Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Naturgas är det mest naturvidriga människan dragit upp


Pocahontas

Rekommendera Poster

Gaskonvertering på bilar är ganska dyrt och det stjäl mycket utrymme helt i onödan samt att det känns onödigt som sagt var att bygga upp ännu en infrastruktur... DÄrför hoppas jag på elbilar. Där finns redan infrastrukturen.

 

På vilket sätt menar du att infrastrukturen redan finns för elbilar? Var kan man enkelt tanka elbil?

Jag vet att det pågår utbyggnad av s k laddstationer i ett par storstäder. Om infrastrukturen redan finns för elbilar, varför bygger man då laddstationer? Det borde ju redan finnas laddstationer om vi tar ditt påstående som utbyggd infrastruktur som sanning, alltså infrastrukturen för elbilar borde ju inte behöva byggas ut - som är något som sker nu - om den infrastrukturen redan fanns. Så det jag ser är uppenbart - den infrastruktur du påstår finns, finns inte. Den är under utbyggnad!

 

Jag bor 5 mil från stan, det innebär 10 mil tur och retur. Elbilar brukar man snacka om har typ 15-16 mils räckvidd på en laddning, vilket gäller med dem i snålläge. Kör på luftkonditionering och räckvidden sjunker. Kör på vintern där det behövs värme, och räckvidden sjunker plus att batterier tappar sin kapacitet så elbilen går ännu kortare. Detta innebär att det behövs en laddningsstation där jag bor och på flera ställen i staden jag åker till. Och jag kan tala om för dig - detta finns inte!

 

Dessutom tar det flera timmar att ladda. Hur gör man om man åker upp till Falun. Jag var i Tällberg förra vintern, hur åker jag dit md en elbil? vi snackar om 30 mil från där jag bor! Detta innebär att elbilen åtminstone behöver laddas en 3 - 4 gånger för att jag ska komma fram.

 

Det finns många bra biogasbilar idag. Både från tyskar och italienare.

Om man tar bort bensintanken så får man utrymme för gastankarna, men bensintanken behövs än så länge för det finns inte gasmackar överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 89
  • Created
  • Senaste svar

Trodde du hade mer i huvet Balooba.

Blir jag faktiskt riktigt besviken.

Titta på HELA filmen innan du yttrar dig

Men hallå!

Varför ger du dig på Balooba? Han redovisar lite av vad som händer i filmen (#15) och håller med dig.

Ändrar filmen fokus efter de första 15 minuterna eftersom han måste se hela innan han yttrar sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag varför det dött så ofantligt mycket bisamhällen i USA..de har dött av vattnet.

Bi konsumerar mycket vatten

Det mesta som människan håller på med ger ju vissa bi-verkningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp och det är gas som Tyskarna vill använda istället för kärnkraft. Bra val. NOT!

 

Största problemet med etanol är att det tar upp enorma landområden som istället borde användas för att producera mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå!

Varför ger du dig på Balooba? Han redovisar lite av vad som händer i filmen (#15) och håller med dig.

Ändrar filmen fokus efter de första 15 minuterna eftersom han måste se hela innan han yttrar sig?

 

Det var filmens innehåll som var det handlade om, inte att den är filmad med enkel handkamera.

Inget större filmbolag hade vågat ta sig an detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt säker på att man valt att filma på detta skakiga sätt, det är för överdrivet. Det är ett val a producenten inte något orsakat av ekonomiska själ. Tyvärr tar det bort fokus på innehållet.

 

Poca: Är du emot alla gasbilar eller enbart bilar som drivs av Fossil gas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var filmens innehåll som var det handlade om, inte att den är filmad med enkel handkamera.

Inget större filmbolag hade vågat ta sig an detta.

 

Men det var ju det han kommenterade i nummer 15:

 

Titta du på filmen, eller titta inte utan lyssna på ljudet. Vid gasutvinningen används bl.a. ytterst giftiga ämnen för att skapa de sprickor i marken för att få fram gasen.

Den färdiga gasen kanske är bra, men den åverkan utvinningen gjorde på markerna var inte lika trevlig.

 

Handkamera är bra. Stativ är bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt säker på att man valt att filma på detta skakiga sätt, det är för överdrivet. Det är ett val a producenten inte något orsakat av ekonomiska själ. Tyvärr tar det bort fokus på innehållet.

 

Poca: Är du emot alla gasbilar eller enbart bilar som drivs av Fossil gas?

 

Emot alla gasbilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt menar du att infrastrukturen redan finns för elbilar? Var kan man enkelt tanka elbil?

Närmaste eluttag.

