Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Religionstråden


iMarc

Vilken religion/kyrka tillhör du eller vilken tro har du?  

171 medlemmar har röstat

  1. 1. ?

    • Kristen (protestant)
      46
    • Kristen (katolik)
      4
    • Kristen (ortodox)
      4
    • Islam (muslim)
      3
    • Buddist
      4
    • Pagan/Wicca
      2
    • Satanist
      4
    • Annan religion/tro
      16
    • Ateist
      93


Rekommendera Poster

Sen så wiki skrivs ju av människor, som Bibeln, kan väl bli lika fel där? Lika lite eller mycket att lita på alltså. Dessutom handlar ju wiki mest om fakta och kunskaper som du riktigt skriver, finns ju mer än så.

 

Det var väl länge sen wiki stod för fakta? Det fylls ju upp av individer som tror sig stå för fakta, ofta motstridande från andras fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 7,5k
  • Created
  • Senaste svar
Det var väl länge sen wiki stod för fakta? Det fylls ju upp av individer som tror sig stå för fakta, ofta motstridande från andras fakta.

Wikipedia?

Den ska åtminstone förse med källhänvisningar, något som Bibeln är mycket dålig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wikipedia?

Den ska åtminstone förse med källhänvisningar, något som Bibeln är mycket dålig på.

 

Men om källhänvisningen pekar mot Bibeln ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wikipedia?

Den ska åtminstone förse med källhänvisningar, något som Bibeln är mycket dålig på.

 

Ja, på den tiden hade man många källor att peka på!

Sedan att det är Bibeln som är själva källan kan i ju bortse från. Det är återberättade vittnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om källhänvisningen pekar mot Bibeln ...

Då vägrar jag att tro! :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, på den tiden hade man många källor att peka på!

Sedan att det är Bibeln som är själva källan kan i ju bortse från. Det är återberättade vittnen.

 

Där det hela skrevs ner tiotals, hundratals eller rent av tusentals år efter att en händelse "inträffat". Kan du på ett trovärdigt och med händelsen överensstämmande sätt återge en muntligt traderad berättelse om en händelse som inträffade på femtonhundratalet är jag den förste att gratulera. Bibeln är en spännande bok om hur vissa folk upplevde världen på den tiden den nedtecknades, men att ge den en betydelse utöver det verkar inte speciellt rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bibeln är som Aftonbladet reviderad under 500 år av diverse fundamentalister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bibeln är som Aftonbladet reviderad under 500 år av diverse fundamentalister

Bibeln kan ifrågasättas eftersom den är skriven av människor (män).

I många fall är jag kritisk till synen på kvinnan som ska "lyda och tjäna mannen" osv. Är kritisk till mycket som står i bibeln.

Dock så är jag fascinerad av många budskap som bibeln förmedlar, de går rakt in i hjärtat och det känns så rätt och jag vet att det är guds ord och vilja.

Jag tror det är viktigt att se till sammanhanget och budskapen när man läser bibeln och inte tolka den bokstavligt som många gör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bibeln kan ifrågasättas eftersom den är skriven av människor (män).

I många fall är jag kritisk till synen på kvinnan som ska "lyda och tjäna mannen" osv. Är kritisk till mycket som står i bibeln.

Dock så är jag fascinerad av många budskap som bibeln förmedlar, de går rakt in i hjärtat och det känns så rätt och jag vet att det är guds ord och vilja.

Jag tror det är viktigt att se till sammanhanget och budskapen när man läser bibeln och inte tolka den bokstavligt som många gör...

 

Du ska sen den på samma sätt som du ser på Sagan om Ringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Jehova är här och ringer på, så ställer jag omående genast några frågor

1) Hade Adam & Eva navel?

2) Vilken hudfärg hade de?

 

????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag alltid har undrat över är vad gäller Adam och Evas söner Kain och Abel. Vad jag vet så skulle en av dem till ett fjärran land och skaffa sig en hustru. Var kommer den hustrun ifrån, skapade gud den på ett annat ställe?

Sen om jag förstått bibeln rätt så utgår alla människor från Adam och Eva, hur hänger det ihop blir det inte incest då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Jehova är här och ringer på, så ställer jag omående genast några frågor

1) Hade Adam & Eva navel?

2) Vilken hudfärg hade de?

 

????

Om du säger till Jehova nästa gång att besök undanbedes så måste de enligt lag rapportera detta och de får inte besöka dig igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag alltid har undrat över är vad gäller Adam och Evas söner Kain och Abel. Vad jag vet så skulle en av dem till ett fjärran land och skaffa sig en hustru. Var kommer den hustrun ifrån, skapade gud den på ett annat ställe?

Sen om jag förstått bibeln rätt så utgår alla människor från Adam och Eva, hur hänger det ihop blir det inte incest då?

 

Grunna på det du....och om detta med naveln... :borstatanderna:

 

Om människan skapades efter guds avbild borde vi alla vara blåsvarta afrikaner..för där började livet..i Afrika..

Kan du tänka dig Adam & Eva på en Rubenstavla då...

 

post-113-1266565443_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen det stämmer ju Poca, bara att vi sen utvandrat och flyttat till olika ställen och anpassat oss till de olika omgivningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på Rubens målning..Adam & Eva är ju födda..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen Ruben kände ju inte till människans utveckling.

 

 

Det är möjligt, han kanske inte ens visste hur de är utrustade när de föds...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I många fall är jag kritisk till synen på kvinnan som ska "lyda och tjäna mannen" osv.

 

Va? Varför vara kritisk till just det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag anser att kvinnan inte ska vara en slav under mannen

 

Så man kan välja och vraka bland Bibelns trossatser enligt vad man själv tycker? Praktiskt, men kanske lite väl subjektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man kan välja och vraka bland Bibelns trossatser enligt vad man själv tycker? Praktiskt, men kanske lite väl subjektivt.

Japp man väljer att tro på det som känns rätt för en själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du/ni bokstavstroende, hur vet man hur bibeln skall tolkas ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp man väljer att tro på det som känns rätt för en själv

 

Läste om Baron von Münchhuasens imaginära bedrifter, och jag väljer att ro på det mesta där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...