Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvalitetsproblem med iMovie


Aj-mac

Rekommendera Poster

Nån som kan hjälpa mig?

Har tankat in ett par filmklipp från en DV-kamera (Panasonic) till iMovie08 för att klippa redigera o lägga på lite ljud. Filmen är inte av allra bästa kvalitet, men när jag tittar på den i iMovie försämras kvalitéen ytterligare något, både i projekt o händelsefönster. Tänkte (jag är helt ny i filmvärlden) att det kanske var nåt slags "redigeringsläge" man tittade i, och att kvalitén därför var sämre. Så jag gjorde klart min film och exporterade till Qiucktime, med ett väldigt gryningt resultat. Har provat med olika inställningar i Q T, men inget hjälper. Jag har också gjort en bränt en Dvd enl konstens alla regler (tror jag - har faktiskt läst instruktionen),men resultatet är bedrövligt.

Men!

Det märkliga är att

om jag öppnar filmklippen i händelsebiblioteket med VLC så spelar VLC upp med helt OK bildkvalite´.

 

Nån somkan hjälpa mig hur jag skall få till en bra film så jag kann brännaenDvd alt visa från datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 167
  • Created
  • Senaste svar

Jag har precis samma problem med filmer intankade i iMovie08 och brända i iDVD. Jag använder högsta kvalitet vid delning i iMovie och ställt in vad jag uppfattar som rätt kodning i iDVD. Filmerna jag gjorda tidigare i iMovie06 var mycket bättre, nästan samma kvalite som på miniDV-bandet. Vad gör man fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är att använda iMovie '08 eller '09 i stället för '06. Både '08 och '09 använder "Single field editing" för DV-material (mm). Detta innebär att varannan linje med pixlar bara slängs bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om man fortfarande kan få tag på 06:an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om man fortfarande kan få tag på 06:an?

 

Och dessutom, om man använder iMovie06, ska man dessutom den kopplade versionen av iDVD06 eller kan man använda iDVD08 eller 09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om man fortfarande kan få tag på 06:an?

Bara begagnat på eBay, Blocket, Tradera eller liknande.

Och dessutom, om man använder iMovie06, ska man dessutom den kopplade versionen av iDVD06 eller kan man använda iDVD08 eller 09

Du kan använda '06 eller senare (inklusive '08 och '09 då förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattar iMovie '09 som att om man vid import väljer kopiera/flytta filerna utan optimering så rörs inte filmen, kvalliten är densamma som orginalklippet.

Tittar man på orginalkippet och det klipp iMovie sen använder har det bara kopierats... inte kodats om.

Jag har kört 720p och 1080p filmer ut från iMovie som ser kanon ut så jag tror att problemet sker vid import/optimering då den kodar om klippen.

Sen beror ju förstås slutresultatet mycket på hur filmen exporteras också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dessutom, om man använder iMovie06, ska man dessutom den kopplade versionen av iDVD06 eller kan man använda iDVD08 eller 09
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om slutfilmen är en DVD så blir det skräpkvalitet om man sen tittar på en HDTV. Däremot om man exporterar i HD och bränner filmen som en BD-film på en DVD så blir det kanonbild. Fast då kan man bara spela upp skivan i en blu-ray spelare eller på en PS3:a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack så långt.

 

 

Men jmx, om jag importerat med iMovie och klippen ser ok ut när jag för dom i VLC, kan det då va problem med importen?

 

Har testat att importera i en gammal dator jag har tillgång till med iMovie03, det verkar bli betydligt bättre resultat. Försökte lyfta över 03:an i min iMac, men det verkar inte funka. Måste jag avinstallera iMovie 08 eller ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattar iMovie '09 som att om man vid import väljer kopiera/flytta filerna utan optimering så rörs inte filmen, kvalliten är densamma som orginalklippet.

Det gäller inte vid import av DV-band. Där slängs hälften av de horisontella linjerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack så långt.