 

Jag bor 5 mil från stan, det innebär 10 mil tur och retur. Elbilar brukar man snacka om har typ 15-16 mils räckvidd på en laddning, vilket gäller med dem i snålläge. Kör på luftkonditionering och räckvidden sjunker. Kör på vintern där det behövs värme, och räckvidden sjunker plus att batterier tappar sin kapacitet så elbilen går ännu kortare. Detta innebär att det behövs en laddningsstation där jag bor och på flera ställen i staden jag åker till. Och jag kan tala om för dig - detta finns inte!

Jag tror du överdriver problemen. Dessutom kommer bilarna att bli bättre.

 

Det kommer fler bilar som Opel Ampera. De har batteri, framdrivning med elmotorer (enbart) och en snål motor som laddar batterierna vid behov. Sex mils räckvidd med enbart el räcker för den överväldigande majoriteten av bilåkandet i Sverige.

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-opel-ampera-334

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

El-hybrider är att föredra idag. Att satsa allt på ren eldrift hade jag aldrig gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det inte att biogas är ett väldigt bra drivmedel som är koldioxidneutralt och utvinns ur bland annat våra sopor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande så verkar bensinen vara den bästa källan till att driva bilen framåt.

Att sedan dessa miljötalibaner och andra lobbyverksamheter svär åt bensinen är helgalet just nu.

 

Som jag sagt i tidigare trådar så är CO2 hysterin helt galen.

 

Nu beskattas bilarna genom CO utsläpp, vilket betyder att dieselbilarna är ekonomiska att använda.

M.a.o så styr politiken bilköparna mot dieselbilar.

 

Inom en snar framtid, när den svenska bilparken har tillräckligt många dieselbilar så ska ni se att politikerna kommer på att NOx är direkt skadligt för miljön. Hoppsanhejsan, då åker man på en rejäl skatt om man kör dieselbil.

 

Etanol är trevligt idag. Men den är även en energislukare vid framställning och CO2 utsläppen är inte något vidare bra där heller. Sedan så skulle det inte förvåna mig om man skövlade lite regnskog snart för att framställa mer etanol.

Elbilarna blir säkert tankade med polsk kolkraft eller liknande.

 

Det biltillverkarna har gjort på senare år åt saken är att dom har höjt verkningsgraden på motorerna. BMW har riktigt rimlig verkningsgrad om man ser på dagens bilar. Det gynnar allt och alla. Oavsett vad man ska driva bilen med så är hög verkningsgrad positivt.

Elmotorer har väl bättre verkningsgrad än bensinmotorer?

Ett oljeeldat elkraftverk har väl bättre verkningsgrad än en oljeedlad bilmotor?

 

På vilket sätt menar du att infrastrukturen redan finns för elbilar? Var kan man enkelt tanka elbil?

Jag vet att det pågår utbyggnad av s k laddstationer i ett par storstäder. Om infrastrukturen redan finns för elbilar, varför bygger man då laddstationer? Det borde ju redan finnas laddstationer om vi tar ditt påstående som utbyggd infrastruktur som sanning, alltså infrastrukturen för elbilar borde ju inte behöva byggas ut - som är något som sker nu - om den infrastrukturen redan fanns. Så det jag ser är uppenbart - den infrastruktur du påstår finns, finns inte. Den är under utbyggnad!

 

Jag bor 5 mil från stan, det innebär 10 mil tur och retur. Elbilar brukar man snacka om har typ 15-16 mils räckvidd på en laddning, vilket gäller med dem i snålläge. Kör på luftkonditionering och räckvidden sjunker. Kör på vintern där det behövs värme, och räckvidden sjunker plus att batterier tappar sin kapacitet så elbilen går ännu kortare. Detta innebär att det behövs en laddningsstation där jag bor och på flera ställen i staden jag åker till. Och jag kan tala om för dig - detta finns inte!

 

Dessutom tar det flera timmar att ladda. Hur gör man om man åker upp till Falun. Jag var i Tällberg förra vintern, hur åker jag dit md en elbil? vi snackar om 30 mil från där jag bor! Detta innebär att elbilen åtminstone behöver laddas en 3 - 4 gånger för att jag ska komma fram.

 

Det finns många bra biogasbilar idag. Både från tyskar och italienare.

Om man tar bort bensintanken så får man utrymme för gastankarna, men bensintanken behövs än så länge för det finns inte gasmackar överallt.

Om man har eluttag hemma så kan man tanka elbil där, Volvo C30 el ska tydligen kunna laddas med bara 6A säkring, men då tar det tid. 16A går snabbare. Jag tror det kommer dröja innan alla bilar kan ersättas av elbilar, men många andrabilar i städerna skulle redan idag kunna drivas enbart av el. Laddhybrid borde vara ett alternativ för övriga.

För övrigt har jag de senaste 10 åren kört flera olika gasbilar (CNG) och min slutsats är att de är mindre driftsäkra än bilar som drivs av bensin, diesel eller E85.

