske inte funkar med V12.

Lyxbilarnas lyx kräver energi och resurser att tillverka. Det är inte miljövänligt eller nödvändigt. Och folkhälsan gynnas av att folk får veva fönstren... :D

 

Lucka undertill. Man stoppar över en viss plats. Där finns en maskin som självsynkar sin position efter bilens och fjärröppnar en batterilucka under bilen. Batteriet lyfts ur automatiskt och ett nytt stoppas in. Luckan stängs och man kan köra iväg. Behöver inte ta mer än 3-4 minuter, dvs ungefär som att tanka i dag. Men det kräver att alla biltillverkare enas om en viss standard för batteriplacering och batterityp.

Antalet batterier kan variera - sånt klarar ett automatsystem utan problem.

Det skulle vara hur lätt som helst, ett kassettsystem. Främsta kravet skulle vara ett standardiserat anslutningsdon. Jag är helt övertygad om att en standard kommer att tas fram, annars är elbilen dödsdömd.

Så problemet är inte konstruktionen utan att ta fram en standard som inte hindrar framtida utveckling, och att alla kan enas om detta.

Risken är att det bildas flera standards, en japansk, en europeisk och en amerikansk.

Prestige är inte att leka med!

Kanon! Bra att vi har tekniska personer i forumet! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lucka undertill. Man stoppar över en viss plats. Där finns en maskin som självsynkar sin position efter bilens och fjärröppnar en batterilucka under bilen. Batteriet lyfts ur automatiskt och ett nytt stoppas in. Luckan stängs och man kan köra iväg. Behöver inte ta mer än 3-4 minuter, dvs ungefär som att tanka i dag. Men det kräver att alla biltillverkare enas om en viss standard för batteriplacering och batterityp.

Antalet batterier kan variera - sånt klarar ett automatsystem utan problem.

 

Då hade det väl varit bättre med någon kontakt med vägbanan och ta energin därifrån. Fast det är klart, med frusen väg i norr så kan det bli problematiskt på vintern.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade det väl varit bättre med någon kontakt med vägbanan och ta energin därifrån. Fast det är klart, med frusen väg i norr så kan det bli problematiskt på vintern.

 

Induktion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns planer på att testa induktion för bilar. Pratade vi om för nåt år sen. Vet inte hur långt det kommit.

 

Eftersom vi inte diskuterat saken vidare lär det heller inte kommit längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns cykellyktor med sånt. Varför drivs inte billyktor och annat så?

 

Enklare och högre verkningsgrad att dra ett "snöre" direkt. Varför krångla till det när man kan göra det enkelt? (+ valfri smiley)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi inte diskuterat saken vidare lär det heller inte kommit längre.

Det kanske är på G igen nu då när vi pratar om det igen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är på G igen nu då när vi pratar om det igen. :D

 

Jupp,det är bara några smärre detaljer vi måste komma överens om. Och så enat som detta forum står, så ser jag inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...