Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Drar en bil mer bränsle om man...


Semmelman

Rekommendera Poster

Jag räknade mig ju fram till ca 650 W, vilket är knappt 0.9 hk. Eller räknat i bensinförbrukning, ca 0.25 liter/timme. För att bli 0.05 liter/mil behövs en snittfart på 50 km/h, och det låter helt rimligt. Där ligger nog de flesta svenska bilar som används regelbundet för jobbpendling, ärenden och körs delvis i tätort. Mina föräldrars bil snittade 53 km/h första året, om jag minns rätt.

 

Obs! Detta var ett exempel baserat på en elektrisk last på 500 W från AC:n. Det i sig kan ju vara helt galet, men om e-snobbens siffror stämmer så var det inte så illa pinkat.

Vilka fartdårar, jag räknade lite på en jobbil, den snittar bara 30 km/h.

Det kan vara så att bilmekarn avrundade uppåt till hela hästkrafter. Kanhända låg förbrukningen närmare +0.5 än +1 dl. Har inga exakta siffror, men att den drog mer med ACn påslagen var det inget tvivel om.

Men bara för att AC-knappen i bilen är på så behöver ju inte det betyda att AC-apparaten är på. Mitt kylskåp (med frys) säger 140 W, alltså omkring 100 kWh i månaden. Det stämmer ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Jag kan ju inte rå för att folk fattat fel och fortsätter göra fel! Om andra vägrar använda den korrekta versionen får de skylla sig själva. Grundorsaken är förmodligen att en viss motoreffekt blir aningen fler hästkrafter med den "metriska" (som ju inte är metrisk alls) hästkraften.

Med tanke på att den "metriska" definitionen blev DIN ("Deutsche Industri Normen") som anammades av i stort sett hela europa och dess fordonsindustri så är du rätt ensam om att tro att den metriska definitionen är "fel".

 

Men jag slår visst in öppna dörrar här eftersom hästkraft enligt ett EU-direktiv inte får användas som mått på motorstyrka. Man ska använda Watt eller (kanske mer lämpligt i detta sammanhang) kiloWatt.

 

EDIT: Eftersom Watt är entydigt bestämd så avslutar jag härmed detta historiska sidospår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fartdårar, jag räknade lite på en jobbil, den snittar bara 30 km/h.

 

Den går förmodligen mycket i stadstrafik. Då hamnar snittet runt det.

 

Mina föräldrars bil används till största delen för jobbpendling 13 km enkel väg främst på landsvägar (70/90-vägar) med kortare sträckor i tätort med 50-begränsning. Utöver det resor på ca 50-130 km enkel väg nån gång i månaden. Nästan ingen stadskörning. Då blir snittet högre.

 

En bil som används i Norrlands inland där smala skitvägar har 110-skyltning och där de flesta säkert ändå momsar 10-20 km/h extra, kan nog snittet ligga på 70-80 km/h! Å andra sidan är kylbehovet inte så stort 10 månader om året...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fartdårar, jag räknade lite på en jobbil, den snittar bara 30 km/h.

 

Men bara för att AC-knappen i bilen är på så behöver ju inte det betyda att AC-apparaten är på. Mitt kylskåp (med frys) säger 140 W, alltså omkring 100 kWh i månaden. Det stämmer ju inte.

Men för att vara säker på att den är urkopplad måste jag trycka på en knapp som jag tror (kommer inte ihåg, senildementa jag) heter Manual. Om auto-knappen lyser så kan man i alla fall vara säker på att den så gott som alltid är igång om det är sommar. Och det är då jag måste stänga av den själv. På vintern är den nog aldrig inkopplad. Däremot, lite OT kanske, så bör man se till att den smörjer runt lite då och då även på vintern för att hålla packningarna i gott skick. Enklast är om man har kupévärmare i varmgarage så att det blir typ 25-30° varmt i kupén. När man startar bilen känner ACCn att det är för varmt och kopplar in sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min Volvo är den alltid av och måste sätta på den.

