Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tradera kapat! VARNING!


Balooba

Rekommendera Poster

En, minst, allvarlig och lyckad kapning har skett på Tradera.

Jag köpte en Mac Mini av en säljare med över tusen goda omdömen.

Men dennes konto var kapat, och troligen åtskilliga fler, då fejkade affärer gjort från kontoinnehavare med goda omdömen som sen då gett goda omdömen i sin tur, allt fejkat förstås.

 

Aktionen är väl förberedd och var helt omöjlig att genomskåda.

Jag varnar därför alla från att, i nuläget, köpa på Tradera.

Håll även koll på era egna konton, så att dessa inte kapas och missbrukas.

 

http://www.tradera.com/Mac-mini-Core-2-Duo...ktion_103546798

 

http://www.tradera.com/Mytradera/Feedback/...x?ftgnr=1159720

 

Och som vanligt skyddar banksekretessen förövaren.

Jag anser att Tradera pga sina dåliga säkerhetsrutiner borde stå för de drabbades kostnader, men det anser nog inte Tradera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Ganska missvisande rubrik. Det är ju knappast Tradera som är kapat, "bara" någons konto, vilket troligtvis inte är helt ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetgirot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En, minst, allvarlig och lyckad kapning har skett på Tradera.

Jag köpte en Mac Mini av en säljare med över tusen goda omdömen.

Men dennes konto var kapat, och troligen åtskilliga fler, då fejkade affärer gjort från kontoinnehavare med goda omdömen som sen då gett goda omdömen i sin tur, allt fejkat förstås.

 

Aktionen är väl förberedd och var helt omöjlig att genomskåda.

Jag varnar därför alla från att, i nuläget, köpa på Tradera.

Håll även koll på era egna konton, så att dessa inte kapas och missbrukas.

 

http://www.tradera.com/Mac-mini-Core-2-Duo...ktion_103546798

 

http://www.tradera.com/Mytradera/Feedback/...x?ftgnr=1159720

 

Och som vanligt skyddar banksekretessen förövaren.

Jag anser att Tradera pga sina dåliga säkerhetsrutiner borde stå för de drabbades kostnader, men det anser nog inte Tradera?

 

Men är kontot verkligen kapat? Är det inte bara säljaren som plötsligt tappat greppet? Om du kollar lite längre ned bland omdömena så har ju säljaren sålt en exakt lika Mac Mini för bara några veckor sedan och där köparen är hur nöjd som helst. Hur vet du att kontot är kapat och varför stänger inte Tradera av kontot i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför stänger inte Tradera av kontot i så fall?

Det är "avaktiverat".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är kontot verkligen kapat? Är det inte bara säljaren som plötsligt tappat greppet? Om du kollar lite längre ned bland omdömena så har ju säljaren sålt en exakt lika Mac Mini för bara några veckor sedan och där köparen är hur nöjd som helst. Hur vet du att kontot är kapat och varför stänger inte Tradera av kontot i så fall?

 

Om du kollar själv så den exakta Mac Minin som sålts med gott omdöme, så är denna budgivare avstängd utan att ha negativa omdömen. Och varför? Jo för att dennes konto också är kapat. Om man tittar på alla auktioner av teknisk karaktär, TomTom, nåt spel och Mac Minis så är alla dessa konton avaktiverade. Troligtvis då för att kontona är kapade så att förövarna kan gå in och ge ytterligare bekräftande goda omdömen.

 

Mamma_Bergstedt har tydligen tidigare bara sålt amningsbehåar och byxor.

 

Så läs igenom senaste affärerna så ser även du ett tydligt mönster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska missvisande rubrik. Det är ju knappast Tradera som är kapat, "bara" någons konto, vilket troligtvis inte är helt ovanligt.

 

Visst är väl Tradera kapat, då man inte har kontroll över säkerheten på kontona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, skulle inte säga det. Tradera kapat tolkar jag det som att någon har lyckats komma över typ admin-lösenord till hela sajten eller nåt, inte att ett enskilt (och kanske också flera) konton blivit kapade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, skulle inte säga det. Tradera kapat tolkar jag det som att någon har lyckats komma över typ admin-lösenord till hela sajten eller nåt, inte att ett enskilt (och kanske också flera) konton blivit kapade.

 

För mig räcker det med att Tradera inte har full kontroll längre, det är ju resultaten som räknas, inte på hur det rent tekniskt går till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är väl Tradera kapat, då man inte har kontroll över säkerheten på kontona.

