Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vargjakten...


rickard1234

Rekommendera Poster

Huruvida man ska skjuta någon varg i år eller inte kan jag inte svara på. Men här i trakten är folk helt galna och ska utrota allt som påminner om varg. Snart finns det inga schäfrar och stövare kvar...... När normalt hyggligt folk utalar sig att "den enda bra vargen är en död varg" och "det är vårt vilt, inte vargens" då ska ni veta att man inte törs öppna käften. 5-6 mil norr om FAlun skär de sönder däcken på polisbilar som utredare använder vid misstänkta viltbrott med varg och man lägger tom ut förgiftade åtlar!!!!! Bor jag på jorden....?

 

Tror de att vargen ska ta post-113-1262543058_thumb.jpg ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1k
  • Created
  • Senaste svar

Nä det är ju korven som ligger illa till fattar du väl!!

01_falukorv.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är ju korven som ligger illa till fattar du väl!!

01_falukorv.jpg

 

Tror vargen är klokare än så...min katt vägrade äta den korven...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vargen är klokare än så...min katt vägrade äta den korven...

 

Det är väl klart! Den får väl vetenskapligt sammansatt foder utprovat av katter. Vargen är glad om han överlever.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida man ska skjuta någon varg i år eller inte kan jag inte svara på. Men här i trakten är folk helt galna och ska utrota allt som påminner om varg. Snart finns det inga schäfrar och stövare kvar...... När normalt hyggligt folk utalar sig att "den enda bra vargen är en död varg" och "det är vårt vilt, inte vargens" då ska ni veta att man inte törs öppna käften. 5-6 mil norr om FAlun skär de sönder däcken på polisbilar som utredare använder vid misstänkta viltbrott med varg och man lägger tom ut förgiftade åtlar!!!!! Bor jag på jorden....?

 

Det är många i varghatartrakter som inte törs öppna käften. Många som har vågat har råkat illa ut och blivit utsatta för hot och förföljelser. Tyvärr så är det en indikation på att andelen obildade, intoleranta idioter med diverse sociala problem är hög i området. Såna idioter finns överallt, men koncentrationen varierar. Där den är hög finns oxå problemen - som inte har ett dugg med vargar att göra. Ta bort alla vargar så ger de sig på något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är räddare när jag passerar gatan för att hämta tidningen om morgnarna än när jag befinner mig i skog och mark med mycket rovdjur. Varg, lo och framförallt björn finns i skogarna häromkring. Det går inte att röra sig i markerna utan att se spår av björn. De enda gångerna det känns olustigt att gå omkring i skogen är när de tvåbenta rovdjuren och deras hundar är på jakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är räddare när jag passerar gatan för att hämta tidningen om morgnarna än när jag befinner mig i skog och mark med mycket rovdjur. Varg, lo och framförallt björn finns i skogarna häromkring. Det går inte att röra sig i markerna utan att se spår av björn. De enda gångerna det känns olustigt att gå omkring i skogen är när de tvåbenta rovdjuren och deras hundar är på jakt.

:lol: så sant så sant.

För många år sedan när jag körde häst i Sundsvallstrakten hade SCA "bjudit" in tyskar till älgjakten på SCA markerna. Det året var jag riktigt rädd att köra kusen i skogen. Dom sköt nämligen på allt som rörde sig inklusive en traktor som kom farande väldigt sakta :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De importerar fler nu, för att behålla kvoten.

 

Nej, om det nu sker en import så är det för att bredda det genetiska urvalet, den svenska stammen är a lider av allvarlig inavel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Herr Genetikexperten då förklara för oss andra okunniga stackare hur den genetiska basen hos vargstammen breddas av att 28 slumpmässigt utvalda vargar avlivas? Exakt hur minskas inaveln av att antalet djur minskar?

 

Skulle man gjort rätt skulle man skjutit av hela stammen och importerat motsvarande antal friska individer från öst.

De genetiskt skadade vargarna kommer ju fortsättningsvis att föra över defekterna även vid parning med friska individer.

