Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad läser du för bok just nu?


jimolp

Rekommendera Poster

Sånt skulle de göra igen.

Kan inte nåt förlag ge ut hela den serien igen?

 

Man skulle få tag i Sam J Lundwall och pusha på lite! :)

Skriv till honom vettja :lol: Hans dotter är väl den som "tagit" över ...

 

Jules Verne Magsinet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

I går läste jag ut Asyl av Liza Marklund. Jag tycker att boken var jättebra. Den var spännande och det var nära att jag började lipa flera gånger när jag läste den.

Jag tycker att Liza Marklund skriver spännande böcker. Jag har läst samtliga böcker av henne.

Den tråkigaste boken hon har skrivit var prime time (den var seg och det var många gånger som jag ville lägga ifrån mig boken).

De bästa böckerna hon har skrivit är böckerna om Maria Eriksson (Gömda och Asyl).

 

Nu läser jag Djävulen och fröken Prym av Paulo Coelho.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
marcushedenstrom

Igår läste jag ut Liftarens guide till galaxen (Douglas Adams).

 

Såhär har det gått med läsningen:

 

Köpte boken för två år sedan. Läste 30 sidor och la undan den. Tog upp den igen efter ett år, och läste 120 sidor. La undan den igen.

Sen började jag läsa den nu igen efter studenten (började om från början), och det tog mindre än en månad att plöja 770 sidor. Lustigt, hur det kan vara.

 

Boken var verkligen suverän. Väldigt rolig, kanske flummig, men urspännande.

 

 

Nu ska jag läsa Da Vinci-koden, som jag fick i studentprocent. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser nyöversättningen av sagan om ringen, det känns lite konstigt faktiskt med alla nya namn och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst en bok på åratal, tyvärr. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oliver Twist nytryck av originalet på engelska (så klart.) Kanske ska göra teater av den.

SF och fantasy båda slinker ner med samma fart.

Kommer någaon här ihåg "Slan"? Tyckte den var super en gång i tiden men mins inte vem som skrev den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

serietidning läser jag

157258[/snapback]

 

Vilken är din favorit... min vet du redan :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu läser jag en bok som handlar om Östersjöns historia.

Kulturerna runt den, och rollen som norra Europas medelhav under många århundraden. Även historia om hela regionen, med politiska och religiösa omvälvningar i länderna omkring Östersjön.

 

Riktigt intressant!

 

Tyvärr minns jag inte vad boken heter, och jag har inte hittat den efter att jag städade senast...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

När vi ändå pratar serier: mina favoriter är Don Rosa-serier. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh ja! I alla fall när det gäller Kalle Anka! Carl Barks och Marco Rota också.

Tre tecknare i samma anda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Das Boot" av Lothar-Günther Buchheim. Läser den för andra gången, suverän krigsskildring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

läser del nummer 12 i serien The wheel of time, The gathering storm, som är skriven av Robert Jordan och Brandon Sanderson. en mycket bra fantasy bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påbörjat 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann. Lättläst och underhållande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påbörjat 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann. Lättläst och underhållande.

låter som trevlig bok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser två samtidigt just nu. Eller ja, parallellt kanske är bättre att säga...

 

Den ena är en ganska liten bok, "Hudud" av Magnus Berg, som är en essä om orientalism i populärkultur. Intressant, men lite slarvigt skriven. Lånat av en kompis som tyckte den var läsvärd och aktuell. Han har dessutom haft författaren som föreläsare förr. "Hudud" agerar sänglitteratur, för en lånad bok vill jag inte utsätta för hårdare påfrestningar, som att trycka ner den i en väska när bussfärden är slut.

 

Den andra är en rejäl kloss, "The Ancestor's Tale" av Richard Dawkins. Ett populärvetenskapligt verk lite löst modellerat efter Chaucers "The Canterbury Tales", men som handlar om evolutionen ur ett strikt mänskligt perspektiv, dvs människans utveckling från livets ursprung på jorden fram till den moderna människan av i dag. Fast resan går bakåt i tiden, och fokuserar på de brytpunkter där den utvecklingslinje som människan följt (långt innan vi blev människor!) sammanstrålar med andra grupper av organismer. Från schimpanser och bonoboer vid första brytpunkten bakåt i tiden och sen vidare...

