Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Drar en bil mer bränsle om man...


Semmelman

Rekommendera Poster

Med tanke på att en vanlig bensinmotor har en verkningsgrad på ca 35-35% och en dieselmotor 40-45% så är den en katastrof redan där. Vi kastar bort 55-70 % av drivmedlet utan att få något för det......... och då snackar vi nya moderna bilar.... :utskallning:

Helt riktigt, och det är därför jag är miljöpartist! Gå, cykla, åk båt, buss eller tåg! Eller skaffa en elbil/moped. Inte just du, utan vi alla. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

En normal AC drar oftast inte mer än 1000W, drygt en hästkraft med andra ord.

Tack. Jag trodde väl att en bil-AC inte kunde förbruka lika mycket som en bostads-AC. (Därav mitt försök till jämförelse mellan dessa).

 

Helt riktigt, och det är därför jag är miljöpartist! Gå, cykla, åk båt, buss eller tåg! Eller skaffa en elbil/moped. Inte just du, utan vi alla. :)

Börja med USA i stället. Om kina vill ha samma biltäthet (bilar per invånare) som USA så blir det stora problem. Så mycket utvunnen metall finns nämligen inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Börja med USA i stället. Om kina vill ha samma biltäthet (bilar per invånare) som USA så blir det stora problem. Så mycket utvunnen metall finns nämligen inte!

Det är lätt att välja att inget göra, när ingen annan gör något. För lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att välja att inget göra, när ingen annan gör något. För lätt.

Jovisst. Jag samåker i alla fall till/från jobbet.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En normal AC drar oftast inte mer än 1000W, drygt en hästkraft med andra ord.

 

Jag tror mer på att den drar närmare 5 än 1 en fin svensk sommardag :) Borde ju finnas ett test någonstans, eller flera.

 

För övrigt, vad säger ni om golv. Fur eller Ek? Ek har ju högre densitet så efter uppvärmning till given temperatur borde Ek rimligtvis hålla temperaturen längre än Fur :fulfejs:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst. Jag samåker i alla fall till/från jobbet. :)

Utmärkt! :ThumbsUp:

 

Jag har ingen bil längre, och går eller cyklar mest. Buss eller tåg gäller på längre sträckor. Flyg går fetbort det också, av miljöskäl. Det tar ett tag att vänja sig att vara utan bil, denna ständiga väntan vid hållplatserna, och trångboddheten emellanåt, men man vänjer sig.

 

 

Tips: åker man kollektivt kan man surfa på sin mac eller iPhone! :) (Hoppas ingen gör det vid ratten... detvarintejag.gif)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt! :ThumbsUp:

 

Jag har ingen bil längre, och går eller cyklar mest. Buss eller tåg gäller på längre sträckor. Flyg går fetbort det också, av miljöskäl. Det tar ett tag att vänja sig att vara utan bil, denna ständiga väntan vid hållplatserna, och trångboddheten emellanåt, men man vänjer sig.

 

 

Tips: åker man kollektivt kan man surfa på sin mac eller iPhone! :) (Hoppas ingen gör det vid ratten... detvarintejag.gif)

 

Det var därför jag skaffa mig en iPhone faktiskt, för att fördriva tågtiden :) Min nuvarande telefon är alldeles för bra på att fördriva tiden, till den grad att man blir vansinning på hur slött det kan gå! :D Imorgon dimper den ner i brevlådan! (hoppas glaset håller :totaltgalen: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer på att den drar närmare 5 än 1 en fin svensk sommardag :) Borde ju finnas ett test någonstans, eller flera.

 

 

Mellan 700 och 1000 watt är maxeffekt för de portabla AC:s som jag sett (ej att förväxlas med kyleffekt som kan uppgå till flera kilowatt), en bil-AC drar ungefär hälften av det. En AC, precis som en värmepump eller ett kylskåp flyttar bara värmen från ett ställe till ett annat och för att göra det går det inte åt speciellt mycket energi, i alla fall inte om man jämför med energiinnehållet i den flyttade värmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, och det är därför jag är miljöpartist! Gå, cykla, åk båt, buss eller tåg! Eller skaffa en elbil/moped. Inte just du, utan vi alla. :)

 

Jag tröstar mig med att jag har en extremt energisnål värmeanläggning i mitt hus......tills jag får råd att köpa en elbil. Solen har stått för 98% av sommarens varmvatten och värme. Nu tickar de lite för kylan har kommit. Sedan den 28/5 har min värmeanläggning dragit ström för 270:- fram till idag...... Jag hoppas klara mig på 5000 KWh till den 25/8 nästa år. Supersnålt som om bilen skulle dra 1 dl milen.... så nåt har jag gjort.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hästkraft är 735,5W. 10 hkr skulle då motsvara 7355W.

