Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Kvalitetsproblem med iMovie

• Vänligen logga in för att kunna svara
149 svar till detta ämne

#1 Aj-mac

Aj-mac
  • Medlem
  • 5 inlägg
  • Mac(ar): iMac 08 + 09 + MacbookPro

Postad 12 januari 2010 klockan 09:04

Nån som kan hjälpa mig?
Har tankat in ett par filmklipp från en DV-kamera (Panasonic) till iMovie08 för att klippa redigera o lägga på lite ljud. Filmen är inte av allra bästa kvalitet, men när jag tittar på den i iMovie försämras kvalitéen ytterligare något, både i projekt o händelsefönster. Tänkte (jag är helt ny i filmvärlden) att det kanske var nåt slags "redigeringsläge" man tittade i, och att kvalitén därför var sämre. Så jag gjorde klart min film och exporterade till Qiucktime, med ett väldigt gryningt resultat. Har provat med olika inställningar i Q T, men inget hjälper. Jag har också gjort en bränt en Dvd enl konstens alla regler (tror jag - har faktiskt läst instruktionen),men resultatet är bedrövligt.
Men!
Det märkliga är att
om jag öppnar filmklippen i händelsebiblioteket med VLC så spelar VLC upp med helt OK bildkvalite´.

Nån somkan hjälpa mig hur jag skall få till en bra film så jag kann brännaenDvd alt visa från datorn?
  • 0

#2 latox

latox
  • Medlem
  • 124 inlägg
  • Plats: Lomma
  • Mac(ar): Macbook 2,4 C2D, Mac mini 2,4 GHz, eMac 1,25 GHz

Postad 12 januari 2010 klockan 09:41

Jag har precis samma problem med filmer intankade i iMovie08 och brända i iDVD. Jag använder högsta kvalitet vid delning i iMovie och ställt in vad jag uppfattar som rätt kodning i iDVD. Filmerna jag gjorda tidigare i iMovie06 var mycket bättre, nästan samma kvalite som på miniDV-bandet. Vad gör man fel?
  • 0

#3 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 295 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Mac(ar): iMac 27" i7, MBP i7, iMac 24" c2d.

Postad 12 januari 2010 klockan 09:48

Felet är att använda iMovie '08 eller '09 i stället för '06. Både '08 och '09 använder "Single field editing" för DV-material (mm). Detta innebär att varannan linje med pixlar bara slängs bort.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#4 latox

latox
  • Medlem
  • 124 inlägg

Postad 12 januari 2010 klockan 09:50

Är det någon som vet om man fortfarande kan få tag på 06:an?
  • 0

#5 latox

latox
  • Medlem
  • 124 inlägg

Postad 12 januari 2010 klockan 09:59

Och dessutom, om man använder iMovie06, ska man dessutom den kopplade versionen av iDVD06 eller kan man använda iDVD08 eller 09
  • 0

#6 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 295 inlägg

Postad 12 januari 2010 klockan 10:09

Bara begagnat på eBay, Blocket, Tradera eller liknande.

Och dessutom, om man använder iMovie06, ska man dessutom den kopplade versionen av iDVD06 eller kan man använda iDVD08 eller 09

Du kan använda '06 eller senare (inklusive '08 och '09 då förstås).
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

#7 jmx

jmx
  • Medlem
  • 831 inlägg

Postad 12 januari 2010 klockan 11:15

Jag uppfattar iMovie '09 som att om man vid import väljer kopiera/flytta filerna utan optimering så rörs inte filmen, kvalliten är densamma som orginalklippet.
Tittar man på orginalkippet och det klipp iMovie sen använder har det bara kopierats... inte kodats om.
Jag har kört 720p och 1080p filmer ut från iMovie som ser kanon ut så jag tror att problemet sker vid import/optimering då den kodar om klippen.
Sen beror ju förstås slutresultatet mycket på hur filmen exporteras också.
  • 0

#8 Aj-mac

Aj-mac
  • Medlem
  • 5 inlägg

Postad 12 januari 2010 klockan 11:16

• 0

#9 PhotoJoe

PhotoJoe
  • Medlem
  • 335 inlägg
  • Plats: Västmanland
  • Mac(ar): iMac 27" i7 @ 2,93GHz (16GB RAM, 256GB SSD+1TB HDD) + MacMini i5 @ 2,3GHz (8GB RAM, 256GB SSD) + iPad Air 128GB/LTE + iPad mini 64GB + iPad 64GB/3G + iPhone 5S 64GB

Postad 12 januari 2010 klockan 11:20

Om slutfilmen är en DVD så blir det skräpkvalitet om man sen tittar på en HDTV. Däremot om man exporterar i HD och bränner filmen som en BD-film på en DVD så blir det kanonbild. Fast då kan man bara spela upp skivan i en blu-ray spelare eller på en PS3:a.
  • 0

#10 Aj-mac

Aj-mac
  • Medlem
  • 5 inlägg

Postad 12 januari 2010 klockan 11:23

OK, tack så långt.