Väldigt bra skrivet, som vanligt när det gäller Dawkins, men med ett undantag - han blandar in nutida politik alldeles för ofta, och det ser illa ut. Evolutionen är för stor för såna småsaker!

"The Ancestor's Tale", som är i mjukrygg ("pocket") har jag primärt som läsning när jag åker till och från jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just avslutat läsningen av Arthur Koestlers "Den Trettonde Stammen"...

- ytterst intressant läsning.

När denne kosmopolit, född i Budapest under dubbelmonarkin, i boken "Natt

klockan tolv på dagen" 1941 avslöjade lögnerna bakom det kommunistiska

idealsamhället hyllades han av alla i västvärlden, när han i denna bok 1976,

35 år senare, klädde av mytologin runt "det utvalda folket" som han själv till-

hörde, blev han bespottad och hånad (han tog sitt liv 6 år senare).

 

Jag återkommer i den infekterade sakfrågan :devil::rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som läser de målade grottornas land, eller the land of the painted caves som den heter på engelska? Kanske är lite pinsamt att erkänna, men jag gillar den än så länge. Det är alltså sista boken i serien om Ayla och grottbjörnens folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner aldrig läsa, ser för mycket film.

 

Boken närmast sängen just nu är Morens sista suck av Rushdie, men jag har kört fast i ett familjärt inbördeskryddkrig. Härligt fett språk, jag borde läsa klart den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Läser boken Varsel av Stephen KIng mycket bra yeahbaby.gif handlar om en familj som ska underhålla/vakta ett hotell som ligger uppe i bergen och eftersom det är vinter så blir de helt isolerade och den femåriga pojken börjar ha/ se massa hemska syner. Sen efter det så så har jag de mörka tornet som också är skriven av S.King och Towers of Midnight av Robert Jordan att läsacelb%20(7).gifgaletglad.gifbåda är nog mycket bra. Har jag en historisk bok om spioner som jag inte vet så mycket om men den verkar intressant.

( nu måste jag bara välja vilken bok jag ska läsa efter Varselfundersam.gif, men en sak är säker den kommer handla om torn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dracula av Bram Stoker!

 

Jag har tidigare försökt läsa denna, men då var det en dålig Svensk översättning. Av språket att döma var den översatt runt 80, någon gång. Så jag pallade inte hela boken ut.

Nu läser jag den på engelska. Betydligt bättre, även fast att jag inte förstår vart enda gammalt uttryck eller ord så målar det upp stämningen betydligt bättre. Lägger man det bara i sitt sammanhang så blir det begripligt.

 

Lite lustigt att läsa denna då jag sett nästan varenda film där Dracula som karaktär är med. Samt att historierna som utspelar sig i filmerna, som påstår sig vara baserade i boken, skiljer sig avsevärt från texten! Mycket spännande läsning!

Det kommer garanterat att förändra min syn på filmerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dödgrävarens dotter av Joyce Carol. Planerar att ha läst ut de 600 sidorna till på måndag. Ska nämligen skriva en vetenskaplig rapport utifrån ett problem och sociologiskt perspektiv från boken. Ett av momenten i sociologi och psykologikursen jag läser just nu på högskolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dödgrävarens dotter av Joyce Carol. Planerar att ha läst ut de 600 sidorna till på måndag. Ska nämligen skriva en vetenskaplig rapport utifrån ett problem och sociologiskt perspektiv från boken. Ett av momenten i sociologi och psykologikursen jag läser just nu på högskolan.

Du menar Joyce Carol Oates, va? borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar Joyce Carol Oates, va? borstatanderna.gif

 

haha.. ja blushing.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis påbörjat Necronomicon! Eller nej, det är inte den "riktiga" Necronomicon, ty den finns inte. Det är det mesta ur H.P Lovecrafts verk! Spännande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...