Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad läser du för bok just nu?


jimolp

Rekommendera Poster

Vad läser du just nu?

 

Är boken den bästa du läst på år o dar eller är den ett illasmakande sömnpiller? :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Har just börjat läsa boken jag håller på med nu. Åsa Larsson heter författarinnan och boken heter Det blod som spillts. Än så länge kan jag inte avgöra kvalitén på boken, men språkligt är den mer intressant är till exempel Liza Marklund som jag nyss avslutat boken Röd Varg. Det är ett mer fylligt språk i boken av Åsa Larsson, så antingen kan det bli högtravande och tråkigt eller bli väldigt intressant.

 

Än så länge har en person hittats död, en kvinlig präst. Låter som en bra början. :lol:

 

Återkommer när jag vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GuitarFreak

Harry Potter and the Order of the Phoenix :)

Riktigt trevlig läsning faktiskt, hon är duktig på att skriva den där J.K. Rowling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han inte läsa ut senaste boken innan jag flyttade… men kom en bra bit in i ”Bröderna Karamazov” av Dostojevskij. Innan dess blev det ”Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät” samt ”Alkemisten” av Paulo Coelho. Får fixa en pocket på Karamazov så jag får veta hur familjelivet utvecklade sig…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag får lite tid över så läser jag för närvarande Hacking i fokus

Den tror jag att jag har hört talas om. Vad handlar den om mer exakt. Hacking är ju ett ganska brett område.

Den tar upp det mesta faktiskt är på 834 sidor :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag får lite tid över så läser jag för närvarande Hacking i fokus

Den tror jag att jag har hört talas om. Vad handlar den om mer exakt. Hacking är ju ett ganska brett område.

Den tar upp det mesta faktiskt är på 834 sidor :D

Kul, kanske jag borde investera i.

Jo den är faktiskt en riktig rysare, man blir lite mer misstänksam efter några sidors läsning :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag får lite tid över så läser jag för närvarande Hacking i fokus

Den tror jag att jag har hört talas om. Vad handlar den om mer exakt. Hacking är ju ett ganska brett område.

Den tar upp det mesta faktiskt är på 834 sidor :D

Kul, kanske jag borde investera i.

Jo den är faktiskt en riktig rysare, man blir lite mer misstänksam efter några sidors läsning :D

Som ej sagt. Det är viktigt att skilja på hacking och cracking.

Helt riktigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne i en sådan där period när man inte har nån lust att läsa..!

 

Böcker som står på tur som jag ska läsa är Alkemisten av Paulo Coelho och Sagan om drakens återkomst del 19(!!!) av Robert Jordan. Stilar jag ägnar min tid åt att läsa är fantasy, sci-fi och skräck.

 

Undrar hur många ord man har läst på dettta forum??? :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser Harry Potter, Eldfångaren av Nicholas Evans, Syster min av Barbara Voors (okej jag lysnar på den eftersom den är ljudband), första Arn boken och PHP programmering av Jörgen Overgaard, Ulrika Eriksson och Jesper Ek.

 

Samtidigt läser jag igenom alla mina gamla Bamse tidningar. Dessutom så ska jag läsa Halo boken som jag ska få låna av min kompis (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon här läst biblen? :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon här läst biblen? :angel:

Nupp, har aldrig läst biblen. Har däremot läst lite ur bibeln under religionslektioner för länge sen.

Började läsa bibeln men jag tröttnade efter typ 10 sidor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst hundra sidor ungefär av boken jag nämde ovan. Det tar sig som mordbrännaren sa. Huvudpersonen i boken är en advokat som är född och uppvuxen i Kiruna, men bor numer i södra Sverige och jobbar som advokat. Hon är sjukskriven (på gränsen att klappa ihop) efter en händelse (från en tidigare bok tydligen) där hon dödade en man. Nu är hon åter i sina hemtrakter och där har det skett ett nytt mord (den på prästen) och hon dras nu in mer och mer i denna nya mordgåta. Samtidigt kämpar hon med sina minnen från tidigare händelser och stöter ihop med den polis som utredde mordet som i sin tur ledde till att advokaten var tvungen att döda en man. Den man som denna (numer döde man) mördade var också präst, så spänningen tätnar.

