Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tradera kapat! VARNING!


Balooba

Rekommendera Poster

Kan meddela att varan (två st Strong 8700 satelittmottagare) som skickades från Helsingborg igår anlände kl 12.00 idag.

Efter lite trixande med att installera dem efter mina LNB så ser jag att de fungerade utmärkt, och jag skickade mitt godkännande av köpet till Internetgirot, uppger min mejladress samt en kod jag tidigare lagt in hos Internetgirot.

Efter detta betalas pengarna ut till säljaren.

 

Kan varmt rekommendera Internetgirot.

 

post-113-1260390836.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar
Kan ställa mig i ledet till att blivit lurad av samma tradera kapare:(

Godtrogen som man man är så litar man på omdömena och tänkte inte på att det kunde blivit hackat:/

Polisanmälan har man gjort, men det lär ju dröja ett tag innan man får veta nått.

 

En fråga till nån vis här, kan dom inte bara spärra hans nordea konto och skicka tillbaks pengarna?

Eller hur går sånt här till?

Och hur planerar Bedragaren komma undan med sånt här när man har dennes konto nr?

 

Antingen har bedragaren använt en "målvakt" och tömmer kontot så fort det bara går. Eller så bryr han sig inte, han har kört detta förr och bryr sig inte om konsekvenserna.

Just detta fall är ju infernaliskt planerat, med stöld av flera konton för att förstärka trovärdigheten.

 

Tyvärr är ju banksekretessen mest värdefull för den som har något att dölja, så inte ens bankpersonalen har rätt att gå in och kolla kontot på begäran av någon annan. Undantaget då polisen om en anmälan är gjord och man beslutat att göra det till ett ärende, en procedur som kan ta flera månader. Att omedelbart innan utredning få ett konto spärrat verkar också ogörligt.

 

Vi har helt enkelt gått på en blåsning, även så den rättmätiga ägaren av Traderakontot.

 

Men sen återstår frågan om hur kontot blivit kapat. Har Mamma_Bergstedt, trots upplysande mail från Tradera, ändå fallit för en phishing, kan då hon anses som ansvarig?

Skall vi kräva ersättning från henne.

 

Har förövarna på annat sätt nästlat sig in i Traderas kunddatabas, kan vi då kräva ersättning från Tradera pga bristande säkerhetsfunktioner?

 

Tradera svara goddag yxskaft:

 

"Från: Balooba

Skickat den: 2009-12-08 00:40

Subject: Anmäla oegentligheter

 

Jag vill veta Traderas ansvar, när ett konto kapats. Det som hänt är ju utanför min kontroll, kan väl ses som att Traderas säkerhetsrutiner i detta fall inte räckt till.

Borde inte Tradera i detta fall stå för en samlad polisanmälan, då det är fler än jag som drabbats, och att det är Traderas skydd som inte räckt till? Jag anser mig gjort på det som mig ankommer, kontrollerat säljaren via Ratsit, vad mer kunde jag göra?

Jag tycker alltså att detta är en smäll som Tradera får stå för.

mvh

Baloba

 

Auktionsnummer: 103546798"

 

=====================

 

"Från Tradera

Hej Balooba o tack för ditt mail!

 

 

Bra att du hör av dej till oss.

 

Vi agerar och stänger medlemmar så fort det kommer till vår kännedom att medlemmar inte följer de regler som finns oss och medlemmen emellan.

 

Vi gör ingen polisanmälan eftersom köp och sälj är mellan våra medlemmar, vi är inte inblandade i dessa. Vi upprätthåller platsen för köp och sälj.

 

Du får ha en fortsatt bra dag!

 

 

Med vänlig hälsning

 

Susanne på Tradera.com

 

www.tradera.com"

 

=============

 

"Från Balooba

 

Hej

Jag är väl inte riktigt tillfreds med svaret.

Vilket ansvar har Tradera när det gäller säkerhet.

I detta fallet är det ju flera konton som kapats, och jag som köpare har då lurats av säljarens över tusentalet goda omdömen.

Konton kapas och omdömen fabuleras så att jag som köpare inte har en chans att värja mig.

Traderas funktion är ju att förmedla tjänster mellan köpare och säljare, men samtidigt måste det ju ställas krav på säkerhet i kontohanteringen. Detta har uppenbarligen inte fungerat här.

Kan då Tradera verkligen avsäga sig allt ansvar?

mvh

Balooba"

 

 

Väntar fortfarande på ett intelligentare svar skrivet av en människa och inte av en automat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekommendera Internetgirot.

 

Men deras avgifter - 5 procent av köpeskillingen - är ju snudd på ocker. Om man köper något för 5000 spänn så får man betala 250 kronor i avgift för att skicka pengar. Då tar jag hellre risken att bli blåst var tjugonde gång än att bli blåst litegrann varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men deras avgifter - 5 procent av köpeskillingen - är ju snudd på ocker. Om man köper något för 5000 spänn så får man betala 250 kronor i avgift för att skicka pengar. Då tar jag hellre risken att bli blåst var tjugonde gång än att bli blåst litegrann varje gång.

