Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tradera kapat! VARNING!


Balooba

Rekommendera Poster

Du får sluta använda samma lösenord överallt Balooba, inte undra på att du blir kapad ;):D

 

Vad är det nu för fel på "QWERTY"?

 

Inte har jag då blivit kapad, men i inslaget fanns jag med i form av mitt omdöme av säljaren!

Så numera titulerar jag mig "känd från teve" eller i värsta fall "som på teve".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

I kväll ringde en kille som frågade om jag skulle skicka Hellacoptersskivan som han hade köpt. Detta är något jag inte kände till. Nu visar det sej att jag också drabbats av kapningen av användare på Tradera. Någon har använt mitt namn och mina adressuppgifter och således sålt skivor som aldrig kommit. Användaren kallar sej AceFrehley74 och använder sej av mitt namn. Man kan undra hur många andra som blir lurade just nu. Jag har förstås anmält detta till Tradera.

 

Så se upp för användaren AceFrehley74.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kväll ringde en kille som frågade om jag skulle skicka Hellacoptersskivan som han hade köpt. Detta är något jag inte kände till. Nu visar det sej att jag också drabbats av kapningen av användare på Tradera. Någon har använt mitt namn och mina adressuppgifter och således sålt skivor som aldrig kommit. Användaren kallar sej AceFrehley74 och använder sej av mitt namn. Man kan undra hur många andra som blir lurade just nu. Jag har förstås anmält detta till Tradera.

 

Så se upp för användaren AceFrehley74.

 

Men har du gått på den där phisinggrejen? Eller är bara nån som helt fräckt har skapat ett konto på Tradera med dina uppgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har du gått på den där phisinggrejen? Eller är bara nån som helt fräckt har skapat ett konto på Tradera med dina uppgifter?

Hur kan det vara en phisinggrej om nån snor/kapar ens uppgifter på exv. Tradera? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det vara en phisinggrej om nån snor/kapar ens uppgifter på exv. Tradera? :ermm:

 

Du får ett (jäkligt snyggt och trovärdigt) mail från Tradera där de berättar att de har varit utsatta för intrång och att användaruppgifter eventuellt läckt ut och att du snarast bör byta ut ditt lösenord. En länk längre ned i mailet leder en en sida som ser ut att vara Traderas inloggningssida men som i själva verket samlar in de användarnamn och lösenord du knappar in. Som de sen använder för att logga in och lägga upp annonser att blåsa folk med - i ditt namn.

 

Jäkligt kompetent genomförd phising men inte kul att de börjar bli så duktiga. Det var enklare när man kunde garva åt de ryska Nordea-mailen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ett (jäkligt snyggt och trovärdigt) mail från Tradera där de berättar att de har varit utsatta för intrång och att användaruppgifter eventuellt läckt ut och att du snarast bör byta ut ditt lösenord. En länk längre ned i mailet leder en en sida som ser ut att vara Traderas inloggningssida men som i själva verket samlar in de användarnamn och lösenord du knappar in. Som de sen använder för att logga in och lägga upp annonser att blåsa folk med - i ditt namn.

Men det är väl inte samma sak som att nån tar mitt konto o säljer saker?

 

Jo, jag vet att du skiljde på det i ditt inlägg, men trodde att det var "avblåst" nu. En phisingattack pågår väl bara tills den blir upptäckt?

 

Jäkligt kompetent genomförd phising men inte kul att de börjar bli så duktiga. Det var enklare när man kunde garva åt de ryska Nordea-mailen...

Det gäller alltid att ligga före.. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl inte samma sak som att nån tar mitt konto o säljer saker?

 

Jo, jag vet att du skiljde på det i ditt inlägg, men trodde att det var "avblåst" nu. En phisingattack pågår väl bara tills den blir upptäckt?

 

Ett konto kan väl bli kapat på olika sätt och jag vet att det även har förekommit identitetsstölder på Tradera (dvs att någon reggar ett konto med ditt personnummer och dina uppgifter) så det var därför jag var intresserad av att få veta vilken variant snowreeler råkat ut för.

Men phisingen är väl knappast avblåst - de fortsätter säkert i perioder. Alltid är det nån som inte lyssnat på nyheterna eller som har lyssnat men går på blåsningen i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT men "Kapade" telefoner måste vara ett elände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som inte kommer in på traderas hemsida med FF ?

 

EDIT: Funkar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag kan nu meddela alla som blev lurade av det kapade kontot Mamma_Bergstedt att åtalet lagts ner.