Men jmx, om jag importerat med iMovie och klippen ser ok ut när jag för dom i VLC, kan det då va problem med importen?

Har testat att importera i en gammal dator jag har tillgång till med iMovie03, det verkar bli betydligt bättre resultat. Försökte lyfta över 03:an i min iMac, men det verkar inte funka. Måste jag avinstallera iMovie 08 eller ???

 

Hur menar du? att klippen ser bra ut innan du tagit in dom i iMovie eller när du exporterat dom från iMovie och sen spelar dom i VLC?

 

Det gäller inte vid import av DV-band. Där slängs hälften av de horisontella linjerna.

 

Det låter logiskt eftersom iMovie tveklöst måste koda materialet.

 

Om jag tar in digitalt 1080p material och sen t.ex. "hö-klickar + visa i Finder" på detta i iMovie så är det klippet detsamma som orginalklippet jag tog in... det har bara flyttats (om jag nu valde det istället för att kopiera) det har i alla fall inte kodats om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter logiskt eftersom iMovie tveklöst måste koda materialet.

Nej, det kommer färdigt som DV över Firewire, så det BORDE inte kodas inte om. Det gör det inte i iMovie 1-6, men 7 ('08) och senare slänger hälften av linjerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om man fortfarande kan få tag på 06:an?

 

Det var inte länge sen jag laddade ner den fulla versionen av iMovie HD 06 gratis på Apples hemsida, men jag tror att de har tagit bort den nu. Vid en snabb sökning på nätet hittade jag dock ställen att ladda ner den på. (Inte TPB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom inget av Apples egna program kan hantera AVCHD-formatet så måste all HD-inspelat material konverteras.

Kör du DV (576p) så är det bara att tanka över utan konvertering, detta konverteras sen i iDVD till MPEG2 för DVD.

Ren AVCHD (.m2ts) kan macen inte spela upp, tror det endast är MPlayerX som klarar det. Adobe Premiere är det enda, så vitt jag vet, redigeringsprogrammet för mac som klarar att redigera AVCHD native.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom inget av Apples egna program kan hantera AVCHD-formatet så måste all HD-inspelat material konverteras.

Kör du DV (576p) så är det bara att tanka över utan konvertering, detta konverteras sen i iDVD till MPEG2 för DVD.

Ren AVCHD (.m2ts) kan macen inte spela upp, tror det endast är MPlayerX som klarar det. Adobe Premiere är det enda, så vitt jag vet, redigeringsprogrammet för mac som klarar att redigera AVCHD native.

 

Jag har en Sony Handycam CXR105E som spelar in på minneskort i AVCHD-formatet (Advanced Video Compression HD) och det är H.264 som är MPEG4-format och det hanterar iMovie 09 utan problem. Jag har redigerat många timmar film i just det formatet med iMovie 09 med gott resultat och inga problem att bränna till DVD med ett sämre resultat.

 

 

Saxat från Wikipedia:

AVCHD, Audio Video Compression High Definition är ett inspelningsformat för Högupplöst (HD), Video.

Videosignalen komprimeras med hjälp av MPEG-4 H.264, ljudsignalen av antingen Dolby Digital eller Linjär PCM.

Används tex i HD-videokameror.

 

 

 

Saxat från iMovie-hjälpen:

iMovie '09 hjälp om videokameror

Se till att videokameran är ordentligt ansluten till datorn.

Se till att videokameran är inställd på rätt utmatningsläge. På en del videokameror kallas det här VTR-läge. På en del videokameror måste du ställa in utmatningsläget på DV eller HDV, beroende på om materialet är vanlig video (DV) eller HD-video (HDV). Vissa videokameror använder en annan terminologi, så kontrollera handboken som följde med videokameran.

Om du ansluter en videokamera med band till datorn ser du till att du använder en FireWire-kabel, även kallad IEEE 1394 eller i.LINK (inte en USB-kabel).