Så utan att behöva vara genetikexpert kan nog även du med bara arselet räkna ut att det vore bäst, för att kunna ha en livskraftig vargstam, att börja om från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi ta det lugnt och inte vara spydiga mot varandra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man gjort rätt skulle man skjutit av hela stammen och importerat motsvarande antal friska individer från öst.

De genetiskt skadade vargarna kommer ju fortsättningsvis att föra över defekterna även vid parning med friska individer.

Så utan att behöva vara genetikexpert kan nog även du med bara arselet räkna ut att det vore bäst, för att kunna ha en livskraftig vargstam, att börja om från början.

 

Känns som ett ganska vettigt svar. Frågan är hur moralen är i det egentligen. Skulle det då vara våran "svenska" vargstam som vi har då, ifall vi importerar den? Skulle det spela någon roll egentligen?

 

Det var han som börja!! :elaktflin:

 

Välkommen till dagis :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man gjort rätt skulle man skjutit av hela stammen och importerat motsvarande antal friska individer från öst.

De genetiskt skadade vargarna kommer ju fortsättningsvis att föra över defekterna även vid parning med friska individer.

Så utan att behöva vara genetikexpert kan nog även du med bara arselet räkna ut att det vore bäst, för att kunna ha en livskraftig vargstam, att börja om från början.

 

Men problemet med att få in friskt blod till vargstammen i Sverige handlar ju om att genetiskt defekta människor dödar alla vargar som vandrar in i Sverige. Vargar letar sig ju in hela tiden, men de jagas och dödas omgående.

Så fortfarande har vi inte fått någon förklaring av herr Genetikexperten hur den genetiska basen i vargstammen ska breddas av att 28 slumpmässigt utvalda vargar skjuts under ett dygn. Om syftet vore att få in nya gener och att få bort de sämsta, så hade väl det varit bättre att flytta nedsövda vargar mellan de olika reviren, att plantera in friskt genetiskt material tex via insemination eller att låta biologer som vet vad de sysslar med studera djuren under en period och sedan välja ut de djur som upplevs ha de grövsta inavelsdefekterna? Det sämsta alternativet måste väl ändå vara att släppa ut tjugotusen skjutkåta, varghatande och halvfulla rednecks med bössor i skogen för att göra urvalet? Om du nu tycker att man skulle skjuta alla vargar och börja om från början, vilket syfte har då denna åtgärd, att tillåta jakt på 27 individer?

 

Uppriktigt sagt: Lägg ned det där med att syftet är att förnya vargstammen. Du gör dig bara löjlig. Det där är något du läst och bestämt dig för att tro på utan att du begriper ett dyft av vare sig genetik, biologi eller vargar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som ett ganska vettigt svar. Frågan är hur moralen är i det egentligen. Skulle det då vara våran "svenska" vargstam som vi har då, ifall vi importerar den? Skulle det spela någon roll egentligen?

 

Men det är ingen som ens föreslagit att alla vargar ska skjutas av. Beslutet handlar om att skjuta 27 vargar (trots att de skjutkåta idioterna hann skjuta 28). Hur breddar det den genetiska basen? Hur kommer nytt blod in i stammen av att 27 individer skjuts urskiljningslöst? Förklara för en som inte begriper?

Dessutom föryngrar man inte populationen som nått inavelsminimum genom att döda hela populationen. Man för in lite nytt blod, friska gener utifrån. Det behövs ytterst lite för att vitalisera hela populationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som ett ganska vettigt svar. Frågan är hur moralen är i det egentligen. Skulle det då vara våran "svenska" vargstam som vi har då, ifall vi importerar den? Skulle det spela någon roll egentligen?

 

Det finns ingen ursprunglig "svensk" vargstam, alla, dvs ett fåtal kom österifrån, och dessa fåtal har sen i brist på nytt blod inavlats, och på det sättet har den "svenska" stammen vuxit till nuvarande antal.

Det kommer norrifrån in nya individer, men det hjälper ju inte de redan sönderavlade, och risken är väl stor att en utvandring från Sverige genetiskt skulle smitta de utrikes vargarna.