 

 

Det räcker att man får tag på lösenordet till ett konto för att man ska kunna "kapa" det. Det krävs ingen som helst kunskap i hur man kapar servrar och sådant för det.

 

Om jag skulle få tag på ditt lösenord till, säg, Hotmail, är det då Hotmail i sig som har blivit kapat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så är folk helt enkelt inte rädda om sina lösenord...

 

Falska e-postmeddelanden i omlopp!2009-12-04 11:41Just nu cirkulerar ett falskt e-postmeddelande som ger sken av att komma från Tradera där det påstås att mottagarens användarkonto utsatts för en virusattack.

 

Därefter uppmanas mottagaren maila folkbokföringsadress och inloggningsuppgifter för att erhålla ett nytt lösenord. Detta mail kommer inte från Tradera och vi uppmanar alla mottagare att radera det omgående!

 

Tradera ber aldrig användare ändra uppgifter via mail och har du lämnat ut dina inloggningsuppgifter rekommenderar vi att du omedelbart ändrar dessa i Mitt Tradera?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker att man får tag på lösenordet till ett konto för att man ska kunna "kapa" det. Det krävs ingen som helst kunskap i hur man kapar servrar och sådant för det.

 

Om jag skulle få tag på ditt lösenord till, säg, Hotmail, är det då Hotmail i sig som har blivit kapat?

 

 

Om du analyserar budgivare på auktionen jag länkat till så är det inte ett enstaka konto man kommit över, utan ett flertal i en samlad aktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sagt det förr, det är inte säkert på webben längre.

 

Skulle göra en affär häromveckan, säljaren ville inte göra affär via internetgiro..ville absolut ha pengar insatta på konto..

Då så..ajö..

Letade upp en ny säljare av den vara jag är på jakt efter, som nu skickar varan, och jag har satt in pengarna på Internetgirot

 

 

post-113-1260279691.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar själv så den exakta Mac Minin som sålts med gott omdöme, så är denna budgivare avstängd utan att ha negativa omdömen. Och varför? Jo för att dennes konto också är kapat. Om man tittar på alla auktioner av teknisk karaktär, TomTom, nåt spel och Mac Minis så är alla dessa konton avaktiverade. Troligtvis då för att kontona är kapade så att förövarna kan gå in och ge ytterligare bekräftande goda omdömen.

 

Mamma_Bergstedt har tydligen tidigare bara sålt amningsbehåar och byxor.

 

Så läs igenom senaste affärerna så ser även du ett tydligt mönster?

 

Det låter ju ganska otrevligt i så fall. Kan det vara resultatet av den där phisinghistorien som var på tråden här tidigare månne? Om det inte handlar om phising eller social ingenjörskonst så måste det ju handla om att någon hackat databasen med inloggningsuppgifter. I så fall vill man ju knappt ha sitt konto kvar på Tradera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju ganska otrevligt i så fall. Kan det vara resultatet av den där phisinghistorien som var på tråden här tidigare månne? Om det inte handlar om phising eller social ingenjörskonst så måste det ju handla om att någon hackat databasen med inloggningsuppgifter. I så fall vill man ju knappt ha sitt konto kvar på Tradera...

 

Som den godtrogne individ jag är så har jag senaste året åkt på blåsningar på Blocket, men Tradera har funkat fullt ut så länge man hållit sig till säljare med flertalet goda bedömningar. Nu får det vara slut med godtroheten, det blir nog Apple Store hädanefter.

 

Nämnas bör att jag kollade kreditvärdigheten på säljaren, och det var godkänt.

Men jag borde kanske dragit öronen åt mig genom mailkonversationen, så här i efterhand var det nog inte så glasklart, men jag var förblindad av alla goda omdömen.

 

Bränt barn luktar illa, så nu skall jag ta mig en dusch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som den godtrogne individ jag är så har jag senaste året åkt på blåsningar på Blocket, men Tradera har funkat fullt ut så länge man hållit sig till säljare med flertalet goda bedömningar. Nu får det vara slut med godtroheten, det blir nog Apple Store hädanefter.

 

Nämnas bör att jag kollade kreditvärdigheten på säljaren, och det var godkänt.

Men jag borde kanske dragit öronen åt mig genom mailkonversationen, så här i efterhand var det nog inte så glasklart, men jag var förblindad av alla goda omdömen.