 

Mycket bra bok och den är välskriven. Språket känns mer äkta och inte så stöddigt som Liza Marklund. Liza som kommer från Piteå och har ett otroligt förakt mot norrbottningar skiner igenom i hennes böcker. Åsa Larsson verkar ha varmare minnen av sina tidigare hemtrakter och speglar därför trakterna kring Jukkasjärvi med en helt annan värme än Marklund. Inte sagt att jag tycker att man ska försköna något, men man ska heller inte förfula. Larssons spegling av norrbottningarna är inte enbart korkade och dumma, utan precis som alla andra romankaraktärer, som folk är mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många deckare nu. Läst senaste Anne Holt och Denise Mina. Bra bägge två. Denise Mina är ju dessutom jävligt rolig.

Ska läsa den av Åsa Larsson som CyberPet skriver om, Solstorm som kom innan var mycket bra tycker jag.

En bra bok utanför deckargenren är Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri, också väldigt rolig.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en deckarfantast. Det går nog i arv från pappa och farfar. Min farfar läste religiöst Ed McBain och de har såklart även slunkit ner här också. Själv gillar jag Elisabeth George och Minette Walters (den senare skriver väl egentligen inte deckare i den meningen, men väldigt bra böcker). Dessutom gillar jag Ken Follet, han är en av mina absoluta favoriter. Sen slinker det ju ner några andra författare också och vad bokklubben brukar skicka med (är med i två bokklubbar). Sist var en gripande berättelse om den afrikanska, muslimska, kvinnan som dömdes till döden för att hon begått äktenskapsbrott genom att bli gravid med en gift mans barn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deckare, gillar det mesta av dom nu aktiva:

Denise Mina

Karin Fossum

Anne Holt

Elisabeth George

Peter Robinson

Åke Edwardsson

Håkan Nesser

Kjell Eriksson

 

Intressanta som jag bara läst en av:

Åsa Larsson

Arne Dahl

Kjell Ola Dahl

 

Thriller:

John le Carré (mästaren, blir bara argare)

Elmore Leonard (plagierad av Tarantino)

 

>>CyberPet: prova Robinson om du gillar George, han är också total anglofil.

Kjell Eriksson kan var lite pretto ibland om du är känslig för det.

 

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin Fossum

Anne Holt

Elisabeth George

Åke Edwardsson

Håkan Nesser

 

Åsa Larsson

 

John le Carré (mästaren, blir bara argare)

Jag snippar lite i ditt inlägg, för att gå igenom de jag läst och gillat. :D

 

Ska absolut kolla de du rekommenderade! Bara jag kan övertyga maken om att det är viktigt med mer böcker (han har svurit en del när han monterat upp mina nya bokhyllor så jag får nog vänta en vecka till innan såren läkt) :lol:

 

Sen är jag barnsligt förtjust i Colin Forbes, Tom Clancey och Jeffery Archer. :blush:

 

När det gäller "tantsnusk" har jag inte så många favoriter. Däremot en intressant författarinna som heter Diana Gabaldon (tror hon stavar så) som skriver mer historia än tantsnusk. Mitt ex älskade hennes böcker också, så det är nog inte tantsnuskkategorin. Men Barbara Wood kan vara lite åt det hållet, även fast hon skriver om starka kvinnor och ofta med läkekunskaper. Ingen porr är det i de böckerna i alla fall. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Böcker som står på tur som jag ska läsa är Alkemisten av Paulo Coelho och Sagan om drakens återkomst del 19(!!!) av Robert Jordan. Stilar jag ägnar min tid åt att läsa är fantasy, sci-fi och skräck.