 

Stämmer det inte att biogas är ett väldigt bra drivmedel som är koldioxidneutralt och utvinns ur bland annat våra sopor?

Stämmer ganska bra, men varför bygga upp en massa nya tankställen osv när man lika gärna kan göra fjärrvärme och el av den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elmotorer har väl bättre verkningsgrad än bensinmotorer?

Ett oljeeldat elkraftverk har väl bättre verkningsgrad än en oljeedlad bilmotor?

 

 

Om man har eluttag hemma så kan man tanka elbil där, Volvo C30 el ska tydligen kunna laddas med bara 6A säkring, men då tar det tid. 16A går snabbare. Jag tror det kommer dröja innan alla bilar kan ersättas av elbilar, men många andrabilar i städerna skulle redan idag kunna drivas enbart av el. Laddhybrid borde vara ett alternativ för övriga.

För övrigt har jag de senaste 10 åren kört flera olika gasbilar (CNG) och min slutsats är att de är mindre driftsäkra än bilar som drivs av bensin, diesel eller E85.

 

 

Stämmer ganska bra, men varför bygga upp en massa nya tankställen osv när man lika gärna kan göra fjärrvärme och el av den?

 

Ja, en elmotor har mycket bättre verkningsgrad än en oljeeldad motor. Men för många människor så är inte enbart eldrift ett alternativ.

Sedan om ett oljeeldat elkraftverk är så mycket effektivare än en bensinmotor vet jag inte. Det finns förluster hela vägen fram till uttaget. Vad som är bättre törs jag inte svara på.

 

Men som både du och jag konstaterat så är hybridteknik det bästa för tillfället. Vad man sedan gör med batterier och annat när dom är slut....ja?

Att köpa en ny Prius istället för att köra sin gamla Volvo 340 är inte miljövänligt om nu någon skulle få för sig det. Men ska man ha en ny bil så lutar det mot El/bensin just nu.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar för lång tid att tanka elbilar därför kommer ingen vilja ha bilar som enbart kör på el. Hybrider däremot är nog framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar för lång tid att tanka elbilar därför kommer ingen vilja ha bilar som enbart kör på el. Hybrider däremot är nog framtiden.

Natten är lång och för de flesta räcker laddningen hela dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar för lång tid att tanka elbilar därför kommer ingen vilja ha bilar som enbart kör på el. Hybrider däremot är nog framtiden.

De är väl det som är problemet. Hemma kan man ju lugnt ladda över natten, vilket räcker för vanligt stadskörande, men ska man kunna köra ex Stockholm - Malmö och tanka på vägen så måste det gå snabbare att ladda. Batterierna klarar tydligen snabb laddning idag, problemet är att elnäten inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är väl det som är problemet. Hemma kan man ju lugnt ladda över natten, vilket räcker för vanligt stadskörande, men ska man kunna köra ex Stockholm - Malmö och tanka på vägen så måste det gå snabbare att ladda. Batterierna klarar tydligen snabb laddning idag, problemet är att elnäten inte gör det.

Man kan väl göra som i gamla tider: byta häst. Alltså, koppla loss batteridelen och sätta dit en nyladdad. Säg inte att det inte går... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl göra som i gamla tider: byta häst. Alltså, koppla loss batteridelen och sätta dit en nyladdad. Säg inte att det inte går... :D

 

eller ta bussen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller ta bussen ;)

Precis! Det enda jag äger i färdväg är cykel och periodkort! :D

 

PS. Fel, jag har längdskidor och långfärdsskridskor också. Och en pulka till barnen. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackars Alix har du inte råd med skor? :P

 

 

Alix är en modern man, han använder

post-113-001437200 1317215460_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackars Alix har du inte råd med skor? :P

Var det en känga åt mig, eller? :D

 

Alix är en modern man, han använder

Har just beställt sådana, med dubbar eftersom det är vinter snart... totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl göra som i gamla tider: byta häst. Alltså, koppla loss batteridelen och sätta dit en nyladdad. Säg inte att det inte går... :D

Typ något sådant här. Hjulet kan ju fungera som dynamo också...

 

post-28798-054348800 1317218497_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var filmens innehåll som var det handlade om, inte att den är filmad med enkel handkamera.

Inget större filmbolag hade vågat ta sig an detta.

Fast i sanning så var det Jonny-Mega-skak på den filmningen.

Det finns SteadyCam också för mindre kameror idag, som vi kommer själva

använda när vi nu börjar filma musik videos. Jag uppfattar att det var ett

medvetet val av filmaren/producent att ha "skaket" som en del av produktionen.

Jag tyckte det blev för mycket av det och det var svårt att acceptera i slutet av

filmen efter över en timmes Kalle Anka hoppande bild. :stjarnsmall:

Budskapet och det undersökande arbetet var det inget fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...