 

Om man kollar på en portabel AC för hemmabruk så drar de runt 2000W, så 10hkr/7355W verkar betydligt överdrivet. En sådan ska ju kyla betydligt större yta (och volym) än en bilkupé och en modern bostad har ju ofta stora glasytor där solens värme kommer in, mycket större är en bils glasrutor.

En annan sak av intresse är ju hur ofta ACn går för fullt. Om den är inställd på 20° och det är 15 grader ute och inget direkt solljus så gissar jag att en modern bilAC drar väldigt lite.

Moderna bilar med automatiskt start/stopp av motorn brukar väl driva AC och liknande med elmotorer så att det ska vara svalt även om motorn inte snurrar? Så frågan är väl då om generatorn på något sätt belastar motorn mindre om bilen upptäcker att batteriet är välladdat och bilens totala strömförbrukning är låg (ex radio, halvljus, AC, fläkt, rövgrill av).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maxeffekten på vår är 420W vilken borde motsvara en 240-del av bensinförbrukningen, sett till motorns maxeffekt. Genom att kolla lufttrycket i däcken kan man spara 10% av bränsleförbrukningen. Genom att köra mjukt efter trafikrytmen kan man spara 20%. Ett fullt bagage eller en skidbox drar massor.

Det är fånigt att skjuta in sig på säkerhetsutrustning, AC:n hjälper folk tänka klart när det är varmt. Tar man bort alla ABS, EPS anordningar blir bilen lättare och drar mindre bränsle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... är frågan besvarad eller? :P Om jag en lagom varm sensommar eller förhöstdag vill få ner värmen i kupén skall jag då för att spara miljön så mycket som möjligt veva ner fönstren eller sätta på AC:en? Vore lite kul att veta...

 

Nu gör jag så ändå om jag sätter mig i en varm bil drar jag ner rutorna för å få ur värmen snabbast å sen sätter jag på AC:en om det fortfarande är varmt och drar upp rutorna om jag kör ut på >70-väg. Men kanske man skulle köra med rutorna nere mera, det det hela härrör ur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var därför jag skaffa mig en iPhone faktiskt, för att fördriva tågtiden :) Min nuvarande telefon är alldeles för bra på att fördriva tiden, till den grad att man blir vansinning på hur slött det kan gå! :D Imorgon dimper den ner i brevlådan! (hoppas glaset håller :totaltgalen: )

Jag tröstar mig med att jag har en extremt energisnål värmeanläggning i mitt hus......tills jag får råd att köpa en elbil. Solen har stått för 98% av sommarens varmvatten och värme. Nu tickar de lite för kylan har kommit. Sedan den 28/5 har min värmeanläggning dragit ström för 270:- fram till idag...... Jag hoppas klara mig på 5000 KWh till den 25/8 nästa år. Supersnålt som om bilen skulle dra 1 dl milen.... så nåt har jag gjort.....

Alldeles utmärkt mes copains! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... är frågan besvarad eller? :P Om jag en lagom varm sensommar eller förhöstdag vill få ner värmen i kupén skall jag då för att spara miljön så mycket som möjligt veva ner fönstren eller sätta på AC:en? Vore lite kul att veta...

 

Nu gör jag så ändå om jag sätter mig i en varm bil drar jag ner rutorna för å få ur värmen snabbast å sen sätter jag på AC:en om det fortfarande är varmt och drar upp rutorna om jag kör ut på >70-väg. Men kanske man skulle köra med rutorna nere mera, det det hela härrör ur...

 

-Ska du spara energi ska du ta en promenad! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. En hästkraft är ~745.7 W.

 

Definitionen av en hästkraft är 550 ft-lb/s.

550 = 167.64 (ft till m)

167.64 = 745.7 (lb(f) till N)

 

745.7 Nm/s = 745.7 J/s = 745.7 W

 

2. Även om vi antar att energiförbrukningen för luftkonditioneringen i bilen är på 500 W (lågt?), så ska den effekten produceras av en generator+omvandlare som kanske har en kombinerad verkningsgrad på 75 %, så då behöver vi ca 650 W från motorn.

 

Bensinmotorn har en verkningsgrad på ungefär 25-30 procent i bästa fall, så vi säger 27. Det betyder i sin tur att det krävs 2400 W från bränslet. Med ca 9720 Wh per liter, ger det ungefär 0.25 liter i timmen som behövs för 500 W elektrisk last i form av en kylanläggning.