Alltså är den svenska vargstammen även ett hot mot vargarna i öst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meningslöst och utsiktslöst!

 

Du gör dig löjligare än vanligt. Ge dig inte in i en debatt och framför argument som andra har formulerat och som du själv inte ens förstår vad de innebär. Det är ändå ett minimikrav - att man ska fatta det man skriver. Om du ändå hade förstånd att skämmas. Nu återstår för dig att gripa efter nåt halmstrå ("Jag debatterar inte med någon som kallar mig löjlig" eller din gamla käpphäst "personangrepp") och sedan låtsas dra dig ur debatten av indignation. Pinsamt så att jag själv nästan rodnar å dina vägnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige sverige sverige... Vi har sån dubbelmoral. Vi skiter fullständigt i hur maten på bordet levde innan den blev just mat. Men vargarna är viktigaste frågan som finns just nu typ? Ja menar MUFs ledare talar ut om det! MUF?!?!?!?!

 

Ja, humor är det i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är en svår fråga med många känslor inblandade, då ska man ju helst lägga undan dom och hålla sig till fakta utan att lägga in andra värderingar.

Jag är själv jägare. Nåja, jag har jakträtt men har inte tagit jägarexamen än, men båda mina föräldrar är jägare och de flesta av mina närmaste släktingar. Så jag får väl räkna in mig som en jägare. Så det är ju ganska tråkigt/irriterande att vi jägare blir uppmålade som "skjutkåta idioter" (som sagts i tråden) och en massa annat liknande.

Jag älskar inte att döda djur. Kan faktiskt ha svårt för att slå ihjäl en mygga emellanåt :P Jag hatar inte vargar, precis som att jag inte hatar älgar eller andra djur. Eller jo, ormar "hatar" jag faktiskt.

Jag erkänner direkt att jag inte är 100% insatt i vargfrågan, men jag tycker att det är bra att de inte blir alltför många så att det inte drabbar människor med t.ex. får. Och det kan bli ett problem vid t.ex. älgjakten eftersom jag vet att många är rädda för att släppa sina hundar där det finns varg. Om vargarna håller sig långt borta så får de så gärna finnas och vara hur många de vill. Jag är inte heller direkt rädd för den, men jag har respekt. Visst, den "ska" inte vara farlig. Det ska inte en hund heller vara, men man kan aldrig vara helt säker.

Men min poäng var först och främst att "vi" (om jag tillåts använda uttrycket) jägare inte alls är som vi framställts i forum och i kommentarer på tidningsartiklar. T.ex. att vi skulle vara ansvarslösa stämmer ju inte. Just sådana saker är det absolut viktigaste i jakten. När älgjakten drar igång börjar man alltid med att gå igenom regler, hur många djur man får skjuta o.s.v. Man får ALDRIG skjuta en ko om man inte är 100% säker på att hon inte har en kalv med sig. Det är lika stor heder i att inte skjuta som att skjuta. Visst kan misstag ske, men det beror inte på att vi är "skjutkåta" och inte kan hålla oss borta från avtryckaren när vi ser något som lever. Det kan ju bli missförstånd, eller att man helt enkelt inte hört på radion att någon skjutit. Sitter man på varsinn sida om ett berg så hör man ju inte den andre... Så att en eller två vargar extra råkar dö är naturligtvis inte bra, men det kan hända.

 

Ursäkta långt inlägg, har försökt vara saklig utan att "attackera" någon. Syftet var bara att försöka försvara jägarna en smula.

Efterlyser mer ödmjukhet i debatten!

Nu ska jag se på hockey :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, då dödar man inte vargen. Då skaffar man adekvat stängsel till hagen. Finns det varg i området så får man skylla sig själv att man dukat upp ett smörgåsbord.

 

Det är helt fel, skam och skandal, att vargar får skjutas i Sverige. Den bör skyddas i stället.

 

För att hjälpa iMattes förslag på traven höjer jag forumrösten lite;

SKRIV PÅ HÄR FÖR ATT STOPPA IDIOTIN!