Om du ansluter en enhet som spelar in på flashminne, hårddisk (HDD) eller DVD-medium ser du till att du använder en USB-kabel (inte en FireWire-kabel).

Kontrollera att videoformatet fungerar med iMovie vid import av video från en kamera eller annan enhet med flashminne: MPEG-2 eller MPEG-4.

Om du importerar från en AVCHD-kamera ser du till att du använder en Mac med en Intel-processor.

Om du importerar från en AVCHD DVD-kamera ser du till att du installerat den senaste versionen av Mac OS X.

Om du har aktiverat snabbt användarbyte kontrollerar du att ingen annan försöker använda videokameran från ett annat konto samtidigt.

Om det fortfarande inte går att importera video efter kontroll av sakerna ovan, försök då med följande:

Stäng av kameran och slå på den igen.

Lossa kabeln från både videokameran och datorn, och anslut den igen.

Avsluta och öppna iMovie igen.

Starta om datorn.

Prova att använda en annan kabel.

Prova att använda en annan dator med iMovie '09 installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller inte vid import av DV-band. Där slängs hälften av de horisontella linjerna.

 

 

Nej, det kommer färdigt som DV över Firewire, så det BORDE inte kodas inte om. Det gör det inte i iMovie 1-6, men 7 ('08) och senare slänger hälften av linjerna.

Jag har ganska nyligen importerat fyra DV-band via Firewire med iMovie 7 ('08) som program. Innebär det att jag måste köpa ett annat program och importera om detta för att få maximal kvalité? Vilket program kan ni i så fall rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ganska nyligen importerat fyra DV-band via Firewire med iMovie 7 ('08) som program. Innebär det att jag måste köpa ett annat program och importera om detta för att få maximal kvalité?
Ja.

 

Vilket program kan ni i så fall rekommendera?
iMovie 6.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? att klippen ser bra ut innan du tagit in dom i iMovie eller när du exporterat dom från iMovie och sen spelar dom i VLC?

 

Jag exporterar inte klippen utan öppnar filen med VLC från Finder

 

Det låter logiskt eftersom iMovie tveklöst måste koda materialet.

 

Om jag tar in digitalt 1080p material och sen t.ex. "hö-klickar + visa i Finder" på detta i iMovie så är det klippet detsamma som orginalklippet jag tog in... det har bara flyttats (om jag nu valde det istället för att kopiera) det har i alla fall inte kodats om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie konverterar från AVCHD till ett format som iMovie kan hantera. Det är INTE ren AVCHD som du redigerar i iMovie eller FCP/FCE för den sakens skull. MTS-filer kan inte hanteras av varken iMovie eller FCP/FCE, utan måste konverteras först vid importen.

 

Jag har en Canon HF100 som är en FullHD kamera och jag redigerar både med FCE och iMovie. Filerna som kameran producerar går INTE att titta på direkt i datorn. Enda sättet att få in dem i iMovie, förutom import efter att du först importerat dem i FCE, är helt enkelt att koppla kameran till datorn och dra in dem i iMovie.

 

Jag kopierar alltid över AVCHD-mappen från minneskortet och sen tar jag in materialet i FCE. Det tar sin lilla tid, men går betydligt fortare än vad det gjorde med DV-band. Tyvärr tycker jag att färgerna blir lite mattare efter konvertering, därför funderar jag på att gå över till Adobe Premiere som KAN hantera AVCHD direkt utan import och bibehåller all kvalitet från kameran.

 

//J

 

PS. Det skulle vara filändelsen ".mts" i mitt förra inlägg, INTE ".m2ts".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sony Handycam CXR105E som spelar in på minneskort i AVCHD-formatet (Advanced Video Compression HD) och det är H.264 som är MPEG4-format och det hanterar iMovie 09 utan problem. Jag har redigerat många timmar film i just det formatet med iMovie 09 med gott resultat och inga problem att bränna till DVD med ett sämre resultat.