Killen är så belastad och kommer att få ett längre fängelsestraff efter att ha rånat en guldsmedsbutik och han har 0:- i tillgångar så vi femtiotal som blivit blåsta ändå inte kommer att kunna få några pengar.

Så var det med den saken.

Åklagaren nämnde att den här typen av brott är i ökande, och eftersom Tradera är helt ointresserat av säkerhet så gräver de sin egen grav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du snackat med Traderas ansvariga?

 

Det är inte helt ovanligt att folk i gemen har mycket lite förståelse för säkerhet.

Låter märkligt, jag vet, alla låser ju bilen när de lämnar den, låser huset, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du snackat med Traderas ansvariga?

 

Det är inte helt ovanligt att folk i gemen har mycket lite förståelse för säkerhet.

Låter märkligt, jag vet, alla låser ju bilen när de lämnar den, låser huset, osv.

 

Jag har haft flertaliga konversationer med Tradera, men som jag redan tidigare nog nämnt i tråden så får man vänligt formulerade "Goddag yxskaft" tillbaka.

Man känner sig inte ha något ansvar då man endast ser sig som en länk mellan köpare och säljare.

Mina förslag på förbättringar besvaras med tysthet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft flertaliga konversationer med Tradera, men som jag redan tidigare nog nämnt i tråden så får man vänligt formulerade "Goddag yxskaft" tillbaka.

Man känner sig inte ha något ansvar då man endast ser sig som en länk mellan köpare och säljare.

Mina förslag på förbättringar besvaras med tysthet.

Trist att det ska vara så, men jag tror att de helt enkelt inte förstår.

Undertecknad har själv inte nyttjat tjänsten men anhöriga har, och har haft mycket glädje av det de införskaffat den vägen, så jag förstår sorgen över att Tradera är så ovillig till att förbättra sig och utvecklas. De stänger en virtuell dörr i praktiken.

 

Kanske det finns bättre tjänster än Tradera? Vad sägs om Blocket? (populärt hos många där jag bor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lever rätt gott på svindlade pengar, och straffet blir som en "time-out", sedan är det bara att börja om på ny kula skulle jag tro..

 

Ett år i Thailand och 120 timmar hemma..borde fundera ta efter

http://www.dn.se/nyheter/sverige/natskojare-domd-till-samhallstjanst-1.1084621

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kanske det finns bättre tjänster än Tradera? Vad sägs om Blocket? (populärt hos många där jag bor)

 

Jag använder mig av båda. Har gjort bra affärer, både sälj och köp, på båda.

Men ogräset florerar på båda håll, och kraven på kontroll av säljare ökar till nästan omöjlighet om man inte kan ses öga mot öga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Åklagaren nämnde att den här typen av brott är i ökande, och eftersom Tradera är helt ointresserat av säkerhet så gräver de sin egen grav.

Är det åklagaren som nämnde att Tradera är helt ointresserat etc? Eller är det DIN slutsats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det åklagaren som nämnde att Tradera är helt ointresserat etc? Eller är det DIN slutsats?

 

Min egen erfarenhet av Tradera är att dom är hyfsat ointresserade av rätt mycket. Snacket om att dom "endast är en länk mellan en säljare och en köpare" har jag hört förut. Och det får dom gärna fortsätta att vara, men om folk blir lurade för att det är för enkelt att kapa någons konto och man inte får någon hjälp när folk begår bedrägerier genom deras tjänst, då kan man lika gärna byta till Blocket och bli lurad på riktigt.

 

Jag minns när vi var ett gäng här på forumet som försökte få Tradera att ta bort uppenbara iPhone-kopior. Trots massivt mejlande från flera av oss och ett antal telefonsamtal från mig, så dröjde det ändå länge innan dom faktiskt tog bort auktionerna. Detta trots att det var strängeligen förbjudet att sälja sådana kopior enligt deras egna regler och att dom, enligt egen uppgift, såg allvarligt på saken. Ett seriöst företag hade sett mer, vad ska jag använda för ord, seriöst på saken.

 

Jo, det är ett rättsligt ärende om någon blåser mig på pengar, men det ligger ändå för böfvelen i Traderas eget intresse att se till att detta i möjligaste mån inte förekommer. Då får man vara mer välvilligt inställd till folks klagomål än man tydligen har varit sedan födseln.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det åklagaren som nämnde att Tradera är helt ointresserat etc? Eller är det DIN slutsats?

 

Det är min slutsats efter alla konversationer med Tradera.

Och deras uttryckliga svar är att man endast är en länk mellan köpare och säljare och därför på intet sätt har något ansvar för någon form av oegentligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...