Förlåt, dåligt exempel. Men jag tycker fortfarande att jakt i "självförsvar" är OK, men givetvis måste man ha lämpliga regler .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen kom det in en människa som står på "den andra sidan", så att vi kan få lite djup i debatten. Hittills har det ju bara varit iMatte och Balooba som har gnabbat som vanligt (no offense mot er, men ni får hålla med om att det i princip alltid blir så).

Anyhow så tror jag att det ligger nåt i det ledin säger. Alla jägare är (antagligen) inte skjutkåta monster, såsom det ofta framställs i media. Däremot är det, precis som vad gäller det mesta, en del av gruppen som är lite mer extrema, och det är dom man ofta framställer. Jag tror inte att alla muslimer vill spränga flygplan, men media vill gärna få oss att tro det. Just därför är det bra att få prata med de verkliga människorna bakom och få höra deras version av det hela.

 

Men, jag tycker fortfarande att vargjakten är fel. Detta sker utan argument och anledning, mer än att jag tycker att vargen är ett fruktansvärt vackert djur och att det ska tillåtas leva. Sedan om nu jakten faktiskt är till för få den svenska vargstammen att friskna till (till följd av inavel och tjossan) kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte vet så mycket om det. Om den är det så får man för fan se till att importera lite friska djur för att ersätta de man skjuter av.

 

Jag köper dock inte folks argument om att "vargen är farlig, så vi måste skjuta den innan den kommer och tar oss". Visst, en varg har tänder och kan vara aggressiv, men om du gör det rätt (och har rätt tränade hundar) så bör det inte vara några problem tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen kom det in en människa som står på "den andra sidan", så att vi kan få lite djup i debatten. Hittills har det ju bara varit iMatte och Balooba som har gnabbat som vanligt (no offense mot er, men ni får hålla med om att det i princip alltid blir så).

Anyhow så tror jag att det ligger nåt i det ledin säger. Alla jägare är (antagligen) inte skjutkåta monster, såsom det ofta framställs i media. Däremot är det, precis som vad gäller det mesta, en del av gruppen som är lite mer extrema, och det är dom man ofta framställer. Jag tror inte att alla muslimer vill spränga flygplan, men media vill gärna få oss att tro det. Just därför är det bra att få prata med de verkliga människorna bakom och få höra deras version av det hela.

 

Men, jag tycker fortfarande att vargjakten är fel. Detta sker utan argument och anledning, mer än att jag tycker att vargen är ett fruktansvärt vackert djur och att det ska tillåtas leva. Sedan om nu jakten faktiskt är till för få den svenska vargstammen att friskna till (till följd av inavel och tjossan) kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte vet så mycket om det. Om den är det så får man för fan se till att importera lite friska djur för att ersätta de man skjuter av.

 

Jag köper dock inte folks argument om att "vargen är farlig, så vi måste skjuta den innan den kommer och tar oss". Visst, en varg har tänder och kan vara aggressiv, men om du gör det rätt (och har rätt tränade hundar) så bör det inte vara några problem tycker jag.

 

Hur menar du med "rätt tränade hundar"? (Ingen syrlig kommentar ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har väl ingen större erfarenhet egentligen, men hundar som inte attackerar vargen eller stressar den, vilket får till följd att vargen attackerar. Sen om det är möjligt vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har väl ingen större erfarenhet egentligen, men hundar som inte attackerar vargen eller stressar den, vilket får till följd att vargen attackerar. Sen om det är möjligt vet jag inte.

 

Nja, skulle inte tro att så värst många hundar skulle få för sig att attackera en varg. Tror snarare att våran Labrador skulle bli skraj. En varg kan ju bli upp till 80 cm hög, en labrador runt 55 cm, gråhund 50 cm, jämthund upp till 65 cm så vargen kommer nog gå segrande ur de flesta striderna. Den är ju ett rovdjur trots allt.

Det behöver ju nödvändigtvis inte vara under jakt hundarna kan råka illa ut, kan ju räcka med att man är ute och går i skogen och har hunden lös.

Det finns ju en hundras (som jag inte kommer ihåg namnet på) som blivit populär nu för att den inte går iväg från hundföraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...