På passaten är det tvärtom tror jag, eller om den kommer ihåg sista inställningen... inget man lägger på minnet liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Skodan har jag ACC och där sköter sig kylan automatiskt hela året runt. Den går alltid med en viss effekt för att avfukta luften även om det inte kyler i kupén. Den går också att stänga av helt. Men jag märker ingen skillnad i förbrukning om jag stänger av den under lågbelastning. Men det blir en väldig skillnad i imma på fönstren om jag stänger av kylan när det är fuktigt i luften............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst drar väl ACC:n soppa även på vintern? Det går ju iaf mycket snabbare att värma upp bilen med den än utan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi inne på nåt annat. ACCn ställer man in på en viss temperatur som man vill ha i bilen. Om det är kallt ute så kommer det varmluft och om det är varmt så kommer det kalluft. Och så lägger jag till att kylaggregatet kopplas ur när varm luft ska produceras. Vet inte hur det funkar men skivan som driver kylaggretatet kopplas på nåt vis ur och går på frihjul typ. Man kan se om den är inkopplad eller inte om man kör motorn och kollar på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så stängde första generationens Volvo V70 GLT automatiskt av ACn vid fullgasacceleration.

 

Enda sättet att nå topphastigheten i Bugatti Veyron är genom att stänga av AC:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst drar väl ACC:n soppa även på vintern? Det går ju iaf mycket snabbare att värma upp bilen med den än utan?

 

Nu är resonemanget lite att det är varmare idag än ute. :totaltgalen:

...

ACC är bilens klimatanläggning och sköter om både värme och kylbehov automatiskt. Om du stänger av den, vilket inte går iofs, så får du varken kyla eller värme! Men på alla (?) ACC kan du stänga av kylan. Värmen kan du stänga av genom att vrida ner inställningstemperaturen. OM du ska få värme efter det blir det nog att tända ett spritkök på passagerargolvet.......... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att nå topphastigheten i Bugatti Veyron är genom att stänga av AC:n.

 

Och köra i Lake Bonneville...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är resonemanget lite att det är varmare idag än ute. :totaltgalen:

...

ACC är bilens klimatanläggning och sköter om både värme och kylbehov automatiskt. Om du stänger av den, vilket inte går iofs, så får du varken kyla eller värme! Men på alla (?) ACC kan du stänga av kylan. Värmen kan du stänga av genom att vrida ner inställningstemperaturen. OM du ska få värme efter det blir det nog att tända ett spritkök på passagerargolvet.......... :totaltgalen:

I Saaben gick den att stänga av helt, men då blir det nästan ingen ventilation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen jag letade namnet på förut heter "Econ" och inte "Manual" och står antagligen för ekomomisk eller nåt sånt. Kanske med avseende just på soppaåtgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen jag letade namnet på förut heter "Econ" och inte "Manual" och står antagligen för ekomomisk eller nåt sånt. Kanske med avseende just på soppaåtgången.

På Skodan betyder Econ att man stänger av kylan medan resten av anläggningen tuffar på som vanligt. Är det varmt ute så spar man bränsle men det blir inte kallt...

...

Står det inte Manuel på AC-n på spanska bilar......? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om vi pratar samma språk. I min värld är AC en primitiv kylfunktion typ av/på utan egen reglering med mer än att man får öka värmen om man inte vill frysa i hjäl. En sådan satt på fd chefens Peugeot firmabil. Sen finns det halvautomatisk AC där man ställer en temperatur, men spjäll och luftströmmar och fläkt ställs manuellt. ACC är den helautomatiska luftkonditioneringen som sköter allt, både värme, kyla, fläkt och fördelningsspjäll ( uppe, nere eller mitt på ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Skodan betyder Econ att man stänger av kylan medan resten av anläggningen tuffar på som vanligt. Är det varmt ute så spar man bränsle men det blir inte kallt...

...

Står det inte Manuel på AC-n på spanska bilar......? :whistling:

Jo det är samma på min ex. Varmt och gött på sommaren. heat.gif

 

Jepp, har kollat in SEAT. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...