Men jmx, om jag importerat med iMovie och klippen ser ok ut när jag för dom i VLC, kan det då va problem med importen?

Har testat att importera i en gammal dator jag har tillgång till med iMovie03, det verkar bli betydligt bättre resultat. Försökte lyfta över 03:an i min iMac, men det verkar inte funka. Måste jag avinstallera iMovie 08 eller ???
  • 0

#11 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 295 inlägg

Postad 12 januari 2010 klockan 11:27

Jag uppfattar iMovie '09 som att om man vid import väljer kopiera/flytta filerna utan optimering så rörs inte filmen, kvalliten är densamma som orginalklippet.

Det gäller inte vid import av DV-band. Där slängs hälften av de horisontella linjerna.
  • 0

#12 jmx

jmx
  • Medlem
  • 831 inlägg

Postad 12 januari 2010 klockan 12:28

OK, tack så långt.
Men jmx, om jag importerat med iMovie och klippen ser ok ut när jag för dom i VLC, kan det då va problem med importen?
Har testat att importera i en gammal dator jag har tillgång till med iMovie03, det verkar bli betydligt bättre resultat. Försökte lyfta över 03:an i min iMac, men det verkar inte funka. Måste jag avinstallera iMovie 08 eller ???

Hur menar du? att klippen ser bra ut innan du tagit in dom i iMovie eller när du exporterat dom från iMovie och sen spelar dom i VLC?

Det gäller inte vid import av DV-band. Där slängs hälften av de horisontella linjerna.

Det låter logiskt eftersom iMovie tveklöst måste koda materialet.

Om jag tar in digitalt 1080p material och sen t.ex. "hö-klickar + visa i Finder" på detta i iMovie så är det klippet detsamma som orginalklippet jag tog in... det har bara flyttats (om jag nu valde det istället för att kopiera) det har i alla fall inte kodats om.
  • 0

#13 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 295 inlägg

Postad 12 januari 2010 klockan 12:58

Nej, det kommer färdigt som DV över Firewire, så det BORDE inte kodas inte om. Det gör det inte i iMovie 1-6, men 7 ('08) och senare slänger hälften av linjerna.
  • 0

#14 keen

keen
  • Medlem
  • 71 inlägg
  • Plats: Örebro
  • Mac(ar): iMac, iPhone 3GS

Postad 12 januari 2010 klockan 13:33

Det var inte länge sen jag laddade ner den fulla versionen av iMovie HD 06 gratis på Apples hemsida, men jag tror att de har tagit bort den nu. Vid en snabb sökning på nätet hittade jag dock ställen att ladda ner den på. (Inte TPB)
  • 0

#15 PhotoJoe

PhotoJoe
  • Medlem
  • 335 inlägg
  • Plats: Västmanland
  • Mac(ar): iMac 27" i7 @ 2,93GHz (16GB RAM, 256GB SSD+1TB HDD) + MacMini i5 @ 2,3GHz (8GB RAM, 256GB SSD) + iPad Air 128GB/LTE + iPad mini 64GB + iPad 64GB/3G + iPhone 5S 64GB

Postad 12 januari 2010 klockan 13:44

Eftersom inget av Apples egna program kan hantera AVCHD-formatet så måste all HD-inspelat material konverteras.
Kör du DV (576p) så är det bara att tanka över utan konvertering, detta konverteras sen i iDVD till MPEG2 för DVD.
Ren AVCHD (.m2ts) kan macen inte spela upp, tror det endast är MPlayerX som klarar det. Adobe Premiere är det enda, så vitt jag vet, redigeringsprogrammet för mac som klarar att redigera AVCHD native.
  • 0

#16 Aj-mac

Aj-mac
  • Medlem
  • 5 inlägg

Postad 12 januari 2010 klockan 18:57

Jag exporterar inte klippen utan öppnar filen med VLC från Finder

Redigerat av Aj-mac, 12 januari 2010 klockan 18:57.

• 0

#17 greenclick

greenclick
  • Medlem
  • 629 inlägg
  • Mac(ar): iMac 24" 2.93 GHz, Mac Mini, Macbook 2.4 GHz, iPhone 4, iPad 32 Gb

Postad 12 januari 2010 klockan 19:15

Eftersom inget av Apples egna program kan hantera AVCHD-formatet så måste all HD-inspelat material konverteras.
Kör du DV (576p) så är det bara att tanka över utan konvertering, detta konverteras sen i iDVD till MPEG2 för DVD.
Ren AVCHD (.m2ts) kan macen inte spela upp, tror det endast är MPlayerX som klarar det. Adobe Premiere är det enda, så vitt jag vet, redigeringsprogrammet för mac som klarar att redigera AVCHD native.

