Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

Det är nog för att han inte använder kontanter. ...

Blir lätt så då. :D:whistling::hihihi:

Det finns helt klart ett samband. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är frukost. Några problem med det? :D

Inga problem överhuvudtaget vad du äter till frukost, du är en vuxen karl som gör som du vill. Jag har då aldrig ätit vaniljbulle och kaka till frulle. Kanske får prova. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör det, det är gott. :)

Alla hälsoråd och allt om vad som är nyttigt att äta är övervärderat, närmast geschäft.

Jag hyser inga som helst tvivel på att det är gott, vanilj är en favorit för övrigt. Det jag tänker är - blir man mätt? Det beror självfallet på hur många man äter, men om man äter ovan. Jag är en "frukostperson" så jag måste ha mycket krubb på morgonen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det duger till mig på helgen, kanske för lite för dig, på vardagar om jag jobbar så brukar jag ta nån form av macka, t ex en rågfralla med ost, tomat, gurka å paprika och sen en kaka till "efterrätt" så brukar jag stå mig ända till eftermiddagen.

Kan inte äta lunch om jag jobbar, risken är för stor att somna i bilen. :D

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det duger till mig på helgen, kanske för lite för dig, på vardagar om jag jobbar så brukar jag ta nån form av macka, t ex en rågfralla med ost, tomat, gurka å paprika och sen en kaka till "efterrätt" så brukar jag stå mig ända till eftermiddagen.

Kan inte äta lunch om jag jobbar, risken är för stor att somna i bilen. :D

Det blev mycket OT här nu, men, men...

 

Okej, efterrätt låter gött. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook vet mer om dig än du tror. Och de vägrar berätta vad och hur. Citat:

 

”Rebecca Porter, we discovered, is my great aunt, by marriage. She is married to my biological grandfather’s brother; she met him 35 years ago, the year after I was born. Facebook knew my family tree better than I did

’I didn’t know about you,’ she told me, when we talked by phone. ’I don’t understand how Facebook made the connection.’”
Detta obehagliga sociala nätverk som man på något sätt är fast i. We are the Borg...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de vet väldigt mycket om oss (som använder det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Facebook vet mer om dig än du tror. Och de vägrar berätta vad och hur. Citat:

 

Rebecca Porter, we discovered, is my great aunt, by marriage. She is married to my biological grandfathers brother; she met him 35 years ago, the year after I was born. Facebook knew my family tree better than I did

I didnt know about you, she told me, when we talked by phone. I dont understand how Facebook made the connection.

 

Detta obehagliga sociala nätverk som man på något sätt är fast i. We are the Borg...

Jag läste om detta tidigare idag och tycker nog att hon hoppar väl snabbt till slutsatser. Det kan mycket väl finnas mindre intressanta förklaringar till varför hon fick just detta vänförslag. Och att Facebook vägrar kan ju bero på att de av konkurrensskäl inte vill berätta hur algoritmerna fungerar likaväl som något annat.

 

Men visst, Facebook är obehagliga. De är dock inte ensamma. Och världen ut idag på nätet. Man får ta eget ansvar för att skydda sig.

 

En bra start är ju VPN, blockers i webbläsaren, titta igenom integritetsinställningarna samt att ta det lite lugnt med hur mycket personlig information man delar med sig av. Inget av detta är sådant som mer än en liten klick av mina bekantskaper utanför detta forum ägnar sig åt. Och Facebook har efter 10 års medlemsskap fortfarande inte lärt känna mig. De famlar ofta i mörkret när det kommer till annonser och vänförslag är i regel folk jag har gemensamma vänner med eller fullkomliga främligar (varav endast ett fåtal kan vara försvunna släktingar...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... En bra start är ju VPN, blockers i webbläsaren, titta igenom integritetsinställningarna samt att ta det lite lugnt med hur mycket personlig information man delar med sig av. Inget av detta är sådant som mer än en liten klick av mina bekantskaper utanför detta forum ägnar sig åt. Och Facebook har efter 10 års medlemsskap fortfarande inte lärt känna mig. De famlar ofta i mörkret när det kommer till annonser och vänförslag är i regel folk jag har gemensamma vänner med eller fullkomliga främligar (varav endast ett fåtal kan vara försvunna släktingar...).

Själv får jag vänförslag från hela världen. På alfabet jag inte ens känner igen. Facebook har inte en susning... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som jag (förmodligen) sagt tidigare:

 

Att Facebook eller andra sajter »vet« en massa saker om mig är inget jag bryr mig så mycket om. Vad kan de göra med informationen? Visa annonser som faktiskt är relevanta för mig? Ge mig vänförslag som faktiskt är relevanta för mig? Ge förslag på innehåll och material som faktiskt är relevant för mig?

 

Oooh, de vet var jag bor! Vilka ställen jag brukar besöka! Vilka politiska åsikter jag brukar uttrycka!

 

Och? Jag är inte särskilt speciell eller intressant i universum. Jag är en i mängden. Det är de flesta av er.

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så här skrev jag på Facebook idag:

 

”Följa, gilla, tagga och dela. Så har Facebook blivit. Jag rättar in mig i ledet. Skriver inget personligt mer. Det är som att ropa i öknen.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spanien bötfäller Facebook med 1,2 miljoner euro. Berättade inte varför de lagrade personlig information om användarna.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har just inaktiverat mitt FB-konto.

Känns befriande att slippa se vad alla äter.

Det går ju visserligen att lösa utan att inaktivera kontot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju visserligen att lösa utan att inaktivera kontot...

 

Förvisso, men ju svårare desto bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just inaktiverat mitt FB-konto.

Känns befriande att slippa se vad alla äter.

 

 

Vad man ser beror helt på vad man har för vänner och vad man trycker gilla på.

Mitt flöde är halvnakna brudar och diskussioner om Apple :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad man ser beror helt på vad man har för vänner och vad man trycker gilla på.

Mitt flöde är halvnakna brudar och diskussioner om Apple :D

 

Det låter bättre än mitt fd flöde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man ser beror helt på vad man har för vänner och vad man trycker gilla på.

Mitt flöde är halvnakna brudar och diskussioner om Apple :D

Antar att nästa steg är att försöka få det flödet att kombinera sig (ie. halvnakna brudarna att diskutera Apple). ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Facebook börjar visa reklam baserat på besökta butiker- Om du har platsdata aktiverat.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varken eller. B):yeahbaby:

Jag har FB men inte platsdata. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...