Jag har precis läst ur del 20. Nu är det bara att vänta tills nästa 2 delar kommer. Kan ju läsa dom på engelska under tiden, så man slipper vänta :lol:

 

Fantasy är det mest som gäller för mig, men det kan slinka ner en del annat också ibland. Här är några bra fantasyserier jag har läst:

Sanningens svärd - Terry Goodkind

Minne, Sorg och Törne - Tad Williams

The Belgariad - David Eddings (den har jag även läst på svenska, men jag gillade den mer på engelska)

Sagan om drakens återkomst - Robert Jordan

Lord of the ring - Tolkien (ska naturligtvis läsas på engelska)

Svart Eld - Christina Brönnestam

Shanara-böckerna av Terry Brooks

 

Även de andra böckerna av tolkien och david eddings är bra, tycker jag.

Jag har även läst deverry-serien av Katharin Kerr, men den var inget mot slutet. De första (kanske 7) böckerna var bra.

 

 

Om jag ska lämna fantasyn, och nämna något annat, har jag läst hamiltonböckerna och ondskan av jan guilluo. Det var bocker jag gillade :) Läste även arn-böckerna och gillade dom med.

 

Lasse Widding, har jag också läst, och det var också några böcker jag gillade, men jag kommer inte ihåg exakt vad dom hette. Några handlade iallafall om karl XII. Lite svensk historia skadar nog inte, men jag antar att man ska ta det som står med en nypa salt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad läser du just nu?

Har inte läst en bok på c:a 20 år. :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bibeln var nog den första bok jag läste, vi hade en jättestor "Familjebibel" och jag läste Gamla Testamentet flera gånger.

Hade inte mycket annat att läsa hemma...

Framför allt gillade jag skapelseberättelsen. Redan som 10-åring upptäckte jag att allt som stod i den inte stämde.

Sen dess är jag icke troende. Men en fin sagobok är det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tolkiens böcker är nog de bästa jag läst!

 

Har ju bara Sci-fi och Fantasy i mitt "bibliotek". Ray Bradbury, Isaac Asimov, Arthur C Clark, Frederik Brown och många många andra.

Mot nya Världar gillade jag länge i 17-årsåldern minns jag. Levde mig in i den boken. :P

 

Vilka som är bäst är svårt att rangordna, har ju runt 8-900 st.....(inklusive alla Häpna, Galaxy, Rymdböckerna mm)

 

Noveller gillar jag bäst. Isaac Asimovs, Jag Robot är en höjdare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick på högstadiet läste jag böcker ur en sci-fi-serie som hette Delta. De flesta var utländska och översatta, men en och annan svensk titel förekom. Gula pärmar.

Nån som känner till mer?

 

Många bra böcker i serien. Tja, det tyckte jag vid 13-14 iaf!

 

Lite konstigt kanske, men trots att jag älskar sci fi så avskyr jag fantasy.

Många (i synnerhet bokhandlare) verkar se det som samma sak, men jag tycker det är som natt och dag!

Kanske beror det på att jag avskyr allt som har med övernaturlighet att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick på högstadiet läste jag böcker ur en sci-fi-serie som hette Delta. De flesta var utländska och översatta, men en och annan svensk titel förekom. Gula pärmar.

Nån som känner till mer?

 

Många bra böcker i serien. Tja, det tyckte jag vid 13-14 iaf!

 

Lite konstigt kanske, men trots att jag älskar sci fi så avskyr jag fantasy.

Många (i synnerhet bokhandlare) verkar se det som samma sak, men jag tycker det är som natt och dag!

Kanske beror det på att jag avskyr allt som har med övernaturlighet att göra...

Jag har antagligen hela Deltaserien. Prenumerade på alla deras böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt skulle de göra igen.

Kan inte nåt förlag ge ut hela den serien igen?

 

Man skulle få tag i Sam J Lundwall och pusha på lite! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...