 

Bränt barn luktar illa, så nu skall jag ta mig en dusch.

Ja, jäkligt surt att gå på såna där stötar och det är lätt att tappa tron på mänskligheten. Låt det inte krypa in i skallen bara. Även om det är du som förlorar pengarna så är det ingenting i jämförelse med vad den eländige stackare som lurar dig förlorar eller redan har förlorat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sagt det förr, det är inte säkert på webben längre.

 

Skulle göra en affär häromveckan, säljaren ville inte göra affär via internetgiro..ville absolut ha pengar insatta på konto..

Då så..ajö..

Letade upp en ny säljare av den vara jag är på jakt efter, som nu skickar varan, och jag har satt in pengarna på Internetgirot

 

 

post-113-1260279691.jpg

Det är inte säkert att ha med människor att göra menar du väl?

Internetgirot visste jag inte om att det fanns. Verkar bra och som en naturlig lösning på problemet. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att ha med människor att göra menar du väl?

Internetgirot visste jag inte om att det fanns. Verkar bra och som en naturlig lösning på problemet. :ThumbsUp:

Vad jag förstår skyddar det inte mot att man köper en tegelsten för flera tusen kronor. Som säljare kan man dessutom råka ut för att köparen inte godkänner paketet

Tyvärr är det nog svårt att göra säkra affärer mellan privatpersoner, utan att man träffas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

La ut en Thinkpad x200 på Tradera i söndags och fick den såld nästan direkt. Fick mail ifrån killen att han ville ha mitt IBAN nummer. Skickade detta och fick senare ett mail ifrån en bank i Skottland om att pengarna var på väg. Blev misstänksam då killens adress helt plötsligt var i England och inte i Stockholm som det stod på Tradera.

Det som fick mej att reagera var att datorn skulle skickas till en adress i Nigeria(!?).

 

Loggade in på Tradera idag och killen hade fått 15 negativa omdömen på en dag och kontot hade nu blivit spärrat så det verkar vara något på gång på Tradera just nu.

 

Jag förlorar som tur var inget mer än tiden det tar för mej att lägga ut annonsen på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En, minst, allvarlig och lyckad kapning har skett på Tradera.

Jag köpte en Mac Mini av en säljare med över tusen goda omdömen.

Men dennes konto var kapat, och troligen åtskilliga fler, då fejkade affärer gjort från kontoinnehavare med goda omdömen som sen då gett goda omdömen i sin tur, allt fejkat förstås.

 

Aktionen är väl förberedd och var helt omöjlig att genomskåda.

Jag varnar därför alla från att, i nuläget, köpa på Tradera.

Håll även koll på era egna konton, så att dessa inte kapas och missbrukas.

 

Jag som inte är så värst aktiv på Tradera, men som ändå har ett konto (o bara ett positivt omdöme kvar till guldsjtärna), hur ska jag / man hålla koll på sitt konto?

 

Kolla i alla auktioner så ens namn inte dyker upp? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som inte är så värst aktiv på Tradera, men som ändå har ett konto (o bara ett positivt omdöme kvar till guldsjtärna), hur ska jag / man hålla koll på sitt konto?

 

Kolla i alla auktioner så ens namn inte dyker upp? :ermm:

Kanske räcker med att kolla på "Mitt Tradera" att du inte har några aktiva auktioner.

Är nog rätt bra att byta lösenord ibland också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som inte är så värst aktiv på Tradera, men som ändå har ett konto (o bara ett positivt omdöme kvar till guldsjtärna), hur ska jag / man hålla koll på sitt konto?

 

Kolla i alla auktioner så ens namn inte dyker upp? :ermm:

 

Viktigast är väl att se till att du har ett bra lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, och jag som handlade i går!

Fast det ska bli kontant betalning när jag hämtar på torsdag

så det är nog ändå ganska säkert

 

Får väl hålla koll på sitt konto och bara köpa där man kan hämta saker själv

Synd att det ska behöva bli så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har några auktioner på gång och inte har lämnat några bud de senaste 60 dagarna måste det väl vara grönt?

eller skulle kontot kunna vara kapat utan att man ser det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske räcker med att kolla på "Mitt Tradera" att du inte har några aktiva auktioner.

Är nog rätt bra att byta lösenord ibland också.

 

 

Viktigast är väl att se till att du har ett bra lösenord?

Så klart.. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...