 

INNAN du kan arbeta med en fil i iMovie så MÅSTE den först konverteras från AVCHD-formatet MTS till MPEG-4. Varför man sen vill bränna till ett sämre format förstår jag inte. Det är som att köpa en Ferrari, repa lacken, stoppa i en Volvo-motor och köra i 30km/h på motorvägen.

Bränn det istället som en BD-skiva i Toast på en DVD-skiva och titta via en blu-rayspelare/PS3:a. Klockrent!

 

EDIT: En undran bara varför du klippte in text från Wikipedia och programhjälpen???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

INNAN du kan arbeta med en fil i iMovie så MÅSTE den först konverteras från AVCHD-formatet MTS till MPEG-4. Varför man sen vill bränna till ett sämre format förstår jag inte. Det är som att köpa en Ferrari, repa lacken, stoppa i en Volvo-motor och köra i 30km/h på motorvägen.

Bränn det istället som en BD-skiva i Toast på en DVD-skiva och titta via en blu-rayspelare/PS3:a. Klockrent!

 

EDIT: En undran bara varför du klippte in text från Wikipedia och programhjälpen???

 

 

Anledningen till att jag bränner ned det till ett sämre format är att de som mottager skivan äger ingen Bluray-spelare. Har ännu inte upplevt att kvaliteten är dålig, dock inte jämförbar med de HD-filer jag spelar upp hemma som jag inte behöver skicka till släkten. Om du vill jämföra det med Ferrarirepan så varsågod, vem fan bryr sig?

 

Anledningen till att jag klippte in från hjälptexten var att det första inlägget kunde se vad som krävdes av iMovie 09, dvs lite tips från Apple själva om det nu kunde vara till någon hjälp.

 

Wikipedia-klippet var att reda ut "inget program hanterar AVCHD..." och jag menade att iMovie hanterar det men konverterar om det till samma format som t.ex de flesta TV-kanaler sänder sina HD-sändningar, dvs MPEG-4.

 

Nåt mer du ville Fotojonas?

whocares.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tycker jag att färgerna blir lite mattare efter konvertering, därför funderar jag på att gå över till Adobe Premiere som KAN hantera AVCHD direkt utan import och bibehåller all kvalitet från kameran.

//J

 

Kan du inte konvertera dina .mts filer till .mov med t.ex. Apple Intermediate codec innan du drar in dom i iMovie?

Eftersom AVCHD eller H.264 från videokameror igentligen bör ses som filer med transport codec och som bör konverteras till något mer lämpat för redigering.

iMovie, FCE, FCP gillar Apple Intermediate såvida du inte har möjlighet till Apples ProRes codec.

 

Jag har iof inga .mts filer men stötte på detta program... kanske är något du redan använder... annars något att prova för att konvertera dina .mts filer till .mov.

Wondershare Video Converter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte länge sen jag laddade ner den fulla versionen av iMovie HD 06 gratis på Apples hemsida, men jag tror att de har tagit bort den nu. Vid en snabb sökning på nätet hittade jag dock ställen att ladda ner den på. (Inte TPB)

 

Jag hittade till slut en dvd med iLife06 (jag glömde bort att jag faktiskt köpt det en gång i tiden). Jag hade alltså iLIfe 08 på datorn, och när jag skulle installera iMovie 06 fråb dvd:n kunde jag inte välja bort iDVD 06. Jag körde ändå installationen vilket resulterade i att iMovie08 ersattes av iMovie06 HD och att iDVD (som fortfarande hade versionsnummer 7.04 efteråt=iDVD08) inte gick att starta. Jag slängde allt med iDVD från lika mappar och installerade endast iDVD08 från min installationsskiva för min dator. Nu funkade allt. Men, kan man inte ha iMovie 06 och 08 samtidigt i programmappen på något sätt och bara använda iDVD08?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...