 

Instämmer. Och det har funkat utmärkt tidigare, en blåsning på tjugo kan jag ta. Men i år har man försökt blåsa mig nitton av tjugo gånger, så kanske Blocket och Tradera börjar spela ut sina roller som marknadsplatser?

Nästa gång kommer jag nog att köra med både bälte och hängslen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men deras avgifter - 5 procent av köpeskillingen - är ju snudd på ocker. Om man köper något för 5000 spänn så får man betala 250 kronor i avgift för att skicka pengar. Då tar jag hellre risken att bli blåst var tjugonde gång än att bli blåst litegrann varje gång.

 

 

Visst, det fritt val, gillar man rysk roulettte så.

Nu var priset för mina boxar sammanlagt 1000:- + frakt 180:- och Internetgirot tog 50:- så jag tycker det var överkomligt.

Vet ju vad dessa boxar kostar nya.

 

Storhandlar inte på Blocket eller Tradera, köper oftast nya prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storhandlar inte på Blocket eller Tradera, köper oftast nya prylar.

 

Ja, jag har ju läst i travtråden att det går bra för dig :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi Awais123, Marius123 and Balooba!

 

I have also been fraud by this guy! I was buying an Asus Eee 1008Ha and lost 1900:-

 

Here is some background info that is good to know as I have been talking to the real "Mamma_Bergstedt" (M_B) over the phone on Monday to get hers story.

 

1. On Friday someone sent out a spam email saying that there were some problems on the Tradera accounts.

2. M_B got her account hijacked.

 

3. On Saturday M_B sent an email to Tradera and told them that her account was hijacked. I personally think M_B responded fast and accurate on the hijacked account by sending this email, GOOD. But Tradera did not read or took any action on this email until Monday so this scam could go on for 48hours without any problems.

 

4. I was buying the Asus EEE and made the money transfer on Sunday.

 

5. On Monday this was finally stopped by people sending warning messages on the account rating and Tradera disabled the account.

 

I have also been in contact with Tradera and they basically say that they have not done anything wrong in this case and they recommend everyone that have been scammed to make a police report (I have also made a police report).

 

 

Now it is up to the police to do the work but I do not think it will lead to anything.

 

1. The bank account is kept by a goalkeeper and the money is already transferred to other accounts or taken out in cash.

2. The person that done this does not care as he already have big economic problems and need fast cash.

 

To be frank with you I think we all have to understand that the money is gone and we will not get it back even if they find the person who fraud us.

 

 

In the question if Tradera have taken action in time or not, can realy be discussed but if you read the user agreement, they basically do not take any responsibility whatsoever for what is going on the Tradera site.

 

 

/qwerty1234

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kommer det massa människor som talar engelska helt plötsligt? Det här är ju ett svenskt forum, och om ni som skriver på engelska kan läsa tråden så kan ni ju bevisligen förstå svenska. Ni bör ha hittat hit via google eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni ser här http://www.tradera.com/search/result.aspx?...Mamma_Bergstedt så lyckades dom lura ca 70 personer till köp bara på denna konto kapning (15 personer trodde dom köpt en Mac mini billigt)

 

 

Kanske dax för någon att tipsa IDGs journalister om denna lyckade phishing-attack och låta dom ta reda på varför detta fick pågå under flera dygn från det att dom fick mailet från M_B till det att dom stoppade kapningen? Det verkar ju nästan som om Tradera står helt oövervakad på helgerna.

 

Jag tror ju verkligen Tradera behöver se över sin säkerhetspolicy och hur dom hanterar kapade konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som förvånar mig är den i mitt tycke blåögda handeln över nätet. Jag skulle knappast köpa utan att ha möjligheten att hålla i varan. Den "nya" tidens attityd till handel förvånar mig. Vill man så gärna bli av med sina pengar...................? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man så gärna bli av med sina pengar...................? :armskeptisk:

 

En dumskalle och hans pengar är snart skilda åt, som min morfar brukade säga... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å ja som har beställt en iMac 21,5" ............. :dumstrut:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa goddag yxskaft från Tradera:

 

Hej Balooba!

 

Tack för ditt mail.

 

Vad bra att du hörde av dig igen!

Självklart är det tråkigt om man hamnar i en sådan sits som du är i idag.

Jag vill ändå ge dig svar på dina frågor gällande vår säkerhet och hur vi arbetar med detta.

 

När ett konto skapas hos oss gås flertalet säkerhetskontroller igenom, detta för att vi ska kunna ge våra medlemmar en trygg upplevelse genom att handla på Tradera. Försöker man registrera ett konto på felaktiga uppgifter, eller vi ser någonting annat som inte stämmer så godkänns inte kontot.

 

Vad vi ställs inför när ett konto "kapas" är lite svårare. Kontot kan då se korrekt registrerat ut, med rätta uppgifter och det vi har att gå på då är oftast de omdömen som inkommer, eller om vi ser att någon drastisk skillnad sker om man kikar på den tidigare historiken.