Jag har en Sony Handycam CXR105E som spelar in på minneskort i AVCHD-formatet (Advanced Video Compression HD) och det är H.264 som är MPEG4-format och det hanterar iMovie 09 utan problem. Jag har redigerat många timmar film i just det formatet med iMovie 09 med gott resultat och inga problem att bränna till DVD med ett sämre resultat.

Saxat från Wikipedia:
AVCHD, Audio Video Compression High Definition är ett inspelningsformat för Högupplöst (HD), Video.
Videosignalen komprimeras med hjälp av MPEG-4 H.264, ljudsignalen av antingen Dolby Digital eller Linjär PCM.
Används tex i HD-videokameror.

Saxat från iMovie-hjälpen:
iMovie '09 hjälp om videokameror
Se till att videokameran är ordentligt ansluten till datorn.
Se till att videokameran är inställd på rätt utmatningsläge. På en del videokameror kallas det här VTR-läge. På en del videokameror måste du ställa in utmatningsläget på DV eller HDV, beroende på om materialet är vanlig video (DV) eller HD-video (HDV). Vissa videokameror använder en annan terminologi, så kontrollera handboken som följde med videokameran.
Om du ansluter en videokamera med band till datorn ser du till att du använder en FireWire-kabel, även kallad IEEE 1394 eller i.LINK (inte en USB-kabel).
Om du ansluter en enhet som spelar in på flashminne, hårddisk (HDD) eller DVD-medium ser du till att du använder en USB-kabel (inte en FireWire-kabel).
Kontrollera att videoformatet fungerar med iMovie vid import av video från en kamera eller annan enhet med flashminne: MPEG-2 eller MPEG-4.
Om du importerar från en AVCHD-kamera ser du till att du använder en Mac med en Intel-processor.
Om du importerar från en AVCHD DVD-kamera ser du till att du installerat den senaste versionen av Mac OS X.
Om du har aktiverat snabbt användarbyte kontrollerar du att ingen annan försöker använda videokameran från ett annat konto samtidigt.
Om det fortfarande inte går att importera video efter kontroll av sakerna ovan, försök då med följande:
Stäng av kameran och slå på den igen.
Lossa kabeln från både videokameran och datorn, och anslut den igen.
Avsluta och öppna iMovie igen.
Starta om datorn.
Prova att använda en annan kabel.
Prova att använda en annan dator med iMovie '09 installerat.

Redigerat av greenclick, 12 januari 2010 klockan 19:16.

• 0
"Never argue with an idiot, they will only drag you down to their level and beat you with experience."

iMac 24" 2,93 GHz
Macbook 2,4 GHz
Mac Mini 1,83 GHz
iPhone 4
iPad 32 Gb

#18 Hagman

Hagman
  • Medlem
  • 7 978 inlägg
  • Plats: Vara
  • Mac(ar): MacBook Pro 2,5GHz

Postad 12 januari 2010 klockan 19:46

Nej, det kommer färdigt som DV över Firewire, så det BORDE inte kodas inte om. Det gör det inte i iMovie 1-6, men 7 ('08) och senare slänger hälften av linjerna.

Jag har ganska nyligen importerat fyra DV-band via Firewire med iMovie 7 ('08) som program. Innebär det att jag måste köpa ett annat program och importera om detta för att få maximal kvalité? Vilket program kan ni i så fall rekommendera?
  • 0
Medlem i 7777-klubben

#19 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 295 inlägg

Postad 13 januari 2010 klockan 06:53

Jag har ganska nyligen importerat fyra DV-band via Firewire med iMovie 7 ('08) som program. Innebär det att jag måste köpa ett annat program och importera om detta för att få maximal kvalité?

Ja.

Vilket program kan ni i så fall rekommendera?

iMovie 6.
  • 0

#20 Aj-mac

Aj-mac
  • Medlem
  • 5 inlägg

Postad 13 januari 2010 klockan 08:05

Hur menar du? att klippen ser bra ut innan du tagit in dom i iMovie eller när du exporterat dom från iMovie och sen spelar dom i VLC?

Jag exporterar inte klippen utan öppnar filen med VLC från Finder

Om jag tar in digitalt 1080p material och sen t.ex. "hö-klickar + visa i Finder" på detta i iMovie så är det klippet detsamma som orginalklippet jag tog in... det har bara flyttats (om jag nu valde det istället för att kopiera) det har i alla fall inte kodats om.

• 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar