Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Naturgas är det mest naturvidriga människan dragit upp


Pocahontas

Rekommendera Poster

Om ni inte tittat på Gasland ikväll

SVT 1 Dox

 

så gör det och ni ändrar uppfattning om "naturgas"

De som förespråkar gasdrivna bilar ska slänga sig i väggen.

 

Efter att ha sett klart programmet lär jag få mardrömmar, något av det jävligste miljösvineri jag sett, och det pågår NU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 89
  • Created
  • Senaste svar

Det kallas med ett finare ord Naturgas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturgas är ett ord som är vilseledande. Fossilgas stämmer bättre och är samma skit som bensin i princip.

...

Biogas däremot är framställt på annat sätt som tex rötat slam och är en bra produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värre än oljan i Nigeria?

 

Rent allmänt så är det ju korkat att bygga upp en infrastruktur för att distribuera gasbränsle till bilar nu, det finns ju redan hårdvara för bränslen i vätskeform (diesel, bensin, etanol) och el är väl på väg att byggas ut. Om gasens energi behövs så kan den väl eldas i kraftverk istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, gas är bättre än bensin. Eftersom det är en gas är den redan destillerad och renad, kan man säga. Lättare och tyngre "fraktioner" försvinner utan problem, och man slipper svavel och annat. Dessutom har metan (som det främst handlar om) fler vätebindningar per kolatom än de längre kolvätekedjorna som utgör bensin och diesel. Det är vätebindningarna som bryts och frigör energi. Skillnaden är inte jättestor, ca 10-15 procent, men ändå.

 

Det är dessutom vid utvinning av naturgas som vi får spillgaser som helium. I praktiken är det den enda heliumkällan vi har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaskonvertering på bilar är ganska dyrt och det stjäl mycket utrymme helt i onödan samt att det känns onödigt som sagt var att bygga upp ännu en infrastruktur... DÄrför hoppas jag på elbilar. Där finns redan infrastrukturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, gas är bättre än bensin. Eftersom det är en gas är den redan destillerad och renad, kan man säga. Lättare och tyngre "fraktioner" försvinner utan problem, och man slipper svavel och annat. Dessutom har metan (som det främst handlar om) fler vätebindningar per kolatom än de längre kolvätekedjorna som utgör bensin och diesel. Det är vätebindningarna som bryts och frigör energi. Skillnaden är inte jättestor, ca 10-15 procent, men ändå.

 

Det är dessutom vid utvinning av naturgas som vi får spillgaser som helium. I praktiken är det den enda heliumkällan vi har.

Unge man, titta på filmen och återkom med tyckandet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(bio)gasbilar finns ju redan och körs multum redan - främst taxi - så det finns och är beprövat, problemet så här i början är att mackarna är inte speciellt välutbyggda överallt än.

Dessutom funkar gasbilarna bra på vintern. (gentemot el)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaskonvertering på bilar är ganska dyrt och det stjäl mycket utrymme helt i onödan samt att det känns onödigt som sagt var att bygga upp ännu en infrastruktur... DÄrför hoppas jag på elbilar. Där finns redan infrastrukturen.

Nej, den finns inte riktig än, det är väl bara ni halvsamer som har eluttag för motorvärmare överallt. Mycket finns redan, men om man ska kunna svänga in på Burger King och käka samtidigt som bilen laddas full (40 mil) på 30 minuter så krävs det feta sladdar.

 

Jobbpendlingen med elbil funkar väl redan idag, men elbilarna kan inte ta över helt än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unge man, titta på filmen och återkom med tyckandet

 

Öh, nu vet jag ju inte vad filmen handlar om, men jag kommenterade det rent tekniska runt naturgasen. Om det sen är massa politiska saker i filmen så ändrar det inte på vad jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna filmen bör visas i skolor och på TV många ggr för att visa vad som händer när kapitalet har makten

 

Jag började med att titta på filmen, men klarade bara av en kvart, sen var jag nästan hysterisk av obehag. Inte av innehållet utan av idioten till kamerakille, medvetna skakningar av kameran, snabba zoomningar och panoreringar, gärna utan skärpa. klart det sämsta jag sett någonsin!

Blev faktiskt fysiskt illamående av eländet!

 

Så frågan uppstår, vad är farligast, gasutvinningen eller en tokig fotograf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, nu vet jag ju inte vad filmen handlar om, men jag kommenterade det rent tekniska runt naturgasen. Om det sen är massa politiska saker i filmen så ändrar det inte på vad jag skrev.

 

Titta du på filmen, eller titta inte utan lyssna på ljudet. Vid gasutvinningen används bl.a. ytterst giftiga ämnen för att skapa de sprickor i marken för att få fram gasen.

Den färdiga gasen kanske är bra, men den åverkan utvinningen gjorde på markerna var inte lika trevlig.

 

Men som sagt, jag klarade inte fysiskt att se mer än en kvart, filmen i sig var förorenad, värre än det värsta gift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det var fotografen som skaka å inte du Baloobabababa? :D

 

Nja, det var först efter denna kvart som min kropp skakade av konvulsioner och spasmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde du hade mer i huvet Balooba.

Blir jag faktiskt riktigt besviken.

Titta på HELA filmen innan du yttrar dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skit samma, jag skiter ju om hela USA dör i cancer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde du hade mer i huvet Balooba.

Blir jag faktiskt riktigt besviken.

Titta på HELA fikmen innan du yttrar dig

 

Men det var ju det jag inte klarade av. Fotograferandet var ju rena tortyren, värre än guantanamo.

Innehållet så långt jag orkade se var mycket tänkvärt, men jag klarade bara inte av det, rent fysiskt.

Börjar väl bli klen?

Och måste jag titta på hela filmen för att få yttra mig. Jag har ju inte angripit sakinnehållet utan bara den vidriga presentationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där känns mer som Blair Witch project än en dokumentär om vår miljö, tyvärr känns det som budskapet är svårt att se med så mycket skakande. Filmen är tekniskt mycket dålig i mina ögon, vilket tar bort fokus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag varför det dött så ofantligt mycket bisamhällen i USA..de har dött av vattnet.

Bi konsumerar mycket vatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett 2/3 av filem.

Ursch, ursch, ursch och fy fan.

Idioter. :chockadskeptisk:

Hur kan de utsätta människor, djur och natur för att fylla sina bankkonton?

Har de ingen skamm i kroppen? :detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så gör det och ni ändrar uppfattning om "naturgas"

De som förespråkar gasdrivna bilar ska slänga sig i väggen.

 

Biogas produceras av mänskligt avfall, av våra sopor och vårt bajs. Det är det mest miljövänliga som går att köra på idag.

Kemiskt är biogas samma som naturgas, men det är förnyelsebart till skillnad från naturgasen som är fossil.

 

Biogas kan även agera bränsle till processen av att utvinna väte för bränslecell.

 

En bil som drivs på gas behöver inte drivas av naturgas, utan är fullständigt kompatibel med biogas. Biogasen står för en stor del av bränslet för gasdrivna bilar i Sverige. Jag varken förstår heller håller med din uppfattning om att de som förespråkar gasdrivna bilar ska slänga sig i väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande så verkar bensinen vara den bästa källan till att driva bilen framåt.

Att sedan dessa miljötalibaner och andra lobbyverksamheter svär åt bensinen är helgalet just nu.

 

Som jag sagt i tidigare trådar så är CO2 hysterin helt galen.

 

Nu beskattas bilarna genom CO utsläpp, vilket betyder att dieselbilarna är ekonomiska att använda.

M.a.o så styr politiken bilköparna mot dieselbilar.

 

Inom en snar framtid, när den svenska bilparken har tillräckligt många dieselbilar så ska ni se att politikerna kommer på att NOx är direkt skadligt för miljön. Hoppsanhejsan, då åker man på en rejäl skatt om man kör dieselbil.

 

Etanol är trevligt idag. Men den är även en energislukare vid framställning och CO2 utsläppen är inte något vidare bra där heller. Sedan så skulle det inte förvåna mig om man skövlade lite regnskog snart för att framställa mer etanol.

Elbilarna blir säkert tankade med polsk kolkraft eller liknande.

 

Det biltillverkarna har gjort på senare år åt saken är att dom har höjt verkningsgraden på motorerna. BMW har riktigt rimlig verkningsgrad om man ser på dagens bilar. Det gynnar allt och alla. Oavsett vad man ska driva bilen med så är hög verkningsgrad positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...