 

Vad det blir per mil beror på hur fort man kör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det märks att ClCdCm är tillbaka! :yeahbaby: Svart på vitt med räkneexempel. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. En hästkraft är ~745.7 W.

 

Definitionen av en hästkraft är 550 ft-lb/s.

550 = 167.64 (ft till m)

167.64 = 745.7 (lb(f) till N)

 

745.7 Nm/s = 745.7 J/s = 745.7 W

 

2. Även om vi antar att energiförbrukningen för luftkonditioneringen i bilen är på 500 W (lågt?), så ska den effekten produceras av en generator+omvandlare som kanske har en kombinerad verkningsgrad på 75 %, så då behöver vi ca 650 W från motorn.

 

Bensinmotorn har en verkningsgrad på ungefär 25-30 procent i bästa fall, så vi säger 27. Det betyder i sin tur att det krävs 2400 W från bränslet. Med ca 9720 Wh per liter, ger det ungefär 0.25 liter i timmen som behövs för 500 W elektrisk last i form av en kylanläggning.

 

Vad det blir per mil beror på hur fort man kör...

Kan du mata in en vindtunnel i den förklaringen så vore det perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. En hästkraft är ~745.7 W.

 

Definitionen av en hästkraft är 550 ft-lb/s.

550 = 167.64 (ft till m)

167.64 = 745.7 (lb(f) till N)

 

745.7 Nm/s = 745.7 J/s = 745.7 W

 

2. Även om vi antar att energiförbrukningen för luftkonditioneringen i bilen är på 500 W (lågt?), så ska den effekten produceras av en generator+omvandlare som kanske har en kombinerad verkningsgrad på 75 %, så då behöver vi ca 650 W från motorn.

 

Bensinmotorn har en verkningsgrad på ungefär 25-30 procent i bästa fall, så vi säger 27. Det betyder i sin tur att det krävs 2400 W från bränslet. Med ca 9720 Wh per liter, ger det ungefär 0.25 liter i timmen som behövs för 500 W elektrisk last i form av en kylanläggning.

 

Vad det blir per mil beror på hur fort man kör...

 

-Säkert helt riktigt men vad är förbrukningen på en vanlig friskluftfläkt som går på högsta för att få in lite luft? -Det är den jämförelsen som är intressant.

I beräkningen får man inte glömma att AC:n tar värmen, jmr kylskåp, från bilmotorns kylvatten. D.v.s överskottsvärme som annars måste fläktas bort av en elfläkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi inte har verkliga siffror på vad en AC drar, rent elektriskt, är det svårt att diskutera frågan ytterligare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I beräkningen får man inte glömma att AC:n tar värmen, jmr kylskåp, från bilmotorns kylvatten. D.v.s överskottsvärme som annars måste fläktas bort av en elfläkt.

Que? Trodde AC:en gick på el endast. Eller är ditt kylskåp oxå kopplat till vattenledningsnätet? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten i AC:n går på el men värmen som blir till kyla tack vare kompressorn som drivs av samma rem som generatorn kommer från kylvattnet. Utan AC går ju den värmen från motorn bara bort i fria luften så där finns ju en besparing....du får ut mer av bränslet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att ACn drivs av kylvattnet? Menar du att det sitter en extra kylare i nosen på bilen? Det handlar väl om en kompressor (och lite annat) som tidigare drevs av en rem/kedja som drevs av (alltså belastade) motorn? Nu drivs ofta ACn av el eftersom moderna bilar ibland stänger av förbränningsmotorn (start/stoppfunktion, hybrid osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Numera är oftast kylarna hopsatta till ett paket för bättre effekt men på min SAAB 900 Aero -84, såld sen länge, satt det tre kylare på rad. En för ACC:n, en för Intercoolern och en alldeles vanlig för motorn. Wikipedia förklarar principen http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftkonditionering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten i AC:n går på el men värmen som blir till kyla tack vare kompressorn som drivs av samma rem som generatorn kommer från kylvattnet. Utan AC går ju den värmen från motorn bara bort i fria luften så där finns ju en besparing....du får ut mer av bränslet.

Det där låter väldigt konstigt, ska de ta väldigt varmt vatten och göra om det till kyla, måste gå åt väldigt mycket energi då? Vore inte smartare att ta av den varma kupéluften som sen returneras kyld? Nej nej återigen nej, AC:en går på elen den får från generatorn, eller möjligen drivs av generatorremmen som får kraften från motorn (inte från kylvattnet), nåt av de två alternativen. Och luften kommer från friskluftsintaget eller kanske kuppen. Så tror jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...