 

Eftersom Tradera inte är en del av affären, utan enbart en plats där köpare och säljare möts, så kan vi heller inte göra någon polisanmälan, då vi inte har någon del i transaktionen.

Vi rekommenderar dock i de flesta fall våra medlemmar att själva göra en polisanmälan då det är våra medlemmar som gör affärerna på Tradera. Vi informerar dock alltid om att vi hjälper gärna till att lämna ut ytterligare uppgifter om kontot om polisen hör av sig till oss och behöver detta för att underlätta utredningen.

 

Jag hoppas att du förstår hur vi tänker och att vi gärna hjälper dig att lämna ut ytterligare uppgifter om du väljer att polisanmäla händelsen.

 

Ha nu en fortsatt fin dag!

 

Med Vänliga Hälsningar

Nina på Tradera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjligen korkad tanke men ...

 

hur kan Tradera inte ha något med det inträffade att göra? Det konto de en gång "godkände" för affärer på Tradera har ju inte samma kontoinnehavare som i slutändan genomförde affären?

 

Eller tänker jag helt fel?

 

Hoppas det löser sig för alla inblandade :(:)

 

Edit: grammatik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarade Traderapå föregående:

 

Jag vet nu inte om du kollat aktuella auktioner med Mamma_Bergstedt. (M_B)

M_B anmälde redan på lördagen att hennes konto var kapat, men det dröjer mer än 48 timmar innan Tradera agerar.

Är det verkligen att ta säkerheten seriöst?

Vi är nu ett otal personer som tillsamman blivit blåsta på stora pengar, pengar som vi troligen aldrig kommer att få se skymten av, och detta för att Tradera är utan personal på helgerna?

M_B har innan kapningen haft i stort sett idel lovord i bedömningarna och upptäckte ganska snabbt att kontot var kapat. Men Tradera låter supporten ta helg?

Jag menar att i fall som detta det vore seriöst om Tradera kompenserar de som blivit lurade, att hävda att ni inte har något eget ansvar är ju horribelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man läser på tradera forumet på lördag morgon så är det några som har kommit på att det är en lurendrejare.

http://forum.tradera.com/viewtopic.php?t=4590

Men deras meddelande blir raderade av tradera och inget gör inget åt saken.

Även har en medlem anmält det på fredagen men inget görs åt saken.

 

Det var även han som skrev i forumet som gjorde första dåliga kommentaren och varna andra innan dom hann betala.

 

Tyvärr fick inte jag med flera någon varning, jag betala på söndagen, så om tradera hade meddelat alla köpare på fredag eller lördag hade många klarat sig!

 

har skrivit till tradera men inget svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men deras meddelande blir raderade av tradera och inget gör inget åt saken.

Är inte det här en helcool lösning av amerikanska Tradera:

 

"-Det är inte tillåtet att diskutera eller kommentera borttagna trådar och/eller inlägg i forumet. För frågor hänvisar vi till Tradera Support."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäm tradera. Då blir det en nyhet och de får eld i baken.......... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanx qwerty1234 for your nice email.

 

what i am wondering is that before transferring my money to 3214 21 74426 account, I have ringed to that person Linda Bergstedt many times on the mentioned telephone 0736-858959 just to ask the information regarding the laptop and other payment methods. Even i was also much in interest of buying SONY VAIO which was displayed from her account 5300 SEK instead of HP, so i was trying to call her to change the deal to if she can but there was no answer.

 

If M_B account has been hacked then she should have turned on her telephone number to tell the people before buying anything from this account. She could have answered on mobile that my account has been hacked and do not transfer money in the fake account but instead of that her Mobile never answered?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanx qwerty1234 for your nice email.

 

what i am wondering is that before transferring my money to 3214 21 74426 account, I have ringed to that person Linda Bergstedt many times on the mentioned telephone 0736-858959 just to ask the information regarding the laptop and other payment methods. Even i was also much in interest of buying SONY VAIO which was displayed from her account 5300 SEK instead of HP, so i was trying to call her to change the deal to if she can but there was no answer.

 

If M_B account has been hacked then she should have turned on her telephone number to tell the people before buying anything from this account. She could have answered on mobile that my account has been hacked and do not transfer money in the fake account but instead of that her Mobile never answered?.

 

By what reason do You think that it was M_B You talked to?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

By what reason do You think that it was M_B You talked to?

 

so i was trying to call her to change the deal to if she can but there was no answer.

She could have answered on mobile that my account has been hacked and do not transfer money in the fake account but instead of that her Mobile never answered?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajaj, jag fattade det som att han ringde henne flera gånger, underförstått att hon då svarade, men att han då i ett senare skede ville byta dator inte fick kontakt med henne mer.

Så kan det gå med utrikiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får sluta använda samma lösenord överallt Balooba, inte undra på att du blir kapad ;):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Inslag i Rapport strax om kapning av